Microsoft Office 365 Hallgatói Neptun Oktatói Neptun

MŰVÉSZETEK VÖLGYE – BLOG

A július 21-30. között zajló 27. Művészetek Völgyében állandó helyszínnel van jelen a Színház- és Filmművészeti Egyetem. Az SZFE Globe-ban minden nap az egyetem hallgatóinak  vizsgaelőadásait tekintheti meg a Völgybe látogató közönség.

Dohy Balázs dramaturg hallgató ír és fotóz a 10 napról  személyes hangú napi beszámolókat.

“Hol vannak a martonosok?” Kérdezem a babzsákon kényelmesen terpeszkedő Figeczky Bencét. “Zuhanyoznak” – egész délután próbáltak az esti szonettbemutatóra. Mezítláb, törülközővel a csípőjükön lépdelnek a fűben a színészhallgatók. Követem őket, így megtalálom az szfe szállását. Köszönök az osztálynak. Szonja meglepődve kérdezi, hogy nem úgy volt, hogy beteg vagyok, és nem jövök? Már épp kezdeném mondani, hogy szüleim lehoztak, mert jöttek nyaralni szóval csak benéztem, de Stella megelőz és elrikkantja magát: “fosik!” Az addig barátságosan közeledő iskolatársak erre szétrebbennek tőlem, mint a halak, amikor megkocogtatják az akváriumot. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen a hasmenésnél nincs ijesztőbb betegség, ilyenkor barátság csak távolról.

Az SZFE előadásai Taliándörögdön, egy Színmű Globe névre keresztelt faszerkezetben tekinthetők meg a fesztivál ideje alatt. Az erkélyen fénypult, reflektorok, ügyelők egy-két sör, fotós. Kapunyitás előtt az osztály azon viccelődik, hogy ha Spilák Klári bejön, akkor lesz két néző, esetleg még Coco kutyát is hozzuk be tömegbázisnak. Aztán amikor kitárul a Színmű Globe kapuja, nagy meglepetésre és tényleg, a semmiből, egész csinos embercsoport áll a napon, várva, hogy bejusson.

A szonett-est egy beszédvizsga továbbfejlesztése. Hegedűs D. Géza a Madách Színház felkérésére Márkos Alberttel Shakespeare korabeli dalokkal turbózta fel a koncepciót. A szonetteket Szabó T. Anna fordította.

Az előadás végén az előadók és a nézők összekeverednek a fűben. Néhány hallgató kajával tömött zsákot vesz át a szüleitől. A beszélgetések, gratulációk nem húzódnak sokáig. A martonosok este próbálnak. Most mennek zuhanyozni.

Csontra megtelik a Színmű Globe a másodévesek Ahogy tetszik előadására. Zsótér tanár úr az erkélyen aggodalmasan vizsgálja a faszerkezet csavarozását. Az osztály taktikusan beépíti a dramaturgiába a szellőztetést. A nézők között sok a fiatal, színházi pályát dédelgető művészforma. A végén vastaps, füttyszó. Szőke (az SZFE egyik világosítója) megnézi a fényképeket, mondja nekem, hogy még sosem fényezte az előadást, ezért kíváncsi, hogy néz ki. Az előadás után kisebb vita alakul ki a martonosok között, hogy a Madáchban sikerült-e jobban az első felvonás, mint itt, és a második kevésbé, vagy fordítva? Mindenki máshogy érzi.

Egy asztalnál iszogat a vezetőség, műszak, színészek. Beszélgetni csak csöndben lehet, mert a másik, szabadtéri színpadon időközben elkezdődik a Nemzetis Liliomfi. Rudolf Péter ismerkedik Sirivel. A másodéves osztály egy része már este hazaindul a busszal, mások átmennek Kapolcsra.

Új arcok mellett ébredek. A másodévesek egy része korán reggel elosont, pár ötödéves az éjszaka leple alatt megérkezett. Reggel Kovács Mátétól kölcsönkérem Horváth Csenge papucsát zuhanyzáshoz. Délelőtt az ötödévesek a szállásadó iskola bejáratánál babzsákokon heverésznek, füstölögnek és várják azokat a színészeket, akik állítólag direkt reggel kilenckor már elindultak Budapestről, hogy időben ideérjenek a próbára.

