Kultúra és a fiatalok: az SZFE szakmai perspektívái az Educatio+ Konferencián

július 16., szerda 09:35
Share

Negyedik alkalommal szervezte meg az Educatio+ Konferenciát a HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) 2025. július 9-én, Kápolnásnyéken, ahol egyetemünket a Karrieriroda és diáktanácsadó vezetője, Wild Mónika képviselte a fiatalok és a kultúra kapcsolatát boncolgató kerekasztal-beszélgetésen.

A konferencia előadói és a panelbeszélgetések résztvevői a kultúramenedzsment, a hallgatói szolgáltatások, a tudásgazdaság és a startupok témakörét járták körbe. Wild Mónika, az SZFE Karrierirodájának vezetője a kultúra, az oktatás és a fiatalok bevonásának lehetőségeit vizsgáló kerekasztal-beszélgetésen színházigazgatók társaságában osztotta meg gondolatait, értékes szakmai tapasztalatokkal gazdagítva a diskurzust.

Elsőként annak a kérdését járták körül, mit jelent ma a „kultúra alapértéke”, és hogyan őrizhetjük meg az értékeket új szemléletmódok befogadása mellett. Wild Mónika hangsúlyozta: a kultúra nem pusztán dísztárgy, hanem tartószerkezet – olyan alap, amelyet korábban magától értetődőnek vettünk, és amely nélkül nehéz új értékeket építeni.

A fiatal generáció kulturális viszonyulásáról szólva kiemelte, hogy a 18–25 évesek nem passzív befogadók, hanem aktívan formálják saját kultúrájukat. A TikTok-videókban, Instagram-sztorikban vagy podcastokban való részvétel mind-mind kulturális cselekvés. „Nem az a feladatunk, hogy megtanítsuk őket a kultúrára, hanem hogy térképet adjunk hozzá” – fogalmazott Wild Mónika, aki szerint a kultúra a fiatal generáció számára lehetőséget teremt az önismeretre, a kapcsolódásra és az értékteremtésre. Ebben az életszakaszban formálódik az identitás, tágul a világ, és a kultúra nem elvont fogalom, hanem egyszerre tükör és híd.

A fiatalok kulturális részvételének akadályait és lehetőségeit firtató kérdésre válaszul Wild Mónika hangsúlyozta: a kultúra nem ígér biztos megélhetést, de ad valamit, amit kevés más terület: jelentést és önismeretet. A fiatalok bevonásáról szóló kérdésre gyakorlati választ adott: „Meghallgatjuk őket.” Mint mondta, sok intézmény biztosít teret a fiatalok számára, de a lényeg nem a passzív jelenlét, hanem az, hogy alakítóivá váljanak a kulturális térnek. Wild Mónika szerint a jövő kultúrája nemcsak elérhető, hanem alakítható is lesz – a közönség szerepe a nézőtérről a társalkotás felé mozdul, új lehetőségeket teremtve a következő generáció számára.

Ezt követően a panelbeszélgetés résztvevői a kulturális innováció és a „plusz” tartalom fogalmát járták körül. Wild Mónika rámutatott: a „plusz” ma már nem pusztán információt vagy esztétikai élményt jelent, hanem az érintettséget. Egy kulturális élmény akkor válik valóban többé, ha nemcsak passzívan befogadjuk, hanem részévé is válunk.

A technológiai fejlődés kapcsán pragmatikus álláspontot képviselt: „A színház és a film mindig is közösségi műfaj volt – csak ma már máshogyan értelmeződik a közösségiség.” A technológiát nem akadályként, hanem eszközként látja, amely új és több módot ad a régi történetek elmesélésére.

A Karrieriroda – és egyben az SZFE diáktanácsadójának – vezetője hangsúlyozta, hogy az élménypedagógia nem cél, hanem eszköz: arra szolgál, hogy a kultúra tanulhatóvá, értelmezhetővé és átélhetővé váljon. A VR, az AR és a gamifikáció technológiái segíthetnek abban, hogy a látogató ne kívülállóként szemlélje a kulturális tartalmakat.

A 2025-ös kulturális környezet kapcsán kiemelte, hogy a kultúra egyre inkább szakmai és személyes küldetéssé válik, ahol a kreativitás, a társadalmi érzékenység és a szellemi kiteljesedés együtt van jelen. A digitális és interdiszciplináris terek megnyitása új lehetőségeket teremt, a kulturális menedzsmenttől a kreatív kurátorságig.

Fontos változásként említette a digitális archívumok élővé tételét, a mesterséges intelligencia kulturális integrációját, valamint a klímatudatos és fenntartható kulturális gyakorlatok térnyerését.

A beszélgetés legfontosabb üzenete azonban így hangzott: a kultúrában a „plusz” az a pillanat, amikor egy gondolat, élmény vagy közösségi találkozás által nemcsak többet tudunk, hanem jobban értjük önmagunkat és a világot.

Egyéb hírek

„A tanítás egy közös szellemi út” – Kozma Andrással beszélgettünk

A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.

SZFE-s előadások az Ördögkatlan Fesztiválon

A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.

Szubjektív dramaturg-napló a soproni Nemzetközi Színházi Műhelyről

Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.

Közel 160-an nyertek felvételt az SZFE képzéseire

A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.

Z generációs alkotókat hoz közös platformra két SZFE-s hallgató projektje

Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.

Amikor a díszlettervező jelmezt varázsol – Oravecz Adrienn munkái a jótékonysági Kék Madár Fesztiválon

Oravecz Adrienn elsőéves látványtervező hallgatónk rendhagyó felkérésnek tett eleget: jelmezt tervezett a 33. Kék Madár Fesztivál számára, amely beteg gyermekek gyógykezelésére gyűjt adományokat. A felkérés körülményeiről és a fesztivál tapasztalatairól beszélgettünk vele.

Fiatal tehetségek az Avignoni Fesztiválon – a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói mutatkoztak be a kortárs színház nemzetközi közegében

A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.

„A mai világban talán épp a színház képviseli leginkább a humanista értékeket” – interjú Herczeg Tamással

Egy nagyszabású külföldi turné, Az átváltozás bemutatója és egy sikeres, de egyben megterhelő felvételi időszak – Herczeg Tamásnak, a Színházművészeti Intézet vezetőjének nem kevés elfoglaltságot hozott az elmúlt pár hónap és a kihívásokból a továbbiakban sem lesz hiány. Szeptembertől az elsőéves drámajátékosok osztályvezetője lesz, majd januártól a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója. A felvételin tapasztaltakról, a színészoktatás helyzetéről és az alkotói pályájának alakulásáról is beszélgettünk.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020