Madách-bicentenárium a X. Nemzetközi Színházi Olimpián

2023 június 4., vasárnap 14:10.
Share

2023 júniusában a Magyarországon megrendezett Színházi Olimpia  kiemelt eseménye a Madách-bicentenárium megünneplése, melynek középpontjában Az ember tragédiájának kortárs színrevitele áll. A Nemzeti Színház igazgató-főrendezője, Vidnyánszky Attila a világ minden tájáról idesereglő művészjelölteket szólítja meg, egy-egy történelmi szín új szempontú megformálására kérve fel őket. A Nemzeti Színház művészeti folyóiratának, a Szcenáriumnak a szerkesztői ebben a válogatásban olyan írásokat ajánlanak olvasásra, melyek a Tragédia világirodalmi rangját, 20. és 21. századi megítélésének és újra értelmezésének kérdéskörét járják körül. A 2021-es  MITEM egyik fénypontját, a világhírű színházi alkotó, Silviu Purcărete Tragédia-interpretációja jelentette. Az akkori rendezés filozófiai hátterét az összeállításban rangos színházi szakemberek méltatják.

 Magyarul és angolul:

Király Nina: Az emberiség vagy az ember tragédiája? VI/6, 2018. szeptember, 64?70.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-emberiseg-vagy-az-ember-tragediaja

Nina Király: The Tragedy of Man or Mankind?, MITEM English, April 2019, pp. 33?39.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/nina-kiraly-the-tragedy-of-man-or-mankind

Balogh Géza: Az ember tragédiája ? a diktatúrában és a diktatúra után, VII/2, 2019. február, 5?17.

https://mitem.hu/aktualis/2022/11/balogh-geza-az-ember-tragediaja-nemzeti-szinhazi-eloadasai-a-diktaturaban-es-a-diktatura-utan

Géza Balogh: Productions of The Tragedy of Man at the National Theatre During and After Dictatorships, MITEM English, April 2019, pp. 17?27.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/geza-balogh-productions-of-the-tragedy-of-man-at-the-national-theatre-during-and-after-dictatorships

Hubay Miklós: A dráma kristályrendszere, VI/6, 2018. szeptember, 43?49.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-kristalyrendszere

Miklós Hubay: The Crystal System of the Drama, MITEM English, April 2019, pp. 41?48.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-the-crystal-system-of-the-drama

Hubay Miklós: A bál után. Egyfelvonásos variáció az Eszkimó-szín témájára, Uo., 50?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-bal-utan

Miklós Hubay: After the Ball, XI/1, MITEM English, April 2023, 83?96.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-after-the-ball

Pálfi Ágnes: A női éberség másállapota ? Éva alakjáról? I/1, 2013. szeptember, 29?41.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-noi-eberseg-masallapota

Ágnes Pálfi: The Pregnancy of Feminine Vigilance in The Tragedy of Man, MITEM English, April 2019, 57?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/agnes-palfi-the-pregnancy-of-feminine-vigilance-in-the-tragedy-of-man

Katalin Kürtösi: ?More of Seals?, MITEM English, April 2023, 74?82.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/more-of-seals

The Tragedy of Man on Hungarian stages for 140 years, MITEM English, April 2023, 114?117.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/the-tragedy-of-man-on-hungarian-stages-for-140-years

Csak magyarul:

Visky András: Az ember tragédiája mint theatrum theologicum, IX/6, 2021. szeptember, 26?39.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-ember-tragediaja-mint-theatrum-theologicum

Sebastian Vlad Popa: A dráma celebrálása, II/2, 2014. február, 5?15.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-celebralasa

George Banu: Silviu Purcărete. Portrévázlat egy szabad művészről, V/3, 2017. március, 56?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/silviu-purcrete-1

 

Kép: Madách Imre: Az ember tragédiája, Nemzeti Színház, 2018, r: Vidnyánszky Attila (fotó: Eöri Szabó Zsolt)

Idézetek

"
"

Balogh Géza

?Madách drámai költeményét minden diktatúra veszedelmesnek ítélte. Németh Antal [1937-es hamburgi rendezését] az elfogadó bizottság be akarta tiltani, mert a falanszter-képet nyílt támadásnak tekintette a nemzetiszocializmus eszméje ellen. [?] azzal a feltétellel álltak el szándékuktól, ha az ominózus XII. színben cirill betűs feliratok utalnak a Szovjetunióra. A kommunista pártállam még ennyit sem teketóriázott. Egyszerűen leparancsolta a színpadról.?
"
"

