Microsoft Office 365 Hallgatói Neptun Oktatói Neptun

Janisch Attila

JANISCH ATTILA

EGYETEMI ADJUNKTUS

FILM- ÉS MÉDIAINTÉZET

OKTATOTT TÁRGY: RENDEZÉS, FILMELEMZÉS, SZÍNÉSZMESTERSÉG

(1957., Kecskemét)

A Katona József Gimnáziumban tette le érettségi vizsgáit, majd 1984-ben szerzett diplomát a Színház- és Filmművészeti FőiskolánFábri Zoltán tanítványaként. Már a főiskolai tanulmányai alatt rátalált arra a stílusra, amely későbbi munkáit is jellemzi (ZiziA másik part). Filozofikus sorstörténeteinek megfilmesítésekor a thrillerek hatásmechanizmusát alkalmazza. Saját elmondása szerint fiatal korában nagy hatással volt rá Alfred HitchcockIngmar Bergman és Luis Buñuelmunkássága. Kedveli a szabad és asszociatív filmszerkezeteket és a szürreális, a valóság és álom határán mozgó történeteket. Trilógiája mindhárom darabjában (Árnyék a havonHosszú alkonyMásnap) sajátos időszerkezetet alkalmaz. Az Árnyék a havonban nem kronologikus a történetmesélés, a másik kettőben pedig az álom és a valóság határai csúsznak egymásba. Szereti a bonyolult és erős érzelmi hatásokat. Filmjeihez soha nem szereztet zenét, hanem már meglévő zeneműveket használ fel.

Janisch filmjeiben az ismeretlen környezetben vagy idegen tájban mozgó szereplők többnyire olyan szélsőséges helyzetbe kerülnek, amely szembesíti őket valódi önmagukkal, elfojtott vágyaikkal, bűneikkel. Az Árnyék a havon és a Másnap című filmekben a bűnbeeső ember áll a középpontban. Filmjeit előszeretettel nevezi bűnfilmeknek. A kevés dialógust tartalmazó filmeket – melyeknek forgatókönyvírója állandó munkatársa, Forgách András író – ritkán forgatja városi környezetben. Többnyire nagyléptékü, költői tájakban bonyolódik a balladisztikusan szűkszavú, titkokkal teli cselekmény. Janisch rendezői munkájának egyik legfontosabb és leghatásosabb eleme az erős atmoszfératermtő képesség.

Tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a Werk Filmakadémián, valamint a Pécsi Tudományegyetem filmtanszakán. Számos tanulmánya, filmnyelvvel foglalkozó írása jelent meg filmes szaklapokban.

Tanít a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a Werk Filmakadémián, valamint a Pécsi Tudományegyetem filmtanszakán. Számos tanulmánya, filmnyelvvel foglalkozó írása jelent meg filmes szaklapokban.

Nagyjátékfilmek

  • Árnyék a havon (1991)
  • Hosszú alkony (1997)
  • Másnap (2004)

Kisjátékfilmek

  • Árnyékban (1982)
  • Róbert és Róbert (1982)
  • Zizi (1983)
  • A másik part (1984)
  • Lélegzetvisszafojtva (1985)
  • Lábbal festett világ (dokumentumfilm) (1998)
  • Bozsik Yvette (dokumentum-portré) (2003)

Janisch Attila filmjei DVD-n

JANISCH ATTILA FILMJEI

(díszdobozos kiadvány – 4DVD, MOKÉP – 2009.)

(A játékfilmek: Árnyék a havon, Hosszú alkony, Másnap és a rövidfilmek: Róbert és Róbert, Zizi, A másik part, Lélegzetvisszafojtva. És rengeteg extra anyag)

  • Európai Filmfőiskolák Versenye, Fődíj, München, Zizi, 1983.
  • Drezda, Európai Játékfilmek I. díja, Árnyék a havon, 1992.
  • Mamers, fődíj, Árnyék a havon, 1994.
  • Magyar Filmszemlefődíja, és a legjobb rendezés díja, Hosszú alkony, 1997
  • Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál, Don Quijote díj, Hosszú alkony, 1997.
  • Madridi Filmfesztivál, a legjobb női alakítás díja Törőcsik Marinak, Hosszú alkony, 1997.
  • Salerno, fődíj, Hosszú alkony, 1997.
  • Balázs Béla-díj
  • Magyar Filmkritikusok B. Nagy László Díja, az év legjobb filmjének, Hosszú Alkony, 1998.
  • Nemzetközi Fantasy és Horrorfilm Fesztivál, Manchester, Fődij, Hosszú alkony, 1998.
  • Magyar Filmszemle, Rendezői Díj, Bozsik Yvette portréfilm, 2003.
  • Magyar Filmszemlefődíja, operatőri díj (Medvigy Gábor), legjobb férfi főszereplő (Gáspár Tibor), legjobb női epizódszerep (Lázár Kati), Másnap, 2004.
  • Főtanszak: Film- és Médiaintézet

Az alábbi osztályokban volt korábban osztályvezető