Kezdjük együtt az őszi félévet!
Vár Téged az Alkotóműhelyek Hete, ami a közös élmények mellett számos lehetőséget kínál, hogy más intézetek és szakok képzéseibe is bepillantást nyerj.
Szakmai előadások, gyakorlati foglalkozások, mesterkurzusok gazdagítják az ötnapos programot.
Gyere el, és legyünk együtt az Alkotóműhelyek Hetén!
Időpont: 2024. szeptember 2-6.
Helyszín: Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet (1016 Budapest, Mészáros utca 48.)
08:45-09:00
Megnyitó: Prof. Dr. Sepsi Enikő
Helyszín: Aula
9:00-10:30
A kurzus előadója: Ilja Bocsarnikovsz
A kurzus címe: Színésztréning. Figyelem.
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Színésztréning – a szakma elsajátításának alapvető eleme. Első lépései a figyelem, az energia, a képzelőerő és a fantázia fejlesztése.
Figyelem – aktív észlelési folyamat, a fizikai cselekvés elengedhetetlen feltétele, ami az érzékelés segítségével megy végbe.
Képzelőerő és fantázia – nemcsak az arra való képesség, hogy a képzelőerőnkkel új képeket és kapcsolatokat hozzunk létre a valóságban, illetve a valósággal, de az arra való képesség is, hogy képzeletünkkel hatást gyakoroljunk a színpadi életre.
Hossza: 90 perc
Terem: Tévéstúdió
09:00-10:30
A kurzus előadója: Dr. Bódi Zoltán
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A gyakorlati elemekkel átszőtt előadásban annak a fogalomnak a legaktuálisabb változásait tekintem át, amely a társadalmi és tudományos diskurzusok középpontjában áll: az identitást. Az identitás elválaszthatatlan része emberi létünknek. Ráadásul nemcsak az egyén számára fontos, hanem az identitás ábrázolása is a nyilvánosság, a tudomány és a művészetek középpontjában van. Az identitást meghatározó elméletekben közös, hogy minden irányzat szerint az identitás, tehát az önazonosság, a „Ki vagyok én?” kérdésre adott válasz minden egyénnél sokféle, rétegzett. Önmagában is izgalmas kérdés, hogy az emberi identitás miként alakul, változik. Az bizonyos, hogy az identitás rétegeit, összetevőit a külső környezet, a társadalom is befolyásolja. Manapság az információs társadalom korszakát éljük, tehát különösen fontos tisztában lenni azzal, hogy mit is jelent az információs társadalom, és miként befolyásolja az identitás alakulását. Az internet, a world wide web, a közösségi hálózatok és a közösségi média, a videójátékok, az infokommunikációs eszközök, valamint a mesterséges intelligencia korában egyre bonyolultabb összefüggések befolyásolják identitásunkat. A kurzus keretében szeretném megtárgyalni az identitás alapelméleteit, az identitás értelmezését, az információs társadalom fogalmát, a tárgyi és a virtuális valóság hatására alakuló digitális identitás összetevőit. A kurzuson párbeszédes, csoportos feladatok keretében szeretném felhasználni a közönség saját tapasztalatait is.
Hossza: 90 perc
Terem: Kisvetítő, 109. terem
10:00-12:00
A kurzus előadója: Nagy Anikó Mária
A kurzus címe: A történetmesélés szempontjai. 1968 – Egy szerelem rekonstrukciója. Élethelyzet és témaválasztás.
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A történetmesélés szempontjai az 1968 – Egy szerelem rekonstrukciója című dokumentumfilm elemzése kapcsán. A dokumentumfilm a 79 éves Tóth Miklós történetét meséli el, aki 1968-ban beleszeretett egy angol lányba, aki az angol nagykövetségen dolgozott. Szerelmük nem teljesedhetett be, a rendszer szétválasztotta őket. 50 évvel a kikényszerített szakítás után Miklós Alexandra nyomába ered. A film ezt követi nyomon, miközben megpróbálja rekonstruálni a fél évszázaddal korábban történteket. Az előadáson azt járom körbe, hogy mit jelent valójában egy dokumentumfilmben a valóság ábrázolása. Milyen szempontjai vannak, lehetnek az autentikus elbeszélésmódnak? Izgalmas tapasztalatok, döntések sorozatán túl, lássuk, mi lett az eredmény!
Hossza: 120 perc
Terem: 204. terem
11:00-12:30
A kurzus előadója: Ilja Bocsarnikovsz
A kurzus címe: Színésztréning. Figyelem.
