Mariborban és Isztambulban járt az SZFE elsőéves prózai színházrendező osztálya

2023 november 13., hétfő 12:25.
Share

Izgalmasan indult az elsőéves prózai színházrendező osztály képzése az SZFE-n, ugyanis  a  Szlovén Nemzeti Színház művészeti igazgatója, egyben az elsőéves prózai színházrendező osztály vezetője, Aleksandar Popovski szeptemberben meghívta őket Mariborba, majd Isztambulba. A hallgatók és osztályvezetőik Aleksandar Popovski és Szilágyi Bálint beszámolóit olvashatják.

Állandóan mozgásban lenni, utazni és új dolgokat felfedezni, új tereket meghódítani és új helyeket megismerni. Hallgass történeteket, és mondd el a saját történeteidet. Utazz a határokig.

Életemben abban a nagy kiváltságban részesültem, hogy munkám során különböző országokat és vidékeket ismerhettem meg. Elsősorban különböző színházi esztétikákat. Találkozni azokkal az alkotókkal, akik elmesélték a történeteiket, és akikkel megoszthattam a saját történeteimet. Úgy gondolom, hogy a különböző helyeken felhalmozott tapasztalataim felbecsülhetetlen értékek. Képzésünket és tanulási elveinket a nagy ókori filozófus, Arisztotelész peripatetikus iskolája ihlette. A peripatetikus tanulás párbeszédet, reflexiót és elmélyült gondolkodást jelent, miközben sétálunk, tehát mozgásban vagyunk.

Első utunk a szlovéniai maribori Nemzeti Színházba vezetett. Megnéztük Viripajev Részegek című darabjának utolsó 3 próbáját. Szlovénia igen fejlett színházi élettel rendelkezik, az országot különleges színészi játékstílus jellemzi. A Maribori Nemzeti Színház Szlovénia legnagyobb színháza. A hallgatók megismerkedhettek a munkáját végző rendezővel, megnézhették, hogyan fejezi be a darabot, találkozhattak a színészekkel, végül részt vehettek a premieren.

Nem sokkal ezután felkeresték az isztambuli Városi Színházat, ahol megnézték a Háború és béke című előadás utolsó próbáit. A hallgatók itt is megtekinthették, hogyan zajlottak az utolsó próbák, hogyan alakult ki a díszlet és a világítás használata, illetve minden összpróba előtt és után láthatták a színészekkel való munkát, tanúi voltak a színészekkel folytatott megbeszéléseknek. A Városi Színház Isztambul legfontosabb színháza, amelynek városszerte 12 különböző játszóhelye van, társulata pedig több, mint 500 taggal rendelkezik.

Utazásaink és kutatásaink budapesti és magyarországi színházi kirándulásokkal folytatódtak és folytatódnak a jövőben is. Ezért döntöttünk úgy, hogy csoportunkat peripatetikusnak nevezzük. Megbeszéléseink, kutatásaink és képzésünk fő gondolata az, hogy metaforikusan és fizikailag is állandóan mozgásban legyünk. Ezt a gyakorlatot akarjuk folytatni a jövőben is.

Aleksandar Popovski

Szeptember 20-a és 23-a között tartózkodtunk Mariborban, hogy részt vegyünk az évad első bemutatóján és az azt megelőző főpróbákon. A színház Ivan Viripajev Részegek című darabját mutatta be ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében. A főpróbák és a bemutató megtekintésén túl Aleksandar összeismertetett minket a helyi társulattal, illetve minden nap órát is tartott az osztálynak. Szeptember 30-a és október 5-e között pedig Isztambulba látogattunk el. Itt a Városi Színházban Aleksandar Tolsztoj Háború és béke című regényének színpadi változatát mutatta be. Az osztály a főpróbahét folyamatába kapcsolódott be és megnézte a premiert is. Ezekben a napokban nemcsak a társulat színészeit, hanem egy – a mienktől eltérő – kultúrát is igyekeztünk minél jobban megismerni. Ezért a helyi színművészeti egyetemre is ellátogattunk, ahol Merih Tangür Intézetvezető Asszony kivételesen szívélyes fogadtatásban részesített minket. Reméljük, hogy a mostani látogatásainkkal egyben jövőbeli együttműködéseknek is előkészíthettük a terepet, illetve köszönjük a Színház- és Filmművészeti Egyetemnek is, hogy támogatta az utazásainkat. Az alábbi részletek a hallgatók élménybeszámolóiból származnak.

