Az SZFE Backstage soron következő részében az SZFE televíziós műsorkészítő szak filmrendezés óráján jártunk. (+ videó)
Magyarországon a televíziózás hosszú és érdekes hagyományra tekint vissza, amely az ország modernizációjának, valamint médiafejlődésének fontos részét képezi. A televízió megjelenése komoly hatással volt a társadalomra, és az elmúlt évtizedekben a televíziós képzés is kulcsfontosságúvá vált a média különböző területein dolgozó szakemberek fejlődésében. A Magyar Televízió (MTV) a hivatalos műsorszórást 1957. február 1-jén kezdte meg. Az első műsor egy egyszerű riport volt, amely a Híradó címet viselte. A korai években a televíziózás lassú ütemben terjedt, és kezdetben kihívásokat jelentettek a technológiai és infrastrukturális korlátok is. Az 1960-as években azonban növekedni kezdett a televíziózás népszerűsége, ennek következtében pedig az MTV számos saját gyártású műsort indíthatott.
A televízió különleges szereppel bír a társadalomban, mint az információátadás, a szórakoztatás és az oktatás fontos eszköze. Ugyanakkor hozzájárul a kultúra terjesztéséhez, az identitás erősítéséhez és az emberek közötti kapcsolatok mélyítéséhez is. Magyarországon a televízió olyan események közvetítésében is kulcsszerepet játszik, mint például kulturális rendezvények, valamint a politikai és sportesemények.
A televíziós képzés során a hallgatók megismerik e szakterület technológiáinak az alapjait: a forgatókönyvírás, az operatőri munka, a vágás, a rendezés, illetve az újságírás művészetét. Emellett tanulmányaik során betekintést nyernek a médiaipar jogi, etikai és üzleti kérdéseibe is. Emellett a gyakorlati tapasztalatok és a modern technológiák természetesen abban is segítik a hallgatókat, hogy a televíziós ipar sikeres szakembereivé válhassanak.
Szakmai készségek fejlesztése: A televíziós képzés lehetőséget biztosít a hallgatóknak a szükséges szakmai készségek kialakítására, illetve fejlesztésére.
Innováció és kreativitás: A televíziós képzés ösztönzi az innovációt és a kreativitást, ami elengedhetetlen a médiaiparban való sikeres pályafutáshoz is.
Tájékozottság a médiaiparban: A televíziós képzés során a hallgatók megismerik a médiaipar legújabb trendjeit, technológiáit és változásait.
Együttműködési készségek: A televíziós produkciók szinte mindig csapatmunkát igényelnek, így a képzés során a hallgatók megtanulnak hatékonyan együttműködni másokkal.
Médiaértékelés c. kurzus segít a hallgatóknak kialakítani a kritikai gondolkodást és médiaértékelést, ami elengedhetetlen a médiafogyasztói szerepükben. A televíziózás és a képzés kölcsönösen támogatják egymást, teret adva a tehetséges szakemberek generációjának a média világában való kiteljesedéséhez.
Ezúttal a televíziós műsorkészítés szak filmrendezés óráján vettünk részt Zilahy Tamás Tanár úr vezetésével. A foglalkozás szárazpróbákkal vette kezdetét, amely azt jelenti, hogy a rendező még a kamerák használata nélkül állította be a jelenetet. Kéri Boglárka elsőéves hallgató rendezte meg Márai Sándor Nosztalgia című költeményét. A vers színpadra állítása különösen érdekes feladat volt, hiszen az alkotó nem kívánt változtatni az eredeti textuson, ehelyett teljes szöveghűségre törekedett. Ez a megoldás nemcsak rendezői szempontból izgalmas, hanem a színészi játék felől nézve is A szárazpróbák során tudniillik az alkotó a szereplőkkel együtt elemzi mélyrehatóan a jelenet lélektani hátterét, és ezeknek a tapasztalatoknak nyomán alakítja ki a gesztusokat és a poentírozás ritmusát is, amennyiben a szöveg erre lehetőséget ad.
A szárazpróbák során előbb minden részlet tisztázódik, majd csak ezután következnek a kamerapróbák. Zilahy Tamás figyelemmel kísért minden fázist, nem elsősorban azért, hogy javítson, hanem hogy inkább kérdéseivel ösztönözze a hallgatót a helyes megoldásra. A jelenetet három kamerával vették fel, a teret pedig az operatőr hallgatók világították be. Szintén a rendező határozta meg azt is, melyik pillanatot melyik kameraállásból vágja be a programképbe.