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Színésztréning – a szakma elsajátításának alapvető eleme. Első lépései a figyelem, az energia, a képzelőerő és a fantázia fejlesztése.
Figyelem – aktív észlelési folyamat, a fizikai cselekvés elengedhetetlen feltétele, ami az érzékelés segítségével megy végbe.
Képzelőerő és fantázia – nemcsak az arra való képesség, hogy a képzelőerőnkkel új képeket és kapcsolatokat hozzunk létre a valóságban és a valósággal, de az arra való képesség is, hogy képzeletünkkel hatást gyakoroljunk a színpadi életre.
Hossza: 90 perc
Terem: Tévéstúdió
13:00-14:30
A kurzus előadója: Dr. Lázár Balázs
A kurzus címe: M.I. lesz a színházzal?
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Az idei alkotóműhelyek hete az „identitás” és a „függőségek” témakörei köré szerveződik. Ezt a tematikát a jelen paradigmaváltásának a korában, az M.I., a Mesterséges Intelligencia tükrében, ennek az emberre, a társadalomra, a tanulásra, a színházra és így természetesen az identitásra, valamint a függőségre gyakorolt hatásában is vizsgáljuk az interaktív előadás keretében, közösen gondolkodva, hogy az M.I. milyen új kihívásokat és lehetőségeket tartogathat a színház számára a 21. század kihívásai közepette.
Hossza: 90 perc
Terem: Kisvetítő, 109. terem
14:00-15:30
A kurzus előadója: Kiss József
A kurzus címe: A két művészet
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Két világ feszül ma egymásnak, úgy a nagypolitikában, mint a mi színházi szakmánkban. Jobb és baloldal, konzervatív és progresszív, liberális és nemzeti… Ám ezek a kategóriák ijesztően felületesek és hazugok, ha a művészetről van szó. Szálljunk a jelenségek mélyére. Hamvas Béla azt mondta: a világot a művészek formálják, és nem a politikusok. „Az emberélet minden esetben azzá lesz, amivé a művészet teszi. (…) Nincs egyetlen kép, rajz, vers, dal, mese, amelyik ne volna mágikus erőközpont, amelyikből ne dőlne az életet irányító emberfölötti erő.” Hogy is van ez?
Hossza: 90 perc
Terem: 204. terem
15:00-16:30
A kurzus előadója: Hegedűs D. Géza
A kurzus címe: A magyar zene és irodalom kapcsolata
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A 2 óra alatt konkrétan a Fölszállott a páva című népdalból kiindulva, a pentaton dallam hatalmas földrajzi útját festeném fel. Egy kínai népdal hangfelvételével kezdve, eljutva az Ural lábáig, ahol ugyanennek a népdalnak egy cseremisz asszony hangfelvételére csodálkozhatunk majd rá, eljutva Bukovinába, ahol egy autentikus csángó női hang dalolja nekünk a Fölszállott a páva dallamát, míg megérkezünk a magyar Alföldre, amikor is ismét megszólal ugyanaz a pentaton dallam egy hiteles magyar népdal formájában. Aztán felolvassuk Ady Endre Fölszállott a páva című versét, majd meghallgatjuk ugyanezt a költeményt Kodály Zoltán megzenésítésében, egy kórus előadásában. Végül felcsendül Kodály Zoltán Páva variációk című varázslatos nagyzenekari kompozíciója, amely tulajdonképpen a fentebb felvázolt földrajzi úton röpít bennünket vissza a Kínai Nagyfalig, mintegy megidézve azt a hatalmas történelmi utat, amelyen őseink ide jutottak a Duna-Tisza közére. Az évezredek befedte múlt kitörölhetetlen dokumentuma ez a pentaton dallam, amely a 20. századi magyar zene és irodalom nagy alkotásainak genezise lett. Közben természetesen beszélünk a két nagy alkotó, Kodály és Ady művészetéről, megidézve alkotói léptéküket, máig ható fontos gondolataikat.
Hossza: 90 perc
Terem: Tévéstúdió
17:00-18:00
A kurzus előadója: Dr. Nagy Zsolt
A kurzus címe: Hogyan válhatunk függővé?
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Az addiktológiai konzultáns előadásában a kémiai tudatmódosító szerek (alkohol, drogok, gyógyszerek) használatának mintázatairól, illetve a viselkedési függőségek (vásárlás, testedzés, szerencsejáték, szex, evészavarok stb.), valamint a számítógép és mobiltelefon túlhasználat lehetséges következményeiről beszél majd. Az előadást követő beszélgetésen a hallgatóság kérdései mentén a fenti jelenségek alapos körüljárására lesz mód.
