Nemzetközi díjjal ismerték el az SZFE színházrendező oktatóját – interjú Szabó K. Istvánnal

december 8., hétfő 17:23
Share

Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.

Ion Caramitru Nagydíjjal tüntették ki Szabó K. Istvánt

Szabó K. István a nyár közepén értesült a rangos nemzetközi elismerésről, akit az Academia Balkanica Europeana idén tüntetett ki az Ion Caramitru Nagydíjjal. Ezt a díjat a neves román színész és rendező, Ion Caramitru (1942-2021) emlékére hozta létre a Román Színházi Szövetség (UNITER), a színházi világban kiemelkedő teljesítményt nyújtó művészek elismeréseként. A díjról a Franciaországban élő macedón drámaíró, diplomata és egyben az akadémia elnöke, Jordan Plevnes tájékoztatta telefonon. A rendező szerint az elismerés különös jelentőségét az adja, hogy 2024-ben a szintén nagyra becsült portugál rendező, drámaíró, az Avignoni Fesztivál igazgatója, Tiago Rodriquez vehette át ugyanezt az elismerést.

Az átadásra Észak-Macedóniában került sor, nem sokkal azt követően, hogy Bitolában, az első macedón Nemzeti Színházban bemutatták Shakespeare Macbeth című tragédiáját Szabó K. István rendezésében, amely a 11. Nemzetközi Shakespeare Fesztivál nyitóprogramja volt. A rendező úgy érzi, hogy a kitüntetés összefügg a macedón kollégák bizalmával és az ottani szakmai közeg befogadó hozzáállásával. Elmondása szerint több további felkérést is kapott macedóniai színházaktól.

A díj indoklása „kivételes művészi teljesítményt” és „látnoki hozzájárulást” említ az európai és világszínházhoz, de a rendező szerint ennek megítélése nem az ő feladata. Úgy fogalmazott: „Nagy szavak ezek, megérintenek, de nem okoznak szédülést, hiszen eddig sem, és ezután sem az foglalkoztat, hogy mekkora hatással van jelen az én munkásságom világviszonylatban. Annál inkább leköti minden energiámat az éppen készülő előadásom mikrouniverzuma, valamint a munkatársaimmal való közös felfedezőút, amit bejárunk a színház igazságának kutatásában.”

A Bitolai Nemzetközi Shakespeare Fesztiválról elmondta: a rendezvény a Balkán és Európa meghatározó Shakespeare-fóruma, ahol idén is 1 hét alatt lengyel, amerikai, olasz, bolgár és macedón társulatok mutatták be friss értelmezéseiket. Kiemelte, milyen üdítő volt látnia, hogy a hangsúly Shakespeare műveinek az újraértelmezésén, a klasszikus szövegek korszerű megfogalmazásán volt, ami szerinte a magyar színházi közegben jóval nagyobb bátorságot igényel.

Jelenleg Csehov Ványa bácsi című művén dolgozik a Soproni Petőfi Színházban, ahol a csehovi komédia természetét és az „eposzi semmittevés” színházi megfogalmazhatóságát kutatják. Emellett több regényadaptáció előkészítése is folyamatban van: tavasszal a szatmárnémeti Harag György Társulattal Németh László Iszony című regényének színpadi változatán dolgozik majd. Jövőre pedig ismét visszatér Észak-Macedóniába; a tervek szerint a skopjei Nemzeti Színházban Georg Büchner Danton halála című művét viszi színre.

 

 

A rendező, akit a rendszerváltás utáni román színház indított útnak

Pályája meghatározó állomásaként említette meg a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház 7 évig tartó építését, ahol a társulattal együtt felelősen és alkotó módon formálhatták egy új színház arculatát. Ezt követően a német színházi közeg nyitott új perspektívát számára, majd a temesvári, nagyszebeni és bukaresti alkotói évek formálták tovább művészi gondolkodását, amelyben a román, a magyar és a német színházi hagyományok ötvöződtek. 2010 és 2015 között a nagyváradi Szigligeti Színház rendezőjeként és művészeti igazgatójaként letisztultabb, a magyar színház sajátosságaira figyelő, és annak megújítását célzó alkotói szándék kezdte el foglalkoztatni, 2015 óta pedig Budapesten, valamint Debrecenben, Székesfehérváron, Nyíregyházán, Kecskeméten és Békéscsabán igyekszik megvalósítani az elképzeléseit.

