Vers a filmen, Henrik Ibsen-féle élethazugságok, új szemléletmód a forgatókönyvírás oktatásában, Pilinszky János halál-színháza – ezekben a témákban is elmélyedhettek azok, akik részt vettek az Új Nemzeti Kiválóság Program keddi Szakmai Konferenciáján.
Az Új Nemzeti Kiválóság Programot a Kulturális és Innovációs Minisztérium 2016-ban azzal a céllal indította, hogy támogassa a felsőoktatásban részt vevő hallgatók és kutatók kiválóságát. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal által biztosított ösztöndíjra azok a felsőoktatási képzésben résztvevő hallgatók, doktorjelöltek, valamint fiatal oktatók és kutatók pályázhattak, akik intézményükben eredményes kutatási és alkotói tevékenységet folytatnak.
A Színházi- és Filmművészeti Egyetemen a 2023/24-es tanévben 16 hallgató részesült ÚNKP ösztöndíjban. A kutatási eredményeiket a keddi szakmai zárókonferencián mutatták be. Az eseményt Prof. Dr. Sepsi Enikő rektor nyitotta meg, majd Dr. Antal Zsolt oktatási és tudományos rektorhelyettes, Dr. Timár András egyetemi adjunktus, a Tudományos Diákkör vezetője és Dr. Tóth Orsolya pályázati és innovációs irodavezető mondott beszédet.
A konferencia első szekciójában a filmes vizualitás témakörét járták körül a hallgatók. Hema Karim Ádám a színhasználat pszichológiáját vizsgálta a filmművészetben. Kutatásával azt akarta megmutatni, hogy a színek tudatos használatával hogyan tudják az alkotók befolyásolni a közönség percepcióját a karakterekkel kapcsolatban. Tóth Kristóf Megvilágító háttér című előadásában a virtuális produkció és az analóg képrögzítés kérdéskörét járta körül, míg Dr. Varga Sébastien Szabolcs a versfilmek formanyelvéről értekezett. A szekciót Mózes Gergely Archív dokumentumok és animáció hibriditása a történelmi tárgyú dokumentumfilmben című előadása zárta.
A konferencia második szekciója a forgatókönyvírás témakörét dolgozta fel. Makaró Szilárd arról tartott előadást, hogy a Csillagok háborúja filmsorozat Galaktikus Birodalmának megjelenítése és megítélése hogyan változott az első résztől napjainkig. Fejes Szabolcs az adaptáció művészetéről értekezett, választ keresve arra, hogy hogyan lehet megőrizni az eredeti mű esszenciáját. Ezt követően Nagy V. Gergely mutatta be kutatási eredményeit A figuratív komponálás a forgatókönyvírásban címmel. A szekciót Vízkeleti Dániel előadása zárta, amely során bepillantást nyerhettünk egy, a lidérc alakját középpontba állító nagyjátékfilm forgatókönyvírási folyamatába.
A konferencia harmadik része a színház és film, rendezés és reprezentáció kettőséről szólt. Fülöp Kristóf a mesterséges intelligencia színházban való alkalmazását vizsgálta, míg Sebők Liliána Hajnalka Henrik Ibsen életművét kutatta a norvég drámaíró műveiben megjelenő „élethazugság” motívumán keresztül. Gábeli Nóra előadása a női archetípusok filmbeli ábrázolására és fejlődésére fókuszát. Majd a szekció zárásaként Korda Bonifác tartotta meg prezentációját Pilinszky János Halál-színháza címmel, amelynek középpontjában a költő KZ-Oratóriuma állt.
A konferencia negyedik szekciója az előadóművészetek, különösen a színészet és a zene témakörét dolgozta fel. Pekár Éva Hanna előadásában a színházi és filmes színészvezetés különbözőségeit tárgyalta. Brezovszky Dániel György előadásában Mejerhold színésztréningjének gyakorlatait mutatta be és elemezte, míg Pányik Tamás a magyar nyelvű opera- és oratóriumprodukciók innovációs lehetőségeiről beszélt. Dobri Dániel Béla előadásában az improvizáció szerepét vizsgálta a 20. és 21. századi kóruszenében.
