Madách Imre Az ember tragédiájának konstantinápolyi színét az isztambuli Aydin Egyetem hallgatói hozzák el országunkba.
Constantinapole scene of Imre Madách’s The Tragedy of Man will be performed by the Turkish Istanbul Aydin University Drama and Acting Institute.
„A 7. jelenet feloldása egy drámai ellentmondás ? egy antinómia ? révén történt; a szeretet elfogadása/a szeretet tagadása. A szerelem létezése a szerelem tagadására kötelez. Ahogy az istenszeretet erőszakot szül; a szeretet azáltal száradt ki, hogy kiszakadt testi kontextusából. És ezek a földek még mindig ezen az inkongruencián mennek keresztül. Ez a megközelítése a szín első tengelyének.
Második tengely a zene. Konstantinápoly és Isztambul közös vonásai nemcsak a Hagia Sophia, a templomok, a ciszternák és más műemlékek. Az egyik legnagyobb közös vonás a zenei dallamok. A 7. jelenetben a hejaz dallam könnyű motívuma kapcsolatot teremt a 12. századi Konstantinápoly és a mai Isztambul között. Még ha különbözőek is, a bizánci zenei dallamok a mai Isztambul hangjai. Mi pedig a 7. jelenet különböző érzéseit próbáltuk feltárni ezen a hejaz dallamon keresztül.”
[ENG]
„The?resolution of the?7th?scene has been made through a dramatical incongruity ? an antinomy; the acceptance of love/the denial of love. The existence of love??obliges the denial of love. As the love of god gives birth to violence; love has been dried by being teared apart from its somatic context. And these lands still goes through this incongruity. This approach is the first axis.?
The second axis is music. The common points of Constantinople and Istanbul are not only Hagia Sophia, churches, cisterns and other monuments. One of the biggest common points is also musical tunes. The light motive of hejaz tune in the 7th?scene; creates the connection between 12th?century Constantinople and today?s Istanbul. Even though they are different kinds, the Byzantium musical tunes are the voice of Istanbul today. And we have tried to explore the different feelings of the 7th scene through this hejaz tune.”
Az ?A fényes jövőért? jelmondattal induló Istanbul Aydin Egyetemet az Anatóliai Oktatási és Kulturális Alapítvány irányítása alatt hozták létre 2007-ben, az Anadolu Bil Felsőoktatási Szakközépiskola 2003-as megalapítását követően. Mindkét intézmény az Alapítvány irányítása alatt folytatja társult alap- és mesterképzését. A művészeti szakok közt megtalálhatók a dráma és színházművészet, rendező szak, grafikai tervezés, divat- és textil tervezés, vizuális művészetek, rajzfilm és animáció, gasztronómia és konyhaművészet stb.
Törökország legfiatalabb és egyben legdinamikusabb egyetemén zajló művészeti oktatás célja nem csupán a műalkotás létrehozásának hogyanja, hanem a kortárs, innovatív gondolkodású egyéniségek nevelése is, akiknek designtudatossága, a művészetről kialakuló szemléletmódja egyben a társadalmi felelősségérzettel is társul.
A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.
Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.
Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.
Oravecz Adrienn elsőéves látványtervező hallgatónk rendhagyó felkérésnek tett eleget: jelmezt tervezett a 33. Kék Madár Fesztivál számára, amely beteg gyermekek gyógykezelésére gyűjt adományokat. A felkérés körülményeiről és a fesztivál tapasztalatairól beszélgettünk vele.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem másodéves színészhallgatói nagy sikerrel mutatták be vizsgaelőadásukat az Avignoni Fesztivál OFF programjában. A produkció a Szegedi Pinceszínház ajánlására jutott el a nemzetközi eseményre, ahol a fiatal művészek az európai kortárs színház egyik legfontosabb fórumán szerezhettek értékes szakmai tapasztalatokat.
Egy nagyszabású külföldi turné, Az átváltozás bemutatója és egy sikeres, de egyben megterhelő felvételi időszak – Herczeg Tamásnak, a Színházművészeti Intézet vezetőjének nem kevés elfoglaltságot hozott az elmúlt pár hónap és a kihívásokból a továbbiakban sem lesz hiány. Szeptembertől az elsőéves drámajátékosok osztályvezetője lesz, majd januártól a Békéscsabai Jókai Színház igazgatója. A felvételin tapasztaltakról, a színészoktatás helyzetéről és az alkotói pályájának alakulásáról is beszélgettünk.
Negyedik alkalommal szervezte meg az Educatio+ Konferenciát a HÖOK (Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája) 2025. július 9-én, Kápolnásnyéken, ahol egyetemünket a Karrieriroda és diáktanácsadó vezetője, Wild Mónika képviselte a fiatalok és a kultúra kapcsolatát boncolgató kerekasztal-beszélgetésen.