Microsoft Office 365 Hallgatói Neptun Oktatói Neptun

“Álmaim városa az, ahol a téma az utcán hever”

Színház- és Filmművészeti Egyetem 2012/13-as tanévében induló filmes MA-képzéseinek szakfelelőseivel álmaik városáról és a művészeti képzések helyzetéről beszélgettünk


Milyen lenne álmaitok városa, ha ti alkothatnátok egyet?  
 
Almási Tamás: – Álmaim városa az, ahol a téma az utcán hever. 
 
M.Tóth Géza: – Gyalogos ember vagyok, még csak vezetni sem tudok. Nem merev ideológiák miatt, inkább kényelemszeretetből. Szeretek lassan, szemlélődve, ismerősökkel összebiccentve, gyalog lenni. A sok ilyen-olyan színű autó, ha áll, ha mozog, időben is, térben is és vizuálisan is eluralja a várost az épületek, utcák, terek, zöldek elől, de főként előlünk, városlakóktól. A város minden autótlan helye, akármilyen kicsi is, pl. a Liszt Ferenc tér, vagy a Krúdy Gyula utca, rögtön lélegezni kezd, ismerőssé, otthonossá válik számomra. Szívesen élnék egy olyan Budapesten, amelyiknek nagy részén mindenki gyalog, biciklivel, rollerral, szamárháton, villamoson és más – szemlélődést lehetővé tévő – módon közlekedik, vagy csak áll, gyönyörködik és sokat beszélget.  
 
Gothár Péter: – Élhetőbb és kulturálisan sokszínűbb, nyitottabb a jelenleginél. 
 
 
– Mit gondoltok milyenek a mai magyar művészeti mesterképzések? 
 

AT: – A művészeti mesterképzések, hasonlóan a többi mesterképzéshez, kaput nyitnak Európára.  
 
MTG: – A mesterképzés intenzív és felelős partneri viszonyt feltételez a hallgatók és az intézmények között. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen folyó Látványtervező MA szak nagy hangsúlyt fektet erre, a hallgatók önálló, felnőtt alkotóként a saját személyes programjukon dolgozhatnak. A tanárok tapasztalt alkotótársként segítik az egyéni programok megvalósítását. A speciális szaktudások és tapasztalatok megszerzésére a hallgatók rövid, intenzív workshopokon, nemzetközi együttműködéseken vehetnek részt, és folyamatos konzultációs lehetőségük van a szakma legjelesebb kortárs alkotóival és teoretikusaival. 
 
GP: – Mesterképzések tekintetében nincs még nagy tapasztalat, különösen a művészeti képzések terén, hiszen nemrég indultak. Egy-két évfolyam elindítása után viszont reméljük, hogy beáll arra a szintre, ahova szerintünk kellene, hogy tartozzon. 
 
 
– Mennyire nőtt vagy éppen csökkent az érdeklődés a művészeti képzések iránt? 
 

AT: – Továbbra is óriási az érdeklődés a művészeti egyetemek képzései iránt. 
 
MTG: – Nemcsak az érdeklődés nő évről évre, hanem egyre több olyan felvételiző jelentkezik, aki pontosan érti és felméri, hogy mit nyerhet egy ilyen képzéssel. Egyre több olyan hallgató van, aki nem a külső kényszereknek engedve, hanem jól definiált saját érdek szerint dolgozza-tanulja végig a mesterképzés két évét. A Látványtervező MA osztály idei végzősei máris a saját szakterületük megbecsült, sokat foglalkoztatott alkotói: hazai és nemzetközi produkciók látvány-, díszlet-, jelmeztervezői, storyboard artistjai, animációs és posztprodukciós szakemberei.  
 
GP: – A felvételi adatok szerint mindig is kiemelt érdeklődés volt a filmes képzések iránt. Miután ezek ritkán indulnak és költséges képzések, ezért kiemelten fontos ez az állandó érdeklődés. A digitális technikák terjedésével és fejlődésével ez az érdeklődés pedig folyamatosan nő. 
 
 
– Filmrendező és dokumentumfilm-rendező művészképzésekre idén először lehet jelentkezni, miben lesznek egyedülálló képzések ezek? 
 
AT: – Az utóbbi 10-15 évben a dokumentumfilm-készítés virágkorát éli Nyugat-Európában és a tengeren túl egyaránt. Az érdeklődés kiszélesedésével nő az igény a képzett filmesek iránt. A dokumentumfilm-rendező művész mesterszakon végzett hallgatók alkalmasak lesznek a szakterület hazai, illetve nemzetközi vérkeringésébe bekapcsolódva igényes alkotások létrehozására. A képzés színvonalát garantálja a nagy múltú SZFE, a rangos tanári kar és a kiscsoportos filmes oktatás, amelyben a mester személyre szóló figyelmével segíti a hallgatók fejlődését. Újdonság, hogy a képzés részben „terepen” zajlik, ahol a növendékek „valós” körülmények között próbálják ki magukat. A 10 napos vidéki alkotótáborokban tanári felügyelet mellett éles helyzetekben forgatnak. Közösen dolgoznak és alkotnak. 
 
GP: – A filmkészítés iránt érdeklődők szélesebb spektrumát lehet várni, több területről lehet jelentkezni a Filmrendező MA-képzésre. Struktúrájában is mást ad, mint egy ötéves, elnyújtott egyetemi képzés, sokkal koncentráltabb és gyorsabb eredményt ígér. Különös hangsúlyt kap a műhelymunka is, ami azt jelenti, hogy a hallgatók filmeket forgatnak majd, és közösen beszéljük meg, elemezzük ki az elkészülő munkákat.

Forrás