Nemzetközi díjjal ismerték el az SZFE színházrendező oktatóját – interjú Szabó K. Istvánnal

december 8., hétfő 17:23
Share

Szabó K. Istvánt, a Jászai Mari-díjas romániai magyar rendezőt, az SZFE prózai színházrendező szak osztályvezető tanárát nemrég Ion Caramitru Nagydíjjal tüntette ki az Academia Balkanica Europeana Észak-Macedóniában. A friss elismerésről és annak jelentőségéről beszélgettünk vele.

Ion Caramitru Nagydíjjal tüntették ki Szabó K. Istvánt

Szabó K. István a nyár közepén értesült a rangos nemzetközi elismerésről, akit  Ion Caramitru Nagydíjjal tüntettek ki. Ezt a díjat a neves román színész és rendező, Ion Caramitru (1942-2021) emlékére hozta létre az Academia Balkanica Europeana, a színházi világban kiemelkedő teljesítményt nyújtó művészek elismeréseként. A díjról a Franciaországban élő macedón drámaíró, diplomata és egyben az akadémia elnöke, Jordan Plevnes tájékoztatta telefonon. A rendező szerint az elismerés különös jelentőségét az adja, hogy 2024-ben a szintén nagyra becsült portugál rendező, drámaíró, az Avignoni Fesztivál igazgatója, Tiago Rodriquez vehette át.

Az átadásra Észak-Macedóniában került sor, nem sokkal azt követően, hogy Bitolában, az első macedón Nemzeti Színházban bemutatták Shakespeare Macbeth című tragédiáját Szabó K. István rendezésében, amely a 11. Nemzetközi Shakespeare Fesztivál nyitóprogramja volt. A rendező úgy érzi, hogy a kitüntetés összefügg a macedón kollégák bizalmával és az ottani szakmai közeg befogadó hozzáállásával. Elmondása szerint több további felkérést is kapott macedóniai színházaktól.

A díj indoklása „kivételes művészi teljesítményt” és „látnoki hozzájárulást” említ az európai és világszínházhoz, de a rendező szerint ennek megítélése nem az ő feladata. Úgy fogalmazott: „Nagy szavak ezek, megérintenek, de nem okoznak szédülést, hiszen eddig sem, és ezután sem az foglalkoztat, hogy mekkora hatással van jelen az én munkásságom világviszonylatban. Annál inkább leköti minden energiámat az éppen készülő előadásom mikrouniverzuma, valamint a munkatársaimmal való közös felfedezőút, amit bejárunk a színház igazságának kutatásában.”

A Bitolai Nemzetközi Shakespeare Fesztiválról elmondta: a rendezvény a Balkán és Európa meghatározó Shakespeare-fóruma, ahol idén is 1 hét alatt lengyel, amerikai, olasz, bolgár és macedón társulatok mutatták be friss értelmezéseiket. Kiemelte, milyen üdítő volt látnia, hogy a hangsúly Shakespeare műveinek az újraértelmezésén, a klasszikus szövegek korszerű megfogalmazásán volt, ami szerinte a magyar színházi közegben jóval nagyobb bátorságot igényel.

Jelenleg Csehov Ványa bácsi című művén dolgozik a Soproni Petőfi Színházban, ahol a csehovi komédia természetét és az „eposzi semmittevés” színházi megfogalmazhatóságát kutatják. Emellett több regényadaptáció előkészítése is folyamatban van: tavasszal a szatmárnémeti Harag György Társulattal Németh László Iszony című regényének színpadi változatán dolgozik majd. Jövőre pedig ismét visszatér Észak-Macedóniába; a tervek szerint a skopjei Nemzeti Színházban Georg Büchner Danton halála című művét viszi színre.

 

 

A rendező, akinek látásmódját a rendszerváltás utáni román színház alakította

Pályája meghatározó állomásaként említette meg a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház 7 évig tartó építését, ahol a társulattal együtt felelősen és alkotó módon formálhatták egy új színház arculatát. Ezt követően a német színházi közeg nyitott új perspektívát számára, majd a temesvári, nagyszebeni és bukaresti alkotói évek formálták tovább művészi gondolkodását, amelyben a román, a magyar és a német színházi hagyományok ötvöződtek. 2010 és 2015 között a nagyváradi Szigligeti Színház rendezőjeként és művészeti igazgatójaként letisztultabb, a magyar színház sajátosságaira figyelő, és annak megújítását célzó alkotói szándék kezdte el foglalkoztatni, 2015 óta pedig Budapesten, valamint Debrecenben, Székesfehérváron, Nyíregyházán, Kecskeméten és Békéscsabán igyekszik megvalósítani az elképzeléseit.