Megérkezik a busz. Egy tagra még várni kell, mert elaludt valahol a balatonparton. Zsolttal, Balázzsal és Dórival arról beszélgetünk, ki mennyi idő alatt ért be iskolába, ha leesett öt centi hó.

Egy Színműs egy kaposvári sráccal zenél. Spilák Klári szól, hogy ezt mindenképp fényképezzem le.

A próba délután egyszer csak elkezdődik. Papp Endre énekel, valaki a félhomályból spannolja. Endre kifele menet azt mondja, imád rock sztár lenni.

Az előadásra pont megtelik a Színmű Globe. Az ötödévesek már nem izgulnak úgy, mint a másodévesek, profin végigtolják a Válogatást. A közönségen nevetéshullámok gurulnak végig.

Éjjel négy körül megérkeznek a férfiak. Nem trappolnak, de nem is sétálnak különösebben csendesen végig a hosszú folyosón, mert a férfiak nem lopakodnak, határozott lépésekkel közlekednek minden napszakban. És zseblámpákkal világítanak. Néhányan imbolyogva a matracukra dőlnek. Mások a cuccukat keresik. Farkasszemet hunyorgok egy sziluettel, a haj alapján Olasz Renátó lehet. Megérkezett a következő előadás csapata, gondolom félálomban. Holnap jön a Férfiak, nők és férfiak.

Reggel tíz óra körül mindenki felébred. Páran reggelizni indulnak. Dér Zsolt izgatott, mert online elérhető az új Trónok harca epizód. “Olyan ez mint a McDonald’s. Semmit se fejlődik. Se a színészi munka, se a képi világ.. ugyanaz a szar. Imádom.”

Medveczky Balázs kérdezi, hogy hideg van-e kint, és hogy elmenjen-e zuhanyozni.

A kaposváriak az iskola előterében hangosan összemondják az előadásuk szövegét. Az szfés előadás kellékeinek egy része pesten marad, ezért Spilák Klári elrobog Tapolcára a Tescoba, beszerezni, amit lehet. A csapat átrendezi azokat a részeket, amik a hiányzó kellékek nélkül nem működnek. A kaposváriak délután hosszasan beénekelnek, felverve engem a békés szundításomból. Este a Színmű Globe szinte szokásosnak nevezhető módon degeszre megtelik. Az előadás felénél mozgolódás támad az erkélyen. Renátó megvárja, mert éppen vallomásban van. Fonákos skeccek sorozata a Férfiak, nők és férfiak, az ötödévesek talán utolsó közös munkája.

Az előadás után elered az eső. Antóci Dórival behúzódunk a buszmegálló fedett részére, sokakkal együtt várjuk a csigabuszt. “Szerintetek megtartják a kaposvári előadást?” kérdezi egy nő az ott állókat. “Nem tudom” válaszol egy fiatal lány “Mi most egy nagyon vicces előadást láttunk. Férfiak és férfiak, nők és nők volt a címe.”

A Bársonytafota megy a Színmű Globe-ban. Megható, komoly előadás, és nagyon jó ütemben érkezik  a műsorba a sok poénkodás után. A nézők csöndben fülelik Esterházy Péter dallamos szövegét, néhány fotós a karzatról belecsattog időnként a mesébe. Nagy Petra, az előadás rendezője és előadója amilyen csöndesen jött, el is megy Taliándörögdről.

Az ötödévesek közül néhányan még maradnak egy napra. Waskovics Andi és Papp Endre megnézik az előző nap képeit. Este pár ötödéves még feltűnik a Parno Graszt koncerten. Reggel összepakolnak. Gyöngyösi Zoló a hálózsákjával küzd.

