Dunai randevú a Comédie-Française-zel

2023 október 20., péntek 11:18.
Share

Kötetlen beszélgetést szervezett a Francia Intézet a Comédie-Française és a Nemzeti Színház társulata színészeinek, dolgozóinak, illetve a fiatal színészeknek, színművész-hallgatóknak. A dunai hajózáson a vendégtársulat megismerkedett Budapest látnivalóival, de a hazaiak is sok információval gazdagodtak, főleg a francia színházi élettel kapcsolatban.

A hajókiránduláson a kötetlen beszélgetések mellett volt egy kisebb „hivatalos” beszélgetés is, amelyben először Dominique Blanc-t kérdezte A. Szabó Magda, a Nemzeti Színház korábbi stratégiai igazgatója, majd a francia és a magyar fiatalok kérdezgették egymást a két ország eltérő színészképzési struktúrájáról. A beszélgetés elején kiderült, hogy a Comédie-Française társulatában dolgozó fiatalok már végzett színészként kerültek a párizsi teátrumhoz, ráadásuk különböző frankofón országok színiakadémiáit végezték el, Svájcban, Belgiumban. Elhangzott, a francia színház akadémiája tizenöt éve működik, és egybegyűjti a különböző iskolákban végzett fiatal színészeket, évente kiválogatva a legjobbakat. Ez persze nem jelenti azt, hogy azonnal a Comédie-Française társulatának tagjaivá válnak az akadémisták, miután befejezik tanulmányaikat, hiszen a világhírű francia színháznak egy egészen speciális rendszere van. A fiatalok esetében nagyon ügyelnek arra, hogy ne jelentsenek konkurenciát a már tagként ott dolgozó, úgynevezett pensionnaire-eknek. Ez a kifejezés azt jelenti, hogy egyfajta átmeneti státuszban vannak a színészek, akikből később „rendes tag” úgynevezett sociétaire válhat. Az akadémisták éppen ezért nem válhatnak azonnal pensionnaire-ré, ki kell várniuk bizonyos idő elteltét. Érdekességként megjegyezném, hogy Dominique Blanc a kötetlen beszélgetésben elmesélte azt is, hogy a societaire-ré válásnak komoly kritériumai vannak, eleve tíz évig kell várnia arra egy színésznek, hogy taggá választhassák a már jegyzett tagok, akik egyébként a XVII. század óta sorszámot viselnek: Dominique Blanc például az 538. tagja a Comédie-Française-nek.

A Színművészeti Egyetem hallgatói a franciaországi színházi szisztémáról is kérdezték a jelenlévőket, hiszen a Tartuffe közönségtalálkozóján elhangzott, hogy a Comédie-Française az egyetlen állandó társulattal rendelkező színház Franciaországban. Dominique Blanc elmesélte, hogy ez a világon is egyedülálló, hiszen ez a színház az egyetlen, amelynek 1680 óta folyamatosan működő társulata van. Ugyanakkor – mondta a francia színésznő – egy korábbi kulturális miniszternek, Jacques Langnak köszönhetően létrehoztak egy státuszt („l’intermittent du spectacle”), amely lehetővé teszi a fiatal színészek, énekesek, zenészek foglalkoztatását, ez is egy csak specifikusan francia rendszer, sérülékeny ugyan, de nagy segítség az előadóművészeknek. A magyar rendszer működéséről is beszámoltak a magyar színinövendékek és oktatók. Dominique Blanc ezek után a női és férfi színészek arányáról, az egyenjogúsági kérdésekről is faggatta a fiatalokat. Egyikük elmondta, nem érzi, hogy hátrányos helyzetben lennének a színésznők Magyarországon, ugyanakkor igaz, a drámaírók nem kényeztették el szerepek sokaságával a nőket, bár ez inkább világjelenség. A magyar színinövendékek a pedagógiai módszerekről is kérdezősködtek, de a válasz az volt, hogy a francia területen működő tizenhárom iskola tizenhárom különböző pedagógiai módszert használ, és természetesen más-más metódusok vannak a többi francia nyelvterületen is, például Lausanne-ban, vagy a belga színiiskolákban. Az egyik, a Comédie-Française-hez Lausanne-ból érkezett fiatal színész elmesélte, hogy ők például két-három hónapig dolgoznak egy-egy rendezővel, és nincsenek előre meghatározott stúdiumok.