A felvétel a legizgalmasabb rész, amikor a hallgató szembesül azzal, hogyan mutat a vásznon, vagy a képernyőn a jelenete. Zilahy Tamás vezetésével a csoport előbb elemezte a filmjelenetet, majd a tanár célzott kérdéseivel rávilágított a problémásabb megoldásokra. Ez békés folyamatnak bizonyult, hiszen egy művészeti iskolában nem elvárás a hibátlan alkotás. A közös munka tapasztalatait építheti be mindenki a következő feladatba, mivel az órákhoz hasonlóan a megvalósítás élményei is egymásra épülnek.
Ismét meghirdeti nagy sikerű tehetséggondozó programját a Közszolgálati Médiaakadémia Alapítvány. A kiválasztott fiatalok Magyarország legnagyobb médiavállalatánál építhetik karrierjüket, legendák nyomdokaiba léphetnek és nemzetközi, valamint világesemények részesévé válhatnak. Televíziós és rádiós műsorkészítésben, sportújságírásban, valamint az online területen is kipróbálhatják magukat, de választhatják a műszaki területet is. Fejlődésüket elismert médiaszakemberek mentorként segítik. A közmédia augusztus 8-ig várja a jelentkezéseket.
Újabb jelentős mérföldkőhöz ért a Színház-és Filmművészeti Egyetem. Lezárult az első hallgatók képzése a second unit rendező szakon a Zsigmond Vilmos Mozgóképművészeti Intézetben. Az egy éves, intenzív mesterkurzus a Balázs Béla-díjas operatőr, Gulyás Buda, illetve az idén Magyar Mozgókép Életműdíjjal kitüntetett kaszkadőrszakértő, Piroch Gábor szakmai irányításával tavaly indult el. A Magyarországon, de a régióban is egyedülállónak minősülő képzésre sokszoros túljelentkezés mellett kilenc fiatalt vettek fel, akik idén szeptemberben mutatják be vizsga- és diplomafilmjeiket.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem, a Soproni Egyetem és a Nemzeti Színház 2025. július 1–9. között közösen rendezi meg a Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron 2025 című programot. Az immár második alkalommal megvalósuló, intenzív nyári alkotótáborban magyar és külföldi színművészhallgatók, valamint rangos hazai és nemzetközi oktatók, rendezők dolgoznak együtt a Soproni Egyetem kampuszán. A megnyitót július 2-án tartották a Ligneum Rendezvényházban.
Három generáció, három női sors, egy mélyreható családi örökség. Hevesi Fanni, az SZFE fizikai színházi rendező és koreográfus osztályának végzős hallgatója, Alice Birch Egy öngyilkosság anatómiája című formailag rendhagyó, mégis megrázó erejű darabját állította színpadra. Az előadás fókuszában a több generáción átívelő traumák és a női identitás állnak – egy olyan színházi világban, ahol a női történetek gyakran háttérbe szorulnak. A rendezővel a koncepció születéséről, a színészi munkáról és a hallgatás örökségéről beszélgettünk.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem – együttműködésben a Nemzeti Színházzal és a Soproni Egyetemmel – 2025 nyarán ismét megrendezi nagysikerű nemzetközi alkotótáborát, amely idén Nemzetközi Színházi Műhely – Sopron, 2025 címmel várja a résztvevőket.
A Múzeumok Éjszakáján különleges múzeumszínházi előadást mutatottak be a Babits Mihály Színház társulatának tagjai és a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói Esztergom öt pontján is. Az esemény ötletgazdája és főszervezője Kaj Ádám, a Babits Mihály Színház igazgatója, az SZFE doktorandusza volt.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem Doktori és Habilitációs Tanácsa nevében tisztelettel meghívjuk Rainer-Micsinyei Nóra DLA disszertációjának nyilvános védésére.
A legjobb kisjátékfilm, a legjobb forgatókönyv, a legjobb tévéfilm, valamint a legjobb elsőfilmes rendező különdíját is a Színház- és Filmművészeti Egyetem alkotói kapták az 5. MOZ.GO Magyar Mozgókép Fesztiválon.