Szilágyi Bálint

Maribor

A külföldön tartózkodás, egy idegen nyelvű társulattal eltöltött idő és a társulat némely tagjával folytatott beszélgetés a nemzetköziség eddig ismeretlen formáját tette megtapasztalhatóvá. Amellett, hogy inspiráló más közösségek, azok más nyelvet beszélő tagjainak a hallgatása, az élményeik és világszemléletük megismerése, vagy legalábbis törekvés a megismerésre, mindemellett kikristályosodott a felismerés is, hogy a színházat csinálóknak nincs feltétlen szükségük arra, hogy megértsék a másik nyelvét. A színházi nyelv megértésére van szükségünk. Ha megértjük, hogy mit csinál a színház, illetve, hogy mi és mások miért csinálunk színházat, akkor a színház válik a köztünk használatos elsődleges nyelvvé. A színház épülete pedig egy élő, folyton mozgásban és változásban lévő fordítóprogrammá válik.

Manczur Máté

A darabot összesen háromszor néztük meg, három különböző helyzetben. Egy próbát, egy snúrt és a bemutatót követhettük végig. Időközben láttunk, ahogy fejlődik, alakul és érik a darab. Mindegyik más volt, mást adott. Különböző állapotait, helyzeteit láthattuk a színészeknek is. Érdekes volt megfigyelni, hogy ki melyik nap mennyire tudta beleélni magát a szerepébe, hogy teljesített, hogy vette az instrukciókat, hogy alakult át. Utána pedig kifejezetten izgalmas volt a civil életben is találkozni velük, és összehasonlítgatni a színpadon látottakkal.

Szentgyörgyi Zselyke

Mert mondanom sem kell, hogy a színészi alakítások frenetikusak!… Ha mindenképpen ki kéne valakit emelnem, akkor a Markot játszó Vladimir Vlaskalic-ot emelném – aki az előadás szinte minden percében ott lopakodik a jelenetekben, Jézus komplexusos karmesterként (neki engedik a legjobban áttörni a negyedik falat is) – és a Rosát alakító Liza Marijina-t, – ő az egyetlen, aki ebben a hamutartó világban tüntető vérvörös ruhában ugrál, aranyos infantilisséggel megfűszerezve – de őket is maximum azért, mert érezhetően rájuk éleződött ki a show.

Tóth Bence Sándor

Az, hogy nem értem a szavakat, amiket mondanak, az nem jelenti azt, hogy nem értem őket, mert látni látok, és érezni érzek, és ez mindennél több a színházban. Ennek a beszéd csak egy eszköze, hogy kifejezzük azt – ilyen módon ezt a saját bőrömön megtapasztalni mesés volt.

Tessely Anna

Maribor a megérkezést jelenti elsősorban. Megérkezni egy, az egész világot behálózó közösségbe: a színházcsinálók közösségébe. Megérkezés a korábbi nagy alkotók életművének felfedezéséhez. Megérkezés egy üres szobába, amiről mi döntjük el, hogy a jövőben hogyan szeretnénk berendezni.

Manczur Máté

Isztambul

Isztambulban voltunk a Háború és Béke című előadáson, ahol először láthattuk rendezni osztályfőnökünket. Ami a legjobban megmaradt, az a folyamatos békesség és türelmesség, a legnagyobb háborgó tenger közepén is. Nagyon fontos, hogy a rendező megtartsa önuralmát, akármennyire fáradt is, ideges, vagy tanácstalan, hisz’ a körülötte sürgő emberek mind tőle várják az utasítást. A kapitány nem kérhet meg mást, hogy vegye át a kormányt, mert nem az ő dolguk hajót vezetni. Támaszok mindig adódnak, de neked kell meghozni a döntést. Így az önuralom megtartása egy hatalmas feladat, de kifizetődő. Itt is ezt láttam: sok probléma ütötte fel a fejét (legfőképp a technikával), de a rendező nem a helyzetén kezdett el nyafogni, vagy a munkatársait sértegetni, hanem felhágott a színpadra, hogy megoldja a problémát, vagy a technikusokat instruálta – noha erélyesen, de sose bántóan. Nem az embereket minősítette, hanem a hibát mint fogalmat szidta.