Hossza: 60 perc
Terem: 204. terem
9:00-10:30
A kurzus előadója: Dr. Szirtes Balázs
A kurzus címe: Jóga és identitás
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Közhely, hogy a világ megismerése önmagunk, ha úgy tetszik, valódi identitásunk megismerésén keresztül érvényes. Ez a „munka” egy alkotó, művészember számára megkerülhetetlen, ám a jóga sokezer éves hagyománya kitűnő technikákat kínál segítségül. A körülbelül másfél órás gyakorlati foglalkozás némi betekintést ad a teljesen kezdőknek, és talán újabb megerősítést a haladóknak. Megfelelő kíváncsiság, könnyű ruházat (cipő nélkül) szükséges! Akinek van saját jóga-, vagy valamilyen más tornamatraca, annak azt is érdemes magával hoznia.
Hossza: 90 perc
Terem: Nagyvetítő, 251. terem
10:00-11.30
A kurzus előadója Dr. Falussy Lilla
A kurzus címe: Autizmus és színház
Téma (rövid, tájékoztató leírás): Az autizmus mint jelenség, az identitás és a függőség témakörével is kapcsolatba hozható. Magát az autizmust ugyanis számos esetben kíséri függőség. Érzékenyítő előadások tömege próbálja közelebb hozni ezt az egyre gyakoribb spektrumzavart. Az előadásomban alapvetően két modern szakirodalmat szeretnék bemutatni, melyeket színházi, vagy színházi nevelési területen is lehet használni. Ezek: Naoki Higashida Hát ezért ugrálok, valamint Clara Clairborn Park Autista a kislányom című könyvei.
Hossza: 90 perc
Terem: Kisvetítő, 109. terem
10:00-12:00
A kurzus előadója: Szendrényi Éva, Berzsenyi Krisztina, Esztán Mónika
A kurzus címe: Filmes és színházi látványtervezők workaholic függősége és közben identitásuk megőrzése.
Témája (rövid, tájékoztató leírás):
-Hogyan dolgozunk a stábok tagjaival?
-Milyen az emberi és a szakmai kapcsolatunk velük?
-Milyen etikai elvárásokat tartunk fontosnak?
-Kommunikáció és annak buktatói
-Hogyan érjük el saját művészi egyéniségünk megtartását a munka során?
-Külföldi filmeknél mi más, mint a hazai filmeknél?
-Az egyetemi MA látványtervezőképzés során honnan-hova kívánunk eljutni?
-A film anatómiája és lelke
-A filmes látványtervezés tudatos mozgatórugói
-A filmlátvány sokszínűsége és intenzitása. Személyiség és ízlés. Trendek és idők
-A jelmeztervezés lépései
-Egybeolvadás és autonómia
-A lélek rétegei egy karakteren belül
-Az egység megteremtése
-Együttműködés
-Kivitelezéslenség
-Művészeti identitás és autonómia egy hierarchikus, alárendelt viszonyban
-A látványtervező függése az alkotótársak víziójától
-A látványtervező alkotás-öröm-függősége és kiszolgáltatottsága a hullámzó filmipar ritmusának
Hossza: 120 perc
Terem: 204. terem
10:00-11:30
A kurzus előadója: Zilahy Tamás
A kurzus címe: Identitás és függőség a svenkkaron túl
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A látogatók felfedezhetik a stúdió egyszerre egzotikus és pragmatikus világát, kezük alá szelídíthetik az ott található eszközöket, bepillantást nyerhetnek a teljes munkafolyamatba és ki is próbálhatják azt. Együtt fedezzük fel az identitás és függőség lehetőségeit, kötelmeit, amely fogalmak ebben a munkaburokban is megtalálhatók. Közös kalandunkat közös produktummal és annak elemzésével koronázzuk. Szeretettel várom mindazokat, akik hajlandók kilépni eredeti választásuk adta kereteik közül. Ami itt történik, az – reményeim szerint – mindenhol hasznosítható.
Létszám: minimum 6 fő – maximum 10 fő
Hossza: 90 perc
Terem: Tévéstúdió
12:15-14:15
A kurzus előadója: Nagy Anikó Mária
A kurzus címe: Miért pont ez a film? – A témaválasztás körülményeiről a Vonal felett című dokumentumfilm bemutatása által.
A film főszereplője egy kétgyermekes édesanya, aki egyedül neveli kamasz lányait. Ebben valójában semmi különös nincs, de mi van akkor, ha ezek a lányok 14 évesen úszóversenyeket nyernek és néhányszor már bajnokok is lettek? Mi a feladata ilyenkor egy szülőnek? Illetve mi a feladata egy dokumentumfilm-rendezőnek, aki maga is három gyermek édesanyja?
