Microsoft Office 365 Hallgatói Neptun Oktatói Neptun

PUPPETRY – EGY NAGY LEHETŐSÉG, beszélgetés Csató Katával, a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanárával, a PuppeTry képzés magyarországi szakmai vezetőjével.

Csatokata_4268

2020-ban a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a DocNomads és a Viewfinder után elindul egy új nemzetközi képzés, a PuppeTry. A DocNomads operatőröket, a Viewfinder dokumentumfilmeseket, míg a PuppeTry bábosokat képez. – Meg tudod határozni pár mondatban mi is az a PuppeTry? – Egy olyan nemzetközi bábművész képzés, ami négy közép-európai egyetemen zajlik, két év alatt. […]

2020-ban a Színház- és Filmművészeti Egyetemen a DocNomads és a Viewfinder után elindul egy új nemzetközi képzés, a PuppeTry. A DocNomads operatőröket, a Viewfinder dokumentumfilmeseket, míg a PuppeTry bábosokat képez.

– Meg tudod határozni pár mondatban mi is az a PuppeTry?
– Egy olyan nemzetközi bábművész képzés, ami négy közép-európai egyetemen zajlik, két év alatt. Budapesten, a Színház- és Filmművészeti Egyetemen lesz az első félév, Prágában, a DAMU-n a második, a nyári kurzus a Pozsonyi Egyetem bábtanszékén, a harmadik félév pedig Białystokban, a varsói színművészeti egyetem kihelyezett bábtanszékén. A negyedik félévben választhatnak a diákok, hogy hol szeretnének szakmai diplomamunkát készíteni és szakdolgozatot írni. Fontos, hogy nem csak bábszínészeknek szól a képzés, várunk mindenkit, akiket a bábművészet érdekel, legyen az képzőművész, színész, esztéta, író, rendező. A végeredmény egy bábos joint diploma lesz, ami azt jelenti, hogy mind a négy egyetem rektorának az aláírása szerepelni fog rajta.

– Hol lehet elhelyezkedni ezzel a diplomával? Mi lesz annak a foglalkozása, aki elvégzi a képzést?
– Ez egy mesterképzés, tehát bármi lehet ezzel a diplomával, akár színházigazgató is. A mi szakmánk is változik, már nem csak a kőszínházi, lezárt struktúrák léteznek. A világ abba az irányba tart, hogy az 1-3 fős csapatoknak van létjogosultsága, ez az oktatás pont ezt segíti. Lesznek mesterségórák, készségfejlesztő-, tervezési-, térkezelési órák, tanulnak anyagismeretet, rendezést, szinopszisírást, zeneszerzést, minden olyan szegmenssel fognak találkozni a diákok, amiből a bábszínház, mint előadóművészet áll.

– Honnan jött a képzés ötlete? Vannak előttetek már működő minták?
– A DocNomads sikerein felbuzdulva az SZFE szeretett volna más nemzetközi képzéseket is beemelni az egyetem életébe. A 3layers nevű projekttel kezdődött, ahol három újabb programot próbáltunk eljuttatni az Erasmus joint master pályázatig. Volt egy operatőri, egy alkalmazott színházas és egy bábos csapat. Erre adott be pályázatot az SZFE, amit megnyert. Ezután elkezdtünk azon gondolkodni, hogy melyek lehetnek azok a társegyetemek, amelyeket be lehetne hívni erre a közös pályázatra. Rájöttünk, hogy maga az oktatási metodika annyira különbözik a nyugat-európaitól – hagyományában –, kultúrájában, gyökereiben, és az egész rendszer összehangolása szempontjából is –, hogy ez a négy közép-európai, poroszosan gondolkodó egyetem tud kitalálni egy olyan közös képzést, amivel érdekeset tudunk nyújtani a diákoknak, ami nem egyezik meg a nemzeti képzéseinkkel.

– Ismerted személyesen ezeket az egyetemeket?

