Harmincöt éves lett idén a Holt költők társasága című amerikai kultuszfilm, jelentőségéből, mondanivalójából azonban mit sem veszített. Ezt igazolja az SZFE harmadéves prózai színész osztályának színpadi feldolgozása. A bemutatón mi is ott voltunk.
Nem tudni, hogy a film népszerűségének, a darabot rendező osztályfőnök, Funtek Frigyes személyének, vagy a nyolc fiú szereplő alakításának köszönhetően, mindenesetre a Holt költők társaságának bemutatóján teljesen megtelt nézőkkel a Hevesi terem. A közönséget láthatóan magával ragadta az előadás, de vajon a színészek és a rendező mennyire azonosultak a szereplők küzdelmeivel? A beszélgetés során több figyelemre méltó és megdöbbentő életrajzi párhuzam is napvilágra került – lehet, hogy ez is magyarázat a sikerre?
Már az érdekes helyzet, hogy egy színészhallgató színészi álmokat dédelgető diákot játszik. Az ambiciózus, apja akarata ellen szegülő Neil Perryt Kirády Marcell alakítja, aki a szülei ajánlására már tizenötéves korában megnézte a filmet. Nála szerencsére pont fordítva történtek a dolgok: művészcsaládban nőtt fel és már kisgyerekkora óta tudja, hogy színész szeretne lenni és soha semmilyen elnyomást nem érzett a szülei részéről. Neil karaktere szerinte abban más, hogy mély elfojtásban él és csak a jelenetek során jön rá, kicsoda és mit szeretne. Ezt kellett megmutatnia a színpadon. „Én mindig tudtam, hogy mit akarok, ezért ebből a szempontból ez egy nagy színészi feladat volt” – mondja, amikor a szerep kihívásairól kérdezem.
Engem is meg akart ölni az apám!
A darab legdrámaibb jelente a színjátszókör sikeres előadása után következik, amikor édesapja kész tények elé állítja Neilt, és katonai iskolába küldi. Az összetört fiú végül az öngyilkosságba menekül. Funtek Frigyes, rendező elmeséli, hogy ez nála is hasonlóképpen zajlott, azzal a különbséggel, hogy ő nem lett öngyilkos. „Az apám meg akart ölni, de szó szerint. Nagyon forró helyzet volt, ebből a szempontból életrajzi pillanatai is vannak a darabnak” – mondja.
A darabválasztás kapcsán elmondja, hogy nagyon kevés olyan színdarab van a világon, ahol nyolc fiút össze lehet hozni és nagyrészük a saját életkorát játszhatja. Majd hozzáteszi: azzal volt a legkevesebb problémája, hogy felkeltse a tanítványai érdeklődését a történet iránt. „Nagyon lelkes és szerethető osztály” – hangsúlyozza.
Merjünk önmagunk lenni
„Carpe diem!” – hirdeti tanítványainak John Keating. A legendás irodalomtanárt Horváth Gábriel alakítja az előadásban, akit minden bizonnyal érettebb személyisége is predesztinált a szerepre. „A gimnáziumi drámatanárom hasonló karakter volt. Nem volt olyan kedves, mint Keating, de nagyon csodáltam a tudását, és olyan morális iránytűvel rendelkezett, amit nagyon becsültem benne” – mondja. Számára az a mű legerősebb állítása, hogy ne menjünk a tömeggel, merjünk önmagunk lenni, ami a mai, közösségi média által befolyásolt világban különösen nagy kihívás.
Marcell szerint is aktuális a darab. „Rengeteg elfojtás van a generációmban. Ha nem vagy színész, azaz nem tudod kijátszani magadból a problémákat, akkor nehéz helyzetben vagy. A kortársaim iszonyatosan nehezen kommunikálnak a belső vívódásaikról. A darab üzenete számomra az, hogy merjünk beszélni magunkról, az érzéseinkről és vágyainkról” – mondja.
Erősnek kell lenni és sokrétűnek
Az előadás, csakúgy, mint a film, úgy zárul, hogy az osztály tüntetőleg a padra állva Walt Whitman Ó kapitány, kapitányom kezdetű versével búcsúztatja az akadémiáról távozó Keatinget. Ilyen tanárból ma is kevés van és a színészi pálya sem lett könnyebb, amit az osztályfőnök is megerősít: „Sokkal rosszabb helyzetben vannak a mai színésznövendékek. Ötször annyi iskola van és jóval kevesebb a férőhely a színházakban. Erősnek kell lenni és sokrétűnek, hogy ezt a pályát tudják folytatni. Ezért tanítok, ezért próbálom átadni azt, amit összeszedtem a pályámon az elmúlt negyven évben.”
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Hruby Edit DLA disszertációjának nyilvános védésére.
Az SZFE Könyvek sorozat két új kötete is bemutatkozott október 15-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A friss kiadványok között szerepel a Médialexikon webbook, valamint Patrick Nash Rövidfilmesek kézikönyve című tankönyvének magyar fordítása, amely gyakorlati példákon keresztül ismerteti a rövidfilmes forgatókönyvírás alapjait.
Október 12-én a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében közös gálaműsor keretében ünnepelte alapítása évfordulóját a Színház- és Filmművészeti, a Liszt Ferenc Zeneművészeti, a Moholy-Nagy Művészeti és a Magyar Táncművészeti Egyetem.
Október 20-án, hétfőn 17 órakor mutatják be az SZFE Vilmos Zsigmond Intézet Filmrendező és Filmoperatőr művész MA (2021-2023) szakos hallgatói diplomafilmjeiket az Urániában.
Október 15-én szerdán 13 órakor az Uránia Nemzeti Filmszínház ad otthont az SZFE Könyvek sorozat legújabb köteteit bemutató eseménynek. Két, a hazai médiatudományi és filmes oktatás számára egyaránt fontos, hiánypótló kiadvány kerül a közönség elé: egy webbook a média fogalmi és elméleti alapjairól, valamint egy tankönyv a forgatókönyvírás művészetéről, illetve módszertanáról.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem dokumentumfilm-rendező MA szakos hallgatói október 10-én a Felvidék egyik különleges térségébe, a Medvesaljára látogattak el első közös projektfilmjük terepszemléje keretében.
Október 12-én a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében közös gálaműsor keretében ünnepelte alapítása évfordulóját a Színház- és Filmművészeti, a Liszt Ferenc Zeneművészeti, a Moholy-Nagy Művészeti és a Magyar Táncművészeti Egyetem.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem szervezésében Antal Nimród, magyar származású amerikai filmrendező tart exkluzív mesterkurzust 2025. október 10-én pénteken a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben.

