„Izmos felsőtestén még mellbimbók is lettek” – rögeszmés párkeresés a bábszínpadon

Varga Viktória
április 4., péntek 15:23
Share

Egy párját kereső nő, hét, kezdettől fogva halálra ítélt kapcsolat és férfijelölt. A sztori ismerős lehet a Liza, a rókatündér című filmből, amit most Kiss Dorina, harmadéves bábrendező hallgató vitt színre különféle bábokkal, a főszerepben Lajhó Máté és Russa Karina bábszínészhallgatókkal. A Liselotte és a május című, felnőtteknek szóló bábelőadáson mi is ott voltunk a Kettőspont Színházban.

A Liza, a rókatündér című díjnyertes film alkotói is Pozsgai Zsolt drámaíró művét vették alapul. Te hogyan akadtál a darabra? Esetleg a film inspirált?
Láttam a filmet, szerettem is, de nem ez adta az ötletet. Az előadás szereplőjének, Lajhó Máténak jutott eszébe, hogy vigyük színre ezt a művet Russa Karinával. Egy lakásavatón dobta be az ötletet. Az egyezségünket papírra is vetettük, amelyet felragasztottam a tükrömre. A bemutató napján ezt a papírt el is vittem Máténak, hogy megmutassam: betartottuk azt, amit megígértünk egymásnak.

Russa Karina, Lajhó Máté negyedéves bábszínészek

Nagy elismerés, hogy két negyedéves bábszínész felkér, hogy rendezz nekik darabot! Te is így gondolod?
Az, hogy rám gondoltak, a jó baráti kapcsolatnak is köszönhető, de nagyon jól esett, hogy bíztak bennem szakmailag is annyira, hogy úgy gondolták, ezt meg tudom csinálni

Mennyire írtad át az eredeti művet?
Megtartottam minden jelenetet és szereplőt. Pozsgai Zsolt viszont nagyon hosszú párbeszédeket írt, amelyek a bábszínpadra nem alkalmasak, így a szöveget jelentősen meghúztam. Egy kicsit meg is ijedtem, hogy mit fog szólni ehhez a szerző, de semmilyen fenntartása nem volt. Annak pedig kifejezetten örült, hogy az általa megálmodott karakterek most bábformát öltenek, és ezáltal egy kicsit új színt is kapnak.

Kiss Dorina harmadéves bábrendező, Pozsgai Zsolt drámaíró

A történet középpontjában a harmincöt éves ápolónő, Liselotte áll; az ő kétségbeesett párkeresését követhetjük végig. A főszereplő tragédiája, hogy mindegyik férfi, akivel összehozza a sors, váratlanul meghal. Ez a körülmény első olvasásra nagyon lehangolónak hangozhat, az előadás közben mégis sokat nevetünk a hirtelen beállt fordulatokon.
Nagyon szeretem a tragikomédiákat. Hiszem, hogy a nézőket jobban meg lehet érinteni, ha végig nevetik az előadást, miközben el is gondolkodtatja őket. Ebben a darabban a férjjelöltek nem illenek össze Liselottéval, kapcsolatuk már az elejétől fogva halálra van ítélve és ezzel együtt absztrakt módon ők is. Mind a hét jelentkező szélsőséges férfitípust képvisel.

Van itt az előző kapcsolatát sirató volt osztálytárs, kötődéstől rettegő férfi, összeesküvéselméleteket gyártó természetvédő, macsó költő… Neked melyik a kedvenced?  
Mindig más. Megfogott a költő, Roland is, de mélyen legbelül nagyon szeretem Nikolaust, a hajléktalant, amelyik se nem beszél, se nem mozog.

Nagyon sokféle bábtechnikát használsz és mindegyik férfi más-más bábformát ölt. Ludwig megjelenítéséhez csupán egy zakót, valamint szemüveget használtok. Egyszerűen zseniális! Mesélnél róluk?
Nagyon szeretem a formakeverést. Ludwigot a Szörny Rt. Randy Kúsz (Randall Boggs) nevű karaktere ihlette. Ő egy tárgyanimációs típus, ami ruhák mozgatásával kel életre. Egy gyáva figura; a láthatatlanságával is ezt akartuk kifejezni. Aztán ott van a volt osztálytárs, Karl. Ő egy testprotézisbáb, amelynek az a trükkje, hogy ki tudja nyitni az arcát és egy habzsoló alakká változik. Henrik, a természetvédő egy muppet. Ő az, aki beleőrül az összeesküvéselméletekbe és öngyilkos lesz.  Ez a bábtípus nagyon alkalmas a beszédre, neki pedig hosszú monológjai vannak. Heinrich az egyszerű, de jólelkű vízvezetékszerelő, egy kesztyűsbáb, amelyet a figura mozgékonysága indokolt. A költő, Roland esetében azt akartam, hogy rettenetesen patetikus legyen: muppet a feje, de féltestbáb. A bábtervezőnk, Horváth Márk nagyon büszke, hogy az izmos felsőtestén még mellbimbók is lettek. Liselotte pedig, amíg az előadás elején emberi alakban jelenik meg, később ő maga is bábfigura lesz, és mindig az előző férfitípus formáját veszi fel. A Rolanddal közös jelenetben például Liselotte egy kesztyűsbáb. Itt az volt a szándék, hogy minél nagyobb legyen a kontraszt: Roland szó szerint a tenyerén hordozza Liselottet. Az utolsó próbálkozás Nikolaus, akinél azt kértem, hogy legyen egy nagyon csúnya rongybaba, akit vonszolni lehet. A mikulás jelmez már a tervező ötlete volt.

