Madách-bicentenárium a X. Nemzetközi Színházi Olimpián

2023 június 4., vasárnap 14:10.
Share

2023 júniusában a Magyarországon megrendezett Színházi Olimpia  kiemelt eseménye a Madách-bicentenárium megünneplése, melynek középpontjában Az ember tragédiájának kortárs színrevitele áll. A Nemzeti Színház igazgató-főrendezője, Vidnyánszky Attila a világ minden tájáról idesereglő művészjelölteket szólítja meg, egy-egy történelmi szín új szempontú megformálására kérve fel őket. A Nemzeti Színház művészeti folyóiratának, a Szcenáriumnak a szerkesztői ebben a válogatásban olyan írásokat ajánlanak olvasásra, melyek a Tragédia világirodalmi rangját, 20. és 21. századi megítélésének és újra értelmezésének kérdéskörét járják körül. A 2021-es  MITEM egyik fénypontját, a világhírű színházi alkotó, Silviu Purcărete Tragédia-interpretációja jelentette. Az akkori rendezés filozófiai hátterét az összeállításban rangos színházi szakemberek méltatják.

 Magyarul és angolul:

Király Nina: Az emberiség vagy az ember tragédiája? VI/6, 2018. szeptember, 64?70.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-emberiseg-vagy-az-ember-tragediaja

Nina Király: The Tragedy of Man or Mankind?, MITEM English, April 2019, pp. 33?39.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/nina-kiraly-the-tragedy-of-man-or-mankind

Balogh Géza: Az ember tragédiája ? a diktatúrában és a diktatúra után, VII/2, 2019. február, 5?17.

https://mitem.hu/aktualis/2022/11/balogh-geza-az-ember-tragediaja-nemzeti-szinhazi-eloadasai-a-diktaturaban-es-a-diktatura-utan

Géza Balogh: Productions of The Tragedy of Man at the National Theatre During and After Dictatorships, MITEM English, April 2019, pp. 17?27.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/geza-balogh-productions-of-the-tragedy-of-man-at-the-national-theatre-during-and-after-dictatorships

Hubay Miklós: A dráma kristályrendszere, VI/6, 2018. szeptember, 43?49.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-kristalyrendszere

Miklós Hubay: The Crystal System of the Drama, MITEM English, April 2019, pp. 41?48.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-the-crystal-system-of-the-drama

Hubay Miklós: A bál után. Egyfelvonásos variáció az Eszkimó-szín témájára, Uo., 50?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-bal-utan

Miklós Hubay: After the Ball, XI/1, MITEM English, April 2023, 83?96.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-after-the-ball

Pálfi Ágnes: A női éberség másállapota ? Éva alakjáról? I/1, 2013. szeptember, 29?41.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-noi-eberseg-masallapota

Ágnes Pálfi: The Pregnancy of Feminine Vigilance in The Tragedy of Man, MITEM English, April 2019, 57?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/agnes-palfi-the-pregnancy-of-feminine-vigilance-in-the-tragedy-of-man

Katalin Kürtösi: ?More of Seals?, MITEM English, April 2023, 74?82.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/more-of-seals

The Tragedy of Man on Hungarian stages for 140 years, MITEM English, April 2023, 114?117.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/the-tragedy-of-man-on-hungarian-stages-for-140-years

Csak magyarul:

Visky András: Az ember tragédiája mint theatrum theologicum, IX/6, 2021. szeptember, 26?39.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-ember-tragediaja-mint-theatrum-theologicum

Sebastian Vlad Popa: A dráma celebrálása, II/2, 2014. február, 5?15.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-celebralasa

George Banu: Silviu Purcărete. Portrévázlat egy szabad művészről, V/3, 2017. március, 56?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/silviu-purcrete-1

 

Kép: Madách Imre: Az ember tragédiája, Nemzeti Színház, 2018, r: Vidnyánszky Attila (fotó: Eöri Szabó Zsolt)

Idézetek

"
"

Balogh Géza

?Madách drámai költeményét minden diktatúra veszedelmesnek ítélte. Németh Antal [1937-es hamburgi rendezését] az elfogadó bizottság be akarta tiltani, mert a falanszter-képet nyílt támadásnak tekintette a nemzetiszocializmus eszméje ellen. [?] azzal a feltétellel álltak el szándékuktól, ha az ominózus XII. színben cirill betűs feliratok utalnak a Szovjetunióra. A kommunista pártállam még ennyit sem teketóriázott. Egyszerűen leparancsolta a színpadról.?
"
"

