2024. április 5-én és 6-án Gilberto Conti érkezett az egyetemünkre egy tízórás workshoppal. A kétnapos kurzus célja az volt, hogy a bábszínész és bábrendező osztályok betekintést nyerhessenek a papírmaszkok spirituális világába. Kiss Dorina másodéves bábrendező szakos hallgatónk beszámolója.
Gilberto Conti Rio de Janeiro karneváli világában nőtt fel, gyerekkora óta az ereiben csörgedezik a bábszínházi világ szemlélete. Jelenleg többek között a Prágai Színművészeti Egyetemen tanít, de időt szakít gyerekekkel való kézműves foglalkozásokra, miniatűr mechanikus játékok készítésére, sőt a méhészetre is. A sokoldalú művész folyamatosan kutatja a papír mint színpadi jel jelentőségét, illetve igyekszik növendékeit is az organikus anyagok használatára ösztönözni. Spirituális gondolkodásmódja előtérbe helyezi a környezettudatosságot és nem kevésbé a test gyógyító erejét is.
A kurzus három szakaszból állt, melyeket egy-egy hosszabb beszélgetés kötött össze a tapasztaltakkal kapcsolatban. Az első részben egy vezetett meditációban vehettek részt a hallgatók, ahol mindnyájan kapcsolatba léphettek egy állattal. Volt, aki békésen pihent egy dzsungelben, de olyan is, aki egy macskával az oldalán vonult ki a csatatérre.
A meditáció adta élményeket arra használták a hallgatók, hogy állataikat, illetve az azokhoz kapcsolódó érzelmeiket fizikai formába öntsék, majd elkészítsenek belőlük egy-egy kartonmaszkot. Mindenkinek három órája volt megvalósítani az élményeit, ezalatt az idő alatt pedig születtek anatómiailag pontos állatfejek és nagyméretű totemek is.
A második napon a hallgatóknak egy-egy jelenetet kellett létrehozniuk, amelyben az előző napon átélt élményt mutatták be – ki kevésbé, ki inkább absztrakt módon. A cél az volt, hogy a résztvevők ábrázolják az elkészített maszkokkal való kapcsolatukat anélkül, majd beléjük bújva is. Közös jelenetek is születtek, melyek már eltávolodtak a meditáció élményétől és csupán maguk a maszkok ihlették azokat.
A kurzuszáró beszélgetésen kiderült az is, hogy kevésbé egy új használható technikát tanultak a hallgatók és kevésbé egy megszokott színházi élményben volt részük, sokkal inkább önmagukról tudtak meg néhány meglepő újdonságot az állatvilágon, illetve a maszk viselésének élményén keresztül. Az önismeret a színházművészet egyik alappillére, így mindannyian hasznos és pozitív tapasztalatokkal gyarapodtak. A maszkkészítés, illetve a papírmegmunkálás technikai ismeretének bővítése ehhez képest igazán már csak a hab volt a tortán.
A kurzus során tehát Gilberto Conti megismertette a résztvevő hallgatókkal a brazil spirituális maszkos színház világát, illetve gondolkodásuk, önismeretük mezején is új kapukat nyitott meg számukra.
Kiss Dorina
A Színház- és Filmművészeti Egyetem szervezésében Antal Nimród, magyar származású amerikai filmrendező tart exkluzív mesterkurzust 2025. október 10-én pénteken a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben.
Idén ismét lehet jelentkezni Egyetemünk Tudományos Diákkörének munkájába, ahová minden osztatlan és osztott BA, illetve MA képzésben tanuló, beiratkozott hallgatónk csatlakozhat. A diákköri munka lehetőséget kínál mindazoknak az egyénileg vagy csoportban dolgozó diákunknak, akik a következő két tanévben „nem tantervi feladat, nem vizsgafeladat” keretei között szeretnének egyetemi, intézeti és témavezetői támogatással művészeti és/vagy tudományos projekteket létrehozni – a számukra legizgalmasabb témában és formában. A TDK részletes felhívása az alábbiakban olvasható.
A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!
Varga Sébastien, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) nemrég végzett second unit rendező szakos hallgatója elnyerte a Nemzetközi Motor Filmdíj – Legjobb Diákfilm elismerését.
Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetem: október 1-én, kedden bemutatkoztak diplomafilmjeikkel az Urániában a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben végzett első second unit rendező évfolyam hallgatói. A Magyarországon, sőt a régióban is egyedülálló képzést Gulyás Buda Balázs Béla-díjas operatőr, a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjas alkotója vezette, mellette Pirock Gábor, a hazai és nemzetközi kaszkadőr- és akciófilm-szakma kiemelkedő alakja is osztályvezetőként tevékenykedett.
Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.
Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.
Szülei neki mutatták meg először aktuális filmjük forgatókönyvét. Ahogy egy barátnője viccelődött vele, náluk a család nem ebédet csinál együtt, hanem filmet. Esztergályos Krisztina mégis inkább angol szakra ment, majd végül őt is utolérte a családi karma: rendező lett, majd forgatókönyvíró. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal vele beszélgettünk.