SZFE Alkotóműhelyek Hete – 2025. szeptember

Kezdjük együtt az őszi félévet!

Téged is vár az Alkotóműhelyek Hete, amely a közös élmények mellett számos lehetőséget kínál, hogy más intézetek és szakok képzéseibe is bepillantást nyerj.

Szakmai előadások, gyakorlati foglalkozások, mesterkurzusok és egy tankönyvbemutató is gazdagítják az négynapos programot.

Gyere el, és legyünk együtt az Alkotóműhelyek Hetén!

Időpont: 2025. szeptember 1–4.

Helyszín: Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet (1016 Budapest, Mészáros utca 48. )

Sinkovits Imre Színházművészeti Intézet:
Színházi előadás – Martin Crimp: A többit láttad már a moziban, magyarországi ősbemutató, Adam Ledger rendezésében  (1088 Budapest, Szentkirályi utca 34., 502. terem)

A folyamatosan frissülő, részletes programért görgess lejjebb!

Az eseményen való részvétel regisztrációhoz kötött.

2025. szeptember 1. (hétfő)

10:00–11:30

Előadó: Kiss József
A kurzus címe: Világalkotó és világromboló művészet
Témája (rövid, tájékoztató leírás): Hamvas Béla és Márai Sándor esztétikája, mindez a színház- és filmművészet vonatkozásában.

Hossza: 90 perc

Terem: 204.

 

10:00–11:30

Előadó: Dr. Bódi Zoltán
A workshop címe: Szimbólumok, képek, történetek
Témája: A workshopon olyan kompetenciák használatát gyakoroljuk, amelyek a színházi, előadóművészeti, filmes szakmában kifejezetten fontosak: a vizuális kompetenciákat, a jelek és jelentések értelmezését, a történetalkotás és történetmesélés, az előadás akusztikus és retorikai kompetenciáit.

Az a célunk, hogy a színészi, a dramaturgi, drámainstruktori és rendezői, valamint a filmes szakterület hallgatói együtt, csoportos munkában alkossanak meg és adjanak elő egy olyan jelenetet, amelyet helyben, a workshopon alkotnak meg.

  1. Néhány szemiotikai, történetalkotási, prozódiai és retorikai alapismeret gyors felelevenítése
  2. A történetalkotás kiindulásának szolgáló kép bemutatása
  3. Instrukciók, megbeszélés
  4. Csoportos munkával a jelenet vagy történet megalkotása
  5. Előadás
  6. Elemzés és értékelés

Hossza: 90 perc

Létszám: 1015 fő között

Terem: 203.

 

12:00–13:30

Előadó: Dr. Radetzky András
A kurzus címe: Média, jog, etika, avagy miért és hogyan szabályozzuk a médiát?
Témája: Az előadás azt a kérdést járja körbe, feltétlenül szükséges-e, és ha igen, miért fontos a média működésének jogi és erkölcsi szabályok mentén történő szabályozása. Választ keresünk arra, hogyan lett a sajtó a demokrácia „közműve”? Röviden megvizsgáljuk, milyen újságírói szerepek léteznek a világ kortárs médiarendszereiben, és konkrét példákon keresztül bemutatjuk a legfontosabb erkölcsi döntési helyzeteket, amelyekkel az újságírók szembesülhetnek a munkájuk során.

Hossza: 90 perc

Terem: 204.

 

13:00–14:30

Előadó: Dr. Lázár Balázs
A kurzus címe: A színházi maszkhasználat alapjai
Témája: A maszk és a maszkhasználat egyidős az emberiséggel, de ma is rendszeresen, tudatosan vagy tudattalanul használunk külső és belső maszkokat. E rövid, gyakorlati műhelymunka során semleges maszkok segítségével fedezzük fel e „titokzatos és szörnyűséges rekvizítum” (Giorgio Strehler) színházi használatának alapjait.

Létszám: 413 fő között

Eszközigény: A hallgatók hozzanak magukkal fekete próbaruhát és váltócipőt. A maszkokról Balázs gondoskodik.

