„Hogyan éri el a rendező és a társulat a kollektív tudást, hogy képes legyen létrehozni az előadást?” – Interjú Adam J. Ledger professzorral

2024 szeptember 18., szerda 15:31.
Share

Adam J. Ledger rendező, a Birminghami Egyetem oktatója, a színháztudomány és az előadó-művészetek professzora Budapesten tartott előadásokat a Színház- és Filmművészeti Egyetem vendégeként. A professzorral készült interjúnkban olyan kérdésekre kerestük a választ, hogy milyen szempontok alapján vizsgálja a rendező munkáját egy próbafolyamatban, hogyan építhető be egy aktuális téma egy színházi előadásba és nem utolsó sorban: mit tanácsol a fiatal alkotóknak?

Mi a benyomása, mennyiben hasonlít és mennyiben tér el egymástól az angol és a magyarszínházi képzés a felsőoktatásban?

Kezdem a különbségekkel. Fantasztikus dolognak tartom, hogy ötéves képzésben vehetnek részt a hallgatók a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, ami ráadásul államilag támogatott. Nálunk is van mesterképzés, de nagyon sok hallgató küzd finanszírozási problémával – ez tehát egy óriási különbség. A másik fontos eltérés, hogy itt Magyarországon sokkal kiforrottabb a rendezői program, mint nálunk. Az Egyesült Királyságban a rendezővé válás útját homályosabbnak látom. A harmadik különbség, hogy erős és hasznos átfedés van a színházi és filmes szektor, valamint az egyetemi képzés között. Hasonlóság lehet viszont a két képzésben, hogy soha nincs elég idő és hely, vagy terem, de ez valahol teljesen érthető.

Jelenleg mik a fő kutatási területei?

Jelenleg a kortárs rendezés a fő kutatási területem. Érdekes módon – tudtommal – nem létezett olyan könyv, amely kizárólag a kortárs rendezőkkel foglalkozott volna, ezért írtam erről egy –véleményem szerint – hiánypótló könyvet 2019-ben The Director and Directing: Craft, Process and Aesthetic in Contemporary Theatre (A rendező és rendezés: mesterség, folyamat és esztétika a kortárs színházban) címmel. A másik terület a színészi munkáról szól. Ez a munkafolyamat vezetett vissza az eredeti foglalkozásomhoz, a színjátszáshoz, hiszen csak ezután lettem rendező és egyetemi tanár – így teljes a kör. Fontos terület még a laboratóriumi színházi munka, amely Eugenio Barba munkássága iránti érdeklődésemből gyökeredzik. Barba még jelenleg, 88 évesen is egy Hamlet produkciót próbál; neki köszönhetem, hogy most itt vagyok.

Milyen szempontok alapján vizsgálja a rendező munkáját egy próbafolyamatban?

Két módszerem van, az egyiknél mindenképpen a próbán kell lennem. Sok időm telik azzal, hogy mások próbafolyamatára bejussak, ami egyfajta terepmunka. Mint tudja, a legtöbb tanulmány az előadással, a végtermékkel foglalkozik, de engem inkább az érdekel, hogy jutunk el oda, mi a folyamat. Próbálom elméleti keretbe foglalni az alkotás és befogadás folyamatát. Ez a kognitív tudomány és elmélet felé terelt, amely azzal foglalkozik, hogyan tudnánk megmagyarázni az érzékelést és az agyműködést. Ennek vannak határai, viszont szeretném megtalálni a kulcsát annak, hogy mi történik ebben a folyamatban.

Ön arról értekezik, hogy a „készség” nem objektív dolog, hanem időben és térben jön létre, emiatt pedig döntően interszubjektív és kollektív jelenség. Milyen tapasztalatok alapján jutott erre a megállapításra?

Ez az én előfeltételezésem volt, amiből kiindultam. A kérdés, hogy miként definiáljuk a „készséget”. Először is minél szélesebben kinyitnám ezt a fogalmat. A „készség” kapcsán gondolhatunk technikára, adottságokra, szakmára, tudásra. Például egy jó énekhang, vagy adottság az énekléshez már megvan a próba előtt is az előadónál, mégsem biztos, hogy adott helyzetben jó teljesítményt nyújt. A dalt, az előadást próbálni kell, melynek során a már meglévő szakmai tudást és személyes képességeket az énekes összehangolja a feladattal. Úgy kezdtem felfogni a „készséget”, mint tranzakciót, mely a próba során történik. De hogyan történik ez? Hogyan éri el a rendező és a társulat a kollektív tudást, hogy képes legyen létrehozni az előadást? Ez egy szubjektív dolog, aminek térben és időben egyszerre kell létrejönnie. Színházat egyedül nem lehet csinálni. Még az egyszemélyes színháznak is szüksége van íróra, rendezőre, közönségre. Emiatt mindig történik tranzakció is. Ez a gondolat visszanyúlik Peter Brook Az üres tér című könyvéhez. A kognitív elméletek egyre jobban kezdik alátámasztani, hogy a környezetünk is képes minket közvetlen érzelmi tapasztalásokhoz eljuttatni.

Megfigyelései alapján mit gondol arról, hogy min múlik egy próbafolyamat, illetve egy előadás sikere, vagy éppen sikertelensége?

Min múlik? A varázslaton, a mágián. Először is azt gondolom, hogy nem létezik teljes kudarc. Ha egy előadás megtörténik, máris elért valamit. Lehet, hogy nem jó, de mindenképpen lehet konstruktív és előremutató. Mitől lesz jó egy előadás? A rendező szemszögéből nézve azt mondanám, hogy a szereposztás nagyon-nagyon fontos. Megfelelő emberekre van szükség, akikkel jól lehet együtt dolgozni, sokszor jobban is, mint megfelelő színészekre.

