2023 júniusában a Magyarországon megrendezett Színházi Olimpia kiemelt eseménye a Madách-bicentenárium megünneplése, melynek középpontjában Az ember tragédiájának kortárs színrevitele áll. A Nemzeti Színház igazgató-főrendezője, Vidnyánszky Attila a világ minden tájáról idesereglő művészjelölteket szólítja meg, egy-egy történelmi szín új szempontú megformálására kérve fel őket. A Nemzeti Színház művészeti folyóiratának, a Szcenáriumnak a szerkesztői ebben a válogatásban olyan írásokat ajánlanak olvasásra, melyek a Tragédia világirodalmi rangját, 20. és 21. századi megítélésének és újra értelmezésének kérdéskörét járják körül. A 2021-es MITEM egyik fénypontját, a világhírű színházi alkotó, Silviu Purcărete Tragédia-interpretációja jelentette. Az akkori rendezés filozófiai hátterét az összeállításban rangos színházi szakemberek méltatják.
Magyarul és angolul:
Király Nina: Az emberiség vagy az ember tragédiája? VI/6, 2018. szeptember, 64?70.
https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-emberiseg-vagy-az-ember-tragediaja
Nina Király: The Tragedy of Man or Mankind?, MITEM English, April 2019, pp. 33?39.
https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/nina-kiraly-the-tragedy-of-man-or-mankind
Balogh Géza: Az ember tragédiája ? a diktatúrában és a diktatúra után, VII/2, 2019. február, 5?17.
Géza Balogh: Productions of The Tragedy of Man at the National Theatre During and After Dictatorships, MITEM English, April 2019, pp. 17?27.
Hubay Miklós: A dráma kristályrendszere, VI/6, 2018. szeptember, 43?49.
https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-kristalyrendszere
Miklós Hubay: The Crystal System of the Drama, MITEM English, April 2019, pp. 41?48.
https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-the-crystal-system-of-the-drama
Hubay Miklós: A bál után. Egyfelvonásos variáció az Eszkimó-szín témájára, Uo., 50?63.
https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-bal-utan
Miklós Hubay: After the Ball, XI/1, MITEM English, April 2023, 83?96.
https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-after-the-ball
Pálfi Ágnes: A női éberség másállapota ? Éva alakjáról? I/1, 2013. szeptember, 29?41.
https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-noi-eberseg-masallapota
Ágnes Pálfi: The Pregnancy of Feminine Vigilance in The Tragedy of Man, MITEM English, April 2019, 57?63.
Katalin Kürtösi: ?More of Seals?, MITEM English, April 2023, 74?82.
https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/more-of-seals
The Tragedy of Man on Hungarian stages for 140 years, MITEM English, April 2023, 114?117.
https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/the-tragedy-of-man-on-hungarian-stages-for-140-years
Csak magyarul:
Visky András: Az ember tragédiája mint theatrum theologicum, IX/6, 2021. szeptember, 26?39.
https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-ember-tragediaja-mint-theatrum-theologicum
Sebastian Vlad Popa: A dráma celebrálása, II/2, 2014. február, 5?15.
https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-celebralasa
George Banu: Silviu Purcărete. Portrévázlat egy szabad művészről, V/3, 2017. március, 56?63.
https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/silviu-purcrete-1
Kép: Madách Imre: Az ember tragédiája, Nemzeti Színház, 2018, r: Vidnyánszky Attila (fotó: Eöri Szabó Zsolt)
A Pécsi Nemzeti Színházban megtartották a Hazám, hazám című operabeavató ősbemutatóját. Az előadást negyedéves rendezőhallgatónk, Fejes Szabolcs állította színpadra, akivel arról is beszélgettünk, hogy miért is annyira nehéz műfaj az opera.
Hevesi Fanni: „Csodálatos érzés, ahogyan a színpadon megszületik az, ami addig a fejemben élt” – Az ötödéves fizika színházrendező szakos hallgató gondolt egy merészet és itthon elsőként vitte színre a számos díjjal elismert kortárs brit drámaíró, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című alkotását. Hevesi Fanninak nemcsak a darabválasztása bátor, a megvalósítás is: koncentrálóképességünket folyamatosan teszteli, ugyanis három generáció történetét egyidőben láthatjuk a színpadon. A rendezővel a Bethlen Téri Színházban a bemutató előtt beszélgettünk.
A kecskeméti Neumann János Egyetem adott otthont a Férfi-női futsal MEFOB 1. fordulójának, ahol két nemben összesen 6 egyetemi csapat mérte össze erejét. Az SZFE most először vett részt a megmérettetésen.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Vizkeleti Dániel DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A magyar-török kulturális kapcsolatokat felidéző T’örökségünk című novelláskötetet ünnepélyes keretek között mutatták be októberben a Műcsarnokban. A kötet öt történetét harmadéves rendező hallgatónk, Kepics Mihály és elsőéves, már turkológia szakon végzett rendező hallgatónk, Miklós-Kovács Bernát állította színpadra. A darabot most bemutatták Isztambulban is, az SZFE-vel a Madách-projekt óta szorosan együttműködő Istanbul Aydin Unvesity-n.
Az Egyetem 2024. november 29-én megtartotta Tudományos Diákköri Konferenciáját. A konferencián a délelőtti filmművészeti és a délutáni színházművészeti szekcióban 11-11 pályázati munkát mutattak be a résztvevők.
Magyarország legrangosabb tudományos diákrendezvényét, az Országos Tudományos Diákköri Konferenciát (OTDK) egyetemünk két másodéves prózai színművész hallgatójának, Benyó Klárának és Balog Zsoltnak a közreműködésével készülő reklámfilm népszerűsíti, akik első alkalommal tapasztalhatták meg a professzionális filmkészítés kulisszatitkait.
Végzős hallgatónk, Pásztor Ádám főszereplésével látható a Magyar Színház Sinkovits Imre Stúdiószínpadán mesteroktatónk, Nagybaczoni Nagy Kati rendezésében a Jó estét nyár, jó estét szerelem című zenés színmű.