Hossza: 90 perc

Terem: 251. – Nagyvetítő

 

14:00–17:00

Előadó: Ellinger Edina és Ács Norbert
A kurzus címe: Papírtest, nejlonlélek: a tárgyjáték anyagismereti alapjai
Témája: Hogyan válik a homokból emlékezet? A nejlonból félelem? A papírból sóhaj? És hogyan tudja az absztrakció nyelve jelentéshordozóvá, sőt: szereplővé alakítani az anyagot?

Ez a kurzus olyan kísérleti terep, ahol a hallgatók megtapasztalhatják a különféle anyagok – homok, víz, nejlon, papír, fa… – színpadi megszólaltatásának lehetőségeit. Célunk nem a hagyományos kellékhasználat, hanem egy mélyebb, belső kapcsolat keresése az anyag és az emberi gesztus, az animáció, valamint a jelenlét között.

A kurzus alapját a tárgyjáték szemlélete képezi, amely nem csupán az élettelen tárgy „életre keltéséről” szól, hanem arról a finom érzékenységről, amely a játszó és az anyag között létrejövő viszonyt képes színpadi költészetté alakítani. Tehát nemcsak az anyag fizikai tulajdonságait vizsgáljuk, hanem annak dramaturgiai lehetőségeit is. Azt keressük, hogyan válnak az absztrakt gondolkodásmódunk segítségével az anyagok partnerekké, történetmesélőkké, karakterekké.

A résztvevők csoportos és egyéni etűdökön keresztül sajátíthatják el a tárgyjáték érzékenységét, valamint lehetőséget kapnak arra is, hogy saját anyag-dramaturgiájukat fejlesszék, kísérletezzenek, felfedezzenek.

Hossza: 180 perc

Létszám: max. 16 fő

Terem: Kovács László műterem

 

15:00–16:30

Előadó: Fejes Szabolcs, színházrendező
A kurzus címe: Az elmúlt öt év tapasztalatai az egyetemen
Témája: Praktikus tippek gólyáknak. Beszélgetés az ösztöndíjakról, vizsgaelőadásokról, eseményekről, forrásszerzésről. Megtudhatjuk, milyen az egyetemi közösség, a szakkollégiumi élet, illetve hogyan zajlik a felvételi folyamat.

Hossza: 90 perc

Terem: 204.

 

15:00–16:30

Előadó: Dr. habil. Smid Róbert és Keszei Borbála
A kurzus címe: Bevezetés Wagner dramaturgiájába
Témája: A kurzusalkalmon a hallgatók megismerkedhetnek a wagneri innovációkkal és az életmű alakulásának főbb jellemzőivel. Néhány meghatározó rendezés rövid elemzésének segítségével feltárjuk a bayreuthi produkciótörténet főbb mérföldköveit, illetve előadói szempontból is szolgáltatunk adalékokat a wagneri zenedráma műfaji sajátosságaihoz.

Közreműködik Nyári Zoltán operaénekes és Kálvin Balázs zongorista.

Hossza: 90 perc

Terem: 251. – Nagyvetítő

 

15:00–16:30

Előadó: Szekeres Csaba
A kurzus címe: Frusztráció és kreativitás
Témája: Jim Sollisch, a Wall Street Journal újságírója a hétköznapi döntések kapcsán egy 2016-os írásában arra a többek között Roy F. Baumeister amerikai pszichológus által is vizsgált – megállapításra jut, hogy egy átlagos amerikai honpolgár 35000, azaz harminzötezer alkalommal hoz döntést naponta. Ebben természetesen benne vannak a legapróbb rutinok, mint pl. hogy milyen ruhát vegyen fel az ember, de a sorsfordító döntések is, amikor valaki épp az új munkaszerződésének aláírása miatt érzi magát présben.