Hossza: 120 perc
Terem: 204. terem
12:15-13:45
A kurzus előadója: Dr. Veress Ferenc
A kurzus címe: Kelet és Nyugat között – Identitás és emlékezet Szokurov Orosz bárka című filmjében
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Szokurov filmje leginkább a(z orosz) kultúra szerelmeseinek szánt alkotás, amely Oroszország múltjának mozaikkockáiból építkezik. Feltűnik a Szentpétervárt alapító Nagy Péter, az Ermitázs építője, Nagy Katalin, a családjával a Téli Palotában élő és követeket fogadó I. és II. Miklós orosz cár. A film folyamatosan rákérdez az orosz identitás lényegére, viszonyára a nyugati kultúrához: mit köszönhetünk a Nyugatnak, mennyiben vagyunk eredetiek, mi oroszok? A film valódi főszereplője mégis az Ermitázs, a Téli Palota és gyűjteményei, valamint a kamera, amely mágikus mozgásával vezeti a tekintetünket – s bár nincs benne vágás(!), nincs benne törés sem. Nem hatnak zavaróan a múltba nyíló ajtók, a modern ruhába öltözött látogatók, a kosztümös múzeumigazgatók, teremőrök. Művészettörténészként különösen izgalmasnak tartom a filmben a mű és befogadó között megjelenített kapcsolatot, vagyis, hogy hogyan hatnak a műalkotások a 19. századi időutazóra és mit üzennek a mai szemlélőnek? Vetített képes előadásomban ezekre a problémákra keresem a választ.
Hossza: 75 perc
Terem: Kisvetítő, 109. terem
14:00-15:30
A kurzus előadója: Szilágyi Bálint
A kurzus címe: „Az ember medve szeretne lenni, a medve meg ember.” Metamorfózis Pilinszky egyfelvonásosaiban.
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A kurzus Pilinszky János két egyfelvonásosára fókuszál: az Urbi et orbira, illetve a Síremlékre. A drámaszövegek teljes terjedelmükben felolvasásra kerülnek, melyeket azok értelmezése követ. Az analízis igyekszik bemutatni a 20. század legeredetibb hazai színpadi szerzőjének dramaturgiáját, képalkotási technikáját, valamint – nem utolsósorban – sajátos humorát.
Hossza: 90 perc
Terem: Nagyvetítő, 251.
14:30-16:30
A kurzus előadója: Luca Belardi
Storyboard: The Art of Visual Language. Identity VS Ego: a Battle for Freedom of Expression.
Cinema is the most complex and expensive art form, which more than any other requires collaboration between different professionals. As in an army, it is in fact structured in a hierarchical way – from the producer to the extra – and is made up of completely heterogeneous departments which require maximum coordination. Here, artists of all backgrounds, organizers, actors and technicians are called to work towards a single objective: the creation of a film work.
Therefore, the success of the work depends on the ability of the team members, and in particular of the artistic departments, to bring new ideas and know how to share them, solve problems and accept compromises, limiting their ego as much as possible without losing their identity ‘.
It is therefore necessary to know the differences between ego and identity; but how can one distinguish clearly and neatly between these two characteristics?
In the world of art, identity can be intended as “artistic identity”: this means philosophical, cultural, aesthetic and technical self-awareness.
In the world of art, ego expresses itself in the form of “egocentrism”; that is, the tendency to consider oneself, one’s problems and one’s point of view as the most important; this is probably the most dangerous flaw in an artistic personality, and which can be lethal for the success of the film.
The artist must therefore limit his own egocentric impulses and vice versa develop his own artistic identity to the maximum. But how can one maintain their own identity and artistic freedom in a context of continuous confrontation with others?
Communication plays a key role because the clearer it is, the more convincing it is.
The storyboard is first and foremost a communication tool, which translates subjective and abstract ideas into concrete and objective images; in this sense it is a fundamental collaborative tool, as it allows everyone – from the director to the set designer, from the DoP to the Costume Designers, from the prop makers to the VFX artists – to come together and safely share new inputs, discuss, approve or discard ideas as if in an ” in vitro” environment.
Thus, learning the grammar and technique of the visual language, not only will allow students to develop their knowledge about the great masters of the field, from painters to film directors, understand composition, camera angles and movements, the rules of light and shadow, colour theory, learn to think in 3D, practice perspective and anatomy, but mostly build up their own “Artistic Identity” and communicate effectively their thoughts and share their own imagination in the most powerful and convincing way.
