„A mesterek előtt meg kell hajolni” – Ariane Mnouchkine Napszínháza az SZFE Könyvek sorozatban

október 2., csütörtök 14:44
Share

Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.

„A kötet szerzője nem csupán tudósmunkák szerzője, CNRS-kutató, három könyvsorozat szerkesztője, hanem színházközeli ember is. Béatrice Picon-Vallin és a Soleil művészei most személyesen is elhozták azt a tapasztalatot, amelynek átadása a magyar színházi közösség számára felbecsülhetetlen érték” – ezekkel a szavakkal nyitotta meg a tankönyvbemutatót Sepsi Enikő rektor, a Művészettudományi PhD program vezetője és az SZFE Könyvek sorozatszerkesztője, aki azt is kiemelte, hogy a kötet megjelenése színháztörténeti mérföldkő.

A francia színháztörténész monumentális munkája, a Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada a társulat öt évtizedének történetét, előadásait, működési elveit és szellemiségét mutatja be gazdag fotóanyag segítségével. A kötet 2014-ben jelent meg először Franciaországban, 2015-ben pedig elnyerte „a legjobb színházról szóló könyv” rangos díját. Most, 10 évvel később, a magyar közönség is kézbe veheti ezt a különleges kötetet magyarul. Ez a színházi műhely világszerte generációk alkotóit inspirálta.

A könyv szerzője, Béatrice Picon-Vallin a nemzetközi színháztudomány meghatározó alakja. „Számomra az átadás vált a legfontosabb feladattá: átadni azt, amit tapasztaltam és tudok. A Théâtre du Soleil egy közösségi műalkotás, ahol minden hangnak – színészeknek, technikusoknak, zenészeknek, rendezőknek – helye van. Ezt szerettem volna a könyvben is érzékeltetni a hagyományostól eltérő struktúrával” – fogalmazott a szerző a könyvbemutatón.

A kötetet magyarra Rideg Zsófia dramaturg fordította, aki személyes ügyként tekintett a munkára. „Nagyon fontosnak tartom a mesterek előtti tiszteletadást, és Ariane Mnouchkine ilyen fantasztikusan karizmatikus mester. Ezt éreztem, mikor először láttam az előadásokat és beszélgethettem vele személyesen is” – emlékezett vissza. Szavai szerint a kötet számára nemcsak szakmai, hanem személyes adósság is volt.

A Théâtre du Soleil története 1964-ben kezdődött, amikor Ariane Mnouchkine és társai azzal a céllal alapították meg a társulatot, hogy új, közönségbarát népszínházat hozzanak létre. A vincennes-i erdő egykori tölténygyárában, a Cartoucherie-ben otthonra találó közösség hamar egyedülálló műhellyé vált: minden döntést közösen hoztak meg, a fizetések egyenlőek voltak, és minden művész részt vett a mindennapi munkában.

Franciaországban nincsenek társulatot, a Soleiben is sokan megfordultak a világ minden részéről, ez a horizontális struktúra és a közösségi alkotás szelleme ma is meghatározza a társulat működését. Ariane Mnouchkine ars poeticája szerint „a színház arra hivatott, hogy elmesélje, megmagyarázza számunkra a világot, erőt adjon ahhoz, hogy megértsük, és ezáltal képesek legyünk megváltoztatni is.”

A könyvbemutatón a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is jelen volt, akik betekintést nyújtottak a közösség mindennapjaiba. Duccio Bellugi egy ázsiai tanulmányút élményeit idézte fel, amikor a Dobok a gáton című előadásukhoz kerestek inspirációt a maszk-és bábhasználat terén. Japánban, Koreában, Tajvanon és Vietnámban is jártak, ahol az ázsiai színházak működésébe nyertek betekintést. „Tudtuk, hogy az előadásban bábokat akarunk használni, ezért azt csináltuk, amit egykor a japán kabuki-színészek: végigjártuk az összes ázsiai műhelyt, ahol ezt a módszert alkalmazzák. Amikor visszatértünk Párizsba, kilenc hónapig próbáltunk a bábokkal, amíg meg nem találtuk a megfelelő formát.”

Jancsó Judit közel húsz éve csatlakozott a társulathoz, először gazdasági területen dolgozott, ebből írta ugyanis a DESS diplomáját, majd két évvel később színészként is dolgozhatott az előadásokon. Így mesélt a működésük sajátosságairól: „Ez egy sajátos, de nehezen fenntartható gazdasági modell. A színház megalakulásakor az alapötlet az volt, hogy ne alakuljon ki semmilyen hierarchia a társulaton belül, ezért nálunk mindenki ugyanannyit keres. Ahhoz, hogy fenntarthassuk ezt a működési modellt a megoldás az, hogy egy előadást nagyon hosszú ideig játszunk és a bevételből fedezzük a költségeinket és őrizzük a színház demokratikus létét.”

