Microsoft Office 365 Hallgatói Neptun Oktatói Neptun

A hitgyógyász ámításai

Rémisztően kis térbe zárják be magukkal a közönséget Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor negyedéves növendékei az Ódry Színpad öltözőinek előterében. Körülöttünk csukott ajtók, akár bárhonnan valami fenyegető törhet elő, de meg is nyílhatnak ezek az ajtók jelképesen is, a lélek legmélyét mutathatják, mint a Kékszakállú herceg várában, amiben a túl sok ajtó kinyitásának köztudottan nem lesz különösebben jó vége.


 

Brian Friel Hitgyógyász című darabjával éppen azt kutatják a növendékek, hogy meddig mehetnek el önkiadásban, lélekfeltárásban, hol van a tehetségük határa, tehetségesek-e egyáltalán, űzhető-e ez a mesterség a személyiség deformálódása nélkül? És egyáltalán, mi az igaz, mi a hamis, mit lehet elérni szuggesztióval, hogy lehet manipulálni, és annak, aki manipulál milyen kételyei támadhatnak, netán hogyan őrölheti fel saját személyiségét?

Fehér Balázs Benő rendezői irányításával pokolian sokat vállalnak a színészek. Hosszú monológokat adnak elő olyan közelségben hozzánk, hogy szinte a pórusaikba is belelátunk, így minden hamis gesztus, arcizomrezdülés azon nyomban lelepleződhetne. Fehér László a hitgyógyász, aki haknizik a tudományával, show bizniszt csinál belőle, és tíz esetből egyszer, eszelős koncentrációval, sikerül gyógyítania. A többi az kamu, átverés, áltatás és önáltatás. Fehér tényleg szuggesztív. Tud delejezően a szemünkbe nézni, elhitető erővel beszélni.

Bán Bálint pedig a producerét adja, ő képes állandóan izgő-mozgóan zsizsegni, meg is érteni a hitgyógyászt, de látni minden hátulütőt, és skrupulusokat elűzve üzletet ügyeskedni belőle. Ostorházi Bernadett pedig az emlékekkel túltelített, a ragaszkodni és leválni egyaránt akaró, begubózva is kitárulkozó nő. Sok ajtó nyílik ki, mint a Kékszakállúban, és itt sem lesz jó vége. De az remek, hogy fiatalok ilyen erőteljes előadást tudnak létrehozni a saját tehetségükből és hitükből.