Gyártásvezető

Gyártásvezető

Hábermann Jenő - Balázs Béla-díjas filmproducer
Csáky Attila - Magyar Filmszemle: Legjobb producer díjas, CameoFilm filmgyártó és filmforgalmazó stúdió alapítóigazgatója és a ZSVMMI intézetvezető-helyettese

ZSIGMOND VILMOS MOZGÓKÉPMŰVÉSZETI INTÉZET

Milyen beállítottságú embernek való a gyártásvezetői szak?

H. J. Talán onnan érdemes kezdeni, hogy nagy vonalakban két típusú ember létezik, a művészi lélekkel és érzékenységgel megáldott és a racionális gondolkodású. Azoknak az embereknek való ez a szak és pálya, akik két lábon állnak a földön és kifejezetten racionálisan gondolkodnak, hiszen egy rendkívül komplex feladatkörről beszélünk.

Milyen feladatai vannak a gyártásvezetőnek?

Cs. A. Egyetértek, szerteágazóak a feladatkörök.  A gyártásvezető megteremti a forgatás személyi és technikai gyártási feltételeket és koordinálja azokat. A stábon belül a gyártásvezető a legmagasabb rangú szakember. Bizonyos esetekben még a rendezőt is joga van felülbírálni. A forgatási helyszínen a gyártásvezető az a személy, akihez jóformán mindenki mindennel fordulhat, mindenféle forgatási nehézség vagy konfliktus-kezelés általában az ő vállát nyomja. Folyamatos és állandó kapcsolatban van a rendezővel, az operatőrrel, a rendezőasszisztenssel és ő tárgyal az összes részlegvezetővel. S mindezeken túl ismernie kell a filmtörvényeket, az ide tartozó jogi és adó kérdéseket is.

H. J. A BA gyártásszervező szak hallgatói számtalan tudásanyagot sajátíthatnak el egyetemünkön. Információt kapnak más területekről is, mint pl. az utómunka fázisairól, de a jogi ismeretekről is. Az itt végzett hallgatókat az SZFE-n készült vizsgafilmek gyártásánál szerzett tapasztalatok segíthetik majd gyártásvezetői, line-produceri, akár produceri munkájuk elvégzésében.

Egy forgatócsoport megközelítőleg száz fős, hogy lehet ezt jól egyben tartani?

H. J. Igen, és ez a száz ember különböző pszichés, érzelmi és fizikai állapotban megy forgatni minden egyes nap, s mindenkivel meg kell találnia a hangot. Természetesen mindenhol vannak és lesznek konfliktusok, amiket a legrövidebb idő alatt a leghatékonyabban kell tudni kezelni. Jó kommunikációs érzék szükséges, s mivel emberekkel dolgozunk, bizony sokszor jó pszichológusnak is kell lenni, legtöbbször csak így lehet elsimítani a felmerülő feszültségeket. Együttérzően és rugalmasan, ugyanakkor határozottan kell tudni a stábbal bánni. Ez nemcsak azért fontos, hogy az alkotók jó hangulatban dolgozzanak, hanem azért is, mert a tapasztalataim azt mutatják, hogy a film képei visszatükrözik a forgatás hangulatát.

Milyen területeket érint a gyártásvezetői munkakör?

H. J. Szervezői és gazdasági. A gyártásvezető feladata abban a pillanatban kezdődik, mikor kezébe veszi a forgatókönyvet. Készítenie kell egy költségvetést, meg kell tudnia mondani, hogy a forgatókönyv a rendelkezésre álló pénzből megvalósítható-e, s ha igen, hány nap forgatásra lesz szükség. Ez azért nagyon fontos, mert épp Attilával fordult elő egy olyan történet, ami tankönyvi példája ennek a problémakörnek.

Cs. A. Jó pár évvel ezelőtt kazah partnerek jöttek Magyarországra bérmunkára. Egyetlen jelenetet akartak itt leforgatni, ami nem volt több három gépelt oldalnál. Azt érdemes tudni, hogy 1 oldal szöveg a forgatókönyvben az 1 percnyi film a vásznon. Ebben az általuk adott forgatókönyvben az első mondat a következő volt: „1944. Berlin, szovjet csapatok törnek előre, vér, halál, füst mindenütt”. Ahogy elolvastam, tudtam, hogy az egész koncepciót le kell cserélni, s végül csak ebből az első mondatból 8 oldalnyi forgatókönyv született, amit egy hétig forgattunk.

H. J. Egy tapasztalt gyártásvezető már a forgatókönyv fejlesztése alatt meg tudja mondani a rendezőnek, melyek azok a jelenetek, amik finanszírozási okokból nem megvalósíthatóak. Ha az arányokkal nincs tisztában a gyártásvezető, belefuthat olyan alapvető hibákba, amikor egy nagyon költséges pár másodperces jelenet miatt fut ki a produkció a költségvetésből.

Milyen technikai tudással kell rendelkeznie a gyártásvezetőnek?

H. J. A forgatáson az összes technikai felszerelést ismernie kell, ami csak előfordulhat, a világítástól kezdve a filmtechnikáig. Ez kulcskérdés a költségvetés elkészítésénél, mert ha az operatőr kér egy optikasort, vagy egy különleges optikát, akár ajánlani is tud helyette mást, ami a célnak ugyanúgy tökéletesen megfelel, de olcsóbb, ezzel csökkenti a film kiadásait.

A költségvetést a Movie Magic programmal készítik a világon mindenhol, ezért ennek a programnak, valamint az ehhez a programhoz kapcsolódó, a gyártási terv készítését és aprólékos kezelését segítő Movie-Magic Scheduling használatát elsajátítják a hallgatók. Betekintést nyerhetnek az NFI által elfogadott forgatókönyv írói programba, a Final Draft-ba.

Milyen feladatok várhatóak a felvételi vizsgán?

Cs. A. Három forduló várható az idei felvételin is. Az első fordulóban egy tesztlapot kell kitölteni, ami részben szakmai, részben általános műveltségre irányuló kérdéseket tartalmaz.

H. J. Nem tudok szó nélkül elmenni emellett a kérdéskör mellett. Az elmúlt évek tapasztalata az, hogy elkeserítően felkészületlenek a jelentkezők, ami az általános műveltséget illeti. Mindenkinek azt javaslom, hogy erre a témakörre is készüljön, ne csak a szakmai kérdésekre.

Cs. A. A második fordulóba tovább jutott jelentkezőknek a megírt tesztjüket kell szóban megvédeniük és a harmadik fordulóba jutott jelentkezők már gyakorlati feladatot kapnak. Természetesen nem elvárás, hogy szakmai kérdésekben komoly tudást tudjanak felmutatni. Olyan gyakorlati feladatot kapnak, amit, ha logikus a gondolkodásuk, meg tudnak oldani.

B. Török Fruzsina