– Lengyelországban végeztem, tehát a białystoki egyetemet ismertem. Mivel az UNIMA Nemzetközi Bábművész Szövetség Magyar Központjának az elnöke vagyok, kapcsolatban állok más országok oktatóival is. A pozsonyi egyetemet az UNIMÁ-n keresztül ismertem, ők hozták be a prágai egyetemet, amelyről természetesen voltak ismereteim, de az épületben akkor még nem fordultam meg. Mielőtt beadtuk volna a végleges pályázatot, három éven át sokat jártunk egymáshoz, megnéztük egymás oktatási rendszerét, vizsgáit, hogy hogyan folynak az órák, és mi az, amit érdemes átvenni egymástól.

– Láttál olyat máshol, amit érdemes lenne átemelni?
– Sok mindent. Sok külföldi diákjuk van. Azért azt hozzá kell tennem, hogy mi egy vizuálisan gondolkodó műfaj vagyunk, sok nonverbális dolog születik, ez is megkönnyíti a nemzetközi oktatást. Az pl. fantasztikus, hogy mindhárom egyetemnél egy hétre koncentrálódik az összes gyakorlati vizsga, az összes évfolyamnak. Mindenki, a tanárok és a diákok is végignézik a reggel 10-től este 8-ig tartó vizsgákat, a délutáni sávban pedig átbeszélik az összes előző vizsgát. Párbeszéd van, közös gondolkodás, ez a felnőttoktatásnak egy olyan pozitív példája, ahol üggyé válik egy vizsgaidőszak, és mindenki aktívan részt vesz benne.

– Milyen végzetség kell ahhoz, hogy valaki jelentkezni tudjon a PuppeTry-ra?
– Egy olyan BA típusú, felsőfokú diploma kell, ami megfelel a bolognai rendszernek, ezen kívül fontos az angol nyelv magabiztos ismerete. Ezt nem kötjük papírhoz, mert hiába van valakinek papírja, ha nem tudja kifejezni magát, vagy nem érti, amit a tanár szeretne közölni vele, akkor nem tud az oktatásban részt venni, ezt a felvételin szűrni fogjuk. A báb iránti érzékenységre is szükség van, a végzettségnek kapcsolódnia kell valahogy a színházhoz is, elméleti vagy gyakorlati szinten, de lehet a felvételiző zenész, szobrász, képzőművész is.

– Mennyibe kerül a képzés?
– Mivel megnyertük az Erasmus ösztöndíjat, lehetőségünk van évente 21 diákot felvenni, ebből 16-an lehetnek ösztöndíjasok. Ami azt jelenti, hogy az Erasmus fizeti a tandíjat, a napidíjat, az utiköltséget, a lakhatást, egyszóval mindent. Aki nem nyeri meg az ösztöndíjat, annak attól függ, hogy melyik országból érkezik, mert az Erasmus különbséget tesz országok között, ez az információ megtalálható a honlapunkon (ma-puppetry.eu), a programországokon belülieknek 4500 euro/év, a partnerországoknak pedig 9000 euro/ év a tandíj.

– Hogy fog zajlani a felvételi?
– A honlapunkon található egy formanyomtatvány, amit ki kell tölteni, és vannak feltöltendő dokumentumok: diploma másolata, motivációs levél, két ajánlólevél, önéletrajz, valamint össze kell állítani egy művészi portfóliót, ez az első forduló, a határidő január 20. Akiről úgy gondoljuk, hogy ezek alapján meghívjuk a skype felvételire, attól kérünk egy rövid videót és ki kell töltenie egy kérdéssort. A skype felvételin lesz egy beszélgetős rész, és egy tárgyanimációt kell majd ott helyben, a keze ügyében levő dolgokkal csinálni. Februárban már le kell zárnunk a felvételit, mert, ha olyan országból érkezik a hallgató, akkor adott esetben fél évig is eltarthat a vízum elintézése.

