Latinovits Program
Problémafelvetés: Napjainkban egyre nagyobb kihívást jelent a fiatal generációk klasszikus irodalmi művek iránti érdeklődésének felkeltése. A magyar irodalom költészeti alkotásai és műfordításai a nemzeti kulturális örökségünk kiemelt értékeit testesítik meg, azonban a klasszikus csatornákon való terjesztést háttérbe szorítja az online felületek által kínált hatalmas mennyiségű impulzív információtömeg színes és megkapó áradata. Hatványozottan érvényesül ez a hatás a digitális bennszülöttekként emlegetett Z és alfa generációk képviselőire, akiknek az oktatása során mára már elengedhetetlen az interaktív tartalmak beemelése a klasszikus tanterv kereteibe.
A Latinovits Program bemutatása A Színház- és Filmművészeti Egyetemen (a továbbiakban: Egyetem) az Egyetemi Innovációs Ökoszisztéma projekt keretében megvalósuló innovációs ötletekre alapuló Latinovits Program (a továbbiakban: Program) a középiskolás diákokat kívánja megszólítani a kerettantervbe tartozó kötelező és ajánlott verseket feldolgozó versfilmekkel. Az előzetes koncepció szerint a Program keretében a középiskolai tantervhez igazodva hozunk létre olyan audiovizuális alkotásokat, amelyek az irodalomórákon tárgyalt verseket dolgozzák fel, oly módon, hogy felkeltsék a diákok érdeklődését a versek és az irodalom iránt. A különböző versekhez egyenként olyan egyedi képi világot tervezünk, amely illeszkedik a versek belső tartalmához, a lírai szöveget pedig ismert, fiatal színészek tolmácsolnák a diákok felé. Az így elkészült versfilmeket olyan közösségi felületeken tennénk elérhetővé, ahol diákok és a tanárok egyaránt térítésmentesen megtekinthetnék tetszőleges alkalommal. A Program fő célja, hogy az Egyetemen rendelkezésre álló szabad erőforrásokat felhasználva költséghatékony módon kerüljenek létrehozásra a magyar irodalom legfontosabb verseit feldolgozó, magas minőséget képviselő audiovizuális alkotások, amelyek egyrészt a középiskolai irodalomoktatásban hasznos oktatási segédanyagként szolgálnak, másrészt pedig a felhasználók széles köre számára elérhető tartalmak digitális értékmentő funkciót is betöltenek.
Az SZFE Könyvek sorozat két új kötete is bemutatkozott október 15-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban. A friss kiadványok között szerepel a Médialexikon webbook, valamint Patrick Nash Rövidfilmesek kézikönyve című tankönyvének magyar fordítása, amely gyakorlati példákon keresztül ismerteti a rövidfilmes forgatókönyvírás alapjait.
Október 12-én a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében közös gálaműsor keretében ünnepelte alapítása évfordulóját a Színház- és Filmművészeti, a Liszt Ferenc Zeneművészeti, a Moholy-Nagy Művészeti és a Magyar Táncművészeti Egyetem.
Október 20-án, hétfőn 17 órakor mutatják be az SZFE Vilmos Zsigmond Intézet Filmrendező és Filmoperatőr művész MA (2021-2023) szakos hallgatói diplomafilmjeiket az Urániában.
Október 15-én szerdán 13 órakor az Uránia Nemzeti Filmszínház ad otthont az SZFE Könyvek sorozat legújabb köteteit bemutató eseménynek. Két, a hazai médiatudományi és filmes oktatás számára egyaránt fontos, hiánypótló kiadvány kerül a közönség elé: egy webbook a média fogalmi és elméleti alapjairól, valamint egy tankönyv a forgatókönyvírás művészetéről, illetve módszertanáról.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem dokumentumfilm-rendező MA szakos hallgatói október 10-én a Felvidék egyik különleges térségébe, a Medvesaljára látogattak el első közös projektfilmjük terepszemléje keretében.
Október 12-én a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében közös gálaműsor keretében ünnepelte alapítása évfordulóját a Színház- és Filmművészeti, a Liszt Ferenc Zeneművészeti, a Moholy-Nagy Művészeti és a Magyar Táncművészeti Egyetem.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem szervezésében Antal Nimród, magyar származású amerikai filmrendező tart exkluzív mesterkurzust 2025. október 10-én pénteken a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben.
Idén ismét lehet jelentkezni Egyetemünk Tudományos Diákkörének munkájába, ahová minden osztatlan és osztott BA, illetve MA képzésben tanuló, beiratkozott hallgatónk csatlakozhat. A diákköri munka lehetőséget kínál mindazoknak az egyénileg vagy csoportban dolgozó diákunknak, akik a következő két tanévben „nem tantervi feladat, nem vizsgafeladat” keretei között szeretnének egyetemi, intézeti és témavezetői támogatással művészeti és/vagy tudományos projekteket létrehozni – a számukra legizgalmasabb témában és formában. A TDK részletes felhívása az alábbiakban olvasható.