Microsoft Office 365 Hallgatói Neptun Oktatói Neptun

„Dionüszosz megszállottja vagyok.”

Theodórosz Terzopulosz görög rendező és asszisztense tartott három napos mesterkurzust a Nemzeti Színházban az SZFE hallgatóinak. A görög Theodoros Terzopoulos a világszínház egyik nagy mestere. Négy évtizedes munkásságát a Bakkhánsnőkkel kezdte, mikor megalapította Attis elnevezésű, újító, kísérletező társulatát, és azóta is az antik görög színház mai megszólaltatásának lehetőségeit kutatja. Módszerében legfontosabb tényező az energia. Sokszor […]

Theodórosz Terzopulosz görög rendező és asszisztense tartott három napos mesterkurzust a Nemzeti Színházban az SZFE hallgatóinak.

A görög Theodoros Terzopoulos a világszínház egyik nagy mestere. Négy évtizedes munkásságát a Bakkhánsnőkkel kezdte, mikor megalapította Attis elnevezésű, újító, kísérletező társulatát, és azóta is az antik görög színház mai megszólaltatásának lehetőségeit kutatja.
Módszerében legfontosabb tényező az energia. Sokszor beszélnek a színházban energiáról, de ezt gyakran csak az izomerőre értik. Pedig sokkal többről van szó, értelmi és érzelmi energiáról is. Therzopulosz módszere mindezt egyszerre segít mozgósítani. A napi feladat a rekeszizommal való munka, érzékeink finomítása. A Test, – mondja Therzopulosz – így, nagy kezdőbetűvel, sokkal többet jelent, mint fizikai testet. Magába foglalja az érzékeket, érzéseket, fantáziát, ösztönöket. De mindez a helyes rekeszi lélegzésből indul ki. Terzopulosz módszere tehát egy ilyen összetett, pszichoszomatikus munkafolyamatot jelent. Különleges módszerét nemzetközi drámaakadémiákon, drámaiskolákban és egyetemeken oktatják és világszerte inspirálta a színészi szakmát. Terzopulosz módszere az elakadt energia és hang felszabadítására épül, a szó és a test felbomlott egységének újraalkotását célozza.
A kurzus mindhárom napja interaktív volt, a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóinak lehetőségük volt ez alatt az idő alatt a lehető legtöbbet elsajátítani ebből a különleges színházi technikából. Kíváncsiak voltak, meg akartak ismerni egy másmilyen színpadi nyelvet. Nagyszerűen haladtak, és tökéletesen át tudták venni ezt az új módszert, az energiát, az irányt, a testkifejezést és a hanghasználatot.

B. Török Fruzsina

Fotó: Eöri Szabó Zsolt