– Amikor azt mondod, hogy „mi”, kire gondolsz? Ki lesz ott a felvételin?
– A felvételiztető bizottság: nyolcan leszünk. A konzorcium működtetési és jogi hátterét, valamint ügymenetét nagyon komoly konzorciumi szerződés szabályozza. Van egy úgynevezett Academic Board, ami a négy egyetem vezető tanárából áll, minden döntéshozatalnál csatlakozik a gazdasági vezető, ezen kívül van egy főtitkárunk, aki az összes működési felületet viszi. Ők egyébként magyarok, ugyanis mi vagyunk a lebonyolító ország. Hegedűs Judit a gazdasági vezető, Gazdag Lili a főtitkár. Magán a felvételin a négy vezető tanáron kívül jelen lesz egy külsős szakember is, egy cseh bábos professzor, Marek Bečka, és mivel Pozsonyban bonyolítjuk le magát a felvételit két szlovák technikai ember, akiknek nem lesz szavazati joguk, a felvételi során „csak” a gördülékenységben segítenek.
Voltunk egy brüsszeli konferencián, ahol részt vettek olyan egyetemek, amelyek már működtetnek ilyen nemzetközi oktatást, meg olyanok is, amelyek most nyerték meg ezt az oktatási lehetőséget. Szekciókban dolgoztunk, volt szó a felvételikről is, van, ahol 2-300 ember jelentkezik. Van egyébként egy összekötőnk Brüsszelből, Franz, aki mindenben segít, de emellett szigorúan ellenőriz is. Ő azt mesélte, hogy ő kérte ezt a képzést magának, mert nagyon érdekli, hogy ebből mi lesz. A DocNomadson és Viewfinderen kívül még egy animációsfilmes képzés van, más művészeti képzés nincs, ez az Erasmusnak is egy nagy vállalás.

– Van megkötés arra, hogy melyik országból hány embert vehettek fel?
– Igen, a 21 főből 3 európai helyre van lehetőségünk évfolyamonként, mindenki másnak más kontinensről kell érkeznie. Érdeklődtek már diákok Chiléből, Japánból, Kanadából, vagy például Észtországból egy idősebb bábkészítő. Az a nagyon izgalmas ebben a képzésben, hogy tényleg a világ minden tájáról érkezhetnek a hallgatók, akiknek együtt kell élniük négy különböző országban, de egymás kultúráját is megismerik, egymástól is nagyon sokat tanulnak, nem csak a tanároktól.

– Kik a magyar oktatók?
– A magyar félév színészmesterség tanára Schilling Árpád, a bábos tanárok Ellinger Edina, Ács Norbert és én, Gaál Mariann fogja a mozgást tanítani, Urbán Orsolya a hangképzést. Lesznek elméleti órák, bábtörténetet Balogh Géza, Upor László pedig magyar kultúrát oktat, alapműveket ismertet meg a hallgatókkal, amelyek kapcsolódnak a bábművészethez is. A tervezőtanár Boráros Szilárd lesz, zene alapszeminárium Tallér Zsófia, a dramaturgia Gimesi Dórával lesz. Mi az alapozó félév vagyunk, a prágai félév szól a tervezésről, a nyári kurzus a gyerekirodalom, gyerek lélektan-kultúra, a harmadik félévben pedig a rendezői gondolkozás a központi téma, ott már nemcsak színház lesz, hanem kamera is, sőt a számítógépes technikát is kipróbálhatják. A legvégén lesz egy minifesztivál, ahol az összes diák diplomamunkáját megmutatjuk .

– Mit mondanál annak, aki most ezt olvasva azt érzi, hogy de jó lenne ezt a két évet végigcsinálni?
Azt, hogy tényleg mindenkit szeretettel várunk, kortól, nemtől, társadalmi helyzettől függetlenül. Ez egy akkora lehetőség az élettől, amit nem szabad kihagyni!