Lili én vagyok, Lili minden nő – interjú a Tizenhét hattyúk vizsgaelőadás alkotópárosával

Varga Viktória
június 9., hétfő 14:00
Share

„Mi nők ma is ugyanúgy éljük meg az első szerelmet, a testiséget, az elhagyást, a minket ért igazságtalanságokat, mint Esterházy Péter Csokonai Lilije” – vallja Nadrai Zita harmadéves prózai színész- és Kondákor Ajsa Panka ötödéves fizikaiszínházrendező-hallgatónk, a Tizenhét hattyúk alkotópárosa. A monodrámát április végén mutatták be a közönségnek. Aki még nem látta, az a nyári szünet előtti utolsó előadást még elcsípheti!

Harmadévesként monodrámát játszani nem kis kihívás! Zita, milyen érzés volt, hogy több mint egy órán keresztül csak rád szegeződött minden szempár?

Zita: Ezt a kihívást én választottam; boldogan viseltem minden örömét és megpróbáltatását. Felemelő érzés látni, hogy az anyag nehézsége ellenére, értő figyelemmel jönnek a történettel a nézők. Kiváltságnak fogom fel, hogy én mondhatom el Lili történetét. Másrészt egy monodrámánál csak magadra számíthatsz: ha valami nem várt dolog történik, neked kell egyedül megoldanod – de ezért egyszerre izgalmas és nehéz is ez a műfaj.

Hogyan találtatok egymásra?

 Zita: Tudtunk egymásról, de nem dolgoztunk még együtt. Az osztályvezetőm másodév végén kért meg, hogy válasszak ki egy darabot, amivel foglalkozni szeretnék a jövőben. Pápai Erika tanárnő Weöres Sándor Psychéjét javasolta, de az a mű nem lett nagy szerelem. Majd a kezembe akadt a Tizenhét hattyúk. Először egy árva mukkot sem értettem belőle, de azonnal megfogott. Abban hasonlít a Psychéhez, hogy ezt is egy férfi írta női álnéven. Úgy éreztem, hogy az a pedagógiai célzat, ami miatt Pápai Erika szánja nekem a Psychét, ennél a műnél is megvan. Majd pályáztam vele a Színház- és Filmművészetért Alapítványhoz, amit elnyertem, így elkezdhettem szervezni a csapatot. Pankát intuitív módon választottam rendezőnek. Úgy éreztem, hogy ezt az anyagot ő tudja úgy megszólaltatni, hogy a testi kifejezés egybefonódjon a verbalitással. Majd be is bizonyosodott, hogy mennyire jól döntöttem azt a kérdést illetően, hogy rá van szükségem. Precíz, stabil rendező, biztonságban éreztem magam a próbák során. Rengeteget tanultam tőle. Az a színházi kifejezésmód, amit az osztályfőnökétől, Horváth Csabától tanult, nagyon közel áll hozzám. Mi, prózaisok nem ilyen szemléletben tanulunk, a mi tanáraink más megközelítéssel dolgoznak.

Panka: Nagyon örültem Zita felkérésének. Inspirált az anyag, az intim munkakörnyezet és Zita páratlan odaadása is. Szeretett volna tanulni, fejlődni, kihívások elé állni és úgy érzem, meg tudtam ezeket adni neki, miközben én is újabb tapasztalattal gazdagodhattam. Remek csapat jött össze: a közös munka kivételesen hatékony volt, ami megkönnyítette a dolgom. Zita nagyon természetesen közvetíti Esterházy különleges, egyedi világát. Szerettem próbálni vele, még ha sokszor akadályok is gördültek elénk.

Fotó: Kiss Dániel

Nagyon szépen kivitelezett mozdulatokat láthattunk Zitától! Mi volt a koncepciótok?

Panka: Ez a darab jól mutatja, hogy mennyire természetes és alapvető a testi kifejezés használata az előadás során. Nem próbáltam erőltetni a fizikai színházi formanyelvet csupán azért, mert ezt tanultam. Ez ugyanis számomra nem pusztán egy választható eszköz, hanem a színházi kifejezés alapvető módja. Ebben az esetben azonban nem fizikai színházi előadásról beszélünk, hanem a színházról magáról, ahol a test szerepe nem csupán kiegészítő funkcióra korlátozódik, hanem a történet szerves részévé válik. A koncepció a retrospektív történetmeséléssel nyer értelmet: minden, amit Lili elmond, már megtörtént vele. A négy fal között ülve és írva próbálja feldolgozni a múltat. A belső világ kifelé áramlik, hiszen nincs más út a traumák feldolgozásához. A megcsonkult test és a hattyú motívuma adta az előadás képi és mozgásvilágának alapját; ezek a szimbólumok erősítik a történet lírai és vizuális rétegeit.

Zita: A test nagyszerű kifejezőeszköz. Az érzelmet és kiszolgáltatottságot, ami sokszor elrejtőzik egy-egy humoros mondat mögött, a test árulja el. Fizikailag is hozzá kellett tehát erősödni ehhez az anyaghoz. Ezeket a nehéz mozdulatokat szöveg közben – ráadásul egy ilyen bonyolult szöveg közben – kivitelezni komoly kihívás és rengeteg gyakorlást igénylő feladat. Merész húzás, de az előadás javát szolgálta, hogy ennyire magasra tettük a mércét.

