Madách-bicentenárium a X. Nemzetközi Színházi Olimpián

2023 június 4., vasárnap 14:10.
Share

2023 júniusában a Magyarországon megrendezett Színházi Olimpia  kiemelt eseménye a Madách-bicentenárium megünneplése, melynek középpontjában Az ember tragédiájának kortárs színrevitele áll. A Nemzeti Színház igazgató-főrendezője, Vidnyánszky Attila a világ minden tájáról idesereglő művészjelölteket szólítja meg, egy-egy történelmi szín új szempontú megformálására kérve fel őket. A Nemzeti Színház művészeti folyóiratának, a Szcenáriumnak a szerkesztői ebben a válogatásban olyan írásokat ajánlanak olvasásra, melyek a Tragédia világirodalmi rangját, 20. és 21. századi megítélésének és újra értelmezésének kérdéskörét járják körül. A 2021-es  MITEM egyik fénypontját, a világhírű színházi alkotó, Silviu Purcărete Tragédia-interpretációja jelentette. Az akkori rendezés filozófiai hátterét az összeállításban rangos színházi szakemberek méltatják.

 Magyarul és angolul:

Király Nina: Az emberiség vagy az ember tragédiája? VI/6, 2018. szeptember, 64?70.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-emberiseg-vagy-az-ember-tragediaja

Nina Király: The Tragedy of Man or Mankind?, MITEM English, April 2019, pp. 33?39.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/nina-kiraly-the-tragedy-of-man-or-mankind

Balogh Géza: Az ember tragédiája ? a diktatúrában és a diktatúra után, VII/2, 2019. február, 5?17.

https://mitem.hu/aktualis/2022/11/balogh-geza-az-ember-tragediaja-nemzeti-szinhazi-eloadasai-a-diktaturaban-es-a-diktatura-utan

Géza Balogh: Productions of The Tragedy of Man at the National Theatre During and After Dictatorships, MITEM English, April 2019, pp. 17?27.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/geza-balogh-productions-of-the-tragedy-of-man-at-the-national-theatre-during-and-after-dictatorships

Hubay Miklós: A dráma kristályrendszere, VI/6, 2018. szeptember, 43?49.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-kristalyrendszere

Miklós Hubay: The Crystal System of the Drama, MITEM English, April 2019, pp. 41?48.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-the-crystal-system-of-the-drama

Hubay Miklós: A bál után. Egyfelvonásos variáció az Eszkimó-szín témájára, Uo., 50?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-bal-utan

Miklós Hubay: After the Ball, XI/1, MITEM English, April 2023, 83?96.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/miklos-hubay-after-the-ball

Pálfi Ágnes: A női éberség másállapota ? Éva alakjáról? I/1, 2013. szeptember, 29?41.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-noi-eberseg-masallapota

Ágnes Pálfi: The Pregnancy of Feminine Vigilance in The Tragedy of Man, MITEM English, April 2019, 57?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/agnes-palfi-the-pregnancy-of-feminine-vigilance-in-the-tragedy-of-man

Katalin Kürtösi: ?More of Seals?, MITEM English, April 2023, 74?82.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/more-of-seals

The Tragedy of Man on Hungarian stages for 140 years, MITEM English, April 2023, 114?117.

https://nemzetiszinhaz.hu/en/news/2023/05/the-tragedy-of-man-on-hungarian-stages-for-140-years

Csak magyarul:

Visky András: Az ember tragédiája mint theatrum theologicum, IX/6, 2021. szeptember, 26?39.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/az-ember-tragediaja-mint-theatrum-theologicum

Sebastian Vlad Popa: A dráma celebrálása, II/2, 2014. február, 5?15.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/a-drama-celebralasa

George Banu: Silviu Purcărete. Portrévázlat egy szabad művészről, V/3, 2017. március, 56?63.

https://nemzetiszinhaz.hu/magazin/2022/11/silviu-purcrete-1

 

Kép: Madách Imre: Az ember tragédiája, Nemzeti Színház, 2018, r: Vidnyánszky Attila (fotó: Eöri Szabó Zsolt)

Idézetek

"
"

Balogh Géza

?Madách drámai költeményét minden diktatúra veszedelmesnek ítélte. Németh Antal [1937-es hamburgi rendezését] az elfogadó bizottság be akarta tiltani, mert a falanszter-képet nyílt támadásnak tekintette a nemzetiszocializmus eszméje ellen. [?] azzal a feltétellel álltak el szándékuktól, ha az ominózus XII. színben cirill betűs feliratok utalnak a Szovjetunióra. A kommunista pártállam még ennyit sem teketóriázott. Egyszerűen leparancsolta a színpadról.?
"
"