Mesterei között külön kiemelte Tompa Gábort, Vlad Mugurt, Mihai Măniuțiut és Victor Ioan Frunzăt, valamint a rendszerváltás utáni román színház meghatározó alkotóit, köztük Alexandru Dariét, Cătălina Buzoianut és Alexandru Tocilescut, de Silviu Purcărete nagy craiovai korszakában született előadásai is inspiratív módon hatottak a magyar rendezőre. Úgy véli, a ’90-es évek Romániája páratlanul gazdag színházi táptalajt biztosított számára.

 

Mit hoz a következő évtized a színház számára?

A jövő színházáról pedig úgy gondolja: a digitális forradalom és a globalizáció hatására a következő évtizedeket a virtuális valóság, a mesterséges intelligencia és az ezek nyomán átalakuló színházi performativitás eszközei fogják meghatározni. A társadalmi változások is új témákat hoznak majd, legyen szó migrációról, klímaválságról vagy ideológiai feszültségekről.

A fiatal alkotóknak azt tanácsolja: „Ne ugorják át a szakmai alapozást, amelyre aztán egész pályájuk során építenek. Folyamatosan képezzék magukat, és figyeljenek a belső hangjukra, és ne hagyják azt zajos, pillanatnyi kurzus-kórusok által megtéveszteni, elnyomni.”

Egyéb hírek

Kálloy Molnár Péterre emlékezünk

2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.

Lehet-e az AI alkotó a színpadon és a filmen? – képes beszámoló az SZFE Innovációs Napjáról

A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.

Több száz érdeklődőt vonzott az SZFE idei nyílt napja

Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.

Beszámoló a Jókai 200 – A színházban és a filmben című tudományos konferenciáról

Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.

Nem a válasz a lényeg, hanem a kérdés! – Can Togay előadása az SZFE-n a mesterséges intelligencia használatáról

2025. november 21-én Can Togay Balázs Béla-díjas magyar filmrendező, forgatókönyvíró, színész, költő, kurátor, kulturális diplomata és egyetemi tanár tartott gyakorlati előadást a mesterséges intelligencia kreatív alkalmazásáról az SZFE-n.

Művészeti-igazgatási menedzsereket képez az SZFE

A művészet, a gazdaság és a jog összehangolása ma már összetett és gyakran kihívást jelentő feladat. A program célja olyan szakemberek képzése, akik vezetőként képesek átlátni, irányítani és formálni a kulturális élet folyamatait – a színházi, fesztivál-, galéria- vagy nonprofit szférában, illetve kreatív vállalkozásokban. Jelentkezési határidő: 2026. január 16.

„Jókai él, csak új nyelven kell megszólaltatni” – interjú Antal Zsolttal, a Németh Antal Drámaelméleti Intézet vezetőjével

Jókai és a nemzeti divat, Jókai és a cirkuszművészet – két nem szokványos előadás a Németh Antal Drámaelméleti Intézet által az írófejedelem születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferencia programjából, amelynek célja Jókai újragondolása. A Jókai 200 programsorozat részeként megrendezendő konferencián a résztvevők egy különleges felolvasószínházi élményben is részesülhetnek: az egyetem oktatóinak előadásában hallhatják Szirtes Balázs Egy drámaíró kínszenvedései, avagy a jószívű ember fiai című művét. A programsorozatról az intézet vezetőjét, Antal Zsoltot kérdeztük.

41 hallgató 1 kattintás: elkészült a végzős hallgatók portfóliója

Az előző évekhez hasonlóan idén is elkészült a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős színművész, bábszínész- és színházrendező szakos hallgatóinak portfóliója, amelyet november 10-én mutattunk be a Magyar Teátrumi Társaság (MTT) közgyűlésén, a Nemzeti Színházban.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020