„To make a film is indeed a risky business.” Vagyis a filmkészítés meglehetősen kockázatos vállalkozás. Ezzel a mondattal kezdi Marja Soila-Wadman 2003-as Kapitulationens estetik című tanulmányát. Arra nézve ugyan nem közöl pontos adatot, hogy egy filmkészítő ennek a risky businessnek köszönhetően hány döntési helyzettel néz farkasszemet, de az érintettek megnyugodhatnak, hogy övék a pálma. 35000-nél lényegesen komolyabb számú döntési helyzet az osztályrészük. Csoda-e hát, hogy a frusztrációs kitettség a filmes szakmában természetes – mondhatni a szakma szexepilje.

Az előadás arra vállalkozik, hogy bemutassa, milyen alapvető frusztrációs helyzetek kísérik a filmkészítés folyamatát, miként kezelhetjük ezeket, valamint, hogy miként alakíthatjuk azt a kreativitás motorjává és építhetjük be a filmkészítés különböző kreatív állapotaiba.

A workshop célja:

  • Megérteni, hogyan jelentkezik a frusztráció a filmkészítés során, és miként lehet kezelni a különböző alkotói szerepekben.
  • Alkalmazható módszereket és technikákat bemutatni a különböző alkotói folyamatokban – ld. a Pixar Braintrust módszere.
  • A frusztráció kreatív eszközként való használatát bemutatni, amely segítheti a jobb döntéshozatalt, a problémamegoldást és a szoros határidőn belüli eredményes alkotást.

Minimum és Maximum létszám:

  • Minimum: 8 fő
  • Maximum: 16 fő

Eszközigény:

  • projektor
  • laptop
  • toll és papír
  • flip chart, színes filcekkel

Hossza: 90 perc

Terem: 132.

2025. szeptember 2. (kedd)

9:00–12:00

Előadó: Zilahy Tamás
A kurzus címe: Vágjunk jó képet!
Témája: A „jó” és „rossz” mozgóképpel való találkozás tapasztalati úton, saját mozgókép létrehozása, kontextusba helyezése. A kép és az alkotó párbeszéde, a kép „önálló” akarata.

Hossza: 180 perc

Létszám: 7–10 fő

Terem: TV-stúdió

 

10:00–11:30

Előadó: Komár István
A kurzus címe: Herskó-módszer – hogyan mozogjunk a kamera előtt, hogyan instruáljuk a szereplőket, színészeket?
Témája: „A diákjaim is akkor tanulnak a legeredményesebben, ha arról forgatnak, amiről közölni szeretnének valamit. Arra kérem őket, hogy menjenek ki egy kis digitális kamerával, és hozzanak anyagot arról, ami őket érdekli. Nem akarom bennük az én stílusom vagy gondolkodásmódom tükörképét látni.”
Herskó János
(1926-2011)

A fából faragott kamerától a modern filmpedagógia megteremtéséig. Egy legendás tanár, egy módszer a színészvezetésre, forgatókönyvírásra.
Közös gondolkodásra hívom az érdeklődőket. Mi-miért látható és azt hogyan lehet megvalósítani? Felépíthető-e a folyamatos jelenlét, a „játék” a kamera előtt, a színész mesterség a dramaturgia és a vágás tükrében? Mi menthető és mi nem? Hogyan tudunk egy karaktert felépíteni a vágás segítségével, hogyan tudjuk elsajátítani a rendezői kéréseket a kamera előtt?
Hogyan játszunk? Milyen apró eszközei vannak a színészmesterségnek és az hogyan látszódik a vásznon? Mi marad meg az irányokból, a munkánkból a vágóasztalon? Hogyan mozogjunk a kamera előtt, mit kérhetünk és mit nem a színészeinktől? Mindezt megpróbáljuk behelyezni napjaink elvárásaiba, transzponálni a pillanatnyi magyar valóságba.
Utak, választások a Herskó életmű vizsgálatában.

