Madách-bicentenárium a X. Nemzetközi Színházi Olimpián

2023 június 4., vasárnap 14:10.
Share

2023 júniusában a Magyarországon megrendezett Színházi Olimpia  kiemelt eseménye a Madách-bicentenárium megünneplése, melynek középpontjában Az ember tragédiájának kortárs színrevitele áll. A Nemzeti Színház igazgató-főrendezője, Vidnyánszky Attila a világ minden tájáról idesereglő művészjelölteket szólítja meg, egy-egy történelmi szín új szempontú megformálására kérve fel őket. A Nemzeti Színház művészeti folyóiratának, a Szcenáriumnak a szerkesztői ebben a válogatásban olyan írásokat ajánlanak olvasásra, melyek a Tragédia világirodalmi rangját, 20. és 21. századi megítélésének és újra értelmezésének kérdéskörét járják körül. A 2021-es  MITEM egyik fénypontját, a világhírű színházi alkotó, Silviu Purcărete Tragédia-interpretációja jelentette. Az akkori rendezés filozófiai hátterét az összeállításban rangos színházi szakemberek méltatják.

 Magyarul és angolul:

Király Nina: Az emberiség vagy az ember tragédiája? VI/6, 2018. szeptember, 64?70.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-emberiseg-vagy-az-ember-tragediaja

Nina Király: The Tragedy of Man or Mankind?, MITEM English, April 2019, pp. 33?39.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/nina-kiraly-the-tragedy-of-man-or-mankind

Balogh Géza: Az ember tragédiája ? a diktatúrában és a diktatúra után, VII/2, 2019. február, 5?17.

https://mitem.hu/aktualis/2022/11/balogh-geza-az-ember-tragediaja-nemzeti-szinhazi-eloadasai-a-diktaturaban-es-a-diktatura-utan

Géza Balogh: Productions of The Tragedy of Man at the National Theatre During and After Dictatorships, MITEM English, April 2019, pp. 17?27.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/geza-balogh-productions-of-the-tragedy-of-man-at-the-national-theatre-during-and-after-dictatorships

Hubay Miklós: A dráma kristályrendszere, VI/6, 2018. szeptember, 43?49.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-kristalyrendszere

Miklós Hubay: The Crystal System of the Drama, MITEM English, April 2019, pp. 41?48.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-the-crystal-system-of-the-drama

Hubay Miklós: A bál után. Egyfelvonásos variáció az Eszkimó-szín témájára, Uo., 50?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-bal-utan

Miklós Hubay: After the Ball, XI/1, MITEM English, April 2023, 83?96.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-after-the-ball

Pálfi Ágnes: A női éberség másállapota ? Éva alakjáról? I/1, 2013. szeptember, 29?41.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-noi-eberseg-masallapota

Ágnes Pálfi: The Pregnancy of Feminine Vigilance in The Tragedy of Man, MITEM English, April 2019, 57?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/agnes-palfi-the-pregnancy-of-feminine-vigilance-in-the-tragedy-of-man

Katalin Kürtösi: ?More of Seals?, MITEM English, April 2023, 74?82.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/more-of-seals

The Tragedy of Man on Hungarian stages for 140 years, MITEM English, April 2023, 114?117.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/the-tragedy-of-man-on-hungarian-stages-for-140-years

Csak magyarul:

Visky András: Az ember tragédiája mint theatrum theologicum, IX/6, 2021. szeptember, 26?39.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-ember-tragediaja-mint-theatrum-theologicum

Sebastian Vlad Popa: A dráma celebrálása, II/2, 2014. február, 5?15.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-celebralasa

George Banu: Silviu Purcărete. Portrévázlat egy szabad művészről, V/3, 2017. március, 56?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/silviu-purcrete-1

 

Kép: Madách Imre: Az ember tragédiája, Nemzeti Színház, 2018, r: Vidnyánszky Attila (fotó: Eöri Szabó Zsolt)

Idézetek

"
"

Balogh Géza

?Madách drámai költeményét minden diktatúra veszedelmesnek ítélte. Németh Antal [1937-es hamburgi rendezését] az elfogadó bizottság be akarta tiltani, mert a falanszter-képet nyílt támadásnak tekintette a nemzetiszocializmus eszméje ellen. [?] azzal a feltétellel álltak el szándékuktól, ha az ominózus XII. színben cirill betűs feliratok utalnak a Szovjetunióra. A kommunista pártállam még ennyit sem teketóriázott. Egyszerűen leparancsolta a színpadról.?
"
"

