Az SZFE ismét megrendezte az Alkotóműhelyek Hetét a tavaszi félév első hetében, ami a közös élmények mellett számos lehetőséget kínált hallgatóinknak arra, hogy bepillantást nyerhessenek más intézetek és szakok képzéseibe is. Szakmai előadások, gyakorlati foglalkozások, mesterkurzusok és egy könyvbemutató is gazdagították az ötnapos programot.
Hétfőn rögtön egy könnyednek tűnő, de valójában nagyon szigorú műfaj, a komédia rejtelmeibe nyerhettek hallgatóink bepillantást Szabó Borbála előadásán. 13 órától három párhuzamosan futó előadás közül választhattak az érdeklődők. Papp Márta a magyar nyelv ritmusa és a beszéd tempója közötti összefüggést vizsgálta. Bodor Zoltán mentálhigiénés segítő a fókuszmódszert mutatta be, Kolozsi László pedig a nézői kíváncsiság felébresztésének a krimi műfajában alkalmazott módszereiről tartott előadást. Deák-Sárosi László A háromszólamú vers – Új magyar verstan című könyvét és hangzó (!) Példatárát mutatta be, a nap utolsó előadását pedig Stőhr Lóránt tartotta, aki azt a kérdést járta körül, hogy filmre lehet-e vinni a halált.
Az Alkotóműhelyek Hetének programjain ezúttal is szép számmal vettek részt hallgatóink.
Kedden Komár István előadása nyitotta a napot, amelyben A kutya éji dalán, a Szürkületen, a Szegénylegényeken és a Mephistón keresztül vizsgálta a karakterek, az identitás, a függőség és a félelem témáit. Baska Barbara kétszer is megtartotta A film mint a kép reinkarnációja című kurzusát, Grezsa Ferenc pedig két különböző témát járt körül. 13 órától interaktív műhelymunka keretében mutatta be önazonosságunk fejlődését, 15 órától pedig a mentálhigiénés tanácsadás mibenléte került a középpontba. Murai András előadása a legnézettebb magyar filmek titkait kutatta, a nap zárásaként pedig a szakkollégium hallgatói mutatkoztak be olyan témákkal, mint a mesterséges intelligencia, TDK pályamunkáik és a kollégiumban zajló projektek. Emellett az aulában megtekinthető volt Krulik Marcell különleges kamerákat is felvonultató kiállítása.
Teltházas érdeklődés mellett zajlott le az SZFE Könyvek első két kötetének felolvasószínházzal egybekötött bemutatója február 12-én az Alkotóműhelyek Hetének keretében. A rendezvényen prof. dr. Kocziszky Éva legújabb művét, az Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötetet, valamint az Örkény István drámaírói ösztöndíj nyertes pályamunkáiból összeállított antológiát ismerhették meg a részvevők a Bajor Gizi Színészmúzeumban.
Az SZFE könyvek páros kötetbemutatóján megtelt érdeklődőkkel a Bajor Gizi Színészmúzeum. Fotó: OSZMI
Csütörtökön Uhl Gabriella előadása nyújtott betekintést Wes Anderson erősen képzőművészet és gyűjtői szenvedély vezérelte fantáziájának világába. Ezután Kiss Csaba Shakespeare Othellójának gyilkossági jelenetét járta körül a koncepciók, fordítások, filmrészletek és magyar színházi előadások alapján.
Szekeres Csaba az interaktív filmírás világába kalauzolta az érdeklődőket, Nagybaczoni Katalin pedig az vizsgálta, van-e helye a zenés színházban a legnagyobb színházi iskolák eszméinek és gyakorlatának. A nap utolsó előadását Barlay Tamás, Moys Zoltán és Tari János tartotta meg közösen, a téma pedig a dokumentumfilmek forgatása volt rendkívüli helyzetekben.
A pénteki nap helyszíne a Rákóczi út 21. tornaterme volt. 11 órától Gleason-Nagy Natália és Smid Róbert tartott Laboratory Shakespeare címmel angol nyelvű, felolvasószínházzal kiegészített előadást a Szentivánéji álom és A vihar szövegeire alapozva. 15 órától Szilágyi Bálint vezetésével egy Bach-performanszt láthattak az érdeklődők. A másodéves prózai rendező és dramaturg szakos hallgatók a híres BWV 1007. jegyzékszámú csellószvit első tételét formálták szöveggé az első félév folyamán. A performansz során ezeket a szövegeket olvasták fel élő zenei kíséret mellett az elsőéves drámajátékos- és drámainstruktor-hallgatók.