A Színmű egyre jobban belakja a taliándörögdi helyszínt. Livi és Zoli együtt reggelizik az újonnan érkező Pálya Pompival, Rohonyi Barnival, Várady Gergővel, Vadász Krisztával és Sándor Mátéval. Kriszta Thealterről jön, délután mozgás-workshopot tart. A Karnyóné alkotói is a megérkeznek. Zoli ragaszkodik hozzá, hogy a büfés kávé a legjobb ár-érték arányú Budapesten, illetve a kapolcsi vendéglátós tapasztalatairól mesél.

A vihar miatt Szilágyi Bálint az iskola előterében próbál a színészekkel, felmerül, hogy az eső miatt érdemesebb lenne itt megtartani az előadást. Végül a hideg ellenére marad minden a Színmű Globe-ban. Bár az előadás alatt eláll az eső, a hőmérséklet egyre csak hűl. A fürdőgatyában didergő srácok sietősen hajolgatnak a hosszú taps alatt. Mellettem egy apuka a nyolc év körüli gyerekével együtt lelkendezik. A Karnyónét Szilágyi Bálint rendezte a Mozsár Műhely pályázatának nyerteseként, Feczesin Kristóffal, Szántó Balázzsal és Barna Zsomborral. Nem klasszikus Színműs vizsgaelőadás, hanem egy iskolai feladat továbbgondolása az elkészült darab.

Később, este összefutok Zolival, Livivel és Staub Vikivel. Az iskola előtt, babzsákokon üldögélnek. Várady Gergő este nyolckor elalszik és ma már nem is kel fel. Zoli néha ránéz. Ingatja a fejét.

Délelőtt két előadás csapata is készülődik. Szilágyi Bálint Antigonéjának harmadéves előadói babzsákokon heverésznek a próba után, Karsai tanár úr Vonderviszt Lajos kancellárral beszélget. Egy fa tövében álló magányos padnál Pálya Pompónia összemondja a Túlóra szövegét Vadász Krisztával. Az egyik babzsákon Ferenczi Gyuri bá szundít, a Betyárjáték hangpróbája után.

Este rettentő sűrű a program. A harmadévesek Antigoné beavató előadása előtt két perccel még a Nemzetisek beállásának hangjai szűrődnek be a Globe-ba. Mit szűrődnek: Barna Zsombor ütemre néptáncol, azt javasolja Bálintnak, hogy alkalmazkodjanak a zenéhez, és ma magyaros ízzel adják elő Euripidész szövegét.

Az este tovább buzog a nemzeti érzület. Páran nagy dilemmába kerülünk: szeretnénk megnézni a vízilabda elődöntőt, de a Betyárjátékról sem lenne jó lemaradni. A második félidő a kritikus időszak. Kurely Lacival áthidaló megoldást találunk: kiülünk egy babzsákra, tabletről streameljük a mérkőzést, miközben tökéletes rálátásunk van a Nemzeti színpadára. Laci néha együtt dúdolja az előadókkal a Rackajam dalait, mellettünk Rohonyi Barni extázisközeli állapotban danol, Sándor Máté értetlenül figyeli a kiváltott reakciókat. Laci és én a meccs egy-egy örömteli mozzanatánál némán rázzuk az öklünket. Antóci Dóri szerint meccset bármikor lehet nézni, Betyárjáték most van, és amúgy is, milyen baromi szépen táncolnak. Ferenczi Gyuri az előadás végén bemondja: nyertek a fiúk. “Szeretlek Erzsi, haver vagy, János, csapat csak egy van, a magyar vízilabdaválogatott”

Este tizenegykor metsző hidegben és sok nézővel kezdődik a Túlóra, Pompi és Kriszta szerelemprojektje, amit éjszakánként, munka, egyetem mellett raktak össze. Előadás után kiülnek az iskola elé. Beszélgetnek, levezetik az adrenalint.

Dino Beni sérelmezi, hogy nincs benne a tegnapi napról szóló blogbejegyzésben, pedig ő is itt van. Megjönnek a fizikaisok és a harmadéves osztály is kiegészül. Délután Dino Benivel, Horváth Csengével és Antóci Dórival lemegyünk Kapolcsra és társasjátékozunk, 80 nap alatt a Föld körült – Dóri nyer.