Művészeti vezető a The Bone Ensemble nevű társulatnál, ahol fontos, az egész jelenkori társadalmat érintő problémákkal foglalkoznak. Mit gondol, hogyan építhető be egy aktuális téma egy színházi előadásba? Milyen hatással lehetnek a fiatalokra?

A társulatommal fiataloknak, családoknak készítünk előadásokat. Úgy gondoljuk, hogy a nehezebb témák is megállják a helyüket a színpadon. Például színpadra állítottunk egy történetet a klímaváltozásról. Ennek a középpontjában egy fiatal lány áll, aki ki akarja deríteni, miért olvadt el családja otthona, az iglujuk. A lány tragédiáján keresztül közel kerülhetünk a valódi, mindenkit érintő problémához, a környezetszennyezés súlyosságához. A mi előadásaink többnyire interaktívak. Itt például a közönség úgy tud segíteni új otthont találni a főszereplőnek, hogy felállnak a helyükről, és együtt megváltoztatják a díszletet. Úgy gondolom, nem csak be lehet, hanem be is kell ágyazni ezeket a nehéz témákat a színházi előadásokba és csupán jó eszközökre van szükség a fal áttöréséhez.

Mit tanácsol a fiatal alkotóknak? Milyen témákkal érdemes foglalkozniuk?

Az alapvető tanácsom, hogy szerezzenek barátokat, szövetségeseket, akikben megbíznak, akikkel szívesen dolgoznak együtt. Témák tekintetében olyat válasszanak, ami igazán motiválja őket. Ezeknek nem kell véresen komolynak lennie, de tudnunk kell, miért csináljuk. Lehet, hogy valamivel azért foglalkozunk, mert vicces, vagy szórakoztató, és ez rendben is van, azt viszont csináljuk jól. A formának pedig a célt kell szolgálnia: olyat kell választanunk, ami leginkább illik ahhoz, amit csinálni szeretnénk. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy ne korlátozzuk magunkat egy formanyelvre, mert fennáll a veszélye, különösen rendezőként, hogy az ember ismételni fogja önmagát. Érdemes mindig kritikusan szemlélni azt, amin dolgozunk. Eugenio Barba szerint egy próbafolyamat alatt célszerű olyan váratlan helyzetekbe kerülni, ami arra kényszerít, hogy változtassunk.

Végezetül, hogy érezte magát az egyetemünkön?

Nagyon jól. Új és egyben ismerős érzés. Szeretek filmesek, színházasok között lenni. Otthon hasonló kihívásokkal nézünk szembe, mint ti itt. Úgy érzem, a Színház- és Filmművészeti Egyetem most a változás, az erő és a megújulás helye. Kívánom ehhez a legjobbakat. Köszönöm a meghívást!

Egyéb hírek

Az SZFE-n tart mesterkurzust Antal Nimród filmrendező

A Színház- és Filmművészeti Egyetem szervezésében Antal Nimród, magyar származású amerikai filmrendező tart exkluzív mesterkurzust 2025. október 10-én pénteken a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben.

TDK 2025/2027

Idén ismét lehet jelentkezni Egyetemünk Tudományos Diákkörének munkájába, ahová minden osztatlan és osztott BA, illetve MA képzésben tanuló, beiratkozott hallgatónk csatlakozhat. A diákköri munka lehetőséget kínál mindazoknak az egyénileg vagy csoportban dolgozó diákunknak, akik a következő két tanévben „nem tantervi feladat, nem vizsgafeladat” keretei között szeretnének egyetemi, intézeti és témavezetői támogatással művészeti és/vagy tudományos projekteket létrehozni – a számukra legizgalmasabb témában és formában. A TDK részletes felhívása az alábbiakban olvasható.

SZFE szakmai gyakorlatok – Minden infó egy helyen!

A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!

SZFE-s rendező nyert a világ legrangosabb autós filmfesztiválján

Varga Sébastien, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) nemrég végzett second unit rendező szakos hallgatója elnyerte a Nemzetközi Motor Filmdíj – Legjobb Diákfilm elismerését.

Lediplomázott az első second unit rendező évfolyam az SZFE-n

Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetem: október 1-én, kedden bemutatkoztak diplomafilmjeikkel az Urániában a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben végzett első second unit rendező évfolyam hallgatói. A Magyarországon, sőt a régióban is egyedülálló képzést Gulyás Buda Balázs Béla-díjas operatőr, a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjas alkotója vezette, mellette Pirock Gábor, a hazai és nemzetközi kaszkadőr- és akciófilm-szakma kiemelkedő alakja is osztályvezetőként tevékenykedett.

„A mesterek előtt meg kell hajolni” – Ariane Mnouchkine Napszínháza az SZFE Könyvek sorozatban

Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.

Bemutatták filmjeiket az SZFE első second unit akciórendezői

Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.

„Nagyon inspiráló mesterszakosokat tanítani” – bemutatkozik Esztergályos Krisztina, az elsőéves forgatókönyvírók osztályvezetője

Szülei neki mutatták meg először aktuális filmjük forgatókönyvét. Ahogy egy barátnője viccelődött vele, náluk a család nem ebédet csinál együtt, hanem filmet. Esztergályos Krisztina mégis inkább angol szakra ment, majd végül őt is utolérte a családi karma: rendező lett, majd forgatókönyvíró. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal vele beszélgettünk.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020