Hossza: 120 perc
Terem: 132. terem
15:00-17:00
A kurzus előadója: Nagybaczoni Nagy Katalin
A kurzus címe: Bűn és bűnhődés – Évszázadok és Generációk tükrében
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Platón tanaitól a #metoo mozgalom hatásáig, a bűn megítélése, megfogalmazása, ábrázolása. Függőségeink oka és okozata; megjelenése személyiségjegyeinkben, döntéseinkben, a bűn felé vezető sodródásainkban. Vélt, vagy valós bűn, kontra nyilvánosság, megvetés; mi történt volna Báthory Erzsébettel, ha már az ő korában is létezett volna a Facebook? Személyiségzavarok, függőségek és a nyilvánosság mániájának kölcsönhatásai – a „boldogságparádé” és a kényszerű hazugságok függősége.
Interaktív előadás és beszélgetés Nagybaczoni Nagy Katalin mesteroktatóval.
Hossza: 120 perc
Terem: 204. terem
15:00-17:00
A kurzus előadója: Keszei Bori, Győrei Zsolt
A kurzus címe: A modern magyar színház és zenés színház születése Hevesi Sándor munkásságán keresztül
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Hevesi Sándor a 20. század első évtizedeinek egyik legjelentősebb magyar színházi szakembere: rendező, színigazgató és drámaíró. Egyszerre szintetizáló és új utakat kereső látásmódjával, nagy műveltségével, kiváló ízlésével és zenei képzettségével sikerült a magyar színházi kultúrát a századforduló európai áramlataiba bekapcsolnia. Ezt az áttörést elsősorban a prózai színpadon keresztül kötjük a nevéhez, a Nemzeti Színház rendezőjeként, később igazgatójaként, a Thália Társaság egyik alapítójaként, utolsó éveiben pedig a Magyar Színház rendezőjeként alkotott – de szemlélete, modernitása nagy hatással volt a hazai operajátszásra is: 1912-től 1914-ig az Operaház főrendezőjeként tehetségét leginkább Verdi és Mozart műveinek színpadra állításával kamatoztatta. Rendezői és drámaírói jelentősége mellett kimagasló elméletírói tevékenysége is – a rendező, a színész, a dramaturg munkájáról írt tanulmányai, melyek utóbb több válogatott kötetben is megjelentek. Keszei Bori és Győrei Zsolt előadásából bepillantást nyerhetünk a 20. század modern magyar színházművészetének és zenés színházának identitáskeresésébe, amelyhez elválaszthatatlanul kapcsolódik Hevesi személyes útkeresése is. Közreműködik: László Boldizsár operaénekes, Kendi Lajos operaénekes, Denk Viktória operaénekes, Erdélyi Ilona korrepetitor.
Hossza: 120 perc
Terem: 116. terem
10:00-11:30
A kurzus előadója: Szabó Borbála
A kurzus címe: A sztori trónfosztása, avagy biztos, hogy alkotói identitásunk legfőbb kifejeződése a történet?
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Miért éppen a sztorijával pitcheljük a filmtervünket? Miért szinopszist és treatmentet kérnek a producerek és a tévécsatornák, miért nem mondjuk egy alapos karakterleírást, vagy egy képet a filmből? Esetleg egy jellemző fordulatot, párbeszédrészletet, hanghatásokat? Elvégre a film az szöveg, kép és hang. Nemcsak történet. Vagy mondhatnánk annyit, mint Mijazaki Hajao Ponyo a tengerparti sziklán című filmjéről: „Egy kislány nagyon szeretne találkozni egy kisfiúval?” Biztos, hogy a történet a legjellemzőbb dolog, amit elmondhatunk egy készülő, (vagy már elkészült) alkotásról? Ha igen – vagy ha nem –, akkor mi a történet szerepe a filmben? Ezekre és más felháborító kérdésekre keressük a válaszokat ebben az interaktív előadásban.
Hossza: 90 perc
Terem: Nagyvetítő, 251. terem
10:00-12:00
A kurzus előadója: Homonnay Zsolt
A kurzus címe: Próza és zene organikus egysége a 21. század zenés színházában
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A kurzus célja, hogy a modernkori színjátszás – különös tekintettel a zenés színpadokra – követelményeit, trendjét és elvárásait vizsgáljuk. Megközelítés a befogadó közeg felől, érintve a nézői reakció készséget és az ingerküszöböt, a színpadi hatásmechanizmust. Áttekintve az operett- és musicaldarabok dramaturgiáját, zene és szöveg konstellációjában. A színészi munka, felkészülés, zene és szöveg egy szinten való kezelésének kérdése, egységessé tétele. A színészi munka elmélyítése, szubjektív bázisú interpretáció igénye. Modernkori, percnyi időintervallumú információözön miatti függőség, ami az elmélyülés képességének, fókuszálásnak és hosszan fenntartott koncentrációnak a hiányát adhatja. Ezekről a kérdésekről fogunk beszélgetni és végső soron azt vizsgálni, hogy a szubjektív lelki mélységből táplálkozó színészi játék hogyan hozza létre a szöveg és a zene egységét egy előadáson belül.
