A Képzelt beteg című vígjátékkal zárja rendezői ciklusát a Sinkovits Imre Színházművészeti Intézet vezetője Szegeden. Az elmúlt években a Tartuffe, a Don Juan, az Úrhatnám polgár és a Scapin furfangjai című komédiákat is megrendezte az alföldi városban, ezúttal pedig a Pinceszínházban állítja színpadra Molière utolsó vígjátékát. A premiert május 3-án tartják. A rendező úgy fogalmazott: Molière hús-vér karakterei, noha négyszáz évvel ezelőtt születtek, mégis közülünk valók. A Képzelt beteg nem csak a hipochondria, de legalább annyira a képmutatás komédiája is – tette hozzá a Színház- és Filmművészeti Egyetem intézetvezetője.
AZ UTOLSÓ MOLIÈRE-DARAB
A képzelt beteg Molière utolsó drámája, ugyanis a mű negyedik előadásán, 1673. február 17-én rosszul lett a színpadon, majd hazatérve meghalt. “Az eseménynek a komédiázás és a vígjáték mellett úgy érzem, van egy erősebb gondolati síkja is, amit a pinceszínházi előadásban ki is bontunk. A képzelt beteggel lezárul a szegedi Molière-ciklusom” – árulta el Herczeg Tamás. Most először nem csupán a színpadi játékkal, hanem a szöveggel is ő foglalkozott, az átiratot pedig Illyés Gyula fordítása alapján másodmagával, Czene-Polgár Donát dramaturg hallgatóval készítette.
A produkcióban az SZFE Németh Antal Drámaelméleti Intézet több drámainstruktor hallgatója is részt vesz, így Tege Antal, Kancsár Orsolya, Varga Bálint, Irsai Farkas László és a dramaturg Czene-Polgár Donát.
Az előadás címszerepét Cserna Antal alakítja és a hallgatók mellett további szerepekben olyan nagyszerű művészek lépnek fel, mint Molnár Erika, Cserna Lulu és Nagyhegyesi Zoltán.
Három generáció, három női sors, egy mélyreható családi örökség. Hevesi Fanni, az SZFE fizikai színházi rendező és koreográfus osztályának végzős hallgatója, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című formailag rendhagyó, mégis megrázó erejű darabját állította színpadra. Az előadás fókuszában a több generáción átívelő traumák és a női identitás állnak – egy olyan színházi világban, ahol a női történetek gyakran háttérbe szorulnak. A rendezővel a koncepció születéséről, a színészi munkáról és a hallgatás örökségéről beszélgettünk.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem – együttműködésben a Nemzeti Színházzal és a Soproni Egyetemmel – 2025 nyarán ismét megrendezi nagysikerű nemzetközi alkotótáborát, amely idén Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron, 2025 címmel várja a résztvevőket.
A Múzeumok Éjszakáján különleges múzeumszínházi előadást mutatottak be a Babits Mihály Színház társulatának tagjai és a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói Esztergom öt pontján is. Az esemény ötletgazdája és főszervezője Kaj Ádám, a Babits Mihály Színház igazgatója, az SZFE doktorandusza volt.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A legjobb kisjátékfilm, a legjobb forgatókönyv, a legjobb tévéfilm, valamint a legjobb elsőfilmes rendező különdíját is a Színház- és Filmművészeti Egyetem alkotói kapták az 5. MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.
Június 20-án ünnepélyes keretek között átadták a MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztivál életműdíjait a Balatonfüred Kongresszusi Központban. Legnagyobb büszkeségünkre két oktatónk, Koltai Lajos operatőr-rendező és Piroch Gábor kaszkadőrszakértő is átvehette az elismerést.
Tegnap este a veszprémi Óváros téren a Hogyan tudnék élni nélküled? vetítésével elindult a hazai filmipar legfrissebb alkotásait felvonultató seregszemle. Az 5. Magyar Mozgókép Fesztivál idén a száz éve született Makk Károly és Darvas Iván életműve előtt tiszteleg. A Magyar Filmakadémia védnökségével, a Nemzeti Filmintézet támogatásával és a Veszprém-Balaton 2023 szervezésében megvalósuló MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztiválon 22 kategóriában osztják ki a Magyar Mozgókép Díjakat, melynek jelöltjei között számos SZFE-s kötődésű alkotást találhatunk.
Kotsis Gergely vizsgafilmje, a Ha átkelsz majd a nagy hegyen bekerült az idei MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál versenyprogramjába, és három kategóriában is jelölést kapott a Magyar Mozgókép Díjakra: a legjobb kisjátékfilm, a legjobb férfi főszereplő és a legjobb férfi mellékszereplő kategóriájában. A rendezővel többek között arról beszélgettünk, mit jelentett számára filmre vinni saját forgatókönyvét, valamint, hogy milyen érzés olyan mesterek tanítványának lenni, mint Koltai Lajos és Novák Emil.