2024. április 5-én és 6-án Gilberto Conti érkezett az egyetemünkre egy tízórás workshoppal. A kétnapos kurzus célja az volt, hogy a bábszínész és bábrendező osztályok betekintést nyerhessenek a papírmaszkok spirituális világába. Kiss Dorina másodéves bábrendező szakos hallgatónk beszámolója.
Gilberto Conti Rio de Janeiro karneváli világában nőtt fel, gyerekkora óta az ereiben csörgedezik a bábszínházi világ szemlélete. Jelenleg többek között a Prágai Színművészeti Egyetemen tanít, de időt szakít gyerekekkel való kézműves foglalkozásokra, miniatűr mechanikus játékok készítésére, sőt a méhészetre is. A sokoldalú művész folyamatosan kutatja a papír mint színpadi jel jelentőségét, illetve igyekszik növendékeit is az organikus anyagok használatára ösztönözni. Spirituális gondolkodásmódja előtérbe helyezi a környezettudatosságot és nem kevésbé a test gyógyító erejét is.
A kurzus három szakaszból állt, melyeket egy-egy hosszabb beszélgetés kötött össze a tapasztaltakkal kapcsolatban. Az első részben egy vezetett meditációban vehettek részt a hallgatók, ahol mindnyájan kapcsolatba léphettek egy állattal. Volt, aki békésen pihent egy dzsungelben, de olyan is, aki egy macskával az oldalán vonult ki a csatatérre.
A meditáció adta élményeket arra használták a hallgatók, hogy állataikat, illetve az azokhoz kapcsolódó érzelmeiket fizikai formába öntsék, majd elkészítsenek belőlük egy-egy kartonmaszkot. Mindenkinek három órája volt megvalósítani az élményeit, ezalatt az idő alatt pedig születtek anatómiailag pontos állatfejek és nagyméretű totemek is.
A második napon a hallgatóknak egy-egy jelenetet kellett létrehozniuk, amelyben az előző napon átélt élményt mutatták be – ki kevésbé, ki inkább absztrakt módon. A cél az volt, hogy a résztvevők ábrázolják az elkészített maszkokkal való kapcsolatukat anélkül, majd beléjük bújva is. Közös jelenetek is születtek, melyek már eltávolodtak a meditáció élményétől és csupán maguk a maszkok ihlették azokat.
A kurzuszáró beszélgetésen kiderült az is, hogy kevésbé egy új használható technikát tanultak a hallgatók és kevésbé egy megszokott színházi élményben volt részük, sokkal inkább önmagukról tudtak meg néhány meglepő újdonságot az állatvilágon, illetve a maszk viselésének élményén keresztül. Az önismeret a színházművészet egyik alappillére, így mindannyian hasznos és pozitív tapasztalatokkal gyarapodtak. A maszkkészítés, illetve a papírmegmunkálás technikai ismeretének bővítése ehhez képest igazán már csak a hab volt a tortán.
A kurzus során tehát Gilberto Conti megismertette a résztvevő hallgatókkal a brazil spirituális maszkos színház világát, illetve gondolkodásuk, önismeretük mezején is új kapukat nyitott meg számukra.
Kiss Dorina
Mindig is kíváncsi voltál, mit tanulnak a többiek? Televíziós szakra jársz, de érdekel a színpad világa? Esetleg rendezőként eljátszottál a gondolattal, milyen lehet bábszínészként életet lehelni a tárgyakba, vagy talán már profin vágod a filmet, de szívesen kipróbálnád magad egyszer a kamera mögött? Az Alkotóműhelyek Hete során pont erre lesz lehetőséged. Kezdjük együtt kreatívan az új tanévet!
Ellinger Edina és Ács Norbert ugyanolyan fanatikusai a bábművészetnek, annak szerepéről és oktatásáról is egyet gondolnak. Így nem meglepő, hogy huszonegy éve egymás szakmai támaszai, és hogy idén együtt indítanak osztályt az SZFE-n. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal velük beszélgettünk.
Pilátus alakja a színpadon, a homokból hogyan válik emlékezet és mit rejtenek az őserdő által benőtt maja városok. A korábbi évekhez hasonlóan számos érdekes előadással, programmal várjuk hallgatóinkat már szeptember első hetében, hogy kreatívan induljunk neki a közös munkának.
Az idei Nyári Akadémián 81 leendő elsőéves hallgató vett részt a cívis városban, hogy megismerkedjen jövendőbeli évfolyamtársaival, oktatóival, és nem utolsósorban azzal az egyedi „eszefés” életérzéssel, amely hamarosan mindennapjaik részévé válik. A HÖK és az egyetem vezetésének közös szervezésében megvalósuló egyhetes tábor gazdag kulturális, szakmai és közösségi programkínálattal várta a résztvevőket, így az oktatók és a hallgatók szeptember 5-én, a tanévnyitón már ismerősként üdvözölhetik egymást.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.