A Békéscsabai Jókai Színházban megkezdődtek a Mikszáth klasszikusa, a Noszty fiú esete Tóth Marival című regény alapján készülő előadás próbái. A darab dramaturgja Czene-Polgár Donát, egyetemünk harmadéves hallgatója.
Czene-Polgár Donátot a darab rendezője, Tege Antal kérte fel a közös munkára, akivel a Szegedi Pinceszínház Képzelt beteg előadásán már dolgoztak együtt. A Jókai Színház most készülő előadásában átkerült az eredetileg az 1880-as években játszódó történet az 1990-es évek elejére, vagyis a rendszerváltás utánra – a rendező elképzelése nyomán.
„A regény cselekményszálait megtartottuk, de ebbe a korszakba helyeztük, s teljesen levettük a romantika köpenyét. Friss lendületet hozott a színházba Czene-Polgár Donát, a színművészeti egyetem harmadéves dramaturg hallgatója, aki remek adaptációt írt” – emelte ki Tege Antal a beol.hu-n.
Megkeresésünkre Donát elmondta a munkafolyamatról, hogy elolvasta a regényt és még két-három szövegkönyvet, megnézte az 1960-as játékfilmet, majd ezekből kiindulva született meg a szöveg váza, amire aztán megírta a saját verzióját.
„Ami nekem nagyon izgalmas volt ebben a folyamatban, az az, hogy mivel 2004-ben születtem, így semmi közöm nem volt a rendszerváltáshoz és a ’90-es évekhez. Nekem nagyon távoli az a világ abban az értelemben, hogy nem éltem és tapasztaltam meg azokat a dolgokat, amiről írnom kellett. Így nagy része a munkának nem csak az volt, hogy utánamentem a konkrét történelmi kontextusnak és dokumentumfilmeket néztem, könyveket olvastam erről a korszakról, hanem családtagjaimtól, ismerőseimtől próbáltam oral history jelleggel minél több történetet begyűjteni, hogy mik történtek velük a ’90-es években, ők hogyan élték meg azokat az eseményeket és jelenséget, amiket én próbáltam belefoglalni a szövegbe.”
Mint mondta, nagyon érdekes volt felfedeznie, hogy az a fajta ügyeskedés, amit Mikszáth ugyan bájosan, de erős társadalomkritikával mutatott be, az az elmúlt több mint száz év alatt sem tűnt el. Nagyon sok minden történt 1880 óta, de ez a történet ugyanúgy le tud játszódni 1990-ben is.
Donát kérdésünkre kifejtette azt is, miért rendkívül izgalmas számára az előadás próbafolyamata:
„15-én volt az első olvasópróbánk a Békéscsabai Jókai Színházban, ami nekem azért volt nagyon izgalmas, mivel ez az első nagy kőszínházi próbafolyamatom. A Szegedi Pinceszínház nyilván családiasabb hangulatú, a Jókai előadásában pedig több, mint 20 szereplő van. Az olvasópróbán egy óriási asztalnál, a gyönyörű díszteremben ültünk, ami nagyon visszhangzott, mikor a színészek a szövegeiket olvasták. Rettenetesen furcsa volt az egyetemi próbafolyamatokhoz vagy a Pinceszínházhoz képest. Most dolgozom először nagyszínpadi előadáson, szóval nagy kihívás egy olyan szöveget megírni, ami tömegre alkalmazható, úgy megírni, hogy abban minden szereplő megszólaljon és hogy vezesse a nézők figyelmét. Most már azt várom nagyon, hogy ezek a mondatok meg is szólaljanak, és ez a színésztömeg meg is mozduljon azzal a szöveggel együtt, amit én írtam hozzá. Nagyon-nagyon hálás vagyok a Jókai Színháznak azért, ahogyan Tege Antal és Seregi Zoltán igazgató úr felém fordultak, és nagyon befogadóan, engem felkarolva kezelnek. Ez nagyon-nagyon pozitív tapasztalás a számomra.”
Mikszáth Kálmán művének színpadi adaptációját november 22-én mutatják be a Békéscsbabai Jókai Színházban. A címszerepekben Czitor Attila és Kiss Viktória látható majd.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem szervezésében Antal Nimród, magyar származású amerikai filmrendező tart exkluzív mesterkurzust 2025. október 10-én pénteken a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben.
Idén ismét lehet jelentkezni Egyetemünk Tudományos Diákkörének munkájába, ahová minden osztatlan és osztott BA, illetve MA képzésben tanuló, beiratkozott hallgatónk csatlakozhat. A diákköri munka lehetőséget kínál mindazoknak az egyénileg vagy csoportban dolgozó diákunknak, akik a következő két tanévben „nem tantervi feladat, nem vizsgafeladat” keretei között szeretnének egyetemi, intézeti és témavezetői támogatással művészeti és/vagy tudományos projekteket létrehozni – a számukra legizgalmasabb témában és formában. A TDK részletes felhívása az alábbiakban olvasható.
A szakmai gyakorlat az egyik legizgalmasabb része a képzésnek! Ilyenkor próbálhatod ki magad először élesben a választott szakmádban, építhetsz értékes szakmai kapcsolatokat, és sokan már ekkor megtalálják későbbi munkahelyüket. Nézzük meg szakonként, milyen lehetőségek várnak rád!
Varga Sébastien, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) nemrég végzett second unit rendező szakos hallgatója elnyerte a Nemzetközi Motor Filmdíj – Legjobb Diákfilm elismerését.
Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetem: október 1-én, kedden bemutatkoztak diplomafilmjeikkel az Urániában a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben végzett első second unit rendező évfolyam hallgatói. A Magyarországon, sőt a régióban is egyedülálló képzést Gulyás Buda Balázs Béla-díjas operatőr, a Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjas alkotója vezette, mellette Pirock Gábor, a hazai és nemzetközi kaszkadőr- és akciófilm-szakma kiemelkedő alakja is osztályvezetőként tevékenykedett.
Újabb jelentős kötettel bővült az SZFE Könyvek sorozat: magyarul is megjelent Béatrice Picon-Vallin francia színháztörténész Théâtre du Soleil – Ariane Mnouchkine Napszínházának első fél évszázada című munkája, amely a legendás társulat első 50 évét mutatja be. Az SZFE Doktori Iskolája által szervezett szeptemberi tankönyvbemutatón a szerző mellett részt vett a társulat két színésze, Duccio Bellugi-Vannuccini és Jancsó Judit is.
Október 1-jén, nagy szakmai érdeklődés mellett került sor a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) első second unit rendező szakos hallgatóinak diplomafilm-vetítésére az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A végzősök változatos műfajokban, látványos filmtechnikai megoldásokkal és akciódús rövidfilmekkel mutatták be frissen megszerzett tudásukat.
Szülei neki mutatták meg először aktuális filmjük forgatókönyvét. Ahogy egy barátnője viccelődött vele, náluk a család nem ebédet csinál együtt, hanem filmet. Esztergályos Krisztina mégis inkább angol szakra ment, majd végül őt is utolérte a családi karma: rendező lett, majd forgatókönyvíró. Az elsős osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban ezúttal vele beszélgettünk.