„Én a partneri alkotói viszonyban hiszek” – interjú Kiss Józseffel, a drámainstruktor-rendező szak osztályvezetőjével

Varga Viktória
augusztus 6., szerda 10:12
Share

A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.

Hány fővel indul az osztály és milyen tudással, gyakorlattal lehetett bejutni a drámainstruktor szak rendező specializációjára?

Erre a képzésre olyan jelentkezőket vártunk, akiknek már van legalább 5 év előadó-művészeti vagy színházi gyakorlata. Olyanokat, akik szeretnék mélyebben átlátni és irányítani azt a színpadi folyamatot, amely végül egy színházi előadásban teljesedik ki. Fontos, hogy alkotói elhivatottsággal rendelkezzenek, legyen mondanivalójuk. Idén 9 jelentkezőt vettünk fel, közöttük olyanokat is, akik már komoly eredményeket értek el a pályán, sőt, a saját színházuk karakterét is ők határozzák meg. Ők nagyon sokat tudnak a színház gyakorlati oldaláról, és ezt a tapasztalatot, tudást szeretnék most egy új szintre emelni, eddigi eredményes munkájuknak új távlatokat adni.

Aztán amikor az ember vidéken kezd el színházat csinálni, az annyira leköti, hogy más dolgokra alig marad ideje – például kapcsolatépítésre vagy a szakmai horizont tágítására. A jelentkezők karrierútja jellemzően kacskaringós: többen színészként vagy rendezőasszisztensként kezdték. Ezzel a képzéssel az ő továbblépésüket, érvényesülésüket szeretnénk támogatni.

Mi az a plusz, amit itt megtanulhatnak?

Olyan szempontokat ismerhetnek meg, olyan gondolatokkal találkozhatnak, amelyek új megvilágításba helyezik azt, amit eddig is csináltak. Mondhatni, kissé kimozdítjuk őket a komfortzónájukból, és olyan kutatómunkára serkentjük őket, ami addig nem volt része a szakmai életüknek. Az osztállyal közösen tűzzük majd ki a céljainkat, és bízom benne, hogy egy egymást támogató, inspiráló közösséggé formálódunk.

Fotó: Bach Máté (Magyar Nemzet)

Oktatóként és igazgatóként hogyan látja az SZFE-vel való együttműködés lehetőségeit, illetve milyen tapasztalatokat szerzett az elmúlt 2 évben, amióta vezeti a színházat?

A soproni közönség nagyon más, mint amit korábban megtapasztaltam. Kihívást jelentett ráhangolni őket azokra a gondolatokra, amelyeket én képviselek. Ráadásul a Soproni Petőfi Színház egy kis prózai színház; mi nem tudunk olyan nagy volumenű produkciókat színpadra vinni, mint például a Győri Nemzeti Színház, amelynek van saját zenekara, énekkara és tánckara. Ott sok kiváló énekes színész dolgozik, így látványosabb, közönségcsalogatóbb előadásokat tudnak létrehozni. Nekünk szellemileg kell különlegeset nyújtanunk.

Ez a kihívás – amelyet egyúttal a kortárs magyar dráma támogatásáért is vállalok – különösen indokolttá teszi, hogy egyetemisták jöjjenek hozzánk. A következő évadban két ötödéves rendezőhallgató, Pányik Tamás és Fejes Szabolcs fog nálunk rendezni. Előbbi egy kortárs ősbemutatót, a Határátlépéseket, utóbbi az Anconai szerelmeseket viszi színre. A frissen diplomázott Csáki Benedek pedig a Terike és Irén című darabbal mutatkozik be a soproni közönség előtt.

Idén is több színészhallgatót fogadunk szakmai gyakorlatra. Az eddigi tapasztalat az, hogy szívesen vállalják ezeket a felkéréseket. A távolság már nem akadály – például a vonaton kiválóan lehet szöveget tanulni.

A színház 2023/24-es évadának hívószava a „szenvedély”, a 2024/25-ösé pedig a „mélységek és magasságok” volt. Folytatják ezt a hagyományt?

Igen, most a Határtalanság évada következik, ugyanis tavaly ünnepeltük a Páneurópai Piknik 35. évfordulóját. Ez élő hagyomány Sopronban: azt ünnepeljük, hogy egykor itt nyílt meg a határ Nyugat felé. Rengeteg keletnémet lépett át itt Ausztriába, majd ment tovább Nyugat-Németországba – ez a mozzanat megrendítette, majd rövid időn belül le is döntötte a berlini falat.
Az évforduló alkalmából hirdettünk pályázatot kortárs szerzők számára – ezt Bajnai Zsolt nyerte meg Határátlépések című művével. A történet az osztrák határ közelében, egy autószerelő műhelyben játszódik a Piknik idején. Családtagok, ismerősök érkeznek, akik valóságos és átvitt értelemben is határokat készülnek átlépni. Különféle emberi sorsok bontakoznak ki egy történelmi pillanat előestéjén. A darabot Pányik Tamás rendezi, és ez lesz az évad első bemutatója.

