Az Országos Színházi Találkozó, amely a magyar színházi élet egyik legfontosabb ünnepe, idén is sokszínű és izgalmas előadásokkal várja a közönséget: 79 társulat 125 előadásából válogatták ki azokat a darabokat, amelyek a legmagasabb művészi értéket képviselik. A találkozó programjában magyarországi és határon túli társulatok meghatározó előadásai is helyet kaptak, ezért a versenyprogramban az egész Kárpát-medence magyar színjátszásának repertoárjából válogathatnak az érdeklődők.
A 2025-ös Országos Színházi Találkozó programja:
Nagyszínpad
Oidipusz – Radnóti Színház, Budapest (rendező: Szikszai Rémusz)
Az igazság gyertyái – Budaörsi Latinovits Színház (rendező: Alföldi Róbert)
Janovics – Kolozsvári Állami Magyar Színház (rendező: ifj. Vidnyánszky Attila)
Ivanov – Miskolci Nemzeti Színház (rendező: Szabó Máté)
A ház blokkok között – Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat (rendező: Radu Afrim)
Esthajnal – Nemzeti Színház, Budapest (rendező: Vidnyánszky Attila)
A fiú – Bartók Kamaraszínház, Dunaújváros (rendező: Dicső Dániel)
Kamaraszínpad
1981 – Újvidéki Színház (rendező: Tomi Janežič)
Mély levegő – Füge Produkció – Orlai Produkció (rendező: Pálos Hanna)
Stuart Mária – Stúdió K (rendező: Nagy Péter István)
A bábjátékos – Csokonai Nemzeti Színház, Debrecen (rendező: Balázs Zoltán)
Peer Gynt – Budapest Bábszínház (rendező: Szikszai Rémusz)
Yerma – Móricz Zsigmond Színház, Nyíregyháza (rendező: Keresztes Attila)
Őszi álom – Csiky Gergely Színház, Kaposvár (rendező: Bérczes László)
További információk és jegyvásárlás 2025. május 5-e után a Szigligeti Színház hivatalos weboldalán.
Bagó Gizella professor emerita, az SZFE művésztanára szervezésének köszönhetően immáron 43. alkalommal vehettek részt hallgatóink az egyetem dalversenyén, melyet Neményi Lili (1902–1988) operaénekesnő alapított.
Szabó Lőrinc születésének 125. évfordulója alkalmából Lázár Balázs színész, Bella Istvàn-dìjas költő, a harmadéves dramaturg osztály társosztályvezetője vezényelte le a magyarországi együtt szavalás Guiness rekordjának megdöntését a költő Nyitnikék című versének részletével, a Pasaréti Szabó Lőrinc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Gimnázium, valamint a Közép-Budai Tankerület szervezésében.
Molnár Ferenc klasszikusát, a Liliomot a Színház- és Filmművészeti Egyetem negyedéves rendező szakos hallgatója, Fejes Szabolcs állította színpadra a Nemzeti Színházban. A fiatal alkotó, aki korábban több vizsgaelőadásban is megmutatta rendezői gondolkodásmódját, ezúttal személyes hangvételű és a jelenhez is szorosan kapcsolódó értelmezéssel nyúlt a legendás műhöz. Az előadás kapcsán rendezői látásmódjának alakulásáról, színészi bizalomról és belső verklidallamokról beszélgettünk.
Egyetemünk ismét külföldi vendégelőadót köszönthetett: április 14-én Adam J. Ledger, rendező és színházi teoretikus tartott újabb előadást doktori iskolánkban. A Birminghami Egyetem oktatója mostani előadásának fókuszpontjában a színház egyfajta ökologikus megközelítése állt, emellett szemléletes példákon keresztül világította meg a színházi előadás és a sport meglepő összefonódásait.
A Doktoranduszok Országos Szövetségének (DOSZ) Művészeti, Színház- és Filmtudományi Osztálya április 11-én egyetemünkön rendezte meg az I. DOSZ Arts Művészeti és Művészettudományi Napot. Intézményünk doktorandusz hallgatói nemcsak a szervezésben vállaltak szerepet, hanem előadóként is aktívan közreműködtek a programban.
Az MTVA kínál lehetőséget színművészhallgatóinknak, hogy jövőbeli külsős produkcióinkban szerepeljenek.
Különleges vizsgafeladat vár ebben a félévben mesterszakos operatőr hallgatóinkra: 35 mm-es filmre kell forgatniuk egy jelenetet. Miért kulcsfontosságú a hagyományos filmkészítési eljárások elsajátítása? – erről beszélgettünk Babos Tamással, Balázs Béla-díjas operatőr oktatónkkal.
Április 9-én, Herskó János születésének 99. évfordulóján különleges vetítéssel emlékeztek meg Berlinben a legendás magyar filmrendezőről és tanárról. A programban egykori tanítványainak rövidfilmjei – köztük Böszörményi Géza vizsgafilmje – idézték meg a Mester szellemiségét és pedagógiai örökségét.