Az Alkotóműhelyek Hete ezúttal is változatos programsorozatot kínált a hallgatóknak. Az ötnapos esemény nem csupán az egyes intézetek képzéseinek megismerésére kínált lehetőséget, hanem teret adott a különböző szakokon tanuló hallgatók közös gondolkodására, valamint a művészeti folyamatok mélyebb megértésére és felfedezésére is.
Robert Capa nevét a legtöbben ismerjük. Rengeteg kalandos történet, önellentmondásos életrajzi adatok, mendemondák övezik a 20. század egyik legjelentősebb fotósának nevét. De vajon ki volt az ember a fotók és a felépített brand mögött? Ki volt Friedmann Endre? Erre a kérdésre próbál választ adni A szerencsejátékos című monodráma. A darab premierje után annak írójával, egyetemünk negyedéves dramaturg hallgatójával, Varga-Amár Rudolffal és főszereplőjével, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem prózai színművész hallgatójával, Pazsiczki Mátéval beszélgettünk.
Az SZFE negyedéves zenésszínművész-hallgatójával készített exkluzív interjút a Metropol a Budapesti Operettszínház Hamupipőke című előadása kapcsán. A darabban Nagy Alma Virág alakítja váltott szereposztásban a címszereplőt.
Az SZFE Dokumentumfilm-rendező MA hallgatói bemutatják vizsgafilmjeiket. A vetítés helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház, időpontja február 26-a, 17:30.
Teltházas érdeklődés mellett zajlott le az SZFE Könyvek első két kötetének felolvasószínházzal egybekötött bemutatója február 12-én az Alkotóműhelyek Hetének keretében. A rendezvényen prof. dr. Kocziszky Éva legújabb művét, az Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötetet, valamint az Örkény István drámaírói ösztöndíj nyertes pályamunkáiból összeállított antológiát ismerhették meg a részvevők a Bajor Gizi Színészmúzeumban.
Hogy mi vihet rá egy anyát, hogy otthagyja a családját, azt a drámairodalom egyik legelső feminista alkotásából már megtudhattuk. Na de mi történik ezután Nórával? Három lehetséges folytatást, a feleség, a prostituált és a dolgozó nő sorsát írta meg Elfriede Jelinek Nobel-díjas osztrák írónő a hetvenes évek végén, és ezt a sorshármast vitte most színre Zsótér Sándor a harmadéves prózai színészosztállyal.
2025. február 16-án egész napos műhelybemutatók során hat dráma első magyar fordítását viszi színre a Színház- és Filmművészeti Egyetem Németh Antal Drámaelméleti Intézete, az ELTE Fordító- és Tolmácsképző Tanszéke és a Távoli Fény Laboratórium. Helyszín: az SZFE Szentkirályi utcai épületének (Budapest, Szentkirályi u. 32, 1088) 501-es terme. Az esemény három egyetem több mint 50 hallgatójának fordítói, dramaturgi, rendezői és előadói közreműködésével jön létre.
Az SZFE Alkotóműhelyek Hetének kiemelt eseménye lesz az a felolvasószínházzal egybekötött páros könyvbemutató, amelyen a Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelenő SZFE Könyvek sorozat két, közelmúltban megjelent kötetét ismerhetik meg az érdeklődők. A szóban forgó két mű Kocziszky Éva Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötete, valamint az OSZMI-val együttműködésben megszületett Százhúszból hét – Válogatás az Örkény István drámaírói ösztöndíj színműveiből című antológia. Az eseménynek a Bajor Gizi Színészmúzeum ad otthont február 12-én, 15 órától.
Hogyan írjunk vígjátékot? Gyors beszéd és hadarás javítása, Othello megfojtásjelenete, Interaktív filmkészítés – csak néhány cím az SZFE tavaszi szemeszterét indító Alkotóműhelyek Hete programsorozatából. Február 10. és 14. között az SZFE hallgatói egyedülálló szakmai előadásokon, gyakorlati foglalkozásokon, mesterkurzusokon és az SZFE-könyvek újabb köteteinek bemutatóján is részt vehetnek. Az ötnapos esemény nem csupán az egyes intézetek képzéseinek megismerésére kínál lehetőséget, hanem teret ad a különböző szakokon tanuló hallgatók közös gondolkodására, valamint a művészeti folyamatok mélyebb megértésére és felfedezésére is.