A fizikaisok Iphigeneia Auliszbant játszanak a Globe-ban. Karsai tanár úr az elején rövid bevezetőt tart. Hojsza Heni lesérül a délutáni próbán, sarkon rúgja Molnár G Nórát. Gyulai-Zékány István eleve mankóval érkezik, egy hónapja lesérült. Az előadás alatt elered az eső, dübörög a Globe tetején, Vadász Kriszta próbálja átüvölteni a vihart. Agamemnón monológja alatt elmegy az áram.

Este a színműsök nagy része elmegy Szabó Balázs bandája koncertre, Dino Beni nagyon érzi. Visszafelé menet összefutunk két osztálytársammal, Vass Szandival és Kovács Blankával, akik csaposként dolgoznak a Völgyben. Átkiabálok hozzájuk egy-két szót. Nagyon megörülök nekik, arra gondolok, hogy jó ez a nyár, de lassan kezdődhet a másodév.

A délelőtt leginkább babzsákokon heveréssel telik. Folyamatosan szivárognak ki a szobákból a felkelők, letelepednek a többiek közé. A fizikaisok egy társasjátékkal pörgetik fel a pulzusukat, Horváth Csenge egy cikkből olvas be néha részleteket. Dino Beni nagyon várja az esti Góbé koncertet.

Azt tervezzük, hogy elmegyünk Kapolcsra, viszont egy délutáni focimeccshez toboroznak tagokat, maradunk. A Színműt Turcsány Csabi, Gyöngyösi Zoló és én képviseljük. Délután háromra csapatmegbeszélést hívnak össze, kiosztják a vadiúj Nemzeti Színházas mezeket. A színházas csapat öt-háromra elhúz az első félidőben a Dörögd SE-től, azonban a technikai fölény a második negyvenöt percre elapad, és kijön a két csapat fizikai állapotának különbsége, a végén igazságos 5-5 az eredmény.

Este a harmadévesek temetik a Mágnás Miskát, ez az utolsó előadás. Szalay Bence szólóéneke alatt elmegy az áram és ezzel a zenei kíséret, de Bence tovább énekel, a dal végén hatalmas vastapsot kap.

Este megnézzük a vízilabdadöntőt, utána elmegyünk Góbéra. Éjjel az Eleven kertben összefutunk Martinkovics Mátéval és Mészöly Annával. Érkezik az utolsó Színműs előadás csapata.

Összepakolunk. A nap az utazások előtti átmeneti várakozással telik. Taliándörögd is megváltozik, hazafelé igyekeznek a fesztiválozók. Ebben a nehéz hangulatban készülődik az Arturo Ui csapata.

Horváth Csenge és Dino Beni azon mesterkednek, hogy elérjék, az utolsó busz csak a Kinek az ég alatt már senkije nincsen után induljon hazafelé. A Debreceni Színház csapatával érkezik Patkós Marci, és elmondja, hogy szerinte, ha háború lenne, ő lenne az a katona, aki mindent megúszna, viszont Dóra Bélát egyből leszednék. Janka Barnának próbálnia kell, ezért nem tudja nézni a Hungaroringet. A körben ülők a fa árnyékát követve fél óránként odébb húzódnak. Zoli és Livi lelkiismeretesen takarítanak, összeszámolják a matracokat, segítik az egyetem felcihelődését.

Az Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése fél hétkor kezdődik a Színmű Globe-ban. Csakúgy, mint az első nap, erre az előadásra is a semmiből érkezik a nézők csapata. Az előadás a kaposvári és a budapesti színésziskolák hallgatóinak együttműködésével készült.

Az előadás után Antóci Dóri gyorsan megszerkeszti a képeket, hogy még ma oda tudjuk adni Spilák Klárinak. Dóra Béla fel alá járkál, mormolja a szövegét. Fél kilenckor elsötétül az ég. Elindulunk. Már az autóban ülünk, amikor leszakad az eső. Végigaraszolunk Kapolcson. Az autó mellett bőrig ázott fesztiválozók szaladnak fedél alá.