A könyvbemutatóhoz kapcsolódóan Duccio Bellugi és Jancsó Judit workshopot is tartottak az SZFE másodéves hallgatóinak, akik így közvetlenül megtapasztalhatták a Soleil közösségi alkotásra épülő színházi nyelvét, valamint a balinéz és a commedia dell’arte maszkok használatát.

A kötet az SZFE Könyvek sorozatban az egyetem és a L’Harmattan kiadó gondozásában jelent meg és Helfrich Judit olvasószerkesztette. A sorozat célja, hogy olyan műveket adjon közre, amelyek tudományos értékük mellett élő kapcsolatot teremtenek a nemzetközi színházi és filmes szcénával.

A kiemelt kép szereplői (balról jobbra): Duccio Belluggi-Vannuncini, Jancsó Judit, Sepsi Enikő, Béatrice Picon-Vallin, Varga Emese, Rideg Zsófia

Egyéb hírek

Bemutatták filmjeiket az SZFE első second unit akciórendezői

Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.

„Nagyon inspiráló mesterszakosokat tanítani” – bemutatkozik Esztergályos Krisztina, az elsőéves forgatókönyvírók osztályvezetője

Szülei neki mutatták meg először aktuális filmjük forgatókönyvét. Ahogy egy barátnője viccelődött vele, náluk a család nem ebédet csinál együtt, hanem filmet. Esztergályos Krisztina mégis inkább angol szakra ment, majd végül őt is utolérte a családi karma: rendező lett, majd forgatókönyvíró. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal vele beszélgettünk.

SZFE-s vizsgafilmet válogattak be egy nemzetközi filmfesztivál programjába

Szvitek Attila, idén végzett dokumentumfilm-rendező hallgatónk kisfilmje, az Eszmélet bekerült a 34. St. Louis-i Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjába. Az alkotás József Attila azonos című verse alapján készült.

„Közösen teremtünk hagyományt a hallgatókkal” – Interjú Maia Morgensternnel

Idén szeptemberben indult el az SZFE új zsidó színházi specializációja, amelynek osztályvezetője a világszerte ismert román színésznő, a Bukaresti Zsidó Színház igazgatója, Maia Morgenstern. A művésznő Budapestre érkezett, hogy megtartsa első óráját; a rektor köszöntötte, mi pedig a tanévkezdésről és jövőbeli terveiről kérdeztük. Morgensternt a közönség többek között Mel Gibson A passió vagy Mészáros Márta A hetedik szoba című filmjéből is ismerheti.

„Mindenkihez más a kulcs” – bemutatkozik Horváth Csaba, az elsőéves prózai színművészek osztályvezetője

Itthon a fizikai színház atyjának tartják, miközben ő maga nem szereti a skatulyákat. Az a fajta színház áll hozzá közel, ahol nincsenek műfaji határok, mert szerinte nem a műfajt kell demonstrálni, hanem a tartalmat. Ezek után nem csoda, hogy repertoárjában olyan jól megfér egymás mellett Bartók Mikrokozmosza, a Toldi és a Trainspotting. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal Horváth Csabával beszélgettünk.

„A test a valóság” – David Cronenberg az Urániában

David Cronenberg, a testhorror műfajának világhírű kanadai rendezője, a Budapesti Klasszikus Filmmaraton díszvendégeként látogatott az Uránia Nemzeti Filmszínházba. Az NFI és az SZFE szervezésében megvalósult közönségtalálkozón a nézők nemcsak pályája kezdetéről és legendássá vált filmjeinek kulisszatitkairól hallhattak, hanem arról is, mit jelent számára a technológia és a mesterséges intelligencia. 

A Théâtre du Soleil első fél évszázada és két különleges vendég – könyvbemutató az SZFE Könyvek sorozatában

Az SZFE Könyvek sorozat ismét jelentős kötettel gazdagodik. A sorozat célja, hogy olyan alapvető színházi és filmes műveket tegyen hozzáférhetővé magyar nyelven, amelyek nélkülözhetetlenek a kortárs művészeti diskurzusban. Ennek új állomása Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész munkája: Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada. A kötet bemutatójára szeptember 29-én az SZFE Doktori Iskolájában kerül sor.

Díjat kapott az SZFE oktatója a Quasimodo Költőversenyen

Idén Lázár Balázs színész-költő, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója, valamint a negyedéves dramaturg hallgatók társosztályvezetője, vehette át az Országút folyóirat különdíját a balatonfüredi 33. Salvatore Quasimodo Nemzetközi Költőversenyen. Lázár Balázs két versével – Óda a mesterséges intelligenciához és Íme, hát a vers – érdemelte ki az elismerést.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020