Új fotólaborban sajátítják el az analóg filmkészítés alapjait az SZFE operatőr hallgatói

április 14., hétfő 15:57
Share

Különleges vizsgafeladat vár ebben a félévben mesterszakos operatőr hallgatóinkra: 35 mm-es filmre kell forgatniuk egy jelenetet. Miért kulcsfontosságú a hagyományos filmkészítési eljárások elsajátítása? – erről beszélgettünk Babos Tamással, Balázs Béla-díjas operatőr oktatónkkal.

Miért jó, ha megtanulnak a hallgatók analóg módon is filmet készíteni?  

Az elektronikus kamerák térhódítása óta ennek a technológiának az alapos ismerete és biztos kezelése kizárólag a legmagasabban képzett filmes alkotók, operatőrök sajátja. Meggyőződésem, hogy a 35 mm-es filmkészítés tudása a világ elit operatőreinek eszköztárához tartozik, amely jelentős versenyelőnyt biztosít számukra. Ennek a hagyományos technikának az elsajátítása olyan munkalehetőségeket nyithat meg hallgatóink előtt, amelyek a legtöbb pályakezdő számára elérhetetlenek. Rendkívül kevés filmes egyetemen oktatják ezt a módszert, így Európában szinte egyedülálló képzésről beszélhetünk, amely az NFI támogatásával és a Filmlaborral együttműködve jött létre nálunk.

Babos Tamás, Balázs Béla-díjas operatőr,  egyetemi docens

Mi indokolta a fotólabor létrehozását?

Az, hogy megalapozzuk az operatőrképzés csúcsfeladatát, a 35 mm-es filmre történő forgatást, és hogy a hallgatók elsajátíthassák a negatív-pozitív eljárás alapjait. Ma egy filmes egyetem életében egy fotólabor létrehozása és működtetése szellemi értelemben is luxus. Úgy tekintenek rá a hallgatók – bizonyos értelemben nem is alaptalanul -, hogy ez az a boszorkánykonyha, ahol a titkokat el lehet lesni. Elmélyült, komoly műhelymunka keretében tapasztalhatják meg az alkotás szabadságát.

Ma már egy okostelefon segítségével percek alatt összeállítható egy film. Hogyan viszonyulnak a hallgatók ehhez a sokkal időigényesebb technikához?

Annak érdekében, hogy operatőr hallgatóink valóban elmélyíthessék az analóg filmkészítés alapjait, egy teljesen új fotólabort alakítottunk ki az egyetemen. Itt saját kezűleg laborálnak, negatívot hívnak elő és pozitív képeket nagyítanak. E folyamat révén nemcsak a hagyományos filmkészítési technikákat ismerik meg, hanem a fotográfiai expozíció lényegét is megértik. Tapasztalatom szerint kifejezetten élvezik ezt a manuális munkát. Az, hogy szinte a semmiből hozhatnak létre kézzelfogható alkotásokat, katartikus élményt nyújt számukra.

Operatőri gyakorlat 2025

Épp most zajlik az operatőri gyakorlat. Milyen feladatot kell teljesíteniük a hallgatóknak?

Egy szemeszter alatt a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben két operatőri gyakorlatot kell teljesíteniük. Az első egy romantikus jelenet forgatása, amely operatőri-dramaturgiai szempontból igencsak összetett feladat, hiszen egy látszólag egyszerű párbeszéd mögött rejlő valódi jelentéstartalmat kell vizuálisan érzékeltetniük.

35 mm-es operatőri gyakorlat 2025

A második feladat egy 35 mm-es filmre forgatott fényváltásos jelenet megkomponálása, amelyben az egyik legnehezebb operatőri kihívást is teljesíteniük kell: egy áramszünet következtében kialakuló teljes sötétség ábrázolását operatőri eszközökkel. Az elvárás az, hogy teljesen részlettelen fekete helyett a vásznon finom árnyalatokkal dolgozzanak, megőrizve a kép sötét részleteit.

35 mm-es operatőri gyakorlat

Minden hallgató ugyanazt a feladatot kapja? Izgalmas lehet látni, hogyan ragadnak meg különböző aspektusokat ugyanabból a jelenetből. Hogyan készülnek fel a forgatásra?

A gyakorlati munka előtt komoly előkészítő folyamat zajlik: a hallgatóknak részletes koncepciót, világítási tervet, storyboardot és moodboardot kell készíteniük. Miután ezeket benyújtották, közösen átbeszéljük az egyes fázisokat, hogy a forgatás gördülékenyen haladhasson. Képzésünk egyik fő célja, hogy hallgatóink saját megfigyeléseikre építve szerezzenek tapasztalatokat, ezeket elemezzék és értelmezzék, majd a megszerzett tudás birtokában minél tudatosabb szakmai döntéseket hozzanak.

Az elkészült gyakorlatokat zártkörű vetítésen, közösen elemezzük. Ezek a gyakorlatok tanulmányi jellegűek, vagyis nem várunk el tökéletes megoldásokat – itt a kísérletezés és a tanulás a lényeg. Ezért kap mindenki azonos feladatot: hogy megtapasztalják, egy problémára számos érvényes megoldás létezik, és hogy minden alkotói döntés komoly következményekkel jár. A közös elemzés során azonnal láthatják, milyen filmnyelvi és operatőri megoldásokat alkalmaztak egymáshoz képest.

35 mm-es filmtekercs kazettában

Hogyan zajlik ma az operatőrök gyakorlati képzése az SZFE-n? Októberben, a Kovács László Műterem átadásakor többen úgy nyilatkoztak, hogy a korábbi generációknak még álmodniuk sem lehetett ilyen körülményekről.

