Filmoperatőr művész MA

Dr. Vecsernyés János

Balázs Béla-díjas operatőr, rendező, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektorhelyettese, a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet intézetvezetője, az SZFE docense

ZSIGMOND VILMOS MOZGÓKÉPMŰVÉSZETI INTÉZET

Kik az ideális jelöltek az operatőr szakra?

Az elkötelezettek. Az olyan elkötelezett embereket, akik kamerával kelnek, s fekszenek. Ez a fajta elkötelezettség már a felvételin világosan látszik, vagy nem látszik.

Milyen létszámmal indulnak az osztályok általában?

Hat-hét embert tudunk egy évfolyamba felvenni, s ez a kis létszám megköveteli tőlünk a tökéletes szűrést, a lehető legjobb jelölteket kell tudni kiválasztani. Nagyon fontos, hogy ne vagy ne nagyon hibázzunk a jelöltek kiválasztásában, mert ez a szak az ország legdrágább képzése. Meglepő, de drágább, mint az orvosi egyetem. Arra törekedünk, hogy akik bejutnak, azokból kiváló szakembereket- művészeket faragjunk. Épp ezért nem minden évben indul minden szak. Idén nem indult MA képzés, jövőre pedig a BA képzést nem indítjuk el. Azért muszáj ezt a szigorú tervet tartanunk, mert nem töltődik fel minden évben elegendő tehetséges jelölttel az input.

Milyen korosztályból kerülnek ki általában a felvett hallgatók?

Nem örökérvényű, mert mindig van egy-egy kivétel, de nagy általánosságban a 20-28 éves korosztály a befutó. A közvetlenül érettségi után lévő 18-19 éves fiatalok általában még nem elég érettek. Ehhez a képzéshez kell egyfajta világlátás, gondolkodás, megfigyelés, türelem, érettség. Az elején az elkötelezettséget legfontosabbként említettem. Nem véletlenül. Az elkötelezettség pedig érettség nélkül elképzelhetetlen. Szélesebb horizontra lesz szükség, és erre meg kell érni. Természetesen kivételek mindig vannak. Ha mindazt, amit az előbb felsoroltam tudja valaki 18-19 éves korában, az egészen biztosan nagy tehetség. Egy osztályban általában van egy nagyon tehetséges hallgató, egy erős középmezőny, akikből szintén kiváló szakemberek válnak majd, és egy-két ember, aki valószínűleg pályaelhagyó lesz. Fontos azzal szembenéznünk, hogy a filmezés bár speciális dolog, mégis ugyanolyan szakma, mint az asztalos szakma. Léteznek szép és nem szép asztalok, de az egészen biztos, hogy minden mesterműhelyből kikerülő asztalnak egyforma lábai vannak és nem billeg. Hogy ki lesz művész és ki lesz megbízható és profi szakember, az idővel kiderül. Szakmailag meg kell ágyaznunk, hogy későbbiekben lehessen belőle művészet. A segítségnyújtásban és az oktatásban természetesen nincs különbség. A különbség ott van, hogy ki, hogyan tud ezzel élni.

Mi a helyzet a rejtett adottságokkal? Az önbizalomra és a hitre gondolok elsősorban.

Mindkettő, amit említ elengedhetetlen. Ezeket kicsit nehezebb felmérni. Ismertem olyan remek adottságokkal megáldott hallgatókat, akiknél minden stimmelt, tehetségesek, okosak, jó ízléssel megáldottak voltak, de sem önbizalmuk, sem hitük nem volt. A kamerát és a lámpákat a forgatáson számos variációban lehet jól letenni. Ha valaki nem hisz abban, hogy amit csinálni akar, az jó, abból nem lesz filmes.

Milyen felvételi feladatsorra számíthatnak a felvételizők?

A BA-s felvételi esetében először egy tesztet kell kitölteni a fiataloknak. Ez egy összetett feladatsor, képekkel, szövegekkel. Akiknek nincs elegendő ismeretük például a művészettörténet vagy a filmtörténet terén, azok ezen a rostán valószínűleg nem jutnak tovább. Ez azért nagyon fontos, mert pontosan mérni lehet vele, hogy ki az a jelentkező, akit ez a szakma valóban érdekel, s ki az, akit nem.

Milyen arányban jutnak tovább a jelentkezők a következő rostára?

Általában a fele jut tovább. Pontosan negyven évvel ezelőtt vettek fel engem is, és ez a felvételi módszer már akkor is működött. A második rostán fotókkal érkeznek a fiatalok. A fotókból minden kiderül. Az is többek közt, hogy az illető az elmúlt négy évét folyamatosan fotózással töltötte, vagy csak három hete kezdte el.

Milyen technikai felszereltség áll rendelkezésre a képzésekhez?

A jó operatőr képzéshez elengedhetetlen, hogy az eszközök korszerűek legyenek. Abban a nagyon szerencsés helyzetben vagyunk, hogy nincs gyenge láncszem az eszközök között. Nemrég teljeskörű felújításon ment át a műterem, s készül az új műtermünk is, mely 6 méter belmagasságú, 250 négyzetméter területű lesz. Olyan ledfal áll majd a hallgatók rendelkezésére, amivel 3D-s hátteret lehet generálni.

Milyen szakok indulnak jövőre?

Jövőre induló BA képzések között van a vágó, a filmíró, a hangmester és a televíziós műsorkészítő szak. Az MA képzések közül pedig a rendező, az operatőr, valamint a látványtervező és a dokumentumfilm-rendező szakot indítjuk el.