Interjú Apró Georginával

2024 szeptember 18., szerda 10:46.
Share

A Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány Tehetséggondozó Programja keretében pályázatot hirdet a széles látókörű, magasan kvalifikált, a közszolgálatiság elvei iránt elhivatott közszolgálati médiaszolgáltatás szakmai utánpótlásának támogatására. Jelentkezési határidő október 4.

A Közmédia Alapítvány Tehetséggondozó Programja évek óta sikerrel működik. Milyen tapasztalatokat gyűjtöttek, és hogyan látja belülről a Program eredményeit?

Valóban, nagy örömmel mondhatom, hogy ez a Tehetséggondozó Program már évek óta töretlen sikerrel zajlik. A résztvevőknek a közmédia egyes szerkesztőségeinek mindennapi működésébe, dinamizmusába kell bekapcsolódniuk, így ez nem egy hagyományos tantermi oktatás, hanem egy gyakorlatközpontú képzés. A program nyertesei már az első naptól kezdve aktívan részt vesznek a csatornák, szerkesztőségek értekezletein, témajavaslatokat dolgoznak ki; mindezt pedig egy tapasztalt mentor útmutatásával. A cél az, hogy a résztvevőket felkészítsük a valós, éles munkahelyi feladatokra. Bár a fiatalok közvetlenül még nem végeznek önálló feladatokat, de különféle „mi lenne, ha” jellegű szimulációkon keresztül megtapasztalhatják, milyen lehetőségek és kihívások várnak rájuk. Részt vehetnek előkészített forgatásokon, testközelből láthatják és megélhetik, milyen a mindennapi élet az MTVA-ban. A különböző területeken mindenki más-más részlegre kerül: legyen az sport, kultúra, vagy hírszerkesztés.

Egy különösen aktuális példát is említhetek. Nemrégiben forgattuk az idei Tehetséggondozó Program reklámfilmjét, amelyhez olyan fiatalokat választottunk, akik ezen a programon keresztül kerültek hozzánk. Már minden készen állt a forgatásra, amikor az egyik résztvevő jelezte, hogy a kijelölt napon mégsem tud jelen lenni, mert a köztársasági elnök úrral Bécsbe utazik. Óriási büszkeség számunkra, hogy ez a fiatal, aki két évvel ezelőtt még friss tehetségként érkezett hozzánk, ma már komoly feladatokat lát el. Ez is remek példa arra, hogy a fiatalok nálunk nem kávéfőzéssel, vagy fénymásolással töltik az idejüket.

Eszembe jut egy másik, szintén friss és inspiráló példa: a 2022-es Sportkommentátor program néhány résztvevője az idei párizsi olimpián tudósíthatott. Ez is jól mutatja, milyen lehetőségek nyílnak meg a tehetséges fiatalok előtt ezen a programon keresztül.

Mit lehet tudni a mentorokról? A programban résztvevő fiatalok maguk választhatnak mentort, vagy ezt a Program határozza meg?

A mentorok kijelölése a Program keretében történik, szoros együttműködésben a csatornaigazgatóságokkal. A pályázati folyamat részeként a fiatalok egy személyes meghallgatáson is részt vesznek, amelynek során már kirajzolódik egy kép arról, hogy mi iránt érdeklődnek leginkább, illetve, hogy mely területeken érzik magukat a legerősebbnek. Ennek megfelelően igyekszünk őket a legmegfelelőbb irányba terelni. Természetesen a mentor kijelölését az is befolyásolja, hogy az adott időszakban hol van a legnagyobb igény az utánpótlás nevelésére. A mentorok kiválasztására különös figyelmet fordítunk, emellett olyan szakembereket igyekszünk bevonni, akik nemcsak kiemelkedő tapasztalattal rendelkeznek, hanem valóban szeretnek és képesek is tanítani. Az eddigi évek visszajelzései alapján a résztvevők rendkívül pozitívan nyilatkoztak mentoraikról, akiktől saját elmondásuk szerint is rengeteget tanultak. A Program rugalmas keretek között működik, ha szükséges, akár a mentor személyén is változtatunk, hiszen nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy ebben a néhány hónapban a mentor és mentoráltja közös hangra találjon, illetve, hogy hatékonyan tudjanak együttműködni.

Milyen elfoglaltságra számíthat az, aki bekerül ebbe a Programba?

A Program rendkívül intenzív, ez kétségtelen, így elsősorban végzős hallgatóknak, vagy friss diplomásoknak ajánljuk. A tapasztalatok alapján ez a három hónap teljes embert kíván, hiszen a résztvevőknek rugalmasan kell alkalmazkodniuk a különböző műsorkészítési időpontokhoz. Hétvégi műsorok esetében például hétvégén is részt kell venniük, nyári műsoroknál pedig a nyári időszakban és akár vidéken is helyt kell állniuk. Mindezek mellett kiemelten fontos szerepet játszik a Közszolgálati Média Akadémia Alapítvány égisze alatt működő Montágh Testület is, amely külön figyelmet fordít a beszédkészség fejlesztésére. Már a személyes meghallgatások során jelen van egy beszédtanár, aki azonnal felméri a jelentkezők beszédkészségét. A jó hír az, hogy szinte mindenki esetében jelentős fejlődés érhető el, akár már három hónap alatt is. Ezzel is igyekszünk támogatni a Programba bekerült fiatalokat abban, hogy elérhessék céljaikat, valamint, hogy a lehető legjobban felkészüljenek szakmai pályájukra.

Egyéb hírek

SZFE-s hallgatók a 37. OTDK Művészeti és Művészettudományi Szekciójában

Idén is megrendezik az ország legnagyobb felsőoktatási, tudományos programsorozatát, az Országos Tudományos Diákköri Konferenciát (OTDK), amelynek zsűrijében az SZFE 6 oktatója is részt vesz, valamint egyetemünk 22 hallgatója képviselteti magát pályamunkáival.

 

 

 

 

 

 

Interjú Kozma Veronikával

Az SZFE végzős prózaiszínművész-hallgatója arról mesél, hogyan formálták művészi gondolkodását a családi hatások, a kezdeti bizonytalanságok, majd a fokozatosan érlelődő elköteleződés. Szó esik a színház iránti szenvedélyéről, a mesterek inspiráló erejéről, valamint arról, hogyan látja saját jelenlegi helyét a szakmában.

Hallja-e a színház a segélykiálltásokat? - Theodórosz Terzopulosz üzenete a Színházi Világnap alkalmából

A Színházi Világnapot a Nemzetközi Színházi Intézet (ITI) közgyűlésének határozata alapján 1962 óta tartják március 27-én annak emlékére, hogy 1957-ben ezen a napon volt a párizsi Nemzetek Színházának évadnyitója. Ezen alkalomból minden évben felkérik a világszínház valamelyik jelentős alkotóját, hogy fogalmazza meg üzenetét a művészek és a közönség számára, melyet ezen a napon felolvasnak a színházi előadások előtt. Az idei év üzenetét Theodórosz Terzopulosz görög színházigazgató, tanár, író, a Színházi Olimpia ihletője és a Nemzetközi Színházi Olimpiai Bizottság elnöke fogalmazta meg. Költői szövegének legfőbb kérdése az, hogy képes-e a színház a társadalmi traumákat megvilágítani, a másik embertől és az idegentől való félelmeinket enyhíteni.

Interjú Csáki Benedekkel

Már 13 évesen tudta, hogy a fizikai színház az ő útja. Egy gyulai próbán találkozott először Horváth Csaba munkamódszerével és azóta is elkötelezett a színház iránt. Számára az egyetem nem csupán szakmai fejlődést jelentett, hanem olyan közösségi élményt is, ami miatt igazán érdemes színházat csinálni. Végzős hallgatóinkkal készített interjúsorozatunkban ezúttal Csáki Benedeket mutatjuk be.

Színészlegendák nyomában: múlt és jelen találkozása a színpadon – Interjú Pápai Erikával

Rendhagyó előadással tisztelegtek a magyar színjátszás ikonikus alakjai előtt az SZFE harmadéves prózaiszínművész szakos hallgatói, akik Mensáros László, Domján Edit, Tolnay Klári, Soós Imre és társaik küzdelmeit, valamint művészi örökségét jelenítették meg Színészportrék címmel. A próbafolyamatról a rendezővel, Pápai Erika színművésszel, zenés színészi gyakorlat oktatónkkal beszélgettünk.

Nagy siker a Fejes Szabolcs rendezésében bemutatott Liliom

Molnár Ferenc klasszikusát a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves rendező szakos hallgatója, Fejes Szabolcs állította színpadra a Nemzeti Színház Gobbi Hilda Színpadán. A fiatal rendező, aki a hallgatói évek során már több produkcióval is bemutatkozott, ezúttal a Liliomot tette sajátos látásmóddal és különleges rendezői koncepcióval személyessé és aktuálissá.

Antifilozófusok az SZFE-n

A Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelenő SZFE Könyvek sorozat új kötete Kocziszky Éva Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című műve. A nemrég megjelent monográfia tudatosan is törekszik a közérthetőségre, így az SZFE másod- és harmadéves dramaturgjai a könyvben szereplő gondolatokra reflektálva kísérletet tettek arra, hogy élménypedagógiával színre vigyék a könyvben szereplő filozófusok gondolatait.

„A színház komplexitása fogott meg” – Interjú Ferenczy-Nagy Boglárkával, az SZFE végzős hallgatójával

Az ókori görög drámák inspirálják, saját darabjaiban pedig a mai társadalmi kérdéseket boncolgatja. Végzős hallgatóinkat bemutató sorozatunkban most fizikai színházi rendező és koreográfus szakos hallgatónk, Ferenczy-Nagy Boglárka mesél művészi útjáról, egyetemi éveiről és jövőbeli elképzeléseiről.

 

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020