A konferencia zárásaként Dr. Stőhr Lóránt, az ÚNKP szakmai felelőse, valamint Rénes Balázs, az ÚNKP koordinátora szólt a résztvevőkhöz: „Per aspare, ad astra” – emelte ki, azaz göröngyös úton a csillagokig. Mindez az ÚNKP esetében azt jelenti, hogy az akadémiai pálya felé vezető út is küzdelmekkel jár. Ez az ösztöndíj nagyon jó volt arra, hogy a hallgatók még a szakdolgozat, illetve diplomamunka elkészítése előtt tapasztalatot szerezzenek egy tudományos írásmű elkészítésében és egy szakmai konferenciaelőadás megtartásában. Mindemellett a pályázat a doktoranduszok és az intézményi kutatók számára is lehetőséget biztosított kutatási témájuk részeredményeinek bemutatásához.
Egyetemi kiválósági pályázatokat a jövőben is érdemes benyújtani. Bár az ÚNKP átalakul, a helyébe a 2024/2025. tanévtől egy módosított kiválósági ösztöndíj, az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program (EKÖP) lép, amelyre mind az SZFE-re sikeresen felvételizők, mind az ősztől tanulmányiakat folytató hallgatók 2024. július 20. napjáig jelentkezhetnek. A pályázati felhívás itt érhető el.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Soproni Egyetem és a Nemzeti Színház 2025. július 1–9. között közösen rendezi meg a Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron 2025 című programot. Az immár második alkalommal megvalósuló, intenzív nyári alkotótáborban magyar és külföldi színművészhallgatók, valamint rangos hazai és nemzetközi oktatók, rendezők dolgoznak együtt a Soproni Egyetem kampuszán. A megnyitót július 2-án tartották a Ligneum Rendezvényházban.
Három generáció, három női sors, egy mélyreható családi örökség. Hevesi Fanni, az SZFE fizikai színházi rendező és koreográfus osztályának végzős hallgatója, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című formailag rendhagyó, mégis megrázó erejű darabját állította színpadra. Az előadás fókuszában a több generáción átívelő traumák és a női identitás állnak – egy olyan színházi világban, ahol a női történetek gyakran háttérbe szorulnak. A rendezővel a koncepció születéséről, a színészi munkáról és a hallgatás örökségéről beszélgettünk.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem – együttműködésben a Nemzeti Színházzal és a Soproni Egyetemmel – 2025 nyarán ismét megrendezi nagysikerű nemzetközi alkotótáborát, amely idén Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron, 2025 címmel várja a résztvevőket.
A Múzeumok Éjszakáján különleges múzeumszínházi előadást mutatottak be a Babits Mihály Színház társulatának tagjai és a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói Esztergom öt pontján is. Az esemény ötletgazdája és főszervezője Kaj Ádám, a Babits Mihály Színház igazgatója, az SZFE doktorandusza volt.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A legjobb kisjátékfilm, a legjobb forgatókönyv, a legjobb tévéfilm, valamint a legjobb elsőfilmes rendező különdíját is a Színház- és Filmművészeti Egyetem alkotói kapták az 5. MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Június 20-án ünnepélyes keretek között átadták a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjait a Balatonfüred Kongresszusi Központban. Legnagyobb büszkeségünkre két oktatónk, Koltai Lajos operatőr-rendező és Piroch Gábor kaszkadőrszakértő is átvehette az elismerést.
Tegnap este a veszprémi Óváros téren a Hogyan tudnék élni nélküled? vetítésével elindult a hazai filmipar legfrissebb alkotásait felvonultató seregszemle. Az 5. Magyar Mozgókép Fesztivál idén a száz éve született Makk Károly és Darvas Iván életműve előtt tiszteleg. A Magyar Filmakadémia védnökségével, a Nemzeti Filmintézet támogatásával és a Veszprém-Balaton 2023 szervezésében megvalósuló MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztiválon 22 kategóriában osztják ki a Magyar Mozgókép Díjakat, melynek jelöltjei között számos SZFE-s kötődésű alkotást találhatunk.