Innovatív képzések és előkészítő programok indításának tervezése a Sinkovits Imre Színházművészeti Intézetben
A pályázati projekt keretében az SZFE Sinkovits Imre Színháztudományi Intézetében egy átfogó, komplex felkészítő programot hoztunk létre a színészképzésbe belépő fiatalok számára. Az oktatói felmérés eredményeinek alapján a program összeállítása során kiemelt figyelmet fordítottunk a belépő hallgatók személyes kompetenciáinak, készségeinek és előzetes ismereteinek fejlesztésére.
A projekt az előzetesen meghatározott tervek szerint haladt, a kutatási tervben megfogalmazottak szerint sikerült a munkát véghezvinni és a kitűzött célokat elérni. A tervezési szakaszban meghatározott célok és a projektmegvalósítási terv meghatározta a projekt folyamatát, és biztosította, hogy minden a legmagasabb színvonalon haladjon. A kutatási fázis során sikeresen összegyűjtöttük és elemeztük a szükséges adatokat, és a gyűjtött adatok értelmezése lehetővé tette számunkra, hogy mélyreható bepillantást nyerjünk a témába, és a legjobb módszereket dolgozzuk ki a kihívások kezelésére. Három fő területet azonosítottunk, ahol a felmérések szerint hiányosságok tapasztalhatók, ezeket figyelembe véve a technikai képzés modulja ezeknek a területeknek a fejlesztésére összpontosít. Az oktatók általános véleménye szerint a hallgatók személyes tényezői, mint az önbizalomhiány, a rossz tanulási technikák, az időkezelési képességek és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos reális elképzelések terén van a legnagyobb szükség a fejlesztésre. Ezt figyelembe véve a személyes kompetencia fejlesztés modulja az önbizalom építését, az eredményesebb tanulási technikák elsajátítását, az időgazdálkodás fejlesztését, és a szakmai elvárásokkal kapcsolatos realitások tisztázását célozza. Az elméleti ismeretek hiánya is komoly gondot jelent pl. a színházi rendező képzésben. Az oktatók többsége megállapította, hogy a hallgatóknak nem csak az alapvető irodalomtörténeti és színháztudományi ismeretekkel, de az elméleti hátteret adó irodalmi és színházi elméletekkel is meg kell ismerkedniük. Ezt figyelembe véve az elméleti képzés modulja az irodalomtörténeti és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál.
A projekt megvalósítása során a felmérésekből levont következtetések alapján azt láttuk, hogy a felkészítő leghatékonyabb formában online valósulhatna meg, mivel a fiatalok által kedvelt és jól használható digitális platformok népszerűsége és hatékonysága ezt indokolja. Elmondható, hogy a pályázati projekt során sikerült létrehoznunk egy komplex, strukturált és átfogó online felkészítő program vázlatát, amely a színházi képzésbe belépő fiatalok kompetenciahiányainak orvoslását célozza. A program nemcsak a technikai és elméleti ismeretek fejlesztésére fókuszál, hanem a személyes képességek és kompetenciák fejlesztésére is nagy hangsúlyt fektet. Meggyőződésünk, hogy a program hozzájárul a magyar színházi oktatás fejlődéséhez és a jövő színészgenerációjának magas szintű képzéséhez.
A pályázati időszakban 2023. május 19-én Innovációs projektek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen elnevezésű konferencián a pályázati célokról és eredményekről beszámoló előadást tartottam.
Összefoglalva, a projekt minden szakasza sikeresen és hatékonyan került végrehajtásra, mind az előzetes tervek, mind a kutatási terv szerint. A projekt során elért eredmények összhangban vannak a projekt kezdetén meghatározott célkitűzésekkel.
Az SZFE Alkotóműhelyek Hetének kiemelt eseménye lesz az a felolvasószínházzal egybekötött páros könyvbemutató, amelyen a Színház- és Filmművészeti Egyetem, valamint a L’Harmattan Kiadó közös kiadásában megjelenő SZFE Könyvek sorozat két, közelmúltban megjelent kötetét ismerhetik meg az érdeklődők. A szóban forgó két mű Kocziszky Éva Antifilozófusok II. Radikális gondolkodás a művészet tükrében című esszékötete, valamint az OSZMI-val együttműködésben megszületett Százhúszból hét – Válogatás az Örkény István drámaírói ösztöndíj színműveiből című antológia. Az eseménynek a Bajor Gizi Színészmúzeum ad otthont február 12-én, 15 órától.
Hogyan írjunk vígjátékot? Gyors beszéd és hadarás javítása, Othello megfojtásjelenete, Interaktív filmkészítés – csak néhány cím az SZFE tavaszi szemeszterét indító Alkotóműhelyek Hete programsorozatából. Február 10. és 14. között az SZFE hallgatói egyedülálló szakmai előadásokon, gyakorlati foglalkozásokon, mesterkurzusokon és az SZFE-könyvek újabb köteteinek bemutatóján is részt vehetnek. Az ötnapos esemény nem csupán az egyes intézetek képzéseinek megismerésére kínál lehetőséget, hanem teret ad a különböző szakokon tanuló hallgatók közös gondolkodására, valamint a művészeti folyamatok mélyebb megértésére és felfedezésére is.
A békéscsabai Jókai Színházban Seregi Zoltán rendezésében mutatják be február 7-én Shakespeare – Zalán Tibor – Szűts István Hamletrock című drámáját, amely rockos változatban idézi fel az ismert történetet. Az előadás főszerepével mutatkozik be a békéscsabai közönségnek tavaly végzett hallgatónk, Juhász Bence.
Bemutatták a Kálmán Imre nagyoperettjéből készülő varázslatos előadás alkotói csapatát, rendezői koncepcióját és díszletterveit, valamint a produkcióban színpadra lépő művészeket. A darabban szerepet kaptak a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem 2025 februárjában három 12 hetes mesterkurzust indít: mozgás-, hangképzés- és egy kombinált mozgás–hangképzés tematika mentén. A mozgásmesterkurzus képzési felelőse Vidáné Szent-Ivány Kinga Harangozó Gyula-díjas egyetemi docens, míg a hangképzésé Keszei Borbála Liszt Ferenc-díjas egyetemi adjunktus.
A 42 éves Jancsó Dávid legendás filmes dinasztia tagja, Jancsó Miklós filmrendező és Csákány Zsuzsa vágó gyermeke. Nemzetközi filmes pályafutását 2012-ben kezdte és az elmúlt években olyan hollywoodi produkciókban dolgozott, mint a Pieces of a Woman, A zsúfolt szoba vagy A Majomember.
Fájdalommal értesültünk a Színház- és Filmművészeti Egyetem egykori oktatója, Mádi Szabó Katalin haláláról, aki 95 éves korában hunyt el. Mádi Szabó Katalin húsz évig dolgozott énektanárként az akkor még főiskolán, mely tevékenységet egészen nyolcvan éves koráig folytatta, csupán a 2010-es évek elején vonult vissza.
Mi a kultúra haszna, és hogyan lehet az irodalmi műveltség értékeit átadni a mai hallgatóknak? Mi jelenti korunkban a nagyobb kihívást: az eredetiség vagy az arra való igény eltűnése? – többek között erről is beszélgettünk Győrei Zsolt drámaíró, műfordító és dramaturg oktatónkkal a magyar kultúra napja alkalmából.