Ez az a jelenet, ahol már mi sem nevetünk. Itt bontakozik ki Liselotte életének igazi tragédiája!
Liselotte fejében pontosan megvan, hogy milyennek kellene lennie az életének, és egyre jobban kétségbeesik. Nikolausnál jön el az a pont, amikor már szinte minden mindegy neki, de annak az egy dolognak, amit kitalált, meg kell történnie: mindenáron férjhez akar menni és gyereket szülni. Hogy Nikolaus speciel egy magatehetetlen, alkoholista hajléktalan, már az sem számít.
 
A nők párkapcsolati küzdelmei jelenkorunkban is gyakran szolgának témaként – ehhez elég csak Bridget Jones és Carrie Bradshaw példáját említenünk. Ezek a nők – csakúgy, mint Liselotte – harminc fölöttiek. Te mennyire tudtál kapcsolódni ehhez a kérdéshez? Vannak ilyen nehézségek a te korosztályodban is?
Egyáltalán nem volt nehéz átérezni Liselotte helyzetét! (nevet) Egyébként ugyanezeket a küzdelmeket látom magam körül is. A darab a kilencvenes években íródott; nyilván akkor valamennyire más volt a világ, de az a fajta mentalitás, ami Liselottét is jellemzi, hogy ragaszkodik az elképzeléseihez és csak akkor lesz boldog, ha az teljesül, amit kitalált, az én korosztályomban is jelen van. Ráadásul a fiatalokban egyre több a szorongás ezzel a kérdéssel kapcsolatban.

Harmadéves vagy, de már most nagyon szép munkák vannak a hátad mögött. Látod már, merre visz majd az utad?
Mostanra már sikerült rájönnöm, hogyan találhatók meg azok a lehetőségek, amiket szeretnék megragadni. Az már biztos, hogy nagyon szeretem keverni a műfajokat. Például zenés vagy fizikai előadásokban is el tudom képzelni a bábot; ezzel szeretnék kísérletezni. Hogy mi lesz az egyetem után, azt még nem tudhatom, de szívesen járnám az országot és rendeznék különböző színházakban. De nemcsak rendezni szeretek: szívesen játszom és énekelek is, sőt már a bábkészítés fortélyaiba is többször belekóstoltam.

A Liselotte és a május című, felnőtteknek szóló bábos tragikomédiát legközelebb május 10-én, 11-én és 12-én láthatjuk a Kettőspont Színházban.

Egyéb hírek

Színészlegendák nyomában – telt házas siker a Bajor Gizi Színészmúzeumban

A Színház- és Filmművészeti Egyetem 160 éves jubileumához kapcsolódva rendhagyó vizsgaelőadással tisztelegtek a harmadéves prózai színművész szakos hallgatók a magyar színművészet nagyjai előtt. A Színészportrék című produkciót március 14-én mutatták be az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet kiállítóhelyén, a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

Magyar dráma világsikere – Herczeg T. Tamás rendezése New Yorktól Isztambulig hódított

Nemzetközi sikert aratott a Magyar Művészeti Akadémia Szegedi Regionális Munkacsoportjának támogatásával létrejött színházi produkció: az SZFE intézetvezetője, Herczeg T. Tamás által rendezett és eredetileg a Békéscsabai Jókai Színházban bemutatott Idegenek és ismerősök című előadást vastaps fogadta Európában – sőt, még a tengerentúlon is.

Interjú az idei Friss Csillagokkal

A Friss Hús csapata negyedik éve hívja fel a figyelmet olyan fiatal, ígéretes színészekre és színésznőkre, akik már sok mindent letettek az asztalra, de a nagy kiugrás még előttük áll. Idén a Friss Csillag elismerést két végzős prózaiszínművész-hallgatónk, Bukovszky Orsolya és Pigler Emília nyerte el.

Az SZFE filmvágó szakos hallgatói látogattak az MTVA-ba

Az SZFE Karrierirodájának szervezésében valósult meg az a szakmai látogatás, amely során a filmvágó szak végzős hallgatói átfogó képet kaphattak az MTVA televíziós posztprodukció-munkafolyamatairól és más karrierlehetőségeiről.

„A tudomány a gondolatfolyó medre” – interjú Korda Bonifáccal, az OTDK-n első helyezést elért hallgatónkkal

Korda Bonifác, az SZFE negyedéves prózaiszínház-rendező szakos hallgatója első helyet ért el az idei OTDK Művészeti és Művészettudományi szekciójában Tiszazug című drámájával. A verseny apropóján arról beszélgettünk, hogyan egészíti ki egymást tudomány és művészet, valamint, hogy milyen élmény megmérettetni magunkat egy országos versenyen.

SZFE-s hallgatók a Cannes-i Filmfesztiválon

A Cannes-i Filmfesztivál a világ legismertebb és legnagyobb presztízsértékkel bíró fesztiválja, melyet minden év májusának második felében tartanak Cannes-ban. A fődíjért, az Arany Pálmáért versenyző filmek vetítésének legfőbb helyszíne a Croisette körúton fekvő Fesztivál- és Kongresszusi Palota. Idén az SZFE 25 diákja utazott ki a programra; közülük két televíziós műsorkészítő szakos hallgatónkkal, az elsőéves Hegedüs Katával és a másodéves Simon Eszterrel beszélgettünk az élményeikről.

„A színész mint vehiculum” – az SZFE-n tartott előadást Valère Novarina

A francia színházi rendező, költő, festő és drámaíró, Valère Novarina látogatott el május 5-én a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájába az intézmény felkérésére. A neves kortárs képzőművész ezúttal a színház és festészet viszonyáról tartott előadást a jelenlévő érdeklődőknek.

Meghívó Liszka Tamás DLA disszertációjának nyilvános védésére

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Liszka Tamás DLA disszertációjának nyilvános védésére.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020