Microsoft Office 365 Hallgatói Neptun Oktatói Neptun

Galántai Zita, látványtervező hallgató a Látványtervező MA-szakról

A látványtervező MA-képzés elvégzése remek lehetőség a szakmai előrelépések megtételéhez. A tanárok, az eszközök lehetőséget adnak a kibontakozásra és nem mellesleg a portfolió bővítésére, mert igazából az a mi ajánlólevelünk.


Egy jó referencia, vagy ’showreel’ bármelyik külföldi vagy magyar rendezőt meggyőzhet az alkalmasságunkról cirka 10 perc leforgása alatt. Ez egy egymásra építkezős folyamat: minél több és jobb a munka, annál többféle és jobb munkalehetőségeket kapsz. Ráadásul ez az MA-szak perspektívát ad, eldönthetem, hogy milyen irányba szeretnék tovább haladni: az ember lehet akár storyboard rajzoló, 3D-s tervező, animátor, utómunka kivitelező, bábanimátor, ConceptArtist, stb.

De hogy továbbmenjek, a filmes és színházi produkciókon belül is vannak átjárható területek: lehetek kellékfestő, vagy standfotós, standby Art Director forgatásokon, helyszínvadász, adott esetben sminkes, maszkmester, öltöztető, berendező, kicsit ez, kicsit az. El kell dönteni, hogy a színház vagy a film érdekel jobban, esetleg az autonóm vizuális művészeti ágak, installációk készítése vagy rendezvényeknek, fesztiváloknak és kiállításoknak a látványtervezése. A döntés csak rajtunk áll és ehhez minden szakmai segítséget megkapunk a tanárainktól. Ezen felül több lehetőséget kapunk tőlük arra, hogy gyakorlati tapasztalatokat szerezzünk élesben, újonnan induló projektekben, filmekben. Ráadásul az egyetemen belül születő szakmai kapcsolatok a jövőben is fontosak lesznek a számunkra, mivel rendező, tervező, operatőr, dramaturg, gyártásvezető, vágó, zeneszerző mind-mind egymás munkájára van utalva. Ez egy szoros kötelék, aminek a film elkészítésének szempontjából egy precízen összehangolt gépezetnek kell lennie. Ezért fontos, hogy az ember jól kommunikáljon és gyorsan tudja megoldani a felmerülő problémákat, felismerje az adott helyzetben, pontosan mire is van szükség a projekt előrevitelének szempontjából.

Ha esetleg a rendezőnek a huszadik verziót készítjük egy látványtervről vagy karakterről, nem dühöngeni kell és látványosan a kukába hajítani a munkánkat, hanem meg kell csinálni a kért módosítást, esetleg észérvekkel meg lehet győzni a rendezőt a saját elképzeléseinkről. A folyamatos módosítás és szelektálás a szakma természetes velejárója. Nem egyszer fordult elő, hogy a rendező dramaturgiai megfontolásból a vágóasztalon vetetett ki teljes jeleneteket, amiben a tervező több heti gondos munkájának eredménye volt látható. Az ilyesmiken maximum egy percig érdemes keseregni. Aztán felszegett fejjel, teljes gőzzel előre.