Negyedik alkalommal szervezte meg az Educatio+ Konferenciát a HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) 2025. július 9-én, Kápolnásnyéken, ahol egyetemünket a Karrieriroda és diáktanácsadó vezetője, Wild Mónika képviselte a fiatalok és a kultúra kapcsolatát boncolgató kerekasztal-beszélgetésen.
A konferencia előadói és a panelbeszélgetések résztvevői a kultúramenedzsment, a hallgatói szolgáltatások, a tudásgazdaság és a startupok témakörét járták körbe. Wild Mónika, az SZFE Karrierirodájának vezetője a kultúra, az oktatás és a fiatalok bevonásának lehetőségeit vizsgáló kerekasztal-beszélgetésen színházigazgatók társaságában osztotta meg gondolatait, értékes szakmai tapasztalatokkal gazdagítva a diskurzust.
Elsőként annak a kérdését járták körül, mit jelent ma a „kultúra alapértéke”, és hogyan őrizhetjük meg az értékeket új szemléletmódok befogadása mellett. Wild Mónika hangsúlyozta: a kultúra nem pusztán dísztárgy, hanem tartószerkezet – olyan alap, amelyet korábban magától értetődőnek vettünk, és amely nélkül nehéz új értékeket építeni.
A fiatal generáció kulturális viszonyulásáról szólva kiemelte, hogy a 18–25 évesek nem passzív befogadók, hanem aktívan formálják saját kultúrájukat. A TikTok-videókban, Instagram-sztorikban vagy podcastokban való részvétel mind-mind kulturális cselekvés. „Nem az a feladatunk, hogy megtanítsuk őket a kultúrára, hanem hogy térképet adjunk hozzá” – fogalmazott Wild Mónika, aki szerint a kultúra a fiatal generáció számára lehetőséget teremt az önismeretre, a kapcsolódásra és az értékteremtésre. Ebben az életszakaszban formálódik az identitás, tágul a világ, és a kultúra nem elvont fogalom, hanem egyszerre tükör és híd.
A fiatalok kulturális részvételének akadályait és lehetőségeit firtató kérdésre válaszul Wild Mónika hangsúlyozta: a kultúra nem ígér biztos megélhetést, de ad valamit, amit kevés más terület: jelentést és önismeretet. A fiatalok bevonásáról szóló kérdésre gyakorlati választ adott: „Meghallgatjuk őket.” Mint mondta, sok intézmény biztosít teret a fiatalok számára, de a lényeg nem a passzív jelenlét, hanem az, hogy alakítóivá váljanak a kulturális térnek. Wild Mónika szerint a jövő kultúrája nemcsak elérhető, hanem alakítható is lesz – a közönség szerepe a nézőtérről a társalkotás felé mozdul, új lehetőségeket teremtve a következő generáció számára.
Ezt követően a panelbeszélgetés résztvevői a kulturális innováció és a „plusz” tartalom fogalmát járták körül. Wild Mónika rámutatott: a „plusz” ma már nem pusztán információt vagy esztétikai élményt jelent, hanem az érintettséget. Egy kulturális élmény akkor válik valóban többé, ha nemcsak passzívan befogadjuk, hanem részévé is válunk.
A technológiai fejlődés kapcsán pragmatikus álláspontot képviselt: „A színház és a film mindig is közösségi műfaj volt – csak ma már máshogyan értelmeződik a közösségiség.” A technológiát nem akadályként, hanem eszközként látja, amely új és több módot ad a régi történetek elmesélésére.
A Karrieriroda – és egyben az SZFE diáktanácsadójának – vezetője hangsúlyozta, hogy az élménypedagógia nem cél, hanem eszköz: arra szolgál, hogy a kultúra tanulhatóvá, értelmezhetővé és átélhetővé váljon. A VR, az AR és a gamifikáció technológiái segíthetnek abban, hogy a látogató ne kívülállóként szemlélje a kulturális tartalmakat.