Arról is szó esett a beszélgetésben, mennyire tudnak könnyen elhelyezkedni a fiatal színészek Franciaországban. A fiatal csapatból egy belga színésznő elmesélte, hogy nagyon sok színészt képeznek a két brüsszeli egyetemen, ott például ezért nehéz elhelyezkedni. Ugyanerről számolt be az egyik francia színésznő is, aki arról beszélt, hogy túltelített a francia szakma is, holott ott például sok film készül, tehát nemcsak a színház nyújt elhelyezkedési lehetőséget. Ugyanakkor abban a tekintetben rugalmas a rendszer, hogy nagyon könnyen hozhatnak létre önálló alkotócsapatot, saját társulatot a kreatív energiával rendelkező fiatal színészek.

Ungvári Judit

Egyéb hírek

Elindult a Nemzetközi Színházi Műhely Sopronban - Hat ország fiatal művészei dolgoznak együtt az alkotótáborban

A Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Soproni Egyetem és a Nemzeti Színház 2025. július 1–9. között közösen rendezi meg a Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron 2025 című programot. Az immár második alkalommal megvalósuló, intenzív nyári alkotótáborban magyar és külföldi színművészhallgatók, valamint rangos hazai és nemzetközi oktatók, rendezők dolgoznak együtt a Soproni Egyetem kampuszán. A megnyitót július 2-án tartották a Ligneum Rendezvényházban.

„Nem adom tovább” – Női sorsok és családi örökségek Hevesi Fanni rendezésében

Három generáció, három női sors, egy mélyreható családi örökség. Hevesi Fanni, az SZFE fizikai színházi rendező és koreográfus osztályának végzős hallgatója, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című formailag rendhagyó, mégis megrázó erejű darabját állította színpadra. Az előadás fókuszában a több generáción átívelő traumák és a női identitás állnak – egy olyan színházi világban, ahol a női történetek gyakran háttérbe szorulnak. A rendezővel a koncepció születéséről, a színészi munkáról és a hallgatás örökségéről beszélgettünk.

Nemzetközi Színházi Műhelyt szervez az SZFE, a Nemzeti Színház és a Soproni Egyetem

A Színház- és Filmművészeti Egyetem – együttműködésben a Nemzeti Színházzal és a Soproni Egyetemmel – 2025 nyarán ismét megrendezi nagysikerű nemzetközi alkotótáborát, amely idén Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron, 2025 címmel várja a résztvevőket.

Múzeumszínház Esztergomban a Múzeumok Éjszakáján

A Múzeumok Éjszakáján különleges múzeumszínházi előadást mutatottak be a Babits Mihály Színház társulatának tagjai és a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói Esztergom öt pontján is. Az esemény ötletgazdája és főszervezője Kaj Ádám, a Babits Mihály Színház igazgatója, az SZFE doktorandusza volt.

Meghívó Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére.

Négy díjat is elhoztak az SZFE alkotói a Magyar Mozgókép Fesztiválról

A legjobb kisjátékfilm, a legjobb forgatókönyv, a legjobb tévéfilm, valamint a legjobb elsőfilmes rendező különdíját is a Színház- és Filmművészeti Egyetem alkotói kapták az 5. MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.

Két oktatónk is átvehette a Magyar Filmakadémia életműdíját a MOZ.GO - Magyar Mozgókép Fesztiválon

Június 20-án ünnepélyes keretek között átadták a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjait a Balatonfüred Kongresszusi Központban. Legnagyobb büszkeségünkre két oktatónk, Koltai Lajos operatőr-rendező és Piroch Gábor kaszkadőrszakértő is átvehette az elismerést.

Elindult az 5. Magyar Mozgókép Fesztivál

Tegnap este a veszprémi Óváros téren a Hogyan tudnék élni nélküled? vetítésével elindult a hazai filmipar legfrissebb alkotásait felvonultató seregszemle. Az 5. Magyar Mozgókép Fesztivál idén a száz éve született Makk Károly és Darvas Iván életműve előtt tiszteleg. A Magyar Filmakadémia védnökségével, a Nemzeti Filmintézet támogatásával és a Veszprém-Balaton 2023 szervezésében megvalósuló MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztiválon 22 kategóriában osztják ki a Magyar Mozgókép Díjakat, melynek jelöltjei között számos SZFE-s kötődésű alkotást találhatunk.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020