Nagy megtiszteltetés és egyben komoly felelősség is, amelynek a tradicionális értékekhez ugyanúgy kell ragaszkodnia, mint ahhoz, hogy mind a munkafolyamat, mind az alkotói és kutatói munka eredménye reflektáljon a modern kor kihívásaira – mondta Timár András színháztörténész, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsának titkára az intézmény doktori képzésről.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) PhD- és DLA-programot is hirdet. Milyen sajátosságait tudja kiemelni ezeknek a képzéseknek általánosan és az SZFE-n egyaránt?
Az SZFE doktori iskolája szélesre tárta kapuit. Négyéves képzésünk olyan egyetemi MA-diplomával rendelkező alkotók, kutatók jelentkezését várja, akik a színház-, film- és videóművészet, illetve a társművészetek területén végeznek magas színvonalú alkotói munkát. Művészettudományi képzésünkre pedig elsősorban olyan kutatók, alkotók jelentkezhetnek, akiknek mestervégzettsége megfelel a doktori iskola szakterületeinek. A doktori iskola hallgatóinak szerteágazó alkotói és kutatói munkája sokszínű, komplex képzést igényel, amelyben helyet kap a színház-, a videó- és filmművészet elméleti és történeti megközelítése, a klasszikus és kortárs művelődés- és kultúrtörténeti kontextus.
Kiemelkedően fontosnak tartjuk azt is, hogy az elméleti és a gyakorlati alkotói gondolkodást igénylő ismeretek elsajátítása mellett a kortárs kultúra szempontjából elengedhetetlen szakterületek is helyet kapjanak a képzésben. A képzés négy éve alatt az alkotói, kutatói munkát témavezető segíti, emellett a hallgatók lehetőséget kapnak egymás munkájának értékelésére, a csoportos, szeminárium jellegű konzultációra és alkotói, illetve kutatói műhelymunkára is. A doktoranduszok a képzés során oktatásmódszertani tudásra is szert tesznek, ezáltal is biztosítva egyetemünk oktatói utánpótlását.
Május 31-ig lehet jelentkezni a doktori képzésre. A modellváltással változott a doktori iskola is? Amennyiben igen, miben érhető tetten a változás?
A modellváltás során megszilárdult a Doktori Iskola intézményi keretrendszere az SZFE szervezeti berkein belül. Megalakult az Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanács (EDHT), amely a doktori képzés működésének egységességét, szabályozottságát és áttekinthetőségét biztosítja. A tavalyi tanévben nem volt doktori felvételi, ezért az elmúlt év egyfajta határvonalnak is tekinthető a doktori iskola életében. Az új képzési struktúra kialakítása folyamatban van, s ez számos új feladatot és egyben szabadságot is ad a számunkra.
Az új szisztémák meghonosítása a doktori iskola hagyományos értékeinek, alkotói és tudományos színvonalának megtartásával és fejlesztésével történik. Képzési tervünk alapján új, intézményen belüli és neves vendégoktatók bevonását tervezzük a határainkon inneni és túli tudományos és művészeti élet legkülönbözőbb területeiről.
A kutatás, a tudományos pálya nem könnyű hivatás – sem a doktori tanulmányok alatt, sem pedig a végzést követően -, hiszen menedzserszemléletű világban élünk. A képzés reagál-e esetleg a megváltozott tudományos és művészeti térre, lehetőségekre?
Képzésünk a primus inter pares elve alapján működik, a művészettudományok vagy a színház-, film- és videóművészetek doktorává válni hosszú időn keresztül tartó, kitartó és kiemelkedő munka eredménye. Ez nagy megtiszteltetés és egyben komoly felelősség is, amelynek a tradicionális értékekhez ugyanúgy kell ragaszkodnia, mint ahhoz, hogy mind a munkafolyamat, mind az alkotói és kutatói munka eredménye reflektáljon a modern kor kihívásaira. A oktori iskolánk leendő témavezetői és témahirdetései szilárdan mutatják azt a sokszínűséget, amelyből a képzésre jelentkezők választhatnak. A neves színházi és filmes szakemberek idei témakiírásai ugyanúgy lehetőséget adnak klasszikus kulturális és művészeti témák kutatására, mint ahogyan reagálnak a kortárs kultúrára vagy éppen a tudományágak vizsgálati módszertanára.
Sokszínűségünkben is kiemelkedően fontos területek a tradicionális színház, a szakralitás, a báb, a tánc, a zenés színház, a nemzeti drámák és a magyar színházművészet vizsgálata, a színházszociológiai és színházantropológiai kutatások, a digitális technológia, a történelmi film, a kultúraközvetítés és az újmédia trendjeinek tanulmányozása.
Lengyel Emese
Magyar Nemzet
https://magyarnemzet.hu/kultura/2023/05/sokszinuseg-jellemzi-az-szfe-doktori-kepzeset
Három generáció, három női sors, egy mélyreható családi örökség. Hevesi Fanni, az SZFE fizikai színházi rendező és koreográfus osztályának végzős hallgatója, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című formailag rendhagyó, mégis megrázó erejű darabját állította színpadra. Az előadás fókuszában a több generáción átívelő traumák és a női identitás állnak – egy olyan színházi világban, ahol a női történetek gyakran háttérbe szorulnak. A rendezővel a koncepció születéséről, a színészi munkáról és a hallgatás örökségéről beszélgettünk.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem – együttműködésben a Nemzeti Színházzal és a Soproni Egyetemmel – 2025 nyarán ismét megrendezi nagysikerű nemzetközi alkotótáborát, amely idén Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron, 2025 címmel várja a résztvevőket.
A Múzeumok Éjszakáján különleges múzeumszínházi előadást mutatottak be a Babits Mihály Színház társulatának tagjai és a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói Esztergom öt pontján is. Az esemény ötletgazdája és főszervezője Kaj Ádám, a Babits Mihály Színház igazgatója, az SZFE doktorandusza volt.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A legjobb kisjátékfilm, a legjobb forgatókönyv, a legjobb tévéfilm, valamint a legjobb elsőfilmes rendező különdíját is a Színház- és Filmművészeti Egyetem alkotói kapták az 5. MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Június 20-án ünnepélyes keretek között átadták a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjait a Balatonfüred Kongresszusi Központban. Legnagyobb büszkeségünkre két oktatónk, Koltai Lajos operatőr-rendező és Piroch Gábor kaszkadőrszakértő is átvehette az elismerést.
Tegnap este a veszprémi Óváros téren a Hogyan tudnék élni nélküled? vetítésével elindult a hazai filmipar legfrissebb alkotásait felvonultató seregszemle. Az 5. Magyar Mozgókép Fesztivál idén a száz éve született Makk Károly és Darvas Iván életműve előtt tiszteleg. A Magyar Filmakadémia védnökségével, a Nemzeti Filmintézet támogatásával és a Veszprém-Balaton 2023 szervezésében megvalósuló MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztiválon 22 kategóriában osztják ki a Magyar Mozgókép Díjakat, melynek jelöltjei között számos SZFE-s kötődésű alkotást találhatunk.
Kotsis Gergely vizsgafilmje, a Ha átkelsz majd a nagy hegyen bekerült az idei MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál versenyprogramjába, és három kategóriában is jelölést kapott a Magyar Mozgókép Díjakra: a legjobb kisjátékfilm, a legjobb férfi főszereplő és a legjobb férfi mellékszereplő kategóriájában. A rendezővel többek között arról beszélgettünk, mit jelentett számára filmre vinni saját forgatókönyvét, valamint, hogy milyen érzés olyan mesterek tanítványának lenni, mint Koltai Lajos és Novák Emil.