Hossza: 90 perc

Terem: 251. – Nagyvetítő

 

12:30–14:00

Előadó: Dr. Falussy Lilla
A kurzus címe: Pilátus figurájának megjelenítése a színpadon
Témája: Pilátus legismertebb irodalmi megjelenítése a Mester és Margaritában található, ahol Bulgakov igen képletesen és érzékletesen idézi fel azt a napot, amikor Jézust halálra ítélték. A szagokat, ízeket, fényeket, Pilátus lelkiállapotát és hangulatát is részletesen leírja, ettől felejthetetlen az irodalmi idézet.

Pilátusnak a döntés folyamatában végig fáj a feje, a főfájás döntésképtelenséget jelent; ez az a döntés, amibe beleremegett a Föld, megváltoztatta a történelem menetét, és azóta is ezerszer idézik vissza irodalomban, filmekben és képzőművészeti alkotásokban.

Hossza: 90 perc

Terem: 204.

 

14:00–17:00

Előadó: Ellinger Edina és Ács Norbert
A kurzus címe: Papírtest, nejlonlélek: a tárgyjáték anyagismereti alapjai
Témája: Hogyan válik a homokból emlékezet? A nejlonból félelem? A papírból sóhaj? És hogyan tudja az absztrakció nyelve az anyagot jelentéshordozóvá, sőt: szereplővé alakítani?

Ez a kurzus olyan kísérleti terep, ahol a hallgatók megtapasztalhatják a különféle anyagok – homok, víz, nejlon, papír, fa… – színpadi megszólaltatásának lehetőségeit. Célunk nem a hagyományos kellékhasználat, hanem egy mélyebb, belső kapcsolat keresése az anyag és az emberi gesztus, az animáció és a jelenlét között.

A kurzus alapját a tárgyjáték szemlélete képezi, amely nem csupán az élettelen tárgy „életre keltéséről” szól, hanem arról a finom érzékenységről, amely a játszó és az anyag között létrejövő viszonyt képes színpadi költészetté alakítani. Tehát nemcsak az anyag fizikai tulajdonságait vizsgáljuk, hanem annak dramaturgiai lehetőségeit is. Azt keressük, hogyan válnak az absztrakt gondolkodásmódunk segítségével az anyagok partnerekké, történetmesélőkké, karakterekké.

A résztvevők csoportos és egyéni etűdökön keresztül sajátíthatják el a tárgyjáték érzékenységét, valamint lehetőséget kapnak arra is, hogy saját anyag-dramaturgiájukat fejlesszék, kísérletezzenek, felfedezzenek.

Hossza: 180 perc

Létszám: max. 16 fő

Terem: Kovács László műterem

 

14:00–17:00

Premier előtti filmvetítés:

Magyar menyegző

A Buzás Mihály forgatókönyvéből készülő alkotás két budapesti fiatalember, András és Péter történetét követi nyomon, akik a 70-es évek végén Budapestről Erdélybe utaznak, hogy részt vegyenek András unokatestvérének lakodalmán. Az erdélyi, kalotaszegi faluban életre szóló kalandba keverednek. A két fiatalnak hamarosan olyan döntéseket kell meghoznia, amelyek következményei kiszámíthatatlanok.

Rendező: Káel Csaba

Operatőr: Lajos Tamás

A vetítés után beszélgetés az alkotókkal.

Terem: 251. – Nagyvetítő


Az előadáson kizárólag SZFE-s hallgatók vehetnek részt.

2025. szeptember 3. (szerda)

10:00–11:30

Előadó: Makó Andrea
A kurzus címe: A televízió legendás alakjai
Témája: Az előadás célja bemutatni a tévés legendákat, híres műsoraikat, szállóigévé vált mondataikat. Elsősorban a kezdő TV-s osztálynak ajánlott.

Hossza: 90 perc

Terem: TV-stúdió

 

10:00–13:00

 

Előadó: Almásy Péter

A kurzus címe: Széllel szemben, hangfelvétel?