Hubay Miklós

?Ádám színeváltozása a színek során ? mint egy pontos óra ? mutatja annak a másik élőlénynek, az emberiségnek, ideje lejártát. Az eszkimó-szín ? az utolsó percek. S mégis: majd a felébredésnél, a stopperóra mutatója visszaugrik a nulla pontra. ?Ádám ismét, mint ifjú? írja a 15. szín instrukciójában. Úgy látszik, semmi akadálya sincs, hogy esetleg megint starthoz álljon Ádám is, és az emberiség is. Ezt is jelenti Ádám visszaifjodása: Rajta! Próbáljuk meg!?
"
"

Visky András

?A parúzia színháza, jelenti be Silviu Purcărete Az ember tragédiája első próbáján [?] azaz: ?Krisztus megjelenése az utolsó ítéletkor? színháza. Vagy: a feltámadás színháza. A görög szó az uralkodó látogatásának a rítusára vonatkozott, az evangéliumokban a Megváltó utolsó látogatását, azaz a Messiás második eljövetelét jelenti, a beteljesítő végső eseményt, amikor helyreállítja ?az országot? és megüli az utolsó ítéletet.?

Egyéb hírek

SZFE a MOZ.GO-n: Megértésüket köszönjük! blokk

Idén is helyet kaptak az ötödik alkalommal megrendezett MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál kínálatában az SZFE vizsgafilmjei. A Megértésüket köszönjük! című blokk filmjeit június 20-án 15 órától láthatják az érdeklődők a veszprémi Expresszóban.

Spoon River-i holtak az Országos Színházi Találkozón

Az OSZT, a magyar színházi élet egyik legfontosabb ünnepe, amely idén is sokszínű előadásokkal várja a közönséget a Szolnoki Szigligeti Színházban. A találkozón a Színház- és Filmművészeti Egyetem is képviselteti magát: Lehel Vilmos ötödéves fizikairendező-hallgatónk darabja, a Spoon River-i holtak, június 12-én látható az OSZT Off programjában.

Lili én vagyok, Lili minden nő – interjú a Tizenhét hattyúk vizsgaelőadás alkotópárosával

„Mi nők ma is ugyanúgy éljük meg az első szerelmet, a testiséget, az elhagyást, a minket ért igazságtalanságokat, mint Esterházy Péter Csokonai Lilije” – vallja Nadrai Zita harmadéves prózai színész- és Kondákor Ajsa Panka ötödéves fizikaiszínházrendező-hallgatónk, a Tizenhét hattyúk alkotópárosa. A monodrámát április végén mutatták be a közönségnek. Aki még nem látta, az a nyári szünet előtti utolsó előadást még elcsípheti!

Egyre több hallgató vállalkozik önálló kutatómunkára – beszámoló az EKÖP konferenciáról

Kiégés, fenntarthatóság és mesterséges intelligencia – ezek a 21. századi jelenségek inspirálták az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program (EKÖP) idei SZFE-s pályázóit, de olyan klasszikus témák is előkerültek, mint a Shakespeare vagy Pilinszky János munkássága. A hallgatók kutatásuk eredményeit az EKÖP Konferencia 2025 elnevezésű szakmai eseményen mutatták be a Mészáros utcai kampuszon.

Reviczky Gábort választották a Halhatatlanok Társulatának tagjává

A közönség egyik legkedveltebb színésze, valamint az SZFE Alumni-díszokleveles művésze, Reviczky Gábor Kossuth- és Jászai Mari-díjas előadóművész lett a Halhatatlanok Társulatának új tagja.

Színészlegendák nyomában – telt házas siker a Bajor Gizi Színészmúzeumban

A Színház- és Filmművészeti Egyetem 160 éves jubileumához kapcsolódva rendhagyó vizsgaelőadással tisztelegtek a harmadéves prózai színművész szakos hallgatók a magyar színművészet nagyjai előtt. A Színészportrék című produkciót március 14-én mutatták be az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet kiállítóhelyén, a Bajor Gizi Színészmúzeumban.

Magyar dráma világsikere – Herczeg T. Tamás rendezése New Yorktól Isztambulig hódított

Nemzetközi sikert aratott a Magyar Művészeti Akadémia Szegedi Regionális Munkacsoportjának támogatásával létrejött színházi produkció: az SZFE intézetvezetője, Herczeg T. Tamás által rendezett és eredetileg a Békéscsabai Jókai Színházban bemutatott Idegenek és ismerősök című előadást vastaps fogadta Európában – sőt, még a tengerentúlon is.

Interjú az idei Friss Csillagokkal

A Friss Hús csapata negyedik éve hívja fel a figyelmet olyan fiatal, ígéretes színészekre és színésznőkre, akik már sok mindent letettek az asztalra, de a nagy kiugrás még előttük áll. Idén a Friss Csillag elismerést két végzős prózaiszínművész-hallgatónk, Bukovszky Orsolya és Pigler Emília nyerte el.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020