Az SZFE ismét megrendezte az Alkotóműhelyek Hetét a tavaszi félév első hetében, ami a közös élmények mellett számos lehetőséget kínált hallgatóinknak arra, hogy bepillantást nyerhessenek más intézetek és szakok képzéseibe is. Szakmai előadások, gyakorlati foglalkozások, mesterkurzusok és egy könyvbemutató is gazdagították az ötnapos programot.
Hétfőn rögtön egy könnyednek tűnő, de valójában nagyon szigorú műfaj, a komédia rejtelmeibe nyerhettek hallgatóink bepillantást Szabó Borbála előadásán. 13 órától három párhuzamosan futó előadás közül választhattak az érdeklődők. Papp Márta a magyar nyelv ritmusa és a beszéd tempója közötti összefüggést vizsgálta. Bodor Zoltán mentálhigiénés segítő a fókuszmódszert mutatta be, Kolozsi László pedig a nézői kíváncsiság felébresztésének a krimi műfajában alkalmazott módszereiről tartott előadást. Deák-Sárosi László A háromszólamú vers – Új magyar verstan című könyvét és hangzó (!) Példatárát mutatta be, a nap utolsó előadását pedig Stőhr Lóránt tartotta, aki azt a kérdést járta körül, hogy filmre lehet-e vinni a halált.
Az Alkotóműhelyek Hetének programjain ezúttal is szép számmal vettek részt hallgatóink.
Kedden Komár István előadása nyitotta a napot, amelyben A kutya éji dalán, a Szürkületen, a Szegénylegényeken és a Mephistón keresztül vizsgálta a karakterek, az identitás, a függőség és a félelem témáit. Baska Barbara kétszer is megtartotta A film mint a kép reinkarnációja című kurzusát, Grezsa Ferenc pedig két különböző témát járt körül. 13 órától interaktív műhelymunka keretében mutatta be önazonosságunk fejlődését, 15 órától pedig a mentálhigiénés tanácsadás mibenléte került a középpontba. Murai András előadása a legnézettebb magyar filmek titkait kutatta, a nap zárásaként pedig a szakkollégium hallgatói mutatkoztak be olyan témákkal, mint a mesterséges intelligencia, TDK pályamunkáik és a kollégiumban zajló projektek. Emellett az aulában megtekinthető volt Krulik Marcell különleges kamerákat is felvonultató kiállítása.
Teltházas érdeklődés mellett zajlott le az SZFE Könyvek első két kötetének felolvasószínházzal egybekötött bemutatója február 12-én az Alkotóműhelyek Hetének keretében. A rendezvényen prof. dr. Kocziszky Éva legújabb művét, az Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötetet, valamint az Örkény István drámaírói ösztöndíj nyertes pályamunkáiból összeállított antológiát ismerhették meg a részvevők a Bajor Gizi Színészmúzeumban.
Az SZFE könyvek páros kötetbemutatóján megtelt érdeklődőkkel a Bajor Gizi Színészmúzeum. Fotó: OSZMI
Csütörtökön Uhl Gabriella előadása nyújtott betekintést Wes Anderson erősen képzőművészet és gyűjtői szenvedély vezérelte fantáziájának világába. Ezután Kiss Csaba Shakespeare Othellójának gyilkossági jelenetét járta körül a koncepciók, fordítások, filmrészletek és magyar színházi előadások alapján.
Szekeres Csaba az interaktív filmírás világába kalauzolta az érdeklődőket, Nagybaczoni Katalin pedig az vizsgálta, van-e helye a zenés színházban a legnagyobb színházi iskolák eszméinek és gyakorlatának. A nap utolsó előadását Barlay Tamás, Moys Zoltán és Tari János tartotta meg közösen, a téma pedig a dokumentumfilmek forgatása volt rendkívüli helyzetekben.
A pénteki nap helyszíne a Rákóczi út 21. tornaterme volt. 11 órától Gleason-Nagy Natália és Smid Róbert tartott Laboratory Shakespeare címmel angol nyelvű, felolvasószínházzal kiegészített előadást a Szentivánéji álom és A vihar szövegeire alapozva. 15 órától Szilágyi Bálint vezetésével egy Bach-performanszt láthattak az érdeklődők. A másodéves prózai rendező és dramaturg szakos hallgatók a híres BWV 1007. jegyzékszámú csellószvit első tételét formálták szöveggé az első félév folyamán. A performansz során ezeket a szövegeket olvasták fel élő zenei kíséret mellett az elsőéves drámajátékos- és drámainstruktor-hallgatók.