Témája:

  • Szakmai megközelítés. „Eredeti”, vagy utómunka? (natúr vagy kezelt rögzítés)
  • Mikroport- vagy puskamikrofon-hangzás? Fikciós és dokumentumfilm.
  • Minőségi felvétel, vagy digitális AI-javítás?
  • Mikrofon és rögzítőeszközök minőségi palettája. RODE-tól SCHOEPS-ig.
  • A puskamikrofon-karakterisztika hatékonysága.
  • Az élő adás izgalma.
  • Helyszíni és lehallgatási akusztika

Hossza: 180 perc (szünettel)

Terem: 116. – Zeneterem

 

 

 

12:00–13:00

Előadó: Gleason-Nagy Natália
A kurzus címe: A Celebratory Lecture of Robert Wilson
Témája: In rememberance of the great director the lecture will give an introductory overview of an artistic life beautifully lived. 

Hossza: 60 perc

Terem: 203.

 

12:00–13:30

Előadó: Dr. Murai András
A kurzus címe: A besúgó és az elképzelt Kádár-korszakok
Témája: Figyelemre méltó sikert ért el a 2022-ben bemutatott magyar sorozat, a ’80-as évek közepén játszódó A besúgó. Nem csupán azok körében volt népszerű, akik megélték ezt a korszakot, hanem a fiatal generáció is lelkesen fogadta. Mindeközben komoly kritikák is érték a történelmi hitelesség hiánya miatt. Mit tud A besúgó, amit a többi, a Kádár-rendszerről készült film nem? Milyen kép rajzolódik ki a 80-as évekről a sorozat alapján, és baj-e, ha ez a kép torzít? Mi a viszonya egy múltat ábrázoló alkotásban a történelmi hűségnek és a szórakoztató, műfaji jegyeknek? Az előadás ezekkel a kérdésekkel foglalkozik.

Hossza: 80 perc

Terem: 251. – Nagyvetítő

 

 

14:00–15:30

Előadó: Szabó Ádám

A kurzus címe: KultPlusz – Kulturális tartalomgyártás

Témája: A kurzus célja, hogy a résztvevők megismerjék a kulturális tartalomgyártás kreatív és technikai folyamatait a koncepcióalkotástól a publikálásig. A gyakorlatközpontú foglalkozások során betekintést nyerhetnek a különböző médiumok – videó, fotó, szöveg, hang – kulturális kommunikációban betöltött szerepébe, valamint megtanulják, hogyan lehet a művészeti értékeket közérthető, vonzó és célcsoport-orientált formában bemutatni. A résztvevők kis csoportokban saját projektet is létrehoznak, amely során kipróbálhatják magukat tartalomkészítőként, szerkesztőként és kreatív rendezőként.

Hossza: 90 perc

Terem: 204.

 

14:00–17:00

Előadó: Ellinger Edina és Ács Norbert
A kurzus címe: Papírtest, nejlonlélek: a tárgyjáték anyagismereti alapjai
Témája: Hogyan válik a homokból emlékezet? A nejlonból félelem? A papírból sóhaj? És hogyan tudja az absztrakció nyelve az anyagot jelentéshordozóvá, sőt: szereplővé alakítani?

Ez a kurzus olyan kísérleti terep, ahol a hallgatók megtapasztalhatják a különféle anyagok – homok, víz, nejlon, papír, fa… – színpadi megszólaltatásának lehetőségeit. Célunk nem a hagyományos kellékhasználat, hanem egy mélyebb, belső kapcsolat keresése az anyag és az emberi gesztus, az animáció és a jelenlét között.

A kurzus alapját a tárgyjáték szemlélete képezi, amely nem csupán az élettelen tárgy „életre keltéséről” szól, hanem arról a finom érzékenységről, amely a játszó és az anyag között létrejövő viszonyt képes színpadi költészetté alakítani. Tehát nemcsak az anyag fizikai tulajdonságait vizsgáljuk, hanem annak dramaturgiai lehetőségeit is. Azt keressük, hogyan válnak az absztrakt gondolkodásmódunk segítségével az anyagok partnerekké, történetmesélőkké, karakterekké.