Ha már szöveg, Esterházy Péter klasszikus barokk nyelvezettel írta meg Csokonai Lili történetét, míg maga Lili akár közületek való is lehetne, annyira mai. Titeket mi fogott meg ebben a történetben?

Zita: Bár a nyelvezet barokkos, maga a történet az 1900-as évek végén játszódik. Az eredeti mű nagyon szerteágazó. A dramaturg, Orosz-Bogdán Noémi rengeteget segített abban, hogy ebből a töredékes szövegből kerek, lineáris történet álljon össze. Ennek ellenére nagyon könnyű volt Lilihez kapcsolódni, mert olyan dolgokról beszél, ami szinte minden fiatal nővel megtörténik: ilyen a szerelembe esés vagy a szüzesség elvesztése. Sőt ott van egy abortusz drámája is, ami még ma is tabutéma, viszont ő erről is nyíltan szól. Nem megfejteni akartam őt, hanem vele lélegezni. Lili én vagyok, Lili minden nő, mondhatni örök és klasszikus. Mi nők ma is ugyanúgy éljük meg az első szerelmet, a testiséget, az elhagyást, az igazságtalanságokat, ugyanazok a folyamatok mennek bennünk végbe. Az archaikus szöveg ellenére ez a darab a jelenünkről szól. Az identitás keresésének kérdésköre is ott van számomra ebben az anyagban: ki vagyok én, ha elveszítem a legfontosabb részem? Mennyire határoz meg a testem? A színház egyik misztériuma, hogy lehet olyan dolgokról beszélni, amikről egyébként nem beszélünk. Azért fontos történeteket mesélni, hogy kapcsolódást teremtsünk, hogy érezzük: senki sincs egyedül.

Panka: Engem leginkább az fogott meg, ahogyan Csokonai Lili és Zita karaktere összeér, ebből egy különösen autentikus, mélyebb értelmű alak bontakozhat ki. A karakterformálásban ezt a hitelesebb irányt szerettem volna követni. Lili története egy tiszta, fájdalmasan törékeny lírai világot teremt, amely rendkívüli érzékenységet, precizitást és finom ráhangolódást igényel – ez a megközelítés különösen közel áll hozzám.

Kondákor Ajsa Panka

Milyen visszajelzéseket kaptatok az előadásról?

Zita: Hatalmas elismerés számomra, hogy sokan a jelenleg futó legbátrabb vizsgaelőadásnak tartják itt az egyetemen. Ösztönösen választottam ezt a művet, mert Csokonai Lili története nagyon megérintett. Utólag tudtam meg, hogy Esterházyt színpadra adaptálni bátor dolognak számít. Soha ennyire közel nem kerültem a nőiséghez, a női léthez, mint ebben a darabban, miközben a mondatok, amiket előadok, egy férfi tollából valók. Milyen furcsa, nem? Ez a vállalás egy igazi mérföldkő volt számomra. Sok erőt és alkotói szabadságot adott. A jövőben is szeretnék olyan előadásokban részt venni, amik megadják ezt a most megtapasztalt érzést.

Panka: A túlnyomó többség arról számolt be, hogy az előadás egyetlen pillanatra sem engedi el a néző figyelmét. Úgy vélem, ez a rendező és a színész munkájának egyaránt köszönhető. A produkciót olyan jelzőkkel illették, mint színes, bátor, érzékeny és közérthető. Ezeknek az értékeléseknek különösen örülök.

A Tizenhét hattyúk nyári szünet előtti utolsó előadása 2025. június 10-én 19:00 órakor lesz.

Szereplők

Csokonai Lili

Alkotók

Díszletkivitelező
Kondákor Tamás
Jelmez
Szarvas Valentin
Írta
Esterházy Péter

Egyéb hírek

Nézőkutatás a Színház- és Filmművészeti Egyetemen

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2025-ben kutatást indított, hogy az intézményben készülő (vizsga)előadásokkal kapcsolatos nézői véleményeket, reflexiókat vizsgálják

Pilinszky a színpadon Isztambulban – Szilágyi Bálint vezetésével

Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.

„A hangomat édesanyámtól örököltem” – interjú Fogl Noémivel, végzős zenés színművész hallgatónkkal

„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.

Nemzetközi díjjal ismerték el az SZFE színházrendező oktatóját – interjú Szabó K. Istvánnal

Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.

Kálloy Molnár Péterre emlékezünk

2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.

Lehet-e az AI alkotó a színpadon és a filmen? – képes beszámoló az SZFE Innovációs Napjáról

A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.

Több száz érdeklődőt vonzott az SZFE idei nyílt napja

Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.

Beszámoló a Jókai 200 – A színházban és a filmben című tudományos konferenciáról

Jókai Mór születésének 200. évfordulója alkalmából rendezett konferenciát a Németh Antal Drámaelméleti Intézet. A konferencia szervezése és lebonyolítása egyértelműen jelezte azt a szándékot, amely a Jókai-bicentenáriumot nem egyszerű megemlékezésként, hanem kutatási és művészeti újraértelmezésként kívánta bemutatni. A rendezvénynek otthont adó Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet körterme ideális helyszínnek bizonyult: a falakon körbefutó, molinókon elhelyezett Jókai-kiállítás különleges vizuális keretet adott a programnak, hangsúlyozva a történeti és kreatív megközelítések összekapcsolódását.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020