Az SZFE virtuális stúdiója megreformálja a filmművészet oktatását: világszerte elismert mesterek vezetésével és a 3D-s LED-falban rejlő lehetőségek felfedezésével új korszak nyílik meg az SZFE hallgatói számára.
A mai rohanó, digitális környezetben a vállalkozások, szervezetek éppúgy folyamatosan innovatív módszereket keresnek arra, hogy lebilincseljék ügyfélkörüket, mint amennyire a filmesek is mindinkább törekednek emlékezetes élményeket nyújtani a nézőik számára. A 3D-s LED-fal egyike azoknak a technológiáknak, amely forradalmasította a vizuális tartalomgyártás mechanizmusát. A fejlett megjelenítési technológiát magával ragadó képességekkel kombinálva a 3D-s LED-falak egyre hatékonyabb eszközzé válnak a filmgyártásban, hosszútávú hatást hagyva maguk után.
A virtuális LED-falak tulajdonképpen hatalmas képernyők, amelyek LED-panellel rendelkeznek és ezáltal teszik lehetővé a színészek számára, hogy maguk is egyidőben lássák a digitálisan kialakított várost, vagy a természeti tájat a forgatás során, ahol a filmbeli jelenetük játszódik. Ez természetesen segíti az autentikusabb színészi játék kidolgozását is, ezáltal pedig még inkább intenzív kapcsolat alakulhat ki a cselekmény és a közönség között. A rendezők és az operatőrök hihetetlenül hasznosnak találják ezt a technológiát, mivel valós időben mutathatják be, hogyan bontakozik ki egy-egy jelenet. A LED-falak mindezeken túl képesek a természetes fény érzetét is kelteni, illetve ötvözni a fizikai és a digitális világot, ami összességében jóval kevesebb munkát, ráadásul minden eddiginél minőségibb látványvilágot eredményez.
A LED-fal szinkronizálja a színészek mozgását a kamera segítségével. Speciális szoftver biztosítja a kamera helyzetének és szögének nyomon követését, valamint a kép beállítását. Ez a funkció segít konzisztens és valósághű perspektívát létrehozni, amely ötvözi a digitális és a fizikai világot. Emellett természetesen csökkenti a drága helyszínbérlések és díszletépítések számát is, hovatovább megtakarítja a stáb utaztatási költségét és az időigényes logisztikát. Az utómunka során is előnyöket kínál a hagyományos eljárással szemben, ugyanis azok megkövetelik a helyszíni felvételek és a speciális effektusok széleskörű keverését. Ezzel szemben viszont a LED-falak leegyszerűsítik ezt a folyamatot azáltal, hogy lehetővé teszik a digitális integrációt.
Mivel ez a technológia folyamatosan fejlődik, a filmes szakmának is tartania kell ezt az ütemet, valamint szükséges alkalmazkodnia ezekhez a tendenciákhoz. Ezzel a céllal zajlott le 2023. novemberétől az SZFE frissen kialakított, LED-fallal felszerelt stúdiójában négy mesterkurzus, ahol világszerte elismert szakemberek osztották meg ismereteiket az új eszközzel történő forgatás lehetőségeiről. Erik Wolford, Rob Payton, Richard Muller és Nikolaus Summerer olyan elismert szakemberek, akik évtizedes tapasztalataikkal gazdagították a hallgatók tudását. A kurzusokon elhangzott témák között szóba kerültek az autós jelenetek trükkjei, a színkalibráció és a 3D-s Unreal Engine-jelenetekben való forgatások is. Ez az eseménysorozat igazi mérföldkő volt az SZFE életében, amelynek során a filmszakma legjobbjai adták át tapasztalataikat a következő generációnak.
Ezután az egyetem 2024. februárjában olyan intenzív, egyhetes kurzust is rendezett, ahol a hangsúly az elméleti után már a gyakorlati oktatáson volt. Ezen a rendkívüli héten diákok és oktatók egyesítették erőiket, hogy saját kezükkel készítsenek demóanyagokat az egyedi LED-falra. A program során a résztvevők belemerülhettek a stúdió titkaiba, beleértve a Brainbar és GrandMA világítási rendszer kezelését, valamint a 2D-s és 3D-s jelenetek indítását és manipulálását.
Az SZFE virtuálisstúdió-projektje a forradalmi kezdeményezés részeként olyan oktatási tananyagok kifejlesztésére összpontosított, amelyek a következő tanévekben már beépülnek az SZFE képzéseibe. Ezek öt különböző szakterületet ölelnek fel: rendező, operatőr, televíziós szakember, produkciós menedzser és látványtervező. Az egyes szakterületekhez készült kézikönyvek mellett a projekt részeként elkészült egy oktatói és egy tanulói kézikönyv is. A rendezői és operatőri szakterületekhez mellékelt kézikönyvek nemcsak alap-, hanem haladó szinten is kielégítik a szakmai igényeket. Az oktatási kézikönyvek mind angol, mind magyar nyelven elérhetőek.
Babiczky László életútja szorosan összefonódik a magyar televíziózás történetével: a kezdeti asszisztensi munkától a Pécsi Körzeti Stúdió vezető rendezői feladatain át a Magyar Televízió archívumának megmentéséig. 1974-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, tavaly vette át az ötvenéves diplomáját, valamint 2025. nyarán jelent meg A televízió volt az életünk című kötete, ennek kapcsán beszélgettünk vele.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2025-ben kutatást indított, hogy az intézményben készülő (vizsga)előadásokkal kapcsolatos nézői véleményeket, reflexiókat vizsgálják
Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.
„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.
Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.
2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.
Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.