A résztvevők csoportos és egyéni etűdökön keresztül sajátíthatják el a tárgyjáték érzékenységét, valamint lehetőséget kapnak arra is, hogy saját anyag-dramaturgiájukat fejlesszék, kísérletezzenek, felfedezzenek.

Hossza: 180 perc

Létszám: max. 16 fő

Terem: Kovács László műterem

 

 

14:00–15:30

Előadó: Prof. dr. Sepsi Enikő és dr. Szabó Attila
A kurzus címe: Mit lát a néző? Bevezetés a színházszociológiai kutatások módszertanába (Tankönyvbemutató)
Témája: 2025. áprilisában a L’Harmattan Kiadó Károli Könyvek sorozatában jelent meg Sepsi Enikő és Szabó Attila szerkesztésében az a hiánypótló módszertani kötet, mely empirikus színházi nézőkutatások megszervezéséhez ad elméleti és gyakorlati hátteret, módszereket, konkrét kérdőíveket. A Színház- és Filmművészeti Egyetem doktori iskolájában folytatódtak a kutatások a 2024/2025-ös tanévben pontosított és célzott kérdőívekkel, és az első eredményeket az Uránia folyóiratban, illetve az SZFE Könyvekben fogjuk közzétenni. A PhD-programban prioritásának tartjuk, hogy rendszeresen készüljenek a magyar színház teljes spektrumát felölelő kutatások, melyek a nézők egyéni és csoportos élményeit részletesen feltérképezik, melynek eredményei részben összevethetők lesznek a hasonló módszertannal 2013 óta készített magyarországi és európai eredményekkel. A módszertani kötet ismeretei és megközelítései az egyetem minden hallgatójának hasznosak lehetnek, nemcsak a nézői perspektíva megértése okán, hanem kifejezetten biztatni szeretnénk a hallgatókat, hogy kapcsolódjanak be a közös kutatásba vagy akár kisebb felméréseket maguk is végezzenek tudományos diákköri vagy szakdolgozati munkájuk keretében.

Hossza: 90 perc

Terem: TV-stúdió

2025. szeptember 4. (csütörtök)

11:00–13:00

Előadó: Apró Georgina és Wild Mónika
Kurzus címe: A Karrieriroda bemutatja: Mit rejt az MTVA Tehetséggondozó programja?
Témája: Érdekel a televíziózás? Szívesen részt vennél rádiós műsorok készítésében? Vagy inkább a közösségi média vonz? Gyere, és tanuld a szakmát a gyakorlatban!

Az MTVA Tehetséggondozó Programját ismertetjük Veletek kötetlenül!

Hossza: 120 perc

Terem: Led-stúdió


10:00–11:30

Előadó: Ilja Bocsarnikovsz
Kurzus címe: Színésztréning: Figyelem
Témája: A színésztréning a színészi szakma elsajátításának alapvető eszköze. Első lépése a figyelem, az energia, a képzelőerő és a fantázia fejlesztésére irányuló gyakorlatok. 

A figyelem aktív kognitív folyamat, amely elengedhetetlen feltétele az érzékelés segítségével végzett cselekvésnek. A képzelőerő és a fantázia pedig az a képesség, hogy nemcsak új képeket és kapcsolatokat teremtsünk a valósággal a képzeletünkben, hanem fantáziánkkal hatást gyakoroljunk a körülöttünk lévő színpadi életre. 

Hossza: 90 perc 

Létszám: 1018 fő

Terem: TV-stúdió

 

11:00–12:30

Előadó: Sára Balázs
Kurzus címe: Vizuális effektek a filmművészetben
Témája: Vizuális effektek a filmművészetben a kezdetektől napjainkig, a vándormaszktól az AI-ig. Filmrészletek illusztrálásával, meglepő megoldások, kreatív látványteremtés, tervezett és szükséges vizuális effektek.

