Élményszerűvé, innovatívvá és elérhetővé tenni az irodalmat – ez a célja a Déryné Program középiskolások számára készített, Dráma Mindenkinek! című új digitális oktatási segédanyagának, amelyet szerdán mutattak be Budapesten.
A diákok között nagyon sok tehetséges és okos gyerek van, azonban a körülöttük lévő világ megváltozott, ehhez pedig a felnőtteknek és a szakembereknek is alkalmazkodniuk kell, hogy gazdag kulturális kincsünket – köztük az irodalmat – át tudják adni nekik – mondta Novák Irén, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) művészetért és közösségi művelődésért felelős helyettes államtitkára az oktatási segédanyag szerdai budapesti bemutatóján. Ez a program interaktív módon tudja közvetíteni az irodalmi örökségünket a gyerekek számára, a pedagógusoknak pedig olyan lehetőséget biztosít, amelynek segítségével könnyebben tudnak egy-egy tananyagot, vagy nagy irodalmi klasszikust feldolgozni a gyerekekkel – hangsúlyozta a helyettes államtitkár. Hozzátette azt is, hogy a programot először Magyarországon vezetik be, azonban az oktatási segédanyag a tervek szerint a jövőben a külhoni középiskolás magyar gyerekek és tanárok számára is hozzáférhetővé fog válni.
A Déryné Program ügyvezető igazgatója, Kis Domonkos Márk elmondta, hogy a KultUp alprogramukban egy éve mintegy száz alkotó dolgozik az oktatási segédanyagcsomagot tartalmazó projekten. Az óravázlatok elsősorban a Dráma és színház tantárgyhoz készültek, ezek azonban az irodalom oktatását is segíthetik. Az ügyvezető kiemelte, hogy a projekt során huszonöt irodalmi művet – többek között a Halotti beszéd és könyörgést, Janus Pannonius Pannónia dicsérete című verset, Madách Imre Az ember tragédiája című alkotását, Gárdonyi Géza A láthatatlan ember című regényét, valamint Polcz Alaine Asszony a fronton című művét – választották be a tematikába, az irodalmi alapanyagokat pedig a Nemzeti Alaptantervben javasolt törzsanyag alkotja. Az interaktív oktatási csomagban szerepel az egész óra menetét tartalmazó drámaóraterv és huszonöt darab egy-, vagy kétrészes animációs kisfilm, amelyek befogadhatóbbá teszik a műveket a fiatal generáció számára – valamint egy kiadvány is, amely az órán megszerzett élményt mélyíti el, illetve gazdagítja. Kis Domonkos Márk szerint ezek a kisfilmek abszolút izgalmas alkotások, hiszen úgynevezett paper-cut stílusban készültek, amit részben a reklám világából, részben a mai középiskolás fiatalokra jellemző vizuális fogyasztási szokásokból merítettek az alkotók. Hozzátette azt is, hogy a kisfilmek egy adott mű sűrített adaptációi, amelyeknek kifejezetten az a célja, hogy előtérbe helyezzék az alkotásban felmerülő témákat, társadalmi, vagy egyéni kérdéseket.
A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.
Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.
Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.
Oravecz Adrienn elsőéves látványtervező hallgatónk rendhagyó felkérésnek tett eleget: jelmezt tervezett a 33. Kék Madár Fesztivál számára, amely beteg gyermekek gyógykezelésére gyűjt adományokat. A felkérés körülményeiről és a fesztivál tapasztalatairól beszélgettünk vele.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.
Egy nagyszabású külföldi turné, Az átváltozás bemutatója és egy sikeres, de egyben megterhelő felvételi időszak – Herczeg Tamásnak, a Színházművészeti Intézet vezetőjének nem kevés elfoglaltságot hozott az elmúlt pár hónap és a kihívásokból a továbbiakban sem lesz hiány. Szeptembertől az elsőéves drámajátékosok osztályvezetője lesz, majd januártól a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója. A felvételin tapasztaltakról, a színészoktatás helyzetéről és az alkotói pályájának alakulásáról is beszélgettünk.
Negyedik alkalommal szervezte meg az Educatio+ Konferenciát a HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) 2025. július 9-én, Kápolnásnyéken, ahol egyetemünket a Karrieriroda és diáktanácsadó vezetője, Wild Mónika képviselte a fiatalok és a kultúra kapcsolatát boncolgató kerekasztal-beszélgetésen.