„A színész mint vehiculum” – az SZFE-n tartott előadást Valère Novarina

Hegyi Dániel Tibor
május 27., kedd 09:38
Share

A francia színházi rendező, költő, festő és drámaíró, Valère Novarina látogatott el május 5-én a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájába az intézmény felkérésére. A neves kortárs képzőművész ezúttal a színház és festészet viszonyáról tartott előadást a jelenlévő érdeklődőknek.

A színházi munkáin keresztül számos magyar vonatkozással is rendelkező Valère Novarina látogatott el május 5-én egyetemünk Doktori Iskolájába, hogy előadást tartson hallgatóinknak – az alkotói gyakorlatát meghatározó – színház és festészet kölcsönhatásáról. A szakmai beszélgetéssel is egybekötött, franciául tartott prezentációt az SZFE rektora és egyben az alkotó nemzetközi viszonylatban legnagyobb kutatója, prof. dr. Sepsi Enikő tolmácsolta magyarra, aki korábban egy magyar és egy angolnyelvű monográfiában is behatóan elemezte már Novarina színházi munkáit. A Routledge-nél 2021-ben megjelent Poetic Images, Presence and the Theater of Kenotic Rituals című kötet a rendező költői képekkel, képzőművészeti alkotásaival is összefüggésben vizsgálta a mester színházi műveit.

Novarina életműve az emberi bálványok lerombolását és az emberi beszéd mélyrétegeit taglalja, így írásaiban sokat beszél azokról a festményekről, amelyek előbb szétszedték, majd újra összerakták az emberi arcot. Az új francia bibliafordításban is tevékenyen közreműködő Novarina művészete, bár alapvetően a keresztény gondolkodásban gyökeredzik, „sokat olvasta a genfi egyetem svájci sinológusának, Jean-François Billeter-nek a műveit. E professzor könyvein keresztül ismerte meg a taoizmust és a kínai írást. […] Csuang Ce gondolatait, aki nagy hatással volt az életműre.” (Sepsi Enikő: Kép és jelenlét, 106.). Ilyen módon a rituális színház nagy elődeihez, például Grotowskihoz hasonlóan Novarina is gazdagon merít a távol-keleti (színházi) hagyományokból.

Novarina koncepcióját részben (templom)építész apja gondolkodásmódját is követve alakította ki, aki mindig azt hangsúlyozta: a ritmus vagy szituáció mindig fontosabb, mint maga a lény, akit megfestünk. Novarina erre példaként A vörös eredet (Origine rouge) című előadást hozta fel, amelyet társulatával több országban is bemutattak, így többek között Moszkvában is. Ott azt kérdezték tőle, hogy az alkotás politikai darab-e, Jeruzsálemben pedig azt, hogy a mű áldozatiságát hangsúlyozza-e? Mindegyik esetben igennel válaszolt, ezzel hangsúlyozva, hogy az értelmezés a mindenkori kontextustól függ, illetve annak függvényében változhat.

Ugyanez az elv határozza meg az alkotó színészvezetését is: többször azt az instrukciót adta színészeinek, hogy mindig a saját jelenetüket építsék fel az adott szövegrész, illetve jelenet köré. Többször előfordult ugyanis, hogy akadtak olyan mondatok, amelyeket nem tudtak értelmezni a színészei. Előadása során Novarina a Képzeletbeli operett című darabja 17 évvel ezelőtti debreceni bemutatóját hozta fel példaként, melynek próbafolyamata során Ráckevei Annának egy ponton nehézsége akadt az egyik részlet megformálásával. Az alkotó ekkor egy szituációt kreált a szöveg köré, hogy ezáltal segítse elő annak értelmezését. Az előadás Debrecen után jelentős nemzetközi elismertségre is szert tett; többek között nagy sikerrel mutatták be a párizsi Odéonban is.

A Képzeletbeli operett magyarországi bemutatójával kapcsolatban az alkotó azt vallotta a színészvezetés kérdéséről, hogy a színészeknek mindig a saját testükkel kell megérezniük (és nem pusztán megérteniük) az előadást. Ennek az útnak elérése érdekében – ahogy fogalmaz – Novarina bizonyos értelemben mindig „az ellenség oldalán áll”.

Kapcsolódva Artaud, Grotowski, Barba (stb.) rituális színházának hagyományához, koncepciója szerint a színész vehiculumként, vagyis eszközként írható le, aki valamely megtisztulási folyamat megvalósítása érdekében önkiüresítő állapotba kerül. (Ezt a megközelítést érdemes Grotowski üres edény fogalmával párhuzamosan kezelni, aki ezzel a szóhasználattal illeti a színész testét. Ugyanehhez a fogalomhoz kötődnek Sepsi Enikő a kenotikus színház terén végzett kutatásai, amelynek elméleti kereteit már a Poetic Images magyar nyelven íródott közvetlen előzményében, a Kép és jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában című monográfiában is kidolgozta, illetve bemutatta.)

Novarina speciális utat javasol a szerepfelvételhez – ezek az elképzelései pedig színészvezetésének módját is meghatározzák. Színészeinek is rendszerint azt az instrukciót adja, miszerint hozzávetőleg 5 évig szükséges érlelniük egy szerepet. A színházi alkotó ugyanis – kapcsolódva az ortodoxok felfogásához, akik ekként fogják fel magát Krisztust is –, mindent energiaként képzel el. Képzőművészi tevékenységét is ebben a szellemben végzi, amelynek illusztrálásaként egy rövid videórészletet mutatott. Ezen a külső szemlélő számára is jól láthatóan mutatja be jellegzetes gesztusait: rendszerint valamilyen impulzív lendülettel rajzol, mert az a célja, hogy az adott mozdulat egyfajta energiából gyökerezzen.