Az Alkotóműhelyek Hete ezúttal is változatos programsorozatot kínált a hallgatóknak. Az ötnapos esemény nem csupán az egyes intézetek képzéseinek megismerésére kínált lehetőséget, hanem teret adott a különböző szakokon tanuló hallgatók közös gondolkodására, valamint a művészeti folyamatok mélyebb megértésére és felfedezésére is.
Negyedik alkalommal szervezte meg az Educatio+ Konferenciát a HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) 2025. július 9-én, Kápolnásnyéken, ahol egyetemünket a Karrieriroda és diáktanácsadó vezetője, Wild Mónika képviselte a fiatalok és a kultúra kapcsolatát boncolgató kerekasztal-beszélgetésen.
A fennállásának 160. évfordulóját ünneplő Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) 2025. július 15-én tartotta tanévzáróval egybekötött diplomaátadó ünnepségét az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A kiemelkedően sikeres 2024/2025-ös tanév végén 185 hallgató fejezte be tanulmányait és szerzett diplomát, nyolc doktorandusz DLA fokozatot kapott, ketten pedig habilitációs oklevelet szereztek.
Aki látta a Mozgókép Fesztivál díjátadóit, bizonyára feltűnt neki a látványos, ledes színpadi háttér. A pazar vizuális világ Oravecz Adrienn, az SZFE látványtervező MA szakos hallgatójának kreativitását dicséri. Vele beszélgettünk a tervezési folyamatról, a stílusválasztás indokairól és a megvalósítás kihívásairól.
2025-ben ismét a Soproni Egyetem adott otthont a Nemzetközi Színházi Műhelynek. A zárónapon, július 8-án az egyetem botanikus kertjének hat különböző pontján mutatták be a hallgatók azokat a Shakespeare Rómeó és Júliája által inspirált rövid színpadi performanszokat, melyeken a hét során dolgoztak.
Ismét meghirdeti nagy sikerű tehetséggondozó programját a Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány. A kiválasztott fiatalok Magyarország legnagyobb médiavállalatánál építhetik karrierjüket, legendák nyomdokaiba léphetnek és nemzetközi, valamint világesemények részesévé válhatnak. Televíziós és rádiós műsorkészítésben, sportújságírásban, valamint az online területen is kipróbálhatják magukat, de választhatják a műszaki területet is. Fejlődésüket elismert médiaszakemberek mentorként segítik. A közmédia augusztus 8-ig várja a jelentkezéseket.
Újabb jelentős mérföldkőhöz ért a Színház-és Filmművészeti Egyetem. Lezárult az első hallgatók képzése a second unit rendező szakon a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben. Az egy éves, intenzív mesterkurzus a Balázs Béla-díjas operatőr, Gulyás Buda, illetve az idén Magyar Mozgókép Életműdíjjal kitüntetett kaszkadőrszakértő, Piroch Gábor szakmai irányításával tavaly indult el. A Magyarországon, de a régióban is egyedülállónak minősülő képzésre sokszoros túljelentkezés mellett kilenc fiatalt vettek fel, akik idén szeptemberben mutatják be vizsga- és diplomafilmjeiket.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Soproni Egyetem és a Nemzeti Színház 2025. július 1–9. között közösen rendezi meg a Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron 2025 című programot. Az immár második alkalommal megvalósuló, intenzív nyári alkotótáborban magyar és külföldi színművészhallgatók, valamint rangos hazai és nemzetközi oktatók, rendezők dolgoznak együtt a Soproni Egyetem kampuszán. A megnyitót július 2-án tartották a Ligneum Rendezvényházban.
Három generáció, három női sors, egy mélyreható családi örökség. Hevesi Fanni, az SZFE fizikai színházi rendező és koreográfus osztályának végzős hallgatója, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című formailag rendhagyó, mégis megrázó erejű darabját állította színpadra. Az előadás fókuszában a több generáción átívelő traumák és a női identitás állnak – egy olyan színházi világban, ahol a női történetek gyakran háttérbe szorulnak. A rendezővel a koncepció születéséről, a színészi munkáról és a hallgatás örökségéről beszélgettünk.