„A színész mint vehiculum” – az SZFE-n tartott előadást Valère Novarina

Hegyi Dániel Tibor
május 27., kedd 09:38
Share

A francia színházi rendező, költő, festő és drámaíró, Valère Novarina látogatott el május 5-én a Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolájába az intézmény felkérésére. A neves kortárs képzőművész ezúttal a színház és festészet viszonyáról tartott előadást a jelenlévő érdeklődőknek.

A színházi munkáin keresztül számos magyar vonatkozással is rendelkező Valère Novarina látogatott el május 5-én egyetemünk Doktori Iskolájába, hogy előadást tartson hallgatóinknak – az alkotói gyakorlatát meghatározó – színház és festészet kölcsönhatásáról. A szakmai beszélgetéssel is egybekötött, franciául tartott prezentációt az SZFE rektora és egyben az alkotó nemzetközi viszonylatban legnagyobb kutatója, prof. dr. Sepsi Enikő tolmácsolta magyarra, aki korábban egy magyar és egy angolnyelvű monográfiában is behatóan elemezte már Novarina színházi munkáit. A Routledge-nél 2021-ben megjelent Poetic Images, Presence and the Theater of Kenotic Rituals című kötet a rendező költői képekkel, képzőművészeti alkotásaival is összefüggésben vizsgálta a mester színházi műveit.

Novarina életműve az emberi bálványok lerombolását és az emberi beszéd mélyrétegeit taglalja, így írásaiban sokat beszél azokról a festményekről, amelyek előbb szétszedték, majd újra összerakták az emberi arcot. Az új francia bibliafordításban is tevékenyen közreműködő Novarina művészete, bár alapvetően a keresztény gondolkodásban gyökeredzik, „sokat olvasta a genfi egyetem svájci sinológusának, Jean-François Billeter-nek a műveit. E professzor könyvein keresztül ismerte meg a taoizmust és a kínai írást. […] Csuang Ce gondolatait, aki nagy hatással volt az életműre.” (Sepsi Enikő: Kép és jelenlét, 106.). Ilyen módon a rituális színház nagy elődeihez, például Grotowskihoz hasonlóan Novarina is gazdagon merít a távol-keleti (színházi) hagyományokból.

Novarina koncepcióját részben (templom)építész apja gondolkodásmódját is követve alakította ki, aki mindig azt hangsúlyozta: a ritmus vagy szituáció mindig fontosabb, mint maga a lény, akit megfestünk. Novarina erre példaként A vörös eredet (Origine rouge) című előadást hozta fel, amelyet társulatával több országban is bemutattak, így többek között Moszkvában is. Ott azt kérdezték tőle, hogy az alkotás politikai darab-e, Jeruzsálemben pedig azt, hogy a mű áldozatiságát hangsúlyozza-e? Mindegyik esetben igennel válaszolt, ezzel hangsúlyozva, hogy az értelmezés a mindenkori kontextustól függ, illetve annak függvényében változhat.

Ugyanez az elv határozza meg az alkotó színészvezetését is: többször azt az instrukciót adta színészeinek, hogy mindig a saját jelenetüket építsék fel az adott szövegrész, illetve jelenet köré. Többször előfordult ugyanis, hogy akadtak olyan mondatok, amelyeket nem tudtak értelmezni a színészei. Előadása során Novarina a Képzeletbeli operett című darabja 17 évvel ezelőtti debreceni bemutatóját hozta fel példaként, melynek próbafolyamata során Ráckevei Annának egy ponton nehézsége akadt az egyik részlet megformálásával. Az alkotó ekkor egy szituációt kreált a szöveg köré, hogy ezáltal segítse elő annak értelmezését. Az előadás Debrecen után jelentős nemzetközi elismertségre is szert tett; többek között nagy sikerrel mutatták be a párizsi Odéonban is.

A Képzeletbeli operett magyarországi bemutatójával kapcsolatban az alkotó azt vallotta a színészvezetés kérdéséről, hogy a színészeknek mindig a saját testükkel kell megérezniük (és nem pusztán megérteniük) az előadást. Ennek az útnak elérése érdekében – ahogy fogalmaz – Novarina bizonyos értelemben mindig „az ellenség oldalán áll”.

Kapcsolódva Artaud, Grotowski, Barba (stb.) rituális színházának hagyományához, koncepciója szerint a színész vehiculumként, vagyis eszközként írható le, aki valamely megtisztulási folyamat megvalósítása érdekében önkiüresítő állapotba kerül. (Ezt a megközelítést érdemes Grotowski üres edény fogalmával párhuzamosan kezelni, aki ezzel a szóhasználattal illeti a színész testét. Ugyanehhez a fogalomhoz kötődnek Sepsi Enikő a kenotikus színház terén végzett kutatásai, amelynek elméleti kereteit már a Poetic Images magyar nyelven íródott közvetlen előzményében, a Kép és jelenlét, kenózis a kortárs francia költészetben és Valère Novarina színházában című monográfiában is kidolgozta, illetve bemutatta.)