Hossza: 90 perc

Terem: Da Vinci Stúdió

 

13:00–14:30

Előadó: Sára Balázs
Kurzus címe: Vizuális effektek a filmművészetben
Témája: Vizuális effektek a filmművészetben a kezdetektől napjainkig, a vándormaszktól az AI-ig. Filmrészletek illusztrálásával, meglepő megoldások, kreatív látványteremtés, tervezett és szükséges vizuális effektek.

Hossza: 90 perc

Terem: Da Vinci Stúdió

 

13:00–14:30

Előadó: Prof. dr. Balázs Géza
A kurzus címe: Expedíciók a maják nyomában – előadás és úti beszámoló a majakutatásról
Témája: Amikor húsz éve megpillantottam a guatemalai Tikalban az első maja templomvárost és templompiramist, tudtam, hogy a látványtól többé nem szabadulok. Azóta visszahívnak a maják, a leginkább indiános Guatemala, de Mexikó, Honduras, El Salvador és Belize is. Az elmúlt években öt maja expedícióval több mint harminc maja várost látogattam meg, többnyire a turisztikailag távol eső, alig látogatott, kevéssé föltárt, nehezen megközelíthető, őserdő által benőtt városokat. 2019-ben részt vettem a Guatemala és Mexikó határán lévő El Miradorba tartó expedícióban. 2025-ben megismételtem. Azt hittem, hogy jó ötlet… (De 2026-ban folytatom.)

A résztvevők száma: nincs korlátozva

Hossza: 90 perc

Terem: 251. – Nagyvetítő

 

14:00–17:00

Előadó: Ellinger Edina és Ács Norbert
A kurzus címe: Papírtest, nejlonlélek: a tárgyjáték anyagismereti alapjai
Témája: Hogyan válik a homokból emlékezet? A nejlonból félelem? A papírból sóhaj? És hogyan tudja az absztrakció nyelve az anyagot jelentéshordozóvá, sőt: szereplővé alakítani?

Ez a kurzus olyan kísérleti terep, ahol a hallgatók megtapasztalhatják a különféle anyagok – homok, víz, nejlon, papír, fa… – színpadi megszólaltatásának lehetőségeit. Célunk nem a hagyományos kellékhasználat, hanem egy mélyebb, belső kapcsolat keresése az anyag és az emberi gesztus, az animáció és a jelenlét között.

A kurzus alapját a tárgyjáték szemlélete képezi, amely nem csupán az élettelen tárgy „életre keltéséről” szól, hanem arról a finom érzékenységről, amely a játszó és az anyag között létrejövő viszonyt képes színpadi költészetté alakítani. Tehát nemcsak az anyag fizikai tulajdonságait vizsgáljuk, hanem annak dramaturgiai lehetőségeit is. Azt keressük, hogyan válnak az absztrakt gondolkodásmódunk segítségével az anyagok partnerekké, történetmesélőkké, karakterekké.

A résztvevők csoportos és egyéni etűdökön keresztül sajátíthatják el a tárgyjáték érzékenységét, valamint lehetőséget kapnak arra is, hogy saját anyag-dramaturgiájukat fejlesszék, kísérletezzenek, felfedezzenek.

Hossza: 180 perc

Létszám: max. 16 fő

Terem: Kovács László műterem

 

15:00–16:30

Előadó: Vidnyányszky Attila
A kurzus címe: Színházból film, filmből színház
Témája: A színház- és a filmtörténet mesélési módjai

Hossza: 90 perc

Terem: TV-stúdió

 

19:00–22:00

Színházi előadás:

Martin Crimp: A többit láttad már a moziban

„Milyen ölni… és miért vagyunk ennyire gyönyörűek?

Azt hinnénk, ismerjük Oidipusz történetét – de mit rejtenek valójában a sorok? Hamburg, Avignon és Sepsiszentgyörgy után most először Budapesten is bemutatják a brit származású drámaíró darabját. Martin Crimp bravúrosan értelmezi újra a régi thébai történetet a modern kori ember életének kulcskérdésein keresztül. Hogy tudjuk felgombolyítani életünk történetének fonalát? Mire emlékszünk? S kik vagyunk mi valójában? Crimp lírai nyelvhasználata erőteljes képi világot alkot a szépség és a tragikum ötvözésével – mindezt humorral fűszerezve. A történetben a szereplők saját életük nyitjára próbálnak rábukkanni a Szfinx fenyegető árnyékában. Hol van a ragyogó fény? Hol van a mozi?

