2024. április 5-én és 6-án Gilberto Conti érkezett az egyetemünkre egy tízórás workshoppal. A kétnapos kurzus célja az volt, hogy a bábszínész és bábrendező osztályok betekintést nyerhessenek a papírmaszkok spirituális világába. Kiss Dorina másodéves bábrendező szakos hallgatónk beszámolója.
Gilberto Conti Rio de Janeiro karneváli világában nőtt fel, gyerekkora óta az ereiben csörgedezik a bábszínházi világ szemlélete. Jelenleg többek között a Prágai Színművészeti Egyetemen tanít, de időt szakít gyerekekkel való kézműves foglalkozásokra, miniatűr mechanikus játékok készítésére, sőt a méhészetre is. A sokoldalú művész folyamatosan kutatja a papír mint színpadi jel jelentőségét, illetve igyekszik növendékeit is az organikus anyagok használatára ösztönözni. Spirituális gondolkodásmódja előtérbe helyezi a környezettudatosságot és nem kevésbé a test gyógyító erejét is.
A kurzus három szakaszból állt, melyeket egy-egy hosszabb beszélgetés kötött össze a tapasztaltakkal kapcsolatban. Az első részben egy vezetett meditációban vehettek részt a hallgatók, ahol mindnyájan kapcsolatba léphettek egy állattal. Volt, aki békésen pihent egy dzsungelben, de olyan is, aki egy macskával az oldalán vonult ki a csatatérre.
A meditáció adta élményeket arra használták a hallgatók, hogy állataikat, illetve az azokhoz kapcsolódó érzelmeiket fizikai formába öntsék, majd elkészítsenek belőlük egy-egy kartonmaszkot. Mindenkinek három órája volt megvalósítani az élményeit, ezalatt az idő alatt pedig születtek anatómiailag pontos állatfejek és nagyméretű totemek is.
A második napon a hallgatóknak egy-egy jelenetet kellett létrehozniuk, amelyben az előző napon átélt élményt mutatták be – ki kevésbé, ki inkább absztrakt módon. A cél az volt, hogy a résztvevők ábrázolják az elkészített maszkokkal való kapcsolatukat anélkül, majd beléjük bújva is. Közös jelenetek is születtek, melyek már eltávolodtak a meditáció élményétől és csupán maguk a maszkok ihlették azokat.
A kurzuszáró beszélgetésen kiderült az is, hogy kevésbé egy új használható technikát tanultak a hallgatók és kevésbé egy megszokott színházi élményben volt részük, sokkal inkább önmagukról tudtak meg néhány meglepő újdonságot az állatvilágon, illetve a maszk viselésének élményén keresztül. Az önismeret a színházművészet egyik alappillére, így mindannyian hasznos és pozitív tapasztalatokkal gyarapodtak. A maszkkészítés, illetve a papírmegmunkálás technikai ismeretének bővítése ehhez képest igazán már csak a hab volt a tortán.
A kurzus során tehát Gilberto Conti megismertette a résztvevő hallgatókkal a brazil spirituális maszkos színház világát, illetve gondolkodásuk, önismeretük mezején is új kapukat nyitott meg számukra.
Kiss Dorina
A Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Soproni Egyetem és a Nemzeti Színház 2025. július 1–9. között közösen rendezi meg a Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron 2025 című programot. Az immár második alkalommal megvalósuló, intenzív nyári alkotótáborban magyar és külföldi színművészhallgatók, valamint rangos hazai és nemzetközi oktatók, rendezők dolgoznak együtt a Soproni Egyetem kampuszán. A megnyitót július 2-án tartották a Ligneum Rendezvényházban.
Három generáció, három női sors, egy mélyreható családi örökség. Hevesi Fanni, az SZFE fizikai színházi rendező és koreográfus osztályának végzős hallgatója, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című formailag rendhagyó, mégis megrázó erejű darabját állította színpadra. Az előadás fókuszában a több generáción átívelő traumák és a női identitás állnak – egy olyan színházi világban, ahol a női történetek gyakran háttérbe szorulnak. A rendezővel a koncepció születéséről, a színészi munkáról és a hallgatás örökségéről beszélgettünk.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem – együttműködésben a Nemzeti Színházzal és a Soproni Egyetemmel – 2025 nyarán ismét megrendezi nagysikerű nemzetközi alkotótáborát, amely idén Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron, 2025 címmel várja a résztvevőket.
A Múzeumok Éjszakáján különleges múzeumszínházi előadást mutatottak be a Babits Mihály Színház társulatának tagjai és a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói Esztergom öt pontján is. Az esemény ötletgazdája és főszervezője Kaj Ádám, a Babits Mihály Színház igazgatója, az SZFE doktorandusza volt.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A legjobb kisjátékfilm, a legjobb forgatókönyv, a legjobb tévéfilm, valamint a legjobb elsőfilmes rendező különdíját is a Színház- és Filmművészeti Egyetem alkotói kapták az 5. MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Június 20-án ünnepélyes keretek között átadták a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjait a Balatonfüred Kongresszusi Központban. Legnagyobb büszkeségünkre két oktatónk, Koltai Lajos operatőr-rendező és Piroch Gábor kaszkadőrszakértő is átvehette az elismerést.
Tegnap este a veszprémi Óváros téren a Hogyan tudnék élni nélküled? vetítésével elindult a hazai filmipar legfrissebb alkotásait felvonultató seregszemle. Az 5. Magyar Mozgókép Fesztivál idén a száz éve született Makk Károly és Darvas Iván életműve előtt tiszteleg. A Magyar Filmakadémia védnökségével, a Nemzeti Filmintézet támogatásával és a Veszprém-Balaton 2023 szervezésében megvalósuló MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztiválon 22 kategóriában osztják ki a Magyar Mozgókép Díjakat, melynek jelöltjei között számos SZFE-s kötődésű alkotást találhatunk.