„Közösen teremtünk hagyományt a hallgatókkal” – Interjú Maia Morgensternnel

szeptember 26., péntek 11:03
Share

Idén szeptemberben indult el az SZFE új zsidó színházi specializációja, amelynek osztályvezetője a világszerte ismert román színésznő, a Bukaresti Zsidó Színház igazgatója, Maia Morgenstern. A művésznő Budapestre érkezett, hogy megtartsa első óráját; a rektor köszöntötte, mi pedig a tanévkezdésről és jövőbeli terveiről kérdeztük. Morgensternt a közönség többek között Mel Gibson A passió vagy Mészáros Márta A hetedik szoba című filmjéből is ismerheti.

Mi inspirálta arra, hogy elvállalja az új héber nyelvű osztály vezetését az SZFE-n?

Óriási megtiszteltetés számomra, hogy fiatal művészek előtt állhatok, akik hamarosan a kollégáim lesznek – akár nemzetközi, akár magyar produkciókban, színpadon vagy filmen. Nagyon bátor kezdeményezésnek tartom az osztály indítását, mert nem pusztán egy színház megépüléséről van szó, hanem egy hagyomány megteremtéséről is: ennek célja újabb és újabb generációk művészeinek segítségével megteremteni a zsidó kultúra ápolásának hagyományát Európának ezen a részén. Nem politikai, hanem kulturális szempontból közelítem meg a kérdést: kinek és hogyan tudunk hitelesen alkotni? Ez számomra a vízió – együtt a jövőbeli kollégákkal közösen létrehozni egy új kulturális dimenziót. Valami új, friss, ugyanakkor törékeny és sebezhető dologról beszélünk – épp ezért különleges ez a héber osztály, mert egyedülálló lehetőséget nyújt egy művészi identitás kiépítésére zsidó kulturális kontextusban. Néha irigylem is a hallgatóimat, mert valami újnak lehetnek a részesei.

Maia Morgensternt az első órája előtt Sepsi Enikő, rektorasszony köszöntötte.

A Bukaresti Zsidó Színház igazgatójaként milyen hasonlóságokat és különbségeket lát a román, illetve a magyar színházi világ között?

Mindkét országban kiváló művészek dolgoznak. A színpadon mindig megértjük egymást. Romániában számos magyar színház működik, és nagy tiszteletet érzünk magyar kollégáink iránt. Nagyon elkötelezett emberek, nagyszerű előadásokat hoznak létre, és nekem is sok jó barátom van ezekben a körökben.

Lehet ez a színház kultúrák és nemzetek közötti híd?

Nagyon remélem.

A passió című filmben Mária szerepe nemzetközileg is ismertté tette. Visszatekintve, milyen hatással volt Önre ez a szerep?

Ez már egy régi történet, közel 25 éves. A film sok vitát váltott ki, de a folytatásban nem veszek részt. Továbbléptem.

 

Számos nyelven játszott – románul, magyarul, angolul, sőt ógörögül is. A képzésben részt vevő hallgatók héberoktatásban részesülnek, mert többször fognak előadni ezen a nyelven a későbbiekben is. Hogyan hat a szerepértelmezésére, ha idegen nyelven kell játszania?

Nehéz feladat. Érzem a nyelvi korlát súlyát. Az anyanyelvem román – románul álmodom, káromkodom, éneklek és szavalok. Bukarestben jiddis nyelven is játszunk, ezt azonban felnőttként kellett megtanulnom. A szüleim, akik holokauszttúlélők voltak, nem adták tovább nekem – így akartak megvédeni az előítéletektől. Tehát folyamatos tanulás és fordítás volt a feladatom. A nyelv azonban több, mint nyelvtan: magában hordozza a történelmet, a szellemiséget, az identitást. Idegen nyelven játszani azt jelenti, hogy ezeknek a mélyebb rétegeibe kell belemerülni – a színházi és kulturális hagyományba, a vallásos és a világi zsidó identitásba. Ez rendkívül összetett, kitartó munkát igényel.

Gyakran alakít erős, összetett női karaktereket, például Mészáros Márta filmjében Edith Steint vagy Bocsárdi László Bánk bánjában Gertrudist. Milyen kihívásokat lát ma a fiatal színésznők előtt?

Amikor 1985-ben végeztem, kilencen voltunk az évfolyamban. Tudtuk, hogy mindannyian találunk majd munkát, ám ez ma már másképp van. Sokkal több a fiatal színész, de a lehetőségeik bizonytalanok – ez színészeket és színésznőket egyarát érint. De ne felejtsük el: a színésznő hivatás, nagyon új jelenség. Nők a színpadon csak nemrég jelenhettek meg. Shakespeare vagy Strindberg darabjaiban sokkal több a férfi szerep, a nőket pedig férfiak játszották. Ezért különösen figyelek a fiatal színésznőkre. Hatalmas teher mindig azt érezni: „meg kell felelnem a tanárnak”. Emlékszem, hallgatóként én is állandóan ezt kérdeztem magamtól: Elég jó vagyok? Ki dönti el, hogy jó vagyok vagy sem? Én nem akarom rájuk erőltetni az elvárásaimat. Azt szeretném, hogy önmaguk legyenek, megtalálják a saját hangjukat.

Mit szeretne, hogy magukkal vigyenek Öntől a hallgatói – művészileg és emberileg egyaránt?

Mindenekelőtt szeretném megismerni és emberileg is megérteni őket. Miért választják a héber színészosztályt, amikor a színház még nem is létezik? Miért szeretnének színészekké válni? Természetesen a pályának része a csillogás is – a közösségi médiás fotók, a taps, a rajongás, de a legfontosabb kérdés azonban mégis az: hogyan tudunk közönséget építeni.

Mészáros Márta: A hetedik szoba (Teljes film)
Mészáros Márta: A hetedik szoba (Filmes adatlap)
Bocsárdi László: Bánk bán (Részletek az előadásról és fotók)
Bocsárdi László: Bánk bán (Szereposztás)

Egyéb hírek

„A mesterek előtt meg kell hajolni” – Ariane Mnouchkine Napszínháza az SZFE Könyvek sorozatban

Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.

Bemutatták filmjeiket az SZFE első second unit akciórendezői

Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.

„Nagyon inspiráló mesterszakosokat tanítani” – bemutatkozik Esztergályos Krisztina, az elsőéves forgatókönyvírók osztályvezetője

Szülei neki mutatták meg először aktuális filmjük forgatókönyvét. Ahogy egy barátnője viccelődött vele, náluk a család nem ebédet csinál együtt, hanem filmet. Esztergályos Krisztina mégis inkább angol szakra ment, majd végül őt is utolérte a családi karma: rendező lett, majd forgatókönyvíró. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal vele beszélgettünk.

SZFE-s vizsgafilmet válogattak be egy nemzetközi filmfesztivál programjába

Szvitek Attila, idén végzett dokumentumfilm-rendező hallgatónk kisfilmje, az Eszmélet bekerült a 34. St. Louis-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába. Az alkotás József Attila azonos című verse alapján készült.

„Mindenkihez más a kulcs” – bemutatkozik Horváth Csaba, az elsőéves prózai színművészek osztályvezetője

Itthon a fizikai színház atyjának tartják, miközben ő maga nem szereti a skatulyákat. Az a fajta színház áll hozzá közel, ahol nincsenek műfaji határok, mert szerinte nem a műfajt kell demonstrálni, hanem a tartalmat. Ezek után nem csoda, hogy repertoárjában olyan jól megfér egymás mellett Bartók Mikrokozmosza, a Toldi és a Trainspotting. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal Horváth Csabával beszélgettünk.

„A test a valóság” – David Cronenberg az Urániában

David Cronenberg, a testhorror műfajának világhírű kanadai rendezője, a Budapesti Klasszikus Filmmaraton díszvendégeként látogatott az Uránia Nemzeti Filmszínházba. Az NFI és az SZFE szervezésében megvalósult közönségtalálkozón a nézők nemcsak pályája kezdetéről és legendássá vált filmjeinek kulisszatitkairól hallhattak, hanem arról is, mit jelent számára a technológia és a mesterséges intelligencia. 

A Théâtre du Soleil első fél évszázada és két különleges vendég – könyvbemutató az SZFE Könyvek sorozatában

Az SZFE Könyvek sorozat ismét jelentős kötettel gazdagodik. A sorozat célja, hogy olyan alapvető színházi és filmes műveket tegyen hozzáférhetővé magyar nyelven, amelyek nélkülözhetetlenek a kortárs művészeti diskurzusban. Ennek új állomása Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész munkája: Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada. A kötet bemutatójára szeptember 29-én az SZFE Doktori Iskolájában kerül sor.

Díjat kapott az SZFE oktatója a Quasimodo Költőversenyen

Idén Lázár Balázs színész-költő, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója, valamint a negyedéves dramaturg hallgatók társosztályvezetője, vehette át az Országút folyóirat különdíját a balatonfüredi 33. Salvatore Quasimodo Nemzetközi Költőversenyen. Lázár Balázs két versével – Óda a mesterséges intelligenciához és Íme, hát a vers – érdemelte ki az elismerést.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020