Heiner Goebbels Workshopot tartott az Urániában

2023 május 30., kedd 15:26.
Share

Berlinben élő Heiner Goebbels Európai Színházi Díjas és Nemzetközi Ibsen-díjas zeneszerző, rendező az egyik legjelentősebb kortárs zeneneszerző és színházi gondolkodó.

Heiner Goebbels elgondolkodtató ereje tartós hatással volt a ?zenés színház? formájára. Goebbels szeret szakítani a hagyományos színház legtöbb elemével, s azzal kísérletezni, mi történik, ha pl. a színházi szöveg nem is színházi szöveg. Ha a ?történet” – ami az ő esetében nem klasszikus történet-, nem kényszeríti a nézőt semmiféle irányított gondolkodásba, s semmiféle ?erőszakot? nem tesz annak érdekében, hogy az előadást nézve a közönség egy közösségként lehetőleg egyfelé érezzen és gondolkodjon a mű láttán. Goebbelst pont az érdekli, mi történik a közönséggel, ha mindezt nem kapja meg. “A hiány esztétikája” . Munkái közt megtaláljuk a filmzenét, a színpadi zenét, a rádiójátékot és a színpadi művet is.

?A modern zenét úgy definiálnám, mint amit az ember még nem hallott, és ami lehet külföldi zene is ? annál jobb, ha külföldi zene, mintha olyan modern zene lenne, amely túl jól illeszkedik az elvárható résbe.”

Az 1970-es évektől a jazz, a zenés színház, a hanginstallációk, a rádiójátékok, valamint a zenekari és színpadi koncertek megújítójaként tartják számon. A műfaji határokkal innovatívan és radikálisan játszó munkásságáért számos díjat kapott.

A közel háromórás Worshop alatt az érdeklődő közönség betekintést kapott az alkotó elmúlt éveinek legsikeresebb munkái alkotófolyamatába.

Elsőként az Ismétlés című munkájáról: Amire emlékeztek, az visszafelé ismétlődik, míg a tényleges ismétlést előre visz. Ezért az ismétlés, ha lehetséges, boldoggá teszi az embert, míg az emlékezés boldogtalanná” – írta Kierkegaard dán filozófus 1843-ban “Az ismétlés” című esszéjében. Nem a mindennapi egyhangúság dicsérete érdekelte, hanem a tudatosan megélt ismétlés, azon struktúrák felfedezése, amelyeken keresztül önmagunkhoz jutunk, a szerelemben is. – Egy ?tavaly Marienbadban? megélt közös élményre hivatkozik az a férfi, aki az Alain Robbe-Grillet azonos című forgatókönyve alapján készült ismert filmjelenetben ismét találkozik vágyakozó nővel. “Öröm van az ismétlésben” ez a refrén Prince amerikai popsztár egy dalában, amely a csábítás pillanatáról szól. – Három színész változó szerepben és nyelven, három teljesen különböző szerző szövegei járják körül a zenés rádiójáték témáját.

Hashirigaki című  rádiójáték: egy darab, amely isteníti a meglepetést, gúnyolódik a várakozáson, és egyesíti a legtöbb művészeti formát és érzelmet. Sok művészet arra törekszik, hogy lekösse az életet. Heiner Goebbels feloldja a csomókat, és nézi, ahogy felszáll. A Hashirigakiben ? a japánul folyó írás vagy rohanás ? a német zeneszerző/rendező olyan valószínűtlen ágytársaktól kölcsönzött, mint Gertrude Stein különc regénye, az Amerikaiak alkotása (1925), a Beach Boys innovatív, 1966-os Pet Sounds albuma és a japán népzene. Mindehhez káprázatos és szürreális mozgást, hangot, világítást, kelléket és vetítést adott, ami olyan szórakozásban részesíti a közönséget, amely semmihez sem hasonlítható.

Walden: Heiner Goebbels Walden című alkotása a 19. századi természettudós, Henry David Thoreau, a modern környezetvédelem és a polgári engedetlenség nagyapja névadó regénye nyomán zenei tájképeket farag. Thoreau kísérlete a Walden Pond mellett élni ? ahol a civilizáció csak egy vasút távoli hangjaként jelent meg ? radikális, magányos, spártai individualizmust terjesztett, amely egyszerű harmóniát ígér a természettel.

1998-ban komponálta Waldent az Ensemble Modern Orchestra számára, amelyet korábbi, Surrogate Cities című művének nagyvárosi képeinek ellenpontjaként fogtak fel. Walden azonban eltávolodik a hagyományos zenekari hangzásvilágtól, és számos speciálisan épített hangszerre támaszkodik az élénk és valószerűtlen hangok létrehozásához, elsősorban az ?acél csellóra? és az ?íjharangokra?, amelyeket Bob Rutman amerikai festő, szobrász és zenész tervezett.

“10 éve várom a Walden ilyen hatékony és kreatív adaptációját. Az Ensemble Klang megcsinálta!” Heiner Goebbels

Az alkotó munkáinak és munkafolyamatainak megismerése után a Workshop közönségének lehetősége nyílt a kérdéseit feltenni.

Heiner Goebbels június 8-án és 9-én mutatja be a Mindaz, ami történt és történhetne című különleges és látványos előadását a Tüskecsarnokban.