Selmeczi György: az Operett-maraton kiváló lehetőség arra, hogy meg tudjuk mutatni ezeket a különleges tehetségű fiatalokat

B. Török Fruzsina
2023 szeptember 7., csütörtök 09:18.
Share

Selmeczi Györggyel, az ötödéves zenés színművész osztály osztályvezetőjével beszélgettünk az Operett-maraton különleges kihívásáról.

Különleges kihívás előtt áll a végzős zenés színművész osztály. Miről is van szó pontosan?

Körülbelül 15-18 éve a zenés színész osztályokban az SZFE-n mindig is volt kutatómunka, egyfajta pragmatikus kutatása egy műfajnak, jelen esetben az operett műfajának elmélyült kutatásáról beszélünk. Az operett egy olyan különleges műfaj, ami nagyon erősen beágyazódott a magyar színháztörténeti hagyományba és amely bővülése borzasztóan kétarcú. Tudjuk jól, hogy színházlátogatóknak egy része irtózik tőle, míg a másik része rajong érte. Itt állunk egy hallatlanul tehetséges zenei anyaggal és az esetek elég nagy részében izgalmas, érdekes és vonzó dramaturgiai felépítéssel és mégse tudunk vele igazából mit kezdeni.

Kettős tanulságot tudunk a tényekből levonni: egyrészt a műfaj valóban megújulásra szorul, és ez vitathatatlan. Másrészt látszólag ellentmondó következtetés, hogy a műfajt saját stílusának a megértése és rekonstrukciója nélkül nem lehet megújítani. Az utóbbi 2 – 3 zenés színész osztály, melyek zsúfolva voltak különleges tehetségű fiatalokkal, eljutottak oda, hogy alternatívákat állítsanak a színházi gyakorlat elé. A cél, hogy megújulást kínáljanak, olyan stiláris és művészi megoldásokat, amelyek közelebb hozzák korunkhoz az operett műfajának formanyelvét. A most végzős osztály különösen nagy dologra vállalkozott, hiszen operett típusokat raknak egymás mellé. Öt emblematikus operettet: a bécsi operett egyik csúcsát a Cigánybárót, a francia operett egyik csúcsát a Szép Helénát, az angol operett csúcsát a Mikádót, a Bécs- Budapest operettnek az egyik sztár darabját a Víg özvegyet, és a  Bál a Savoyban című Ábrahám-operettet, melynek érdeme a jazz beemelése a zenei anyagba.

Pontosan milyen új formát kell elképzelnünk?

Mindegyikből készült egy olyan szerkesztett sűrítmény 70- 80 percben, amelyek tartalmazzák az összes jelentős jelenetét és mozzanatát az operettnek, de mégsem az egész darabról van szó.  Ezzel a felpörgetett cselekményvezetéssel mégiscsak közönség elé tudják vinni az egész történetet.  Maraton – szerűen egymás után végig nézheti bárki szeptember 17-én az Eiffel Műhelyházban. Manapság ezeknek a maratonoknak nagy divatja van különösen a komolyzene körében, gondoljunk csak a Beethoven, a Csajkovszkij vagy a Mozart maratonokra. Mi most teszünk egy kísérletet az operett műfajában. Ez kiváló lehetőség arra, hogy ezeket a különleges tehetségű fiatalokat meg tudjuk mutatni a közönségnek és a szakmának. Rendkívül fontosnak érzem, hogy ezek után a viharos évek után, amelyek mögöttünk vannak, végre kiegyensúlyozott módon tudjunk kapcsolatba lépni a színházi vezetőkkel, rendezőkkel és karnagyokkal.

Az operettek többnyire tehetséges műalkotások, ezért nagy hibának tartom, ha elengedjük ennek a műfajnak a kezét. Sokszor éri az a vád a műfajt, hogy maga a történet gyakran butácska, ugyanakkor gondoljunk csak Mozart Varázsfuvolájára, amit szintén ez a véd ért, s mégis gyönyörűen működik.  Többnyire az operettek történetei nagy mesterségbeli tudással vannak megírva. Nem véletlen, hogy a saját korukban felfoghatatlan sikerszériákat értek el. Pórul járnak, akik egyszerűen csak a megújulásra koncentrálnak anélkül, hogy ténylegesen a darab értékeit, elsősorban a stílusát vennék alapul. Ez az, ami a leginkább megbosszulja magát a későbbiekben. A darab, a szerző, a korszellem stílusának pontos megjelenítése együttesen fontos és ez lehet a kulcsa ennek a megújulásnak. Az emberi vonatkozások, a szereplők közötti viszony is modellértékű tud lenni napjainkban is. Leginkább a modern teleregényekhez, vagy sorozatokhoz, pláne a kosztümös sorozatokhoz tudnám hasonlítani, melyekről tudjuk, hogy korunk igen kedvelt műfajai. Ezekhez hasonló, ugyanakkor egyszerű megújulást képzelek el az operett világában is, ami újra vonzó lehet.