Hubay Miklós

?Ádám színeváltozása a színek során ? mint egy pontos óra ? mutatja annak a másik élőlénynek, az emberiségnek, ideje lejártát. Az eszkimó-szín ? az utolsó percek. S mégis: majd a felébredésnél, a stopperóra mutatója visszaugrik a nulla pontra. ?Ádám ismét, mint ifjú? írja a 15. szín instrukciójában. Úgy látszik, semmi akadálya sincs, hogy esetleg megint starthoz álljon Ádám is, és az emberiség is. Ezt is jelenti Ádám visszaifjodása: Rajta! Próbáljuk meg!?
"
"

Visky András

?A parúzia színháza, jelenti be Silviu Purcărete Az ember tragédiája első próbáján [?] azaz: ?Krisztus megjelenése az utolsó ítéletkor? színháza. Vagy: a feltámadás színháza. A görög szó az uralkodó látogatásának a rítusára vonatkozott, az evangéliumokban a Megváltó utolsó látogatását, azaz a Messiás második eljövetelét jelenti, a beteljesítő végső eseményt, amikor helyreállítja ?az országot? és megüli az utolsó ítéletet.?

Egyéb hírek

„Az ismert történeteket is úgy érdemes rendezni, mintha valaki először hallaná” - interjú Fejes Szabolccsal

 

 

A Pécsi Nemzeti Színházban megtartották a Hazám, hazám című operabeavató ősbemutatóját. Az előadást negyedéves rendezőhallgatónk, Fejes Szabolcs állította színpadra, akivel arról is beszélgettünk, hogy miért is annyira nehéz műfaj az opera.

 

 

Három generáció – egy trauma

Hevesi Fanni: „Csodálatos érzés, ahogyan a színpadon megszületik az, ami addig a fejemben élt” – Az ötödéves fizika színházrendező szakos hallgató gondolt egy merészet és itthon elsőként vitte színre a számos díjjal elismert kortárs brit drámaíró, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című alkotását. Hevesi Fanninak nemcsak a darabválasztása bátor, a megvalósítás is: koncentrálóképességünket folyamatosan teszteli, ugyanis három generáció történetét egyidőben láthatjuk a színpadon. A rendezővel a Bethlen Téri Színházban a bemutató előtt beszélgettünk.

Bemutatkozott az SZFE a MEFOB-on

 

 

A kecskeméti Neumann János Egyetem adott otthont a Férfi-női futsal MEFOB 1. fordulójának, ahol két nemben összesen 6 egyetemi csapat mérte össze erejét. Az SZFE most először vett részt a megmérettetésen.

 

 

MEGHÍVÓ Vizkeleti Dániel DLA disszertációjának nyilvános védésére

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Egyetemi Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Vizkeleti Dániel DLA disszertációjának nyilvános védésére.

SZFE-s hallgatók előadása Isztambulban

 

 

A magyar-török kulturális kapcsolatokat felidéző T’örökségünk című novelláskötetet ünnepélyes keretek között mutatták be októberben a Műcsarnokban. A kötet öt történetét harmadéves rendező hallgatónk, Kepics Mihály és elsőéves, már turkológia szakon végzett rendező hallgatónk, Miklós-Kovács Bernát állította színpadra. A darabot most bemutatták Isztambulban is, az SZFE-vel a Madách-projekt óta szorosan együttműködő Istanbul Aydin Unvesity-n.

 

 

Beszámoló az SZFE Tudományos Diákköri Konferenciájáról

 

 

Az Egyetem 2024. november 29-én megtartotta Tudományos Diákköri Konferenciáját. A konferencián a délelőtti filmművészeti és a délutáni színházművészeti szekcióban 11-11 pályázati munkát mutattak be a résztvevők.

 

 

Örömhír: két SZFE-s hallgatóval forgatták az OTDK reklámfilmjét

Magyarország legrangosabb tudományos diákrendezvényét, az Országos Tudományos Diákköri Konferenciát (OTDK) egyetemünk két másodéves prózai színművész hallgatójának, Benyó Klárának és Balog Zsoltnak a közreműködésével készülő reklámfilm népszerűsíti, akik első alkalommal tapasztalhatták meg a professzionális filmkészítés kulisszatitkait. 

Jó estét nyár, jó estét szerelem - hallgatónk főszereplésével

 

 

Végzős hallgatónk, Pásztor Ádám főszereplésével látható a Magyar Színház Sinkovits Imre Stúdiószínpadán mesteroktatónk, Nagybaczoni Nagy Kati rendezésében a Jó estét nyár, jó estét szerelem című zenés színmű.

 

 

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020