Ez valóban így van! Nyolc-tíz évvel ezelőtt az operatőrképzés még egy egykori kazánházban zajlott, amely sem méretében, sem felszereltségében nem volt alkalmas erre a célra. Rendszeresen csőtörések voltak, és előfordult, hogy bokáig gázoltunk a szennyvízben. Ehhez képest ma a hallgatóink európai színvonalú filmes műtermekben dolgozhatnak, amelyek harminc éves hiányt pótolnak. Amikor néhányan úgy vélik, a rossz körülmények közül is világhírű operatőrök kerültek ki az egyetemről, mindig azt mondom: nem azért lettek világhírűek, mert rosszak voltak a körülmények, hanem annak ellenére. Jelenleg már olyan professzionális helyszínek állnak rendelkezésünkre, mint a napfény stúdió, ahol természetes fényviszonyok között dolgozhatnak, vagy a virtuális, LED-falas stúdió, amely a modern technológia elsajátítására szolgál, vagy a nemrégiben átadott Kovács László Műterem. Emellett a most létrehozott fotólabor is kulcsszerepet játszik abban, hogy hallgatóink valódi szakmai tudást sajátíthassanak el.

Kovács László Műterem

Felvértezheti ez a tudás a hallgatókat az AI által generálódó kihívások ellen?

A mesterséges intelligencia térnyerése a filmes szakmát sem kíméli: bizonyos munkafolyamatokat jelentősen átalakít, és egyes területeket akár teljesen feleslegessé is tehet. Meggyőződésem, hogy a filmkészítésből a film nyersanyag használata nem fog eltűnni, de kevesek kiváltsága lesz. A 35 mm-es filmkészítés ismerete a világ legjobb, legképzettebb operatőreinek sajátja, és ez a tudás segítheti hallgatóinkat abban, hogy kiemelkedjenek a szakmában. Ez a képzés tehát nemcsak hagyományőrzés, hanem egy plusz képesség a jövő operatőrei számára.

Fotó: Jóri András

Egyéb hírek

Meghívó Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére.

Négy díjat is elhoztak az SZFE alkotói a Magyar Mozgókép Fesztiválról

A legjobb kisjátékfilm, a legjobb forgatókönyv, a legjobb tévéfilm, valamint a legjobb elsőfilmes rendező különdíját is a Színház- és Filmművészeti Egyetem alkotói kapták az 5. MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.

Két oktatónk is átvehette a Magyar Filmakadémia életműdíját a MOZ.GO - Magyar Mozgókép Fesztiválon

Június 20-án ünnepélyes keretek között átadták a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjait a Balatonfüred Kongresszusi Központban. Legnagyobb büszkeségünkre két oktatónk, Koltai Lajos operatőr-rendező és Piroch Gábor kaszkadőrszakértő is átvehette az elismerést.

Elindult az 5. Magyar Mozgókép Fesztivál

Tegnap este a veszprémi Óváros téren a Hogyan tudnék élni nélküled? vetítésével elindult a hazai filmipar legfrissebb alkotásait felvonultató seregszemle. Az 5. Magyar Mozgókép Fesztivál idén a száz éve született Makk Károly és Darvas Iván életműve előtt tiszteleg. A Magyar Filmakadémia védnökségével, a Nemzeti Filmintézet támogatásával és a Veszprém-Balaton 2023 szervezésében megvalósuló MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztiválon 22 kategóriában osztják ki a Magyar Mozgókép Díjakat, melynek jelöltjei között számos SZFE-s kötődésű alkotást találhatunk.

A pásttól a Magyar Mozgókép Fesztiválig – beszélgetés Kotsis Gergellyel, a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős filmrendező hallgatójával

Kotsis Gergely vizsgafilmje, a Ha átkelsz majd a nagy hegyen bekerült az idei MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál versenyprogramjába, és három kategóriában is jelölést kapott a Magyar Mozgókép Díjakra: a legjobb kisjátékfilm, a legjobb férfi főszereplő és a legjobb férfi mellékszereplő kategóriájában. A rendezővel többek között arról beszélgettünk, mit jelentett számára filmre vinni saját forgatókönyvét, valamint, hogy milyen érzés olyan mesterek tanítványának lenni, mint Koltai Lajos és Novák Emil.

SZFE a MOZ.GO-n: Hagyjál! – a szerelem határai blokk

Idén is helyet kaptak az ötödik alkalommal megrendezett MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál kínálatában az SZFE vizsgafilmjei. A Hagyjál! – a szerelem határai című blokk filmjeit június 21-án 17:30-tól láthatják az érdeklődők a veszprémi Foton Audiovizuális Centrumban.

„Ötvenkét kamionnal mentünk a Rolling Stones turnéjára” – bemutatjuk Mészáros Sándort, az SZFE műteremmesterét

Queen, Depeche Mode, Uriah, Rolling Stones – csak néhány név azon világhírű együttesek köréből, akikkel Mészáros Sándor, az SZFE műteremmestere együtt dolgozott. Ugyanakkor nemcsak a rockzene nagyjaival hozta össze a sors, színházi világosítóként is olyan színészlegendák munkáját segítette, mint Ruttkai Éva, Latinovits Zoltán, Darvas Iván vagy Sinkovits Imre. Ez pedig még mindig nem a teljes repertoár; nem hiába éreztük úgy az interjú után, hogy a műteremmesternek több élet is megadatott.

Meghívó Kerkay Rita Margit DLA disszertációjának nyilvános védésére

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Kerkay Rita Margit DLA disszertációjának nyilvános védésére.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020