A 2025-ös kulturális környezet kapcsán kiemelte, hogy a kultúra egyre inkább szakmai és személyes küldetéssé válik, ahol a kreativitás, a társadalmi érzékenység és a szellemi kiteljesedés együtt van jelen. A digitális és interdiszciplináris terek megnyitása új lehetőségeket teremt, a kulturális menedzsmenttől a kreatív kurátorságig.
Fontos változásként említette a digitális archívumok élővé tételét, a mesterséges intelligencia kulturális integrációját, valamint a klímatudatos és fenntartható kulturális gyakorlatok térnyerését.
A beszélgetés legfontosabb üzenete azonban így hangzott: a kultúrában a „plusz” az a pillanat, amikor egy gondolat, élmény vagy közösségi találkozás által nemcsak többet tudunk, hanem jobban értjük önmagunkat és a világot.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.
Egy nagyszabású külföldi turné, Az átváltozás bemutatója és egy sikeres, de egyben megterhelő felvételi időszak – Herczeg Tamásnak, a Színházművészeti Intézet vezetőjének nem kevés elfoglaltságot hozott az elmúlt pár hónap és a kihívásokból a továbbiakban sem lesz hiány. Szeptembertől az elsőéves drámajátékosok osztályvezetője lesz, majd januártól a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója. A felvételin tapasztaltakról, a színészoktatás helyzetéről és az alkotói pályájának alakulásáról is beszélgettünk.
A fennállásának 160. évfordulóját ünneplő Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) 2025. július 15-én tartotta tanévzáróval egybekötött diplomaátadó ünnepségét az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A kiemelkedően sikeres 2024/2025-ös tanév végén 185 hallgató fejezte be tanulmányait és szerzett diplomát, nyolc doktorandusz DLA fokozatot kapott, ketten pedig habilitációs oklevelet szereztek.
Aki látta a Mozgókép Fesztivál díjátadóit, bizonyára feltűnt neki a látványos, ledes színpadi háttér. A pazar vizuális világ Oravecz Adrienn, az SZFE látványtervező MA szakos hallgatójának kreativitását dicséri. Vele beszélgettünk a tervezési folyamatról, a stílusválasztás indokairól és a megvalósítás kihívásairól.
2025-ben ismét a Soproni Egyetem adott otthont a Nemzetközi Színházi Műhelynek. A zárónapon, július 8-án az egyetem botanikus kertjének hat különböző pontján mutatták be a hallgatók azokat a Shakespeare Rómeó és Júliája által inspirált rövid színpadi performanszokat, melyeken a hét során dolgoztak.
Ismét meghirdeti nagy sikerű tehetséggondozó programját a Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány. A kiválasztott fiatalok Magyarország legnagyobb médiavállalatánál építhetik karrierjüket, legendák nyomdokaiba léphetnek és nemzetközi, valamint világesemények részesévé válhatnak. Televíziós és rádiós műsorkészítésben, sportújságírásban, valamint az online területen is kipróbálhatják magukat, de választhatják a műszaki területet is. Fejlődésüket elismert médiaszakemberek mentorként segítik. A közmédia augusztus 8-ig várja a jelentkezéseket.
Újabb jelentős mérföldkőhöz ért a Színház-és Filmművészeti Egyetem. Lezárult az első hallgatók képzése a second unit rendező szakon a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben. Az egy éves, intenzív mesterkurzus a Balázs Béla-díjas operatőr, Gulyás Buda, illetve az idén Magyar Mozgókép Életműdíjjal kitüntetett kaszkadőrszakértő, Piroch Gábor szakmai irányításával tavaly indult el. A Magyarországon, de a régióban is egyedülállónak minősülő képzésre sokszoros túljelentkezés mellett kilenc fiatalt vettek fel, akik idén szeptemberben mutatják be vizsga- és diplomafilmjeiket.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Soproni Egyetem és a Nemzeti Színház 2025. július 1–9. között közösen rendezi meg a Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron 2025 című programot. Az immár második alkalommal megvalósuló, intenzív nyári alkotótáborban magyar és külföldi színművészhallgatók, valamint rangos hazai és nemzetközi oktatók, rendezők dolgoznak együtt a Soproni Egyetem kampuszán. A megnyitót július 2-án tartották a Ligneum Rendezvényházban.