Novarina speciális utat javasol a szerepfelvételhez – ezek az elképzelései pedig színészvezetésének módját is meghatározzák. Színészeinek is rendszerint azt az instrukciót adja, miszerint hozzávetőleg 5 évig szükséges érlelniük egy szerepet. A színházi alkotó ugyanis – kapcsolódva az ortodoxok felfogásához, akik ekként fogják fel magát Krisztust is –, mindent energiaként képzel el. Képzőművészi tevékenységét is ebben a szellemben végzi, amelynek illusztrálásaként egy rövid videórészletet mutatott. Ezen a külső szemlélő számára is jól láthatóan mutatja be jellegzetes gesztusait: rendszerint valamilyen impulzív lendülettel rajzol, mert az a célja, hogy az adott mozdulat egyfajta energiából gyökerezzen.

Valère-t fia, Virgile Novarina is elkísérte apja budapesti látogatására. Virgile eredetileg nem művésznek készült: matematika- és fizikatanulmányok után kezdte vizsgálni az emberi alvás kérdéseit saját tapasztalatai – azon keresztül pedig írásai, rajzai, fényképei és (dokumentum)filmjei – segítségével. Ehhez kapcsolódó performanszai esettanulmányokként írhatók le, amelyek során nyilvánosan alszik – időnként plázákban, sőt boltok kirakataiban is. Későbbi találkozása Walid Breidi digitális művésszel olyan projektek felé is megnyitotta számára az irányt, amelyek már agyhullámokat, interaktivitást és más digitális kifejezésformákat is magukba foglalnak. Virgile álom- és alváskutatásai, nyilvános terekben rendezett performanszai nagy érdeklődést váltottak ki a hallgatóságból. Virgile gyakran együtt dolgozik édesapjával is: bizonyos esetekben például a színházi alkotó előadásainak filmezésében működött közre.

Egyéb hírek

Öt művészeti egyetem ünnepelt közös gálán a Müpában

Október 12-én a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében közös gálaműsor keretében ünnepelte alapítása évfordulóját a Színház- és Filmművészeti, a Liszt Ferenc Zeneművészeti, a Moholy-Nagy Művészeti és a Magyar Táncművészeti Egyetem.

Az SZFE-n tart mesterkurzust Antal Nimród filmrendező

A Színház- és Filmművészeti Egyetem szervezésében Antal Nimród, magyar származású amerikai filmrendező tart exkluzív mesterkurzust 2025. október 10-én pénteken a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben.

TDK 2025/2027

Idén ismét lehet jelentkezni Egyetemünk Tudományos Diákkörének munkájába, ahová minden osztatlan és osztott BA, illetve MA képzésben tanuló, beiratkozott hallgatónk csatlakozhat. A diákköri munka lehetőséget kínál mindazoknak az egyénileg vagy csoportban dolgozó diákunknak, akik a következő két tanévben „nem tantervi feladat, nem vizsgafeladat” keretei között szeretnének egyetemi, intézeti és témavezetői támogatással művészeti és/vagy tudományos projekteket létrehozni – a számukra legizgalmasabb témában és formában. A TDK részletes felhívása az alábbiakban olvasható.

SZFE szakmai gyakorlatok – Minden infó egy helyen!

A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!

SZFE-s rendező nyert a világ legrangosabb autós filmfesztiválján

Varga Sébastien, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) nemrég végzett second unit rendező szakos hallgatója elnyerte a Nemzetközi Motor Filmdíj – Legjobb Diákfilm elismerését.

Lediplomázott az első second unit rendező évfolyam az SZFE-n

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetem: október 1-én, kedden bemutatkoztak diplomafilmjeikkel az Urániában a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben végzett első second unit rendező évfolyam hallgatói. A Magyarországon, sőt a régióban is egyedülálló képzést Gulyás Buda Balázs Béla-díjas operatőr, a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjas alkotója vezette, mellette Pirock Gábor, a hazai és nemzetközi kaszkadőr- és akciófilm-szakma kiemelkedő alakja is osztályvezetőként tevékenykedett.

„A mesterek előtt meg kell hajolni” – Ariane Mnouchkine Napszínháza az SZFE Könyvek sorozatban

Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.

Bemutatták filmjeiket az SZFE első second unit akciórendezői

Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020