A Színház- és Filmművészeti Egyetem tudományos élete az elmúlt időszakban látványosan megerősödött: egyre több hallgató vállalkozik önálló kutatómunkára és mind több tudományos eredmény mutatkozik meg országos fórumokon is. E folyamatot a Doktori Iskola mellett a nemrég alapított SZFE Szakkollégium is támogatja, amely közösségi és szakmai műhelyként is segíti a hallgatók elmélyülését a kutatási témájukban.
A 37. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Művészeti és Művészettudományi Szekciójában, amelynek idén az egri Eszterházy Károly Katolikus Egyetem adott otthont, az SZFE 24 hallgatója vett részt. A tíz díjazott pályamunka közül több is a szakkollégiumi tagok nevéhez fűződik – ami jól mutatja: az újonnan szerveződő szellemi műhely mára nemcsak inspiratív közösség, hanem olyan szakmai közeg is, amely hátteret teremt a hallgatók számára ahhoz, hogy elmélyülhessenek kutatásaikban, és egymástól is tanulhassanak.
A szakkollégium szerepéről és az OTDK-felkészülés tapasztalatairól két díjazott hallgatót, Fejes Szabolcsot és Kovács Zsófiát kérdeztük.
Fejes Szabolcs, negyedéves rendező szakos hallgató (SISZMI), aki emellett a Szakkollégium elnökségi tagja is, a Színpadi előadás tagozat I. helyezettje lett Bánk bán című báboperájával, témavezetője dr. habil. Bodolay Géza volt.
„Az OTDK-n való részvétel számomra egyszerre volt izgalmas szakmai kihívás és különleges tanulási folyamat. A szakkollégium ebben kulcsszerepet játszott. Hátteret és plusz erőforrást biztosít azoknak a diákoknak, akik a kötelező elfoglaltságaikon felül plusz energiát tudnak befektetni a munkáikba. A műhelyalkalmak során folyamatosan lehetőségem volt visszajelzést kapni, ami nagyban hozzájárult a koncepció formálásához. A szakkollégiumi közeg nemcsak intellektuálisan inspiráló, hanem emberileg is rendkívül támogató: az, ahogy a társaimmal kölcsönösen segítettük egymást, megosztottuk a tapasztalatainkat, motivációt adott a nehezebb időszakokban is. Emellett külön szeretném kiemelni az oktatók és a témavezetők nyitottságát és elkötelezett segítségét, akik a felkészülés minden szakaszában támogattak minket.”
Kovács Zsófia, másodéves dramaturg hallgató (NADEI) a Színpadi alkotás tagozat II. helyezését szerezte meg Bezárva című írásával, témavezetője dr. habil. Smid Róbert volt.
„Számomra azért volt fontos az OTDK, mert adott egy célt és egy határidőt. Nagyon nehéz megtalálni a megfelelő időintervallumot, amikor az ember le tud ülni és szabadon írhat. Az OTDK-nak köszönhetően „muszáj” voltam időt találni, ez pedig sokat segített, hogy kiírjam magamból azt, ami megfogalmazódott bennem a körülöttem lévő világról. A szakkollégiumi gyűléseken szerencsére nagyon sokféle diák van, mindenkit más érdekel a szakmából és a világból is, így tudunk egymástól tanulni, egymás gondolatai által fejlődni. Mindenkinek van saját projektje, amiket közösen fejlesztünk, ezek megvalósításában is sokat segít a szakkollégium.”
Kiss Domonkos Márk, az SZFE Szakkollégium vezetője a hallgatók eredményei kapcsán úgy fogalmazott: a szakkollégium fő célja, hogy lehetőséget biztosítson a tudományos érdeklődésű hallgatók számára az elmélyülésre és a szakmai önállósodás első lépéseinek megtételére.
„Az elmúlt évben több tagunk is sikeresen szerepelt tudományos diákköri konferenciákon. Célunk, hogy a szakkollégium tagjai közül a jövőben egyre többen döntsenek a doktori képzés mellett. A szakkollégium olyan fórum kíván lenni, ahol a hallgatók egymástól is tanulva kapnak támogatást kutatásaikhoz, és érdemi párbeszédet folytathatnak választott témáikról” – mondta.
A 2025/26-os tanévre május 25-ig lehet jelentkezni! Bővebb tájékoztató a felvételi eljárásról az alábbi oldalon található:
Különleges lehetőségben részesült egyetemünk három zenésszínművész-hallgatója, amikor részt vett az MTVA szereplőválogatásán. A Karrieriroda által szervezett castingon a hallgatók a színházi előadói készségeik kiegészítéseként betekintést nyerhettek a televíziós műsorvezetés világába is.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen 2024-ben indított second unit-rendező képzés egyedülálló kezdeményezés a hazai felsőfokú művészképzésben. Az interjúban Gulyás Budával, a szak osztályvezetőjével beszélgettünk az elsőként végzett évfolyammal kapcsolatban szerzett tapasztalatairól, a szakma sajátosságairól és a jövő kihívásairól.
A szeptemberben induló elsőéves osztályok vezetőit bemutató sorozatunk következő szereplője Kiss József, a Soproni Petőfi Színház igazgatója – bár őt aligha kell bemutatnunk, hiszen évek óta oktat az SZFE-n. Gyakran dolgozik együtt a hallgatókkal, hiszen a soproni teátrum előadásaiban rendező-, valamint dramaturg- és színészhallgatók is közreműködnek. Hogyan juthatnak el ilyen felkérésekig a drámainstruktor-rendező szakos hallgatók és milyen többletet ad számukra ez a képzés? A tanévkezdésre hangolódva ezekről is beszélgettünk a Jászai Mari-díjas drámaíró-rendezővel.
A 2025 szeptemberében induló osztályok vezetőit bemutató sorozatunkban most Kozma András Németh Antal- és Hevesi Sándor-díjjal kitüntetett műfordító, dramaturggal beszélgettünk. A dramaturg osztály vezetőjével készült interjú során többek között az is szóba került, hogy a lexikális tudáson túl mit szeretne átadni tanítványainak.
A ma induló Ördögkatlan Fesztiválon a Színház- és Filmművészeti Egyetem öt előadással képviselteti magát. Az érdeklődők láthatják a Prométheusz-projektet, a Merülő Szaturnuszt, Az ember, akinek kőből volt a szíve című bábelőadást, A Spoon River-i holtakat és a Passiót.
Negyedéves dramaturghallgatónk, Szalánczi Ágota részt vett az SZFE szervezésében megvalósult Nemzetközi Színházi Műhely munkájában. A workshopról tartott beszámolója az alábbiakban olvasható, amely a kaposvári MATE részvételével, valamint 5 különböző ország – Románia, Peru, Spanyolország, Bulgária és Mongólia – színházi iskoláit képviselő színészmesterség-tanárok és fiatal színész-, illetve rendezőhallgatók közreműködésével zajlott.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen közel 160 hallgató kezdi meg tanulmányait 2025 szeptemberében. Idén összesen 95 907 jelentkező került be a magyarországi felsőoktatásba.
Az SZFE két hallgatója, Balogh Benjámin és Czene-Polgár Donát egy önálló projekt megvalósításába kezdett, amely a Z generációs alkotókat állítja a középpontba. A kezdeményezés párbeszédet teremt nemcsak a művészeti ágak, hanem generációk között is – és talán közelebb visz annak megértéséhez, hogyan gondolkodnak ma a legfiatalabb alkotók a világról. Az SZFE Szakkollégium támogatásával futó projekt ötletgazdáival a megvalósulás második fázisában beszélgettünk eddigi tapasztalataikról és a lehetséges végkifejletről.