Hossza: 120 perc
Terem: 116. terem
10:00-12:00
A kurzus előadója: Koncz Gabriella, Tóth Csaba
A kurzus címe: Függőség, vagy precizitás?
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A filmvágás során a forgatott anyagból a legjobb jeleneteket kell kiválasztani, ehhez számtalanszor végig kell nézni, így a film elkészültéig a vágó a film miden kockáját ismeri.
Hossza: 120 perc
Terem: Vágóterem, 231.
11:00-13:00
A kurzus előadója: Wild Mónika
A kurzus címe: Mesterséges intelligencia az álláskeresésben, karrierépítési lehetőségek
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A workshop célja az SZFE hallgatóinak karriertámogatása, olyan innovatív eszközzel, mely ötvözi a munkaerő-piaci önismeretet, karrierfejlesztést és álláskeresést felsőoktatási környezetben. A 1,5-2 órás workshop alatt a hallgatók személyes munkaerőpiaci mérésen vesznek részt, ennek eredményeit pedig a workshop során közösen dolgozzuk fel. Az egyéni eredményeket összekötjük skill-alapú állásajánlatokkal, vagyis olyan álláskeresési élményt nyújtunk, ami segít kilépni az egyre kevésbé eredményes „végzettség és foglalkozás” alapú megközelítésből. A workshop eredményeként a hallgatók megkapják munkaerőpiaci önismereti mérésük egyéni eredményeit és más karrierfejlesztési lehetőségeket. Az innovatív digitális platform, amely egyedülállóan, képességek, attitűdök és személyes kompetenciák alapján köti össze a munkavállalókat a munkaadókkal. Ez a platform nem csupán egy toborzási eszköz, hanem egy teljes körű HR-megoldás, amely elősegíti a kiváló munkaerő felkutatását, értékelését és fejlesztését. A technológia célja, hogy elősegítse egy olyan munkaerőpiac létrejöttét, ahol a munkaadók és munkavállalók egyaránt megtalálják a számukra legmegfelelőbb lehetőségeket, hozzájárulva ezzel a munkahelyi elégedettség növeléséhez és a fluktuáció csökkentéséhez.
Hossza: 120 perc
Terem: 204. terem
13:30-15:00
A kurzus előadója: Dr. Grezsa Ferenc
A kurzus címe: Az identitás alakulása
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Az előadásban vázoljuk az identitásfejlődés folyamatát és utalunk annak különösen érzékeny pontjaira. Áttekintésünk a személyiséglélektani ismeretek mellett a közösségi, nemzeti közösségi összefüggésekre is kiterjed. Végül bemutatjuk az SZFE Mentálhigiénés Diáktanácsadó Szolgálatát, amely az önazonosságot érintő aktuális kérdésekben is segítséget nyújt.
Hossza: 90 perc
Terem: 204. terem
15:00-16:00
A kurzus előadója: Marosi Antal
A kurzus címe: A drogokról másképpen
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A program során drogokat nem mutatunk be, azok nevét (egy kivételével) nem említjük és a kábítószerről leszokott segítségét sem vesszük igénybe. Az előadás során az emberi szervezet normál működésének ismertetése után azt mutatjuk be, hogy a kábítószerek fogyasztásának köszönhetően a testben miért/milyen visszafordíthatatlan folyamatok indulnak el.
Hossza: 60 perc
Terem: 204. terem
16:15-17:15
A kurzus előadója: Marosi Antal
A kurzus címe: A drogokról másképpen
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A program során drogokat nem mutatunk be, azok nevét (egy kivételével) nem említjük és a kábítószerről leszokott segítségét sem vesszük igénybe. Az előadás során az emberi szervezet normál működésének ismertetése után azt mutatjuk be, hogy a kábítószerek fogyasztásának köszönhetően a testben miért/milyen visszafordíthatatlan folyamatok indulnak el.
Hossza: 60 perc
Terem: 204. terem
10:00-11:00
A kurzus előadója: Dr. Nagy Zsolt
A kurzus címe: Hogyan válhatunk függővé?