Fotók: Kuttner Ádám

Esemény: Operett-maraton

Tovább az Operett-maraton esemény hivatalos oldalára az Opera.hu felületén.

Egyéb hírek

SZFE-s előadás Nagyváradon

Az ötödéves zenés színművész osztály Cseh Tamás és Bereményi Géza Frontátvonulás című előadásával kezdődik a 12. HolnapUtán Fesztivál, a nagyváradi Szigligeti Színház összművészeti seregszemléje. A június 10-16. közötti eseményen három kőszínházi és három főiskolai társulat előadását láthatja a közönség.

Megnézhető a Társművészeteink első adása

Solymosi Tamás balettművész volt Szirtes Balázs színművész, az SZFE oktatója Társművészeteink címmel indított beszélgetéssorozatának első vendége. A Színház- Filmművészeti Egyetem oktatója által kezdeményezett, és az elsőéves televíziós műsorkészítő szakos hallgatók, valamint a szintén elsőéves vágó osztály közreműködésével megvalósuló széria célja, hogy bemutassa a klasszikus értelemben vett színházhoz szorosan kapcsolódó művészeti ágakat. A beszélgetés első epizódját a Mészáros utcai Virtuális Produkciós Stúdióban rögzítették.

2024-ben Kaposvár ad otthont az Országos Színházi Találkozónak

A hazai színházi élet egyik kiemelkedő eseményét, az Országos Színházi Találkozót 2024. június 10. és június 16. között rendezik meg Kaposváron. A rendezvény házigazdája a kaposvári Csiky Gergely Színház lesz, amely izgalmas programokkal, friss lendülettel és meghitt atmoszférával várja a színházművészet iránt érdeklődőket.

A televízió művészete: tanulságok az SZFE televíziós műsorkészítő osztályának rendezés-gyakorlatáról

Az SZFE elsőéves televíziós műsorkészítő osztályának rendezés-gyakorlat vizsga előtti órájának látogatása lehetőséget nyújtott betekinteni a fikciós mozgókép televíziós kulisszái mögé. Zilahy Tamás tanár úr vezetésével a televíziós képzésben résztvevő, elsőéves hallgatóknak a tavaszi szemeszter végén két vizsgafeladatot kellett teljesíteniük.

Reflektor doktori műhelykonferencia

A doktori hallgatók időről időre műhelykonferencián mutatják be tudományos és művészeti munkájukat. A doktori hallgatói önkormányzat (DÖK) javaslatára 2024. május 22-én Reflektor néven és szélesebb tematikával újult meg a rendezvény.

Varga Anna alkotása a Friss Hús nemzetközi rövidfilmfesztiválon

Varga Anna másodéves film- és televíziórendező hallgató Miután kihánytad a vattacukrot című kisfilmjét több alkalommal is műsorra tűzi a 12. Friss Hús Nemzetközi Rövidfilmfesztivál. A Friss Hús elsődleges célja a legújabb magyar és külföldi rövidfilmek bemutatása, valamint egy olyan szakmai fórum felépítése, ahol a visszajelzésre és párbeszédre vágyó alkotók egy nagyobb közönség előtt mutathatják meg filmjeiket. A vetítések rendre teleházasok, jelentős szakmai és sajtóvisszhangot keltenek. A fesztivál évről évre növekvő látogatottsága bizonyítja, hogy a rövidfilmek széles körű érdeklődésre tartanak számot.

 

AZ SZFE DOKTORI ISKOLÁJA 2024. MÁJUS 22-ÉN ’REFLEKTOR’ CÍMMEL TARTJA MEG ÉVES MŰHELYKONFERENCIÁJÁT

A konferencia két tematikus szekcióban kerül lebonyolításra. Az eseményt Prof. Dr. Balázs Géza, a Doktori Iskola vezetője nyitja meg.

A Kosheentől a Misztrálig – VéNégy fesztivál a Dunakanyarban

A kiemelkedő színházi- és utcaszínházi produkciók, valamint családi programok mellett pezsgő zenei élet várja a kultúra szerelmeseit június 20. és 23. között Nagymaroson. Ikonikus nemzetközi és hazai sztárfellépők, cseh, szlovák és lengyel zenei csemegék, táncház, Techno Yoga, elektronikus zenei utazások – négy napon át öt színpadon hatvan zenei programot vonultat fel a VéNégy Fesztivál és Színházi Találkozó.

Több betöltése Több betöltése