Sára Balázs

Balázs Béla-díjas filmoperatőr, televíziós operatőr, filmrendező

ZSIGMOND VILMOS MOZGÓKÉPMŰVÉSZETI INTÉZET

Intézetünk legfőbb erőssége az, hogy erőteljesen gyakorlatorientált az oktatás. Újdonság a mozgókép szakon, hogy az operatőrök már a heti műtermi gyakorlatokban együtt dolgoznak a rendezőkkel és a hangmesterekkel, tehát közösen készítenek el egy rövid jelenetet, amit a forgatókönyvírók írnak meg.  Kialakulnak alkotóműhelyek, stábok. A lényeg az, hogy itt együtt dolgozik a rendező, az operatőr, az író, a vágó, a hangmester és a gyártásszervező. Mindenki a saját feladatát végzi, de közösen vizsgáznak, hat vizsgafilm elkészítésével.

Meg szeretném említeni Koltai Lajost, aki ugyan a rendezőket oktatja, de bejár operatőrórákra is a műterembe, és nagyon szívesen ad tanácsokat. Érdemes őt kérdezni, óriási dolog, hogy itt van velünk, mert a világ egyik legjobb operatőre tanít ezen az egyetemen. De mondhatnám András Ferencet, Hábermann Jenőt, Pap Ferencet, Novák Emilt, Vecsernyés Jánost, Soós Pétert, akik kitűnő rendező, producer és operatőr szakemberek. Itt van velünk Koncz Gabriella Balázs Béla-díjas vágó, vagy az ő társosztályvezetője, Komár István, aki egészen másfajta vágási metódust képvisel. A hangmestereket ifj. Erdélyi Gábor hangmérnök és Janca Ákos sounddesigner képzi. A filmíró dramaturgok tanárai Fonyódi Tibor, az NFI forgatókönyvfejlesztési igazgatója, és a dramaturg Szabó Csilla.

Hogy miért jó ebbe az intézménybe járni? Részben az oktatók, illetve az egyetem felszereltsége miatt. Nap mint nap olyan ARRI Alexa kamerákkal dolgoznak a hallgatók, illetve olyan eszközöket használnak, amikhez más egyetemekről komoly stúdióba kell kimenni, itt meg nap mint nap ezeket használják. Van két ARRI Alexa kameránk, valamint egy Red Monstro kameránk. Az egy óriási előrelépés a múlthoz képest, hogy a műterem is az intézet épületében van. Új AVID Media Composer vágószobák, Dolby Atmos keverés, DaVinci Resolve digitális utómunka-stúdió áll a hallgatók rendelkezésére.

Minél fiatalabb hallgatókat várunk. Szeressék a filmet, szeressék a mozgóképet, nagyon akarjanak filmet készíteni, ez legyen a vágyuk, ezzel ébredjenek és ezzel feküdjenek le, hogy rendezők, operatőrök, forgatókönyvírók, producerek, hangmérnökök, vágók vagy televíziós szakemberek szeretnének lenni. Legyenek nagyon elkötelezettek, legyenek olyan gondolataik, amikről úgy érzik, hogy azt filmben szeretnék megfogalmazni. Az sem baj, ha valaki még életében nem vett mozgóképfelvételre alkalmas eszközt a kezébe, legyen az mobil vagy legyen az bármilyen egyszerű kamera. Ha valaki nagyon jól fotózik és érdekli ez a hivatás, akkor feltétlen javaslom, hogy jelentkezzen, már csak azért is, mert akkor saját magát is megméretteti a többiekkel szemben.

Én 1982-től 86-ig jártam ide, tehát 40 évvel ezelőtt felvételiztem. Az volt a nagy szerencsém, hogy Illés György és Koltai Lajos osztályába jártam. Az egy hőskor volt még. Akkor még csak rendező, operatőr és vágó szak volt, illetve akkor már volt egy televíziós adás rendező-kameraman osztály. 30-an, 40-en voltunk az egész intézetben, akkor még nem intézetnek, hanem film tanszaknak hívták. Mondhatni több tanárunk volt, mint hallgató, és olyan óriás tanáregyéniségek voltak, mint Szöllősi Éva, Fövényné, Poszler György.

Ezek mind-mind nagyon szép és jó emlékek, és mai napig próbálom a mostani oktatásban felidézni, hogy én akkor mit kaptam ettől a főiskolától, az egyetemtől, és próbálok visszatérni azokhoz a módszerekhez. Nyilván más-más eszközökkel és más módon, mert a világ azóta sokat változott, de az a fajta pedagógia, ahogy nekünk átadta a szakmát Illés György és Koltai Lajos, azt próbálom most én is továbbadni a hallgatóknak, illetve azt a több mint három évtizedes szakmai gyakorlatot, szakmai múltat, ami a hátam mögött van.