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Dr. Nagy Zsolt (Pszichofészek Budapest) addiktológiai konzultáns előadásában a kémiai tudatmódosító szerek (alkohol, drogok, gyógyszerek) használatának mintázatairól, illetve a viselkedési függőségek (vásárlás, testedzés, szerencsejáték, szex, evészavarok stb.), valamint a számítógép és a mobiltelefon túlhasználat lehetséges következményeiről beszél majd. Az előadást követő beszélgetésen a hallgatóság kérdései mentén a fenti jelenségek alapos körüljárására lesz mód.
Hossza: 60 perc
Terem: 204. terem
11:15-12:15
A kurzus előadója: Dr. Nagy Zsolt
A kurzus címe: Hogyan válhatunk függővé?
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Dr. Nagy Zsolt (Pszichofészek Budapest) addiktológiai konzultáns előadásában a kémiai tudatmódosító szerek (alkohol, drogok, gyógyszerek) használatának mintázatairól, illetve a viselkedési függőségek (vásárlás, testedzés, szerencsejáték, szex, evészavarok stb.), valamint a számítógép és mobiltelefon túlhasználat lehetséges következményeiről beszél majd. Az előadást követő beszélgetésen a hallgatóság kérdései mentén a fenti jelenségek alapos körüljárására lesz mód.
Hossza: 60 perc
Terem: 204. terem
12:30-14:00
A kurzus előadója: Komár István
A kurzus címe: Karakterek, identitás, függőség, hatalom a kommunista diktatúra fényében. Body Gábor: A kutya éji dala, Fehér György: Szürkület, Jancsó Miklós: Szegénylegények, Szabó István: Mephisto.
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Közös gondolkodásra hívom az érdeklődőket. Megvitatjuk az alkotói hozzáállásokat a képeken, dramaturgián, rendezői elven keresztül, hogy hogyan jelenik meg a hatalom, az elnyomás a karakterek tekintetében. Hogyan építhető fel a folyamatos jelenlét, a „játék” a kamera előtt, a színészmesterség, a dramaturgia és a vágás tükrében. Hogyan tudunk egy karaktert felépíteni a vágás segítségével, hogyan tudjuk elsajátítani a rendezői kéréseket. Milyen apró eszközei vannak a színészmesterségnek és az hogyan látszódik a vásznon. Mi marad meg az irányokból a munkánkból a vágóasztalon. Hogyan mozogjunk a kamera előtt, mit kérhetünk és mit nem a színészeinktől. Kitérünk az alkotók pályáira, lehetőségeire, választásaikra. Mindezt megpróbáljuk behelyezni napjaink elvárásaiba, transzponálni a pillanatnyi magyar valóságba. Utak, választások az életművek vizsgálatában, néhány film, jelenet elemzésével.
Hossza: 90 perc
Terem: Nagyvetítő, 251. terem
14:00-15:30
A kurzus előadója: Szilágyi Bálint
A kurzus címe: „Az ember medve szeretne lenni, a medve meg ember.” Metamorfózis Pilinszky egyfelvonásosaiban.
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A kurzus Pilinszky János két egyfelvonásosára fókuszál: az Urbi et orbira, illetve a Síremlékre. A drámaszövegek teljes terjedelmükben felolvasásra kerülnek, melyeket azok értelmezése követ. Az analízis igyekszik bemutatni a 20. század legeredetibb hazai színpadi szerzőjének dramaturgiáját, képalkotási technikáját, valamint – nem utolsósorban – sajátos humorát.
Hossza: 90 perc
Terem: 132. terem
15:00-16:30
A kurzus előadója: Sáfár Mónika
A kurzus címe: Rajtunk ragadt szerepeink – Függőségek interpretálása a színpadon
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A színész élete este 10 után, küldetéstudat, önismeret, identitás. – Gyakorlat.
Hossza: 90 perc
Terem: 204. terem
15:00-17:00
A kurzus előadója: Homonnay Zsolt
A kurzus címe: Próza és zene organikus egysége a 21. század zenés színházában
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A kurzus célja, hogy a modernkori színjátszás – különös tekintettel a zenés színpadokra – követelményeit, trendjét és elvárásait vizsgáljuk. Megközelítés a befogadóközeg felől, érintve a nézői reakció készséget és az ingerküszöböt, a színpadi hatásmechanizmust. Áttekintve az operett- és musicaldarabok dramaturgiáját, zene és szöveg konstellációjában. A színészi munka, felkészülés, zene és szöveg egy szinten való kezelésének kérdése, egységessé tétele. A színészi munka elmélyítése, szubjektív bázisú interpretáció igénye. Modernkori, percnyi időintervallumú információözön miatti függőség, ami az elmélyülés képességének, fókuszálásnak és hosszan fenntartott koncentrációnak a hiányát adhatja. Ezekről a kérdésekről fogunk beszélgetni, végső soron azt vizsgálni, hogy a szubjektív lelki mélységből táplálkozó színészi játék hogyan hozza létre a szöveg és a zene egységét egy előadáson belül.