Szabó K. István színházi látásmódjára több alkotó is közvetve, mégis meghatározóan hatott. Kiemelte Tompa Gábort, Vlad Mugurt, Mihai Măniuțiut és Victor Ioan Frunzăt, valamint a rendszerváltás utáni román színház meghatározó művészeit, köztük Alexandru Dariét, Cătălina Buzoianut és Alexandru Tocilescut. Inspirációként tekint Silviu Purcărete nagy craiovai korszakában született előadásaira is. Úgy véli, a ’90-es évek Romániája páratlanul gazdag színházi táptalajt biztosított számára.

 

Mit hoz a következő évtized a színház számára?

A jövő színházáról pedig úgy gondolja: a digitális forradalom és a globalizáció hatására a következő évtizedeket a virtuális valóság, a mesterséges intelligencia és az ezek nyomán átalakuló színházi performativitás eszközei fogják meghatározni. A társadalmi változások is új témákat hoznak majd, legyen szó migrációról, klímaválságról vagy ideológiai feszültségekről.

A fiatal alkotóknak azt tanácsolja: „Ne ugorják át a szakmai alapozást, amelyre aztán egész pályájuk során építenek. Folyamatosan képezzék magukat, és figyeljenek a belső hangjukra, és ne hagyják azt zajos, pillanatnyi kurzus-kórusok által megtéveszteni, elnyomni.”

Egyéb hírek

Adventi utazás címmel mutatott be vizsgafoglalkozást az SZFE harmadéves drámainstruktor osztálya

 

,,Egyetlen helyes gondolat megfordíthatja a sorsot” – ez a Senecától kölcsönzött idézet is lehetne az előadás mottója: osztályközösségünkben kiemelten fontosnak tartjuk, hogy egymásnak időt és meghallgattatást adjunk. Tudjuk, hogy egy mély beszélgetés, a csönd ereje és pár kedves gesztus sokat segíthet, főleg az ünnepekhez közeli időszakban.

Megjelent A televízió volt az életünk című kötet – az íróval, Babiczky Lászlóval beszélgettünk

Babiczky László életútja szorosan összefonódik a magyar televíziózás történetével: a kezdeti asszisztensi munkától a Pécsi Körzeti Stúdió vezető rendezői feladatain át a Magyar Televízió archívumának megmentéséig. 1974-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, tavaly vette át az ötvenéves diplomáját, valamint 2025. nyarán jelent meg A televízió volt az életünk című kötete, ennek kapcsán beszélgettünk vele.

Nézőkutatás a Színház- és Filmművészeti Egyetemen

A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskolája 2025-ben kutatást indított, hogy az intézményben készülő (vizsga)előadásokkal kapcsolatos nézői véleményeket, reflexiókat vizsgálják

Pilinszky a színpadon Isztambulban – Szilágyi Bálint vezetésével

Szilágyi Bálint, a Színház- és Filmművészeti Egyetem harmadéves színházrendező osztályának vezetője, nemrég rendkívül inspiráló színházi projektet vezetett az isztambuli Mimar Sinan Egyetemen, amelynek középpontjában Pilinszky János művei álltak.

„A hangomat édesanyámtól örököltem” – interjú Fogl Noémivel, végzős zenés színművész hallgatónkkal

„Csak egyszer legyek végre sztár!” – énekelte a díjátadó gálán Fogl Noémi, a X. Danubia Talents Nemzetközi Zenei Verseny operett–musical kategóriájának abszolút első helyezettje. A miénk már biztosan az és kívánjuk, hogy azon álma, hogy egyszer primadonnaként álljon a színpadon, teljesüljön. Kiss-B. Attila és Homonnay Zsolt végzős osztályának hallgatójával a verseny után jövőbeli terveiről is beszélgettünk.

Kálloy Molnár Péterre emlékezünk

2025. december 1-jén, 55 évesen daganatos megbetegedésben hunyt el Kálloy Molnár Péter színész, énekes, zenész, rendező, drámaíró.

Lehet-e az AI alkotó a színpadon és a filmen? – képes beszámoló az SZFE Innovációs Napjáról

A Színház- és Filmművészeti Egyetem december 2-án Innovációs Napot rendezett a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben, ahol a színház, a film, a kultúratudomány, valamint az infokommunikáció és az IT-szektor szakértői közösen keresték a választ arra, miként állítható a technológia a művészi alkotás szolgálatába, és hogyan egészíthetik ki a mesterséges intelligencia forradalmi lehetőségei az emberi kreativitást.

Több száz érdeklődőt vonzott az SZFE idei nyílt napja

Közel négyszázan látogattak el a Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025. november 29-én megrendezett nyílt napjára, amelyet idén rendhagyó módon több kampuszon tartottunk és igazán gazdag programot kínálva mutattuk be a színművészeti, drámaelméleti és mozgóképes BA és MA képzéseket.

Több betöltése Több betöltése
Széchenyi Terv Plusz
Széchenyi 2020