Tóth Bence Sándor

Volt, hogy Alexandar felállt két székre, és úgy nézte a próbát. Elképzeltem, ahogy néha hadonászott a kezeivel, mintha madzag lenne az ujjaira kötve. A kisujjával irányítja a műszakot, a gyűrűsujjával a színészeket, a középső ujjával a hangot, a mutatóujjával a fényt és a hüvelykujjával mutatja, hogy like, very good. Mint valami pókember, aki megfonja/összefonja az előadást. Gondolkodtam, mi lehet a mottója, mit mond magának, amikor a színházhoz sétál próba előtt. Több is van szerintem, de egy nagyon jól hangzik, és fontos is szerintem: „Bízzál bennük, ne csak elvárd, hogy benned bízzanak!” Aztán lehet, hogy nem is mondogat magának ilyeneket, csak én vagyok ilyen szentimentális, vagy crazy – nevezzük, ahogy akarjuk.

Tessely Anna

A már Mariborban is tapasztalt érzést élhettem meg újra, amely beigazolta, hogy a színház nem csak a beszélt nyelv síkján történik. Az előadás törökül zajlott, de mégis úgy tűnt számomra, mintha érteném, hiszen a szereplők érzéseit megkaphattam, és a gondolataikat láthattam a szemükben. Az előadást négyszer tekinthettük meg, és mindig más volt, mint egy önálló életet élő, örökmozgó mikroorganizmus…. Aleksandar nagyon érzékenyen és tisztelettel bánt a színészeivel. Sokkal nem tudott egy beszélt nyelven kommunikálni, mégis gyönyörűen ráéreztek egymás mondanivalójának a lényegére. Odafigyelt rájuk, és mindig tudta, mikor kell egy bátorító, vagy elismerő szót szólnia. Ugyanakkor az is előfordult, hogy valami nem sikerült, és odafigyeléssel, de határozottan mondta ezt el, figyelve arra, hogy megértsék, de mondanivalójával ne okozzon senkinek fájdalmat. Mindemellett csodával határos módon, figyelméből ránk is hagyott. A próba folyamán mondott egy-két dolgot, majd lehetőséget hagyott kérdéseink megválaszolására is, ráadásul mindig volt egy-két kedves szava hozzánk a szünetekben is. Lehetőségünk volt nemcsak az előadásba betekinteni, de részt venni a próbák utáni megbeszéléseken is… Így jobban megérthettük azt, hogy ő mit szeretne, mi sikerült, és mit vár el legközelebb. Emellett azt is láthattuk, hogy kérését tudták-e teljesíteni, avagy sem. Azután pedig a civil életben is találkozhattunk a színészekkel a büfében, vagy este egy sör mellett. Érdekes volt azt figyelni, ki milyen a színpadon, milyen a karaktere, hogy játszik, illetve hogyan viselkedik a való életben; ezek a dolgok pedig hogyan függnek össze és egyesülnek egy emberben. Az ottani egyik színművészeti egyetemre is eljuthattunk, ahol a színházba érkezve is hihetetlen kedvességgel, szinte családtagként fogadtak minket. Körbe vezettek, megnézhettük a termeiket, meséltek nekünk egy-egy órájukról, az ottani életről, szokásaikról. Nagyon jó ötletnek tartottam, hogy a tánc, a zene és a színház is egy épület-együttesben kapott helyet. Szerencsénkre még egy színészmesterség órára is betekinthettünk… Minket is beinvitáltak a játékokba, amelynek kifejezetten örültem, így egyként vehettem részt közöttük.