 

Rendezte: Adam Ledger, brit rendező és színháztudós, a Birminghami Egyetem professzora

Rendezőasszisztens: Lajos Zsuzsanna, Szentgyörgyi Zselyke

Dramaturg és fordító: Molnár Napsugár, Bakos Apolka

Sugó: Székely Panna

Producer:  Gleason-Nagy Natália, Terdik Réka Éva

 

Időpont: szeptember 4., 5., 6., 19 óra 

Helyszín: 1088 Budapest, Szentkirályi utca 34., 502. terem

2025. szeptember 5. (péntek)

19:00–22:00

Színházi előadás:

Martin Crimp: A többit láttad már a moziban

„Milyen ölni… és miért vagyunk ennyire gyönyörűek?

Azt hinnénk, ismerjük Oidipusz történetét – de mit rejtenek valójában a sorok? Hamburg, Avignon és Sepsiszentgyörgy után most először Budapesten is bemutatják a brit származású drámaíró darabját. Martin Crimp bravúrosan értelmezi újra a régi thébai történetet a modern kori ember életének kulcskérdésein keresztül. Hogy tudjuk felgombolyítani életünk történetének fonalát? Mire emlékszünk? S kik vagyunk mi valójában? Crimp lírai nyelvhasználata erőteljes képi világot alkot a szépség és a tragikum ötvözésével – mindezt humorral fűszerezve. A történetben a szereplők saját életük nyitjára próbálnak rábukkanni a Szfinx fenyegető árnyékában. Hol van a ragyogó fény? Hol van a mozi?

 

Rendezte: Adam Ledger, brit rendező és színháztudós, a Birminghami Egyetem professzora

Rendezőasszisztens: Lajos Zsuzsanna, Szentgyörgyi Zselyke

Dramaturg és fordító: Molnár Napsugár, Bakos Apolka

Sugó: Székely Panna

Producer:  Gleason-Nagy Natália, Terdik Réka Éva

 

Időpont: szeptember 4., 5., 6., 19 óra 

Helyszín: 1088 Budapest, Szentkirályi utca 34., 502. terem

2025. szeptember 6. (szombat)

19:00–22:00

Színházi előadás:

Martin Crimp: A többit láttad már a moziban

„Milyen ölni… és miért vagyunk ennyire gyönyörűek?

Azt hinnénk, ismerjük Oidipusz történetét – de mit rejtenek valójában a sorok? Hamburg, Avignon és Sepsiszentgyörgy után most először Budapesten is bemutatják a brit származású drámaíró darabját. Martin Crimp bravúrosan értelmezi újra a régi thébai történetet a modern kori ember életének kulcskérdésein keresztül. Hogy tudjuk felgombolyítani életünk történetének fonalát? Mire emlékszünk? S kik vagyunk mi valójában? Crimp lírai nyelvhasználata erőteljes képi világot alkot a szépség és a tragikum ötvözésével – mindezt humorral fűszerezve. A történetben a szereplők saját életük nyitjára próbálnak rábukkanni a Szfinx fenyegető árnyékában. Hol van a ragyogó fény? Hol van a mozi?

 

Rendezte: Adam Ledger, brit rendező és színháztudós, a Birminghami Egyetem professzora

Rendezőasszisztens: Lajos Zsuzsanna, Szentgyörgyi Zselyke

Dramaturg és fordító: Molnár Napsugár, Bakos Apolka

Sugó: Székely Panna

Producer:  Gleason-Nagy Natália, Terdik Réka Éva

 

Időpont: szeptember 4., 5., 6., 19 óra 

Helyszín: 1088 Budapest, Szentkirályi utca 34., 502. terem

Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020