Hubay Miklós

?Ádám színeváltozása a színek során ? mint egy pontos óra ? mutatja annak a másik élőlénynek, az emberiségnek, ideje lejártát. Az eszkimó-szín ? az utolsó percek. S mégis: majd a felébredésnél, a stopperóra mutatója visszaugrik a nulla pontra. ?Ádám ismét, mint ifjú? írja a 15. szín instrukciójában. Úgy látszik, semmi akadálya sincs, hogy esetleg megint starthoz álljon Ádám is, és az emberiség is. Ezt is jelenti Ádám visszaifjodása: Rajta! Próbáljuk meg!?
"
"

Visky András

?A parúzia színháza, jelenti be Silviu Purcărete Az ember tragédiája első próbáján [?] azaz: ?Krisztus megjelenése az utolsó ítéletkor? színháza. Vagy: a feltámadás színháza. A görög szó az uralkodó látogatásának a rítusára vonatkozott, az evangéliumokban a Megváltó utolsó látogatását, azaz a Messiás második eljövetelét jelenti, a beteljesítő végső eseményt, amikor helyreállítja ?az országot? és megüli az utolsó ítéletet.?

Egyéb hírek

Mindenki vétkezik – Karamazov bemutató

Nem rendezni akartam, hanem egy közös történetet megalkotni, amire mindig emlékezni fogunk” – mondja Szarvas József, a negyedéves prózai színészosztály vezetője, aki Dosztojevszkij egyik örök érvényű darabját, a Karamazov testvéreket vitte az osztállyal színpadra. Az egyik összpróbán mi is ott voltunk.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Karrierirodája is kilátogatott az Educatio Kiállításra

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Karrierirodája a művészeti tehetségek és szakmai lehetőségek közötti kapcsolat kiépítését szolgálja. Célja, hogy támogassa a hallgatók karrierépítését és elősegítsék az együttműködést a művészeti ökoszisztéma szereplőivel. 

Beszámoló az Educatio Kiállításról

 

 

Egyetemünk impozáns standdal és izgalmas programkínálattal várta a látogatókat a január 9-11. között megrendezett felsőoktatási expón. A három nap során nemcsak képzéseinket és oktatóinkat ismerhették meg az ország minden részéről érkező érdeklődők, de kipróbálhatták magukat különböző szerepekben is: lehettek hírbemondók, bábművészek vagy előadók a színpadon.

 

 

Egyetemünk oktatója, Ellinger Edina marad a Budapest Bábszínház igazgatója

 

A Budapest Bábszínház a Kulturális és Innovációs Minisztériummal és Budapest Főváros Önkormányzatával közös fenntartásban működik, a kinevezést a kulturális tárca jelentette be. Ellinger Edina bábművész, rendező 2020-ben vette át a színház vezetését Meczner Jánostól.

 

 

Tarolt A brutalista a Golden Globe díjátadón

A magyar származású Adrien Brody főszereplésével készült, amerikai-brit-magyar koprodukcióban forgatott történelmi drámát, A brutalistát három díjjal is jutalmazták a vasárnap esti Golden Globe díjátadó gálán: a legjobb drámai film, a legjobb színész – dráma (Adrien Brody) és a legjobb rendező (Brady Corbet) kategóriákban.

Idén is találkozzunk az Educatio kiállításon!

A Színház- és Filmművészeti Egyetem is részt vesz a 2025. január 9–11. között rendezendő Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításon! Idén a “D” pavilon HF34-es számú standján találkozhatnak velünk a színházi és a filmes pálya iránt érdeklődők. Mindenkit várunk szeretettel!

„Kihívás volt, hogy megtaláljam a szöveg humorát és lüktetését egy másik nyelven” – interjú Szalánczi Ágotával

Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében először mutatták be magyarul kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit. Az idáig vezető útról a projektben résztvevő negyedéves dramaturghallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.

„Gondviselésszerű volt, ahogy idetaláltam” – beszélgetés Pálfi Zsófiával

Az SZFE Hevesi termében az Első hangon – Kortárs Drámafordító Kollekció című felolvasószínházi est keretében először mutatták be magyarul kortárs írónők angol nyelven írott drámaszövegeinek részleteit. Az idáig vezető útról a projektben résztvevő negyedéves dramaturghallgatókkal beszélgettünk egy-egy interjú keretében.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020