Szentgyörgyi Zselyke

Az Isztambulban töltött öt nap minden tekintetben felejthetetlen élmény volt. Szerencsések, sőt kiváltságosok vagyunk, hogy rögtön az évkezdés után egy hónappal ilyen intenzíven nyerhettünk betekintést a szakmai kulisszák mögé. Hogy a világ különféle pontjairól érkező alkotók ilyen nyitottsággal fogadtak bennünket. Legyenek törökök, horvátok, szlovénok, macedónok, magyarok, vagy egyéb nemzetiségűek. Nagyon sűrített módja ez a tanulásnak, mindenképp szükségem van időre a feldolgozáshoz, és ahhoz, hogy a tapasztalatokat be tudjam építeni a saját életvitelembe, vagy munkamódszerembe.

Manczur Máté

Egyéb hírek

„Ha a néző egy kicsit őszintébben megy haza, az már nagyon nagy dolog”

Ilja Bocsarnikovsz orosz-lett színművész, színházrendező, egyetemi tanár. 2017-től rendszeresen dolgozik Magyarországon: sokadik rendezésén van túl, 2022-2023 között a debreceni Csokonai Színház, 2023-tól a Karinthy Színház művészeti vezetője. 2023-tól a Színház- és Filmművészeti Egyetem osztályvezető tanára. A Déryné Magazinnak adott interjújában a színházak jövője kapcsán beszélt többek között emberi értékekről, az élet nagy kérdéseiről és arról, szerinte hol kezdődik a színház.

Elnyerte az Év Kiállítása díjat az OSZMI

A Bodolay Géza Jászai Mari-díjas, érdemes művész, színházi rendező, egyetemünk oktatója által vezetett Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet Bűvészinasok című tárlata nyerte el idén az Év Kiállítása díjat, amelyet kedden adtak át Budapesten, a Hagyományok Házában.

Bábozva a veszteség is könnyebben feldolgozható

Egy bábelőadás nem feltétlenül móka és kacagás. A betegség, a halál és a gyász olyan tabu témák, amelyekről Kiss Dorina, harmadéves bábrendező szakos hallgató „Édesanyám, édesanyám” című bábelőadása érzékeny és elgondolkodtató perspektívát nyújt. Az előadást nemrég gyerekközönség előtt is bemutatták.

Vizsgafilm-vetítés az Urániában

Az SZFE film- és televíziórendező BA III. évfolyama és a dokumentumfilm-rendező művész MA II. évfolyama bemutatja tavaszi vizsgafilmjeit. A vetítés helyszíne az Uránia Nemzeti Filmszínház, időpontja november 22-e, 18 óra. A Díszteremben a film- és televíziórendező BA III. évfolyam rövidfilmjei kerülnek vászonra, a Csortos teremben pedig a dokumentumfilm-rendező művész MA II. évfolyamának kisfilmjei láthatóak majd.

Megszólíthatók-e irodalommal a mai középiskolások?

A Déryné program részeként indult KultUp alprogram sikerrel válaszol erre a kihívásra: az ország középiskoláit járva a diákok körében is népszerű színházi és művészeti témanapokat tart, amelyhez az elmúlt napokban két helyszínen mi is csatlakoztunk.

Elhunyt Tatár Eszter Jászai Mari-díjas rendező

Szomorúan értesültünk róla, hogy Tatár Eszter Jászai Mari-díjas rendező, egyetemünk egykori hallgatója elhunyt. Az 1954-ben végzett, sokoldalú színházi szakember alig három hónapja vette át SZFE-s rubindiplomáját.

Tudományos Diákköri Konferencia az SZFE-n

 

 

Egyetemünk 2024. november 29-én (pénteken) a Mészáros utcai oktatási épület 2. emeleti tárgyalótermében tartja Tudományos Diákköri Konferenciáját, amelyre az egyetemi kurzusokon kívül készült műalkotásaikkal és elméleti dolgozataikkal jelentkezhettek mindhárom intézetünk hallgatói. A filmes szekció 09:00 órakor, a színházművészeti szekció 14:00 órakor kezdődik.

Egyetemünk hallgatója lett az év legjobb diák operatőre

Átadták a legjobb operatőröknek járó Kovács László-Zsigmond Vilmos Operatőr Díjakat Budapesten, a Pesti Vigadóban. Nagy örömmel számolunk be róla, hogy a Diákfilm kategória győztese idén Zsoldos Balázs, a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója lett!

Több betöltése Több betöltése