Latinovits Program
Problémafelvetés: Napjainkban egyre nagyobb kihívást jelent a fiatal generációk klasszikus irodalmi művek iránti érdeklődésének felkeltése. A magyar irodalom költészeti alkotásai és műfordításai a nemzeti kulturális örökségünk kiemelt értékeit testesítik meg, azonban a klasszikus csatornákon való terjesztést háttérbe szorítja az online felületek által kínált hatalmas mennyiségű impulzív információtömeg színes és megkapó áradata. Hatványozottan érvényesül ez a hatás a digitális bennszülöttekként emlegetett Z és alfa generációk képviselőire, akiknek az oktatása során mára már elengedhetetlen az interaktív tartalmak beemelése a klasszikus tanterv kereteibe.
A Latinovits Program bemutatása A Színház- és Filmművészeti Egyetemen (a továbbiakban: Egyetem) az Egyetemi Innovációs Ökoszisztéma projekt keretében megvalósuló innovációs ötletekre alapuló Latinovits Program (a továbbiakban: Program) a középiskolás diákokat kívánja megszólítani a kerettantervbe tartozó kötelező és ajánlott verseket feldolgozó versfilmekkel. Az előzetes koncepció szerint a Program keretében a középiskolai tantervhez igazodva hozunk létre olyan audiovizuális alkotásokat, amelyek az irodalomórákon tárgyalt verseket dolgozzák fel, oly módon, hogy felkeltsék a diákok érdeklődését a versek és az irodalom iránt. A különböző versekhez egyenként olyan egyedi képi világot tervezünk, amely illeszkedik a versek belső tartalmához, a lírai szöveget pedig ismert, fiatal színészek tolmácsolnák a diákok felé. Az így elkészült versfilmeket olyan közösségi felületeken tennénk elérhetővé, ahol diákok és a tanárok egyaránt térítésmentesen megtekinthetnék tetszőleges alkalommal. A Program fő célja, hogy az Egyetemen rendelkezésre álló szabad erőforrásokat felhasználva költséghatékony módon kerüljenek létrehozásra a magyar irodalom legfontosabb verseit feldolgozó, magas minőséget képviselő audiovizuális alkotások, amelyek egyrészt a középiskolai irodalomoktatásban hasznos oktatási segédanyagként szolgálnak, másrészt pedig a felhasználók széles köre számára elérhető tartalmak digitális értékmentő funkciót is betöltenek.
Mindig is kíváncsi voltál, mit tanulnak a többiek? Televíziós szakra jársz, de érdekel a színpad világa? Esetleg rendezőként eljátszottál a gondolattal, milyen lehet bábszínészként életet lehelni a tárgyakba, vagy talán már profin vágod a filmet, de szívesen kipróbálnád magad egyszer a kamera mögött? Az Alkotóműhelyek Hete során pont erre lesz lehetőséged. Kezdjük együtt kreatívan az új tanévet!
Ellinger Edina és Ács Norbert ugyanolyan fanatikusai a bábművészetnek, annak szerepéről és oktatásáról is egyet gondolnak. Így nem meglepő, hogy huszonegy éve egymás szakmai támaszai, és hogy idén együtt indítanak osztályt az SZFE-n. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal velük beszélgettünk.
Pilátus alakja a színpadon, a homokból hogyan válik emlékezet és mit rejtenek az őserdő által benőtt maja városok. A korábbi évekhez hasonlóan számos érdekes előadással, programmal várjuk hallgatóinkat már szeptember első hetében, hogy kreatívan induljunk neki a közös munkának.
Az idei Nyári Akadémián 81 leendő elsőéves hallgató vett részt a cívis városban, hogy megismerkedjen jövendőbeli évfolyamtársaival, oktatóival, és nem utolsósorban azzal az egyedi „eszefés” életérzéssel, amely hamarosan mindennapjaik részévé válik. A HÖK és az egyetem vezetésének közös szervezésében megvalósuló egyhetes tábor gazdag kulturális, szakmai és közösségi programkínálattal várta a résztvevőket, így az oktatók és a hallgatók szeptember 5-én, a tanévnyitón már ismerősként üdvözölhetik egymást.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.