Valère-t fia, Virgile Novarina is elkísérte apja budapesti látogatására. Virgile eredetileg nem művésznek készült: matematika- és fizikatanulmányok után kezdte vizsgálni az emberi alvás kérdéseit saját tapasztalatai – azon keresztül pedig írásai, rajzai, fényképei és (dokumentum)filmjei – segítségével. Ehhez kapcsolódó performanszai esettanulmányokként írhatók le, amelyek során nyilvánosan alszik – időnként plázákban, sőt boltok kirakataiban is. Későbbi találkozása Walid Breidi digitális művésszel olyan projektek felé is megnyitotta számára az irányt, amelyek már agyhullámokat, interaktivitást és más digitális kifejezésformákat is magukba foglalnak. Virgile álom- és alváskutatásai, nyilvános terekben rendezett performanszai nagy érdeklődést váltottak ki a hallgatóságból. Virgile gyakran együtt dolgozik édesapjával is: bizonyos esetekben például a színházi alkotó előadásainak filmezésében működött közre.

Egyéb hírek

SZFE-s hallgatók a Cannes-i Filmfesztiválon

A Cannes-i Filmfesztivál a világ legismertebb és legnagyobb presztízsértékkel bíró fesztiválja, melyet minden év májusának második felében tartanak Cannes-ban. A fődíjért, az Arany Pálmáért versenyző filmek vetítésének legfőbb helyszíne a Croisette körúton fekvő Fesztivál- és Kongresszusi Palota. Idén az SZFE 25 diákja utazott ki a programra; közülük két televíziós műsorkészítő szakos hallgatónkkal, az elsőéves Hegedüs Katával és a másodéves Simon Eszterrel beszélgettünk az élményeikről.

Meghívó Liszka Tamás DLA disszertációjának nyilvános védésére

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Liszka Tamás DLA disszertációjának nyilvános védésére.

Franco Nero Veszprémbe látogatott

Franco Nero érkezett Magyarországra az SZFE osztályvezető oktatója, Oberfrank Pál által vezetett Veszprémi Petőfi Színház meghívására. Az olasz világsztár élete során eddig 250 filmben vállalt szerepet, melyeknek műfaji sokszínűsége elképesztő: az alkotások között ugyanúgy vannak művészfilmek, mint politikai krimik, spagetti-westernek és történelmi tablók. Az életmű ez utóbbi kategóriába sorolható darabjai közül ráadásul a legjelentősebbek közé tartozik a magyar Julianus barát, a Honfoglalás és a Sacra Corona is. Franco Nero volt már magyar, lengyel és orosz; több mint harminc eltérő nemzet hőseit keltette életre a filmvásznon.

Két hónap egy különleges szigeten a Pannónia Ösztöndíjprogram jóvoltából

Ács Vanessza, az SZFE harmadéves televíziós műsorszerkesztő hallgatója a Pannónia Ösztöndíjprogram keretén belül két hónapot töltött egy különleges szigeten, ahol mind szakmailag, mind emberileg sokat fejlődött.

SZFE-s előadások az OSZT programjában

Az Országos Színházi Találkozó, amely a magyar színházi élet egyik legfontosabb ünnepe, idén is sokszínű és izgalmas előadásokkal várja a közönséget. A találkozón a Színház- és Filmművészeti Egyetem is képviselteti magát. Június 12-én a Spoon River-i holtak, június 16-án pedig a Parasztopera látható majd az OSZT Off programjában.

Besúgók, hisztérikák és jazz - interjú Regős Simon végzős rendező hallgatónkkal

„Egyszerűen nem vesszük észre, hogy a múlt mennyire körbelengi ezt az országot és nem tudjuk elengedni, nem tudunk továbblépni. Fel kell ismernünk, hogy vannak olyan dolgok, amikről beszélnünk kell” – ötödéves fizikai színházrendező hallgatónk, Regős Simon nem félt családja legintimebb történeteit színre vinni, egyfajta korlenyomatot is adva a második világháború utáni évtizedekről. A Hisztéria üzenőfüzete-t még júniusban is elcsíphetjük a Bethlen Téri Színházban.

„A siker ne sodorjon el, hanem irányt mutasson” – Domokos Éva Lili útja a Pokoli rokonokig

Domokos Éva Lili, a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves színművészhallgatója egy különleges lehetőséggel indította pályáját: szerepet kapott a nagy sikerű Pokoli rokonok című sorozatban. Az egyetemi kurzustól a castingon át a forgatás élményeiig, majd a színházi és filmes felkérésekig tartó út nemcsak szakmai áttörést hozott számára, hanem önismereti fordulóponttá is vált.

Meghirdették az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program 2025 pályázatait

A Kulturális és Innovációs Minisztérium az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program (EKÖP) keretében a 2025/2026-os tanévben is meghirdette a Felsőoktatási Hallgatói Kutatói Ösztöndíj Pályázatokat. A pályázatokat kizárólag elektronikus úton, az ekop@szfe.hu  e-mail címre megküldve lehet benyújtani 2025. június 6-án 12:00 óráig.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020