Hubay Miklós

?Ádám színeváltozása a színek során ? mint egy pontos óra ? mutatja annak a másik élőlénynek, az emberiségnek, ideje lejártát. Az eszkimó-szín ? az utolsó percek. S mégis: majd a felébredésnél, a stopperóra mutatója visszaugrik a nulla pontra. ?Ádám ismét, mint ifjú? írja a 15. szín instrukciójában. Úgy látszik, semmi akadálya sincs, hogy esetleg megint starthoz álljon Ádám is, és az emberiség is. Ezt is jelenti Ádám visszaifjodása: Rajta! Próbáljuk meg!?
"
"

Visky András

?A parúzia színháza, jelenti be Silviu Purcărete Az ember tragédiája első próbáján [?] azaz: ?Krisztus megjelenése az utolsó ítéletkor? színháza. Vagy: a feltámadás színháza. A görög szó az uralkodó látogatásának a rítusára vonatkozott, az evangéliumokban a Megváltó utolsó látogatását, azaz a Messiás második eljövetelét jelenti, a beteljesítő végső eseményt, amikor helyreállítja ?az országot? és megüli az utolsó ítéletet.?

Egyéb hírek

„Ha a néző egy kicsit őszintébben megy haza, az már nagyon nagy dolog”

Ilja Bocsarnikovsz orosz-lett színművész, színházrendező, egyetemi tanár. 2017-től rendszeresen dolgozik Magyarországon: sokadik rendezésén van túl, 2022-2023 között a debreceni Csokonai Színház, 2023-tól a Karinthy Színház művészeti vezetője. 2023-tól a Színház- és Filmművészeti Egyetem osztályvezető tanára. A Déryné Magazinnak adott interjújában a színházak jövője kapcsán beszélt többek között emberi értékekről, az élet nagy kérdéseiről és arról, szerinte hol kezdődik a színház.

Elnyerte az Év Kiállítása díjat az OSZMI

A Bodolay Géza Jászai Mari-díjas, érdemes művész, színházi rendező, egyetemünk oktatója által vezetett Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Bűvészinasok című tárlata nyerte el idén az Év Kiállítása díjat, amelyet kedden adtak át Budapesten, a Hagyományok Házában.

Bábozva a veszteség is könnyebben feldolgozható

Egy bábelőadás nem feltétlenül móka és kacagás. A betegség, a halál és a gyász olyan tabu témák, amelyekről Kiss Dorina, harmadéves bábrendező szakos hallgató „Édesanyám, édesanyám” című bábelőadása érzékeny és elgondolkodtató perspektívát nyújt. Az előadást nemrég gyerekközönség előtt is bemutatták.

Vizsgafilm-vetítés az Urániában

Az SZFE film- és televíziórendező BA III. évfolyama és a dokumentumfilm-rendező művész MA II. évfolyama bemutatja tavaszi vizsgafilmjeit. A vetítés helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház, időpontja november 22-e, 18 óra. A Díszteremben a film- és televíziórendező BA III. évfolyam rövidfilmjei kerülnek vászonra, a Csortos teremben pedig a dokumentumfilm-rendező művész MA II. évfolyamának kisfilmjei láthatóak majd.

Megszólíthatók-e irodalommal a mai középiskolások?

A Déryné program részeként indult KultUp alprogram sikerrel válaszol erre a kihívásra: az ország középiskoláit járva a diákok körében is népszerű színházi és művészeti témanapokat tart, amelyhez az elmúlt napokban két helyszínen mi is csatlakoztunk.

Elhunyt Tatár Eszter Jászai Mari-díjas rendező

Szomorúan értesültünk róla, hogy Tatár Eszter Jászai Mari-díjas rendező, egyetemünk egykori hallgatója elhunyt. Az 1954-ben végzett, sokoldalú színházi szakember alig három hónapja vette át SZFE-s rubindiplomáját.

Tudományos Diákköri Konferencia az SZFE-n

 

 

Egyetemünk 2024. november 29-én (pénteken) a Mészáros utcai oktatási épület 2. emeleti tárgyalótermében tartja Tudományos Diákköri Konferenciáját, amelyre az egyetemi kurzusokon kívül készült műalkotásaikkal és elméleti dolgozataikkal jelentkezhettek mindhárom intézetünk hallgatói. A filmes szekció 09:00 órakor, a színházművészeti szekció 14:00 órakor kezdődik.

Egyetemünk hallgatója lett az év legjobb diák operatőre

Átadták a legjobb operatőröknek járó Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Díjakat Budapesten, a Pesti Vigadóban. Nagy örömmel számolunk be róla, hogy a Diákfilm kategória győztese idén Zsoldos Balázs, a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója lett!

Több betöltése Több betöltése