Ha már bemutató: az Ön darabjának, a La Grange-nak is most nyáron volt a szabadtéri ősbemutatója a Gyulai Várszínházban. Hogy sikerült?

Nagy szeretettel fogadta a közönség, vastapssal jutalmazták az előadást. A darab Erkel Ferenc és Anne de La Grange kapcsolatáról, be nem teljesült szerelméről szól. A francia operaénekesnő egy európai turné keretében hazánkba látogatott, és csatlakozott a Nemzeti Színház társulatához – abban az időben ugyanis a zenés drámai műfajnak is a Nemzeti adott otthont. Így került Erkel Ferenc mellé, aki akkor már hatgyermekes, negyvenéves zeneszerző volt.

La Grange annyira elbűvölte őt, hogy még egy külön áriát is írt neki a Hunyadi László című operájába – pedig azt a művet már évek óta játszották.

Ami engem ebben a történetben különösen megfogott, az az, hogy olyan kérdésekről is állást foglalhattam benne, mint hogy mit jelent férfinak lenni, mit jelent a hűség, a felelősség, a művészi elkötelezettség. Egy alkotó a pályája során könnyen érkezhet válaszúthoz: marad vagy külföldre megy? A pénzt vagy a felelősséget, a hirtelen jött sikert vagy a hosszú távú megbecsülést választja? Ezek különösen fontos kérdések Sopronban, egy olyan városban, amely alig pár kilométerre fekszik az osztrák határtól, ahol a fizetések akár többszörösei is lehetnek a hazaiaknak.

Ebben a munkájában is közreműködtek SZFE-s hallgatók?

Igen, Orosz-Bogdán Noémi és Pálfi Zsófia dolgoztak dramaturgként. Mindkettőjüket tanítottam az egyetemen, és különösen jó élmény volt velük együtt dolgozni. Mindenféle fenntartás nélkül megmondták, mi tetszik nekik és mi nem – nagyon jó vitáink voltak, élveztem a közös munkát. Sok mindenben igazuk is volt, ezt be kellett látnom, és ez számomra egyáltalán nem nehéz. Azt gondolom, hogy egy jó alkotó képes elfogadni az építő kritikát és hálás tud lenni a jó ötletekért – akkor is, ha nem az ő fejéből pattantak ki.

Azt látom, hogy a mai fiatalok bátran kiállnak a véleményük mellett, nem a tisztelet vagy a tekintély határozza meg a viselkedésüket. Én a partneri alkotói viszonyban hiszek – ennél a munkánál is ezt kértem tőlük, és éltek is vele.

Kiemelt kép: Bach Máté (Magyar Nemzet)

Egyéb hírek

„Nagyon vágytunk már egy ilyen osztályra” – bemutatkoznak az elsős bábszínészek osztályvezetői

Ellinger Edina és Ács Norbert ugyanolyan fanatikusai a bábművészetnek, annak szerepéről és oktatásáról is egyet gondolnak. Így nem meglepő, hogy huszonegy éve egymás szakmai támaszai, és hogy idén együtt indítanak osztályt az SZFE-n. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal velük beszélgettünk.

Ismét az Alkotóműhelyek Hete nyitja a tanévet

Pilátus alakja a színpadon, a homokból hogyan válik emlékezet és mit rejtenek az őserdő által benőtt maja városok. A korábbi évekhez hasonlóan számos érdekes előadással, programmal várjuk hallgatóinkat már szeptember első hetében, hogy kreatívan induljunk neki a közös munkának.

„Újra szívünkbe zártunk, Debrecen!” – Beszámoló a 2025-ös Nyári Akadémiáról

Az idei Nyári Akadémián 81 leendő elsőéves hallgató vett részt a cívis városban, hogy megismerkedjen jövendőbeli évfolyamtársaival, oktatóival, és nem utolsósorban azzal az egyedi „eszefés” életérzéssel, amely hamarosan mindennapjaik részévé válik. A HÖK és az egyetem vezetésének közös szervezésében megvalósuló egyhetes tábor gazdag kulturális, szakmai és közösségi programkínálattal várta a résztvevőket, így az oktatók és a hallgatók szeptember 5-én, a tanévnyitón már ismerősként üdvözölhetik egymást.

„Célunk, hogy minél több jó film szülessen” – bemutatkozik az SZFE dokumentumfilmes osztályvezető párosa

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal a dokumentumfilm-rendező művész MA osztályának vezetőivel, Barlay Tamással és Moys Zoltánnal beszélgettünk. A Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézet oktatóival arra is kitértünk a felvételi eljárás menetének ismertetése mellett, hogyan találja meg egy dokumentumfilmes készülő alkotásának témáját.

Milyen egy casting a tévében? – elkísértünk három SZFE-s hallgatót

Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.

Egy tanév, egy akciófilm – így zajlott az első second unit képzés az SZFE-n

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.

„A tanítás egy közös szellemi út” – Kozma Andrással beszélgettünk

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.

SZFE-s előadások az Ördögkatlan Fesztiválon

A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020