Gilberto Conti brazil bábszínművész workshopja

2024 április 17., szerda 08:00.
Share

2024. április 5-én és 6-án Gilberto Conti érkezett az egyetemünkre egy tízórás workshoppal. A kétnapos kurzus célja az volt, hogy a bábszínész és bábrendező osztályok betekintést nyerhessenek a papírmaszkok spirituális világába. Kiss Dorina másodéves bábrendező szakos hallgatónk beszámolója.

Gilberto Conti Rio de Janeiro karneváli világában nőtt fel, gyerekkora óta az ereiben csörgedezik a bábszínházi világ szemlélete. Jelenleg többek között a Prágai Színművészeti Egyetemen tanít, de időt szakít gyerekekkel való kézműves foglalkozásokra, miniatűr mechanikus játékok készítésére, sőt a méhészetre is. A sokoldalú művész folyamatosan kutatja a papír mint színpadi jel jelentőségét, illetve igyekszik növendékeit is az organikus anyagok használatára ösztönözni. Spirituális gondolkodásmódja előtérbe helyezi a környezettudatosságot és nem kevésbé a test gyógyító erejét is.

A kurzus három szakaszból állt, melyeket egy-egy hosszabb beszélgetés kötött össze a tapasztaltakkal kapcsolatban. Az első részben egy vezetett meditációban vehettek részt a hallgatók, ahol mindnyájan kapcsolatba léphettek egy állattal. Volt, aki békésen pihent egy dzsungelben, de olyan is, aki egy macskával az oldalán vonult ki a csatatérre.

A meditáció adta élményeket arra használták a hallgatók, hogy állataikat, illetve az azokhoz kapcsolódó érzelmeiket fizikai formába öntsék, majd elkészítsenek belőlük egy-egy kartonmaszkot. Mindenkinek három órája volt megvalósítani az élményeit, ezalatt az idő alatt pedig születtek anatómiailag pontos állatfejek és nagyméretű totemek is.

A második napon a hallgatóknak egy-egy jelenetet kellett létrehozniuk, amelyben az előző napon átélt élményt mutatták be – ki kevésbé, ki inkább absztrakt módon. A cél az volt, hogy a résztvevők ábrázolják az elkészített maszkokkal való kapcsolatukat anélkül, majd beléjük bújva is. Közös jelenetek is születtek, melyek már eltávolodtak a meditáció élményétől és csupán maguk a maszkok ihlették azokat.

A kurzuszáró beszélgetésen kiderült az is, hogy kevésbé egy új használható technikát tanultak a hallgatók és kevésbé egy megszokott színházi élményben volt részük, sokkal inkább önmagukról tudtak meg néhány meglepő újdonságot az állatvilágon, illetve a maszk viselésének élményén keresztül. Az önismeret a színházművészet egyik alappillére, így mindannyian hasznos és pozitív tapasztalatokkal gyarapodtak. A maszkkészítés, illetve a papírmegmunkálás technikai ismeretének bővítése ehhez képest igazán már csak a hab volt a tortán.

A kurzus során tehát Gilberto Conti megismertette a résztvevő hallgatókkal a brazil spirituális maszkos színház világát, illetve gondolkodásuk, önismeretük mezején is új kapukat nyitott meg számukra.

Kiss Dorina

Egyéb hírek

SZFE-s hallgatók a 37. OTDK Művészeti és Művészettudományi Szekciójában

Idén is megrendezik az ország legnagyobb felsőoktatási, tudományos programsorozatát, az Országos Tudományos Diákköri Konferenciát (OTDK), amelynek zsűrijében az SZFE 6 oktatója is részt vesz, valamint egyetemünk 22 hallgatója képviselteti magát pályamunkáival.

 

 

 

 

 

 

Interjú Kozma Veronikával

Az SZFE végzős prózaiszínművész-hallgatója arról mesél, hogyan formálták művészi gondolkodását a családi hatások, a kezdeti bizonytalanságok, majd a fokozatosan érlelődő elköteleződés. Szó esik a színház iránti szenvedélyéről, a mesterek inspiráló erejéről, valamint arról, hogyan látja saját jelenlegi helyét a szakmában.

Hallja-e a színház a segélykiálltásokat? - Theodórosz Terzopulosz üzenete a Színházi Világnap alkalmából

A Színházi Világnapot a Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) közgyűlésének határozata alapján 1962 óta tartják március 27-én annak emlékére, hogy 1957-ben ezen a napon volt a párizsi Nemzetek Színházának évadnyitója. Ezen alkalomból minden évben felkérik a világszínház valamelyik jelentős alkotóját, hogy fogalmazza meg üzenetét a művészek és a közönség számára, melyet ezen a napon felolvasnak a színházi előadások előtt. Az idei év üzenetét Theodórosz Terzopulosz görög színházigazgató, tanár, író, a Színházi Olimpia ihletője és a Nemzetközi Színházi Olimpiai Bizottság elnöke fogalmazta meg. Költői szövegének legfőbb kérdése az, hogy képes-e a színház a társadalmi traumákat megvilágítani, a másik embertől és az idegentől való félelmeinket enyhíteni.

Interjú Csáki Benedekkel

Már 13 évesen tudta, hogy a fizikai színház az ő útja. Egy gyulai próbán találkozott először Horváth Csaba munkamódszerével és azóta is elkötelezett a színház iránt. Számára az egyetem nem csupán szakmai fejlődést jelentett, hanem olyan közösségi élményt is, ami miatt igazán érdemes színházat csinálni. Végzős hallgatóinkkal készített interjúsorozatunkban ezúttal Csáki Benedeket mutatjuk be.

Színészlegendák nyomában: múlt és jelen találkozása a színpadon – Interjú Pápai Erikával

Rendhagyó előadással tisztelegtek a magyar színjátszás ikonikus alakjai előtt az SZFE harmadéves prózaiszínművész szakos hallgatói, akik Mensáros László, Domján Edit, Tolnay Klári, Soós Imre és társaik küzdelmeit, valamint művészi örökségét jelenítették meg Színészportrék címmel. A próbafolyamatról a rendezővel, Pápai Erika színművésszel, zenés színészi gyakorlat oktatónkkal beszélgettünk.

Nagy siker a Fejes Szabolcs rendezésében bemutatott Liliom

Molnár Ferenc klasszikusát a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves rendező szakos hallgatója, Fejes Szabolcs állította színpadra a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán. A fiatal rendező, aki a hallgatói évek során már több produkcióval is bemutatkozott, ezúttal a Liliomot tette sajátos látásmóddal és különleges rendezői koncepcióval személyessé és aktuálissá.

Antifilozófusok az SZFE-n

A Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelenő SZFE Könyvek sorozat új kötete Kocziszky Éva Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című műve. A nemrég megjelent monográfia tudatosan is törekszik a közérthetőségre, így az SZFE másod- és harmadéves dramaturgjai a könyvben szereplő gondolatokra reflektálva kísérletet tettek arra, hogy élménypedagógiával színre vigyék a könyvben szereplő filozófusok gondolatait.

„A színház komplexitása fogott meg” – Interjú Ferenczy-Nagy Boglárkával, az SZFE végzős hallgatójával

Az ókori görög drámák inspirálják, saját darabjaiban pedig a mai társadalmi kérdéseket boncolgatja. Végzős hallgatóinkat bemutató sorozatunkban most fizikai színházi rendező és koreográfus szakos hallgatónk, Ferenczy-Nagy Boglárka mesél művészi útjáról, egyetemi éveiről és jövőbeli elképzeléseiről.

 

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020