2025. november 21-én Can Togay Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, költő, kurátor, kulturális diplomata és egyetemi tanár tartott gyakorlati előadást a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásáról az SZFE-n.
Can Togay magyar filmrendező a mesterséges intelligenciát (MI) mindenekelőtt felhasználói perspektívából közelíti meg. Úgy véli, hogy az MI valós megértéséhez nem elég az elmélet: gyakorlati tapasztalatokra, kísérletezésre és kritikus gondolkodásra van szükség. A technológia működése matematikai valóságon alapul — valószínűségi mintázatokon és struktúrákon — és ezt a háttérlogikát metaforákkal teszi könnyebben érthetővé.
Az előadáson Togay többször hangsúlyozta, hogy az MI használatakor az embernek mindig “észnél kell lennie”. Szerinte ez az egyetlen garancia arra, hogy a mesterséges intelligenciát felelősen, alkotói céljainknak megfelelően alkalmazzuk.Úgy fogalmazott, hogy nem szabad kiszolgáltatni magunkat a gépnek, hiszen az MI, ha jól használjuk, nem helyettesít bennünket, hanem kiegészít, gyorsítja a munkát és inspirációt ad, miközben az irányítás és a döntés az ember kezében marad.
A filmrendező szerint a legfontosabb hozzáállás a kreatív MI-használathoz a kísérletezés és a játékosság. Ezek oldják a kezdeti félelmeket, és megnyitják az utat a váratlan ötletek előtt. Egyik projektjében például Platón és Wittgenstein képzeletbeli dialógusait hozta létre egy moderátorral – ez a kísérlet is rávilágított arra, milyen új perspektívákat hozhat az MI a gondolkodásba és a történetmesélésbe.
Togay szerint a mesterséges intelligenciával való alkotói munka egyik kulcsa, hogy nem a válasz a lényeg, hanem a kérdés, amelyet felteszünk. A kreatív promptok mélyebb karakter- és történetelemzést tesznek lehetővé, és újfajta gondolkodásra ösztönzik a felhasználót.
Ezután elárulta a közönségnek, hogy a gyakorlatban milyen MI-alapú eszközöket használ, köztük a Runway, a Sora (OpenAI) és a Midjourney videó- és vizuális generátorait. Tapasztalata szerint az MI néha csupán támogató funkciót lát el — például időt spórol a produkciós folyamatokban — máskor viszont kreatív lökést ad, váratlan asszociációkkal és új képi megoldásokkal.
Bármilyen tartalmat is generál az MI, a végső döntést mindig az alkotó hozza meg: mit fogad el, mit vet el vagy alakít át. Togay összegzése szerint az MI nem helyettesíti a kreativitást, hanem asszisztensként támogatja azt — egy inspiráló eszköz, amely akkor a leghatékonyabb, ha felelősségteljesen, kritikusan és céltudatosan használjuk.
Ha érdekel a téma és még többet szeretnél megtudni az AI használatáról filmen és színpadon, gyere el a december 2-i Innovációs Napra https://szfe.hu/esemenyek/innovacios-nap-2025-ai-a-muveszetekben, ahol ezt a témát járjuk körül.
Fotó: Jóri András
A művészet, a gazdaság és a jog összehangolása ma már összetett és gyakran kihívást jelentő feladat. A program célja olyan szakemberek képzése, akik vezetőként képesek átlátni, irányítani és formálni a kulturális élet folyamatait – a színházi, fesztivál-, galéria- vagy nonprofit szférában, illetve kreatív vállalkozásokban. Jelentkezési határidő: 2026. január 16.
Jókai és a nemzeti divat, Jókai és a cirkuszművészet – két nem szokványos előadás a Németh Antal Drámaelméleti Intézet által az írófejedelem születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferencia programjából, amelynek célja Jókai újragondolása. A Jókai 200 programsorozat részeként megrendezendő konferencián a résztvevők egy különleges felolvasószínházi élményben is részesülhetnek: az egyetem oktatóinak előadásában hallhatják Szirtes Balázs Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai című művét. A programsorozatról az intézet vezetőjét, Antal Zsoltot kérdeztük.
Az előző évekhez hasonlóan idén is elkészült a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős színművész, bábszínész- és színházrendező szakos hallgatóinak portfóliója, amelyet november 10-én mutattunk be a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) közgyűlésén, a Nemzeti Színházban.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első alkalommal rendezte meg a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált 2025. november 14–15. között az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A fesztivál az idén 160 éves SZFE jubileumi programsorozatának részeként négy országból 24 fiatal filmes alkotásait mutatta meg, emellett szakmai programok és közönségtalálkozók színesítették a kétnapos programot.
Két nap, négy ország, 24 rövidfilm – indul a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivál Budapest, 2025. november 13. – A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) november 14–15. között első alkalommal rendezi meg a CINEGE Nemzetközi Egyetemi Filmfesztivált az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet szervezésében és a Nemzeti Filmintézet támogatásával megvalósuló eseményen, négy ország fiatal tehetségei mutatják be alkotásaikat. A vetítések mellett workshopok és kerekasztal-beszélgetések biztosítanak teret a nemzetközi párbeszédhez és a kreatív együttműködéshez.
Ünnepélyes keretek között írta alá együttműködési megállapodását a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) és a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár november 11-én, az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A dokumentumot prof. dr. habil. Sepsi Enikő, az SZFE rektora és prof. dr. habil. Szakály Sándor, DSc, a VERITAS főigazgatója látta el kézjegyével.
Lukács Ádám rendező 2025-ben végzett az SZFE színművészhallgatójaként. Soron következő interjúnkban vele beszélgettünk a Prométheusz-projekt című előadás kapcsán a görög mitológia időtlen érvényességéről és a jelenkori szorongásokról.
A Karrieriroda ajánlásával a Soproni Petőfi Színház és a Csokonai Nemzeti Színház meghallgatást hirdet.