Hossza: 120 perc
Terem: 116. terem
09:00-11:00
A kurzus előadója: Funtek Frigyes
A kurzus címe: Improvizációk halandzsa nyelven (HALANDZSA)
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A 90-es években Peter Brook kurzusain vettem részt Párizsan. Az ő gyakorlataiból egy. A bemelegítéstől a testbeszéden keresztül a hangig és a hangtól a beszédig. Egy nemlétező nyelven HALANDZSA, eljutni egy szerep érzelmi identitásáig. Mindezt improvizációk sorozatán keresztül. Tréningruha szükséges!
Létszám: maximum 14 fő
Hossza: 120 perc
Terem: Tévéstúdió
10:00-12:00
A kurzus előadója: Gleason-Nagy Natália, Dr. Smid Róbert
A kurzus címe: Rewriting the Classics in the Dramaturgy of Postmodern Theatre – Hamlet in the Textual Machine, I. part (az előadás angol nyelven lesz)
Témája (rövid, tájékoztató leírás): The class covers the basics of postmodern theatre and it’s relations to modernism, the avant-garde, and tradition in general. First, we evoke Shakespeare’s Hamlet, and then we look at three rewritings of the play; Tom Stoppard’s Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, Heiner Müller’s Hamletmaschine and Deborah Levy’s Pushing the Prince into Denmark. Focusing of the concept of rewriting, we will cover questions of characterization, translation, reenactment and cultural memory in theatre.
Hossza: 120 perc
Terem: 204. terem
12:00-14:00
A kurzus előadója: Funtek Frigyes
A kurzus címe: Improvizációk halandzsa nyelven (HALANDZSA)
Témája (rövid, tájékoztató leírás): A 90-es években Peter Brook kurzusain vettem részt Párizsan. Az Ő gyakorlataiból egy. A bemelegítéstől a testbeszéden keresztül a hangig és a hangtól a beszédig. Egy nemlétező nyelven HALANDZSA, eljutni egy szerep érzelmi identitásáig. Mindezt improvizációk sorozatán keresztül. Tréningruha szükséges!
Létszám: maximum 14 fő
Hossza: 120 perc
Terem: Tévéstúdió
12:15-13:45
A kurzus előadója: Dr. Balázs Géza
A kurzus címe: A pálinka mint hungarikum, mint művészet
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Ritka jelenség, hogy egy humán kutatásnak rövid időn belül dokumentálható pozitív hatása van. Magyarországon a jó minőségű pálinkakultúra felfutása (reneszánsza) 1998-ban egy tudományos pálinkamonográfiával indul. Az előadás áttekinti a magyar pálinka tudományos kutatását, a felfutás eseményeit, valamint a mai magyar pálinkakultúra legfontosabb művelődés- és művészettörténeti jelenségeit; nyelvi, irodalmi, képző- és zeneművészeti alkotásait. Az előadásban nagy hangsúllyal szerepelnek a pálinkás tárgyak, relikviák, pálinkatörténeti emlékek, illetve olyan alkalmazott művészeti produktumok, mint a pálinkásüvegek, címkék, reklámszövegek. Az előadásban elhangzik a pálinkások 12 pontja, valamint a Hamvas Béla hatására írt rövid esszé: A pálinka metafizikája.
Hossza: 90 perc
Terem: Nagyvetítő, 251. terem
13:00-15:00
A kurzus előadója: Gleason-Nagy Natália, Dr. Smid Róbert
A kurzus címe: Rewriting the Classics in the Dramaturgy of Postmodern Theatre – Hamlet in the Textual Machine, II. part (az előadás angol nyelven lesz)
Témája (rövid, tájékoztató leírás): The class covers the basics of postmodern theatre and it’s relations to modernism, the avant-garde, and tradition in general. First, we evoke Shakespeare’s Hamlet, and then we look at three rewritings of the play; Tom Stoppard’s Rosencrantz and Guildenstern Are Dead, Heiner Müller’s Hamletmaschine and Deborah Levy’s Pushing the Prince into Denmark. Focusing of the concept of rewriting, we will cover questions of characterization, translation, reenactment and cultural memory in theatre.
Hossza: 120 perc
Terem: 204. terem