A Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány Tehetséggondozó Programja keretében pályázatot hirdet a széles látókörű, magasan kvalifikált, a közszolgálatiság elvei iránt elhivatott közszolgálati médiaszolgáltatás szakmai utánpótlásának támogatására. Jelentkezési határidő október 4.
A Közmédia Alapítvány Tehetséggondozó Programja évek óta sikerrel működik. Milyen tapasztalatokat gyűjtöttek, és hogyan látja belülről a Program eredményeit?
Valóban, nagy örömmel mondhatom, hogy ez a Tehetséggondozó Program már évek óta töretlen sikerrel zajlik. A résztvevőknek a közmédia egyes szerkesztőségeinek mindennapi működésébe, dinamizmusába kell bekapcsolódniuk, így ez nem egy hagyományos tantermi oktatás, hanem egy gyakorlatközpontú képzés. A program nyertesei már az első naptól kezdve aktívan részt vesznek a csatornák, szerkesztőségek értekezletein, témajavaslatokat dolgoznak ki; mindezt pedig egy tapasztalt mentor útmutatásával. A cél az, hogy a résztvevőket felkészítsük a valós, éles munkahelyi feladatokra. Bár a fiatalok közvetlenül még nem végeznek önálló feladatokat, de különféle „mi lenne, ha” jellegű szimulációkon keresztül megtapasztalhatják, milyen lehetőségek és kihívások várnak rájuk. Részt vehetnek előkészített forgatásokon, testközelből láthatják és megélhetik, milyen a mindennapi élet az MTVA-ban. A különböző területeken mindenki más-más részlegre kerül: legyen az sport, kultúra, vagy hírszerkesztés.
Egy különösen aktuális példát is említhetek. Nemrégiben forgattuk az idei Tehetséggondozó Program reklámfilmjét, amelyhez olyan fiatalokat választottunk, akik ezen a programon keresztül kerültek hozzánk. Már minden készen állt a forgatásra, amikor az egyik résztvevő jelezte, hogy a kijelölt napon mégsem tud jelen lenni, mert a köztársasági elnök úrral Bécsbe utazik. Óriási büszkeség számunkra, hogy ez a fiatal, aki két évvel ezelőtt még friss tehetségként érkezett hozzánk, ma már komoly feladatokat lát el. Ez is remek példa arra, hogy a fiatalok nálunk nem kávéfőzéssel, vagy fénymásolással töltik az idejüket.
Eszembe jut egy másik, szintén friss és inspiráló példa: a 2022-es Sportkommentátor program néhány résztvevője az idei párizsi olimpián tudósíthatott. Ez is jól mutatja, milyen lehetőségek nyílnak meg a tehetséges fiatalok előtt ezen a programon keresztül.
Mit lehet tudni a mentorokról? A programban résztvevő fiatalok maguk választhatnak mentort, vagy ezt a Program határozza meg?
A mentorok kijelölése a Program keretében történik, szoros együttműködésben a csatornaigazgatóságokkal. A pályázati folyamat részeként a fiatalok egy személyes meghallgatáson is részt vesznek, amelynek során már kirajzolódik egy kép arról, hogy mi iránt érdeklődnek leginkább, illetve, hogy mely területeken érzik magukat a legerősebbnek. Ennek megfelelően igyekszünk őket a legmegfelelőbb irányba terelni. Természetesen a mentor kijelölését az is befolyásolja, hogy az adott időszakban hol van a legnagyobb igény az utánpótlás nevelésére. A mentorok kiválasztására különös figyelmet fordítunk, emellett olyan szakembereket igyekszünk bevonni, akik nemcsak kiemelkedő tapasztalattal rendelkeznek, hanem valóban szeretnek és képesek is tanítani. Az eddigi évek visszajelzései alapján a résztvevők rendkívül pozitívan nyilatkoztak mentoraikról, akiktől saját elmondásuk szerint is rengeteget tanultak. A Program rugalmas keretek között működik, ha szükséges, akár a mentor személyén is változtatunk, hiszen nem lehet eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy ebben a néhány hónapban a mentor és mentoráltja közös hangra találjon, illetve, hogy hatékonyan tudjanak együttműködni.
Milyen elfoglaltságra számíthat az, aki bekerül ebbe a Programba?
A Program rendkívül intenzív, ez kétségtelen, így elsősorban végzős hallgatóknak, vagy friss diplomásoknak ajánljuk. A tapasztalatok alapján ez a három hónap teljes embert kíván, hiszen a résztvevőknek rugalmasan kell alkalmazkodniuk a különböző műsorkészítési időpontokhoz. Hétvégi műsorok esetében például hétvégén is részt kell venniük, nyári műsoroknál pedig a nyári időszakban és akár vidéken is helyt kell állniuk. Mindezek mellett kiemelten fontos szerepet játszik a Közszolgálati Média Akadémia Alapítvány égisze alatt működő Montágh Testület is, amely külön figyelmet fordít a beszédkészség fejlesztésére. Már a személyes meghallgatások során jelen van egy beszédtanár, aki azonnal felméri a jelentkezők beszédkészségét. A jó hír az, hogy szinte mindenki esetében jelentős fejlődés érhető el, akár már három hónap alatt is. Ezzel is igyekszünk támogatni a Programba bekerült fiatalokat abban, hogy elérhessék céljaikat, valamint, hogy a lehető legjobban felkészüljenek szakmai pályájukra.
Az Antik tragédia a kortárs színpadon című konferencián mutatták be Szophoklész Aiasz című drámáját Czene-Polgár Donát harmadéves dramaturg szakos hallgató rendezésében. Mi vitte el a mozgásszínház felé, és miért fontos ma a női sorsok ábrázolása? – erről is kérdeztük a Lázár Balázs és Szabó Réka osztályában tanuló fiatal alkotót interjúnkban.
Hogyan lehet az ókori görög drámákat ma is élővé tenni? – erről beszélgettünk Kaj Ádámmal, az SZFE Doktori Iskolájának másodéves hallgatójával, aki az Antik tragédia a kortárs színpadon című konferencia kísérőprogramjaként állította színpadra a Leláncolt Prométheuszt.
Ilja Bocsarnikovsz orosz-lett színművész, színházrendező, egyetemi tanár. 2017-től rendszeresen dolgozik Magyarországon: sokadik rendezésén van túl, 2022-2023 között a debreceni Csokonai Színház, 2023-tól a Karinthy Színház művészeti vezetője. 2023-tól a Színház- és Filmművészeti Egyetem osztályvezető tanára. A Déryné Magazinnak adott interjújában a színházak jövője kapcsán beszélt többek között emberi értékekről, az élet nagy kérdéseiről és arról, szerinte hol kezdődik a színház.
A Bodolay Géza Jászai Mari-díjas, érdemes művész, színházi rendező, egyetemünk oktatója által vezetett Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Bűvészinasok című tárlata nyerte el idén az Év Kiállítása díjat, amelyet kedden adtak át Budapesten, a Hagyományok Házában.
Egy bábelőadás nem feltétlenül móka és kacagás. A betegség, a halál és a gyász olyan tabu témák, amelyekről Kiss Dorina, harmadéves bábrendező szakos hallgató „Édesanyám, édesanyám” című bábelőadása érzékeny és elgondolkodtató perspektívát nyújt. Az előadást nemrég gyerekközönség előtt is bemutatták.
Az SZFE film- és televíziórendező BA III. évfolyama és a dokumentumfilm-rendező művész MA II. évfolyama bemutatja tavaszi vizsgafilmjeit. A vetítés helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház, időpontja november 22-e, 18 óra. A Díszteremben a film- és televíziórendező BA III. évfolyam rövidfilmjei kerülnek vászonra, a Csortos teremben pedig a dokumentumfilm-rendező művész MA II. évfolyamának kisfilmjei láthatóak majd.
A Déryné program részeként indult KultUp alprogram sikerrel válaszol erre a kihívásra: az ország középiskoláit járva a diákok körében is népszerű színházi és művészeti témanapokat tart, amelyhez az elmúlt napokban két helyszínen mi is csatlakoztunk.
Szomorúan értesültünk róla, hogy Tatár Eszter Jászai Mari-díjas rendező, egyetemünk egykori hallgatója elhunyt. Az 1954-ben végzett, sokoldalú színházi szakember alig